JanneJanne123
Håller just nu på med ett takbyte och just nu ser status ut enligt bilderna. Har redan påpekat att trekantslist saknas och det ska åtgärdas. Vindskivorna ser ut som något jag hade blivit halvstolt över om min 8-åriga son kom hem med från träslöjden, men jag förväntar mig högre precision från proffs. Tycker tejpen runt skorstenen ser väldigt sketchy ut och förstår inte alls hur takfoten är tänkt.

Vad tycker ni, är jag gnällig eller har jag fog för min kritik?
IMG_6775.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6776.jpeg
Skapa konto
IMG_6777.jpeg
Skapa konto
IMG_6779.jpeg
Skapa konto
IMG_6778.jpeg
Skapa konto

• IMG_6780.jpeg
    Skapa konto
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Tycker duken ligger alldeles för ojämnt och sen tycker jag det ser skumt ut i ränndalen, är det okay att stifta kanten som de gjort? Vad säger monteringsanvisningen?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
K
Tycker också ränndalen ser skum ut. Och duken väldigt dåligt lagt rent generellt. Saknas också takfotsplåt och remsa.

K
Skorstenen ska även ha korrekt anslutet under och överbeslag. Vad har dom för plåtslagare?

• Gilla
manbat
  • Laddar…
Stopp stopp stopp. Avbryt arbetet omedelbart och ta in en besiktningsman, det här kommer inte sluta bra om dom får fortsätta. Inte ens om man är panikstressad av regn så lägger man papp sådär slarvigt

• Gilla
JaReJo och 6 till
  • Laddar…
Den här övergången ser även märklig ut, ser inte ut att kunna hantera drivande vatten. 1778788598252.png

• Gilla
Truckman och 2 till
  • Laddar…
Gröntejp på skotstenen är också fel, Mataki har en speciell (svindyr) flextätning just för det och den är grymt bra att jobba med.

• Gilla
KevinEK och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Tack alla för svar! Har kikat lite i monteringsanvisningarna och där står ”klammer får endast förekomma i undre lagret”. I min värld underkänner det helt nuvarande montering där jag ser hur många exponerade klammers som helst. Vad är er syn på det?

• Ledsen
UffePlåtis
  • Laddar…
Krilleman
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tack alla för svar! Har kikat lite i monteringsanvisningarna och där står ”klammer får endast förekomma i undre lagret”. I min värld underkänner det helt nuvarande montering där jag ser hur många exponerade klammers som helst. Vad är er syn på det?
Skarv för vindskiva görs ju normalt såhär idag:
(Inte generalskarv som du har)

1778791435499.png
Skapa konto

Sen tycker jag all underlagspapp från Mataki är oerhört "bubblig".

Jag har själv lagt om mitt eget tak (2016) med Mataki-sotimentet, och det var svårt att få det bubbligt...

• Gilla
mucklebuckle
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Den här övergången ser även märklig ut, ser inte ut att kunna hantera drivande vatten. [bild]
Hur ska det göras?

Krilleman
craftsboy craftsboy skrev:
Hur ska det göras?
Pappen bör ju vara "bubbelfri" och tätad med någon massa/tejp mot plåten så den står pall för vinden....

Frågor på det?

Krilleman Krilleman skrev:
Pappen bör ju vara "bubbelfri" och tätad med någon massa/tejp mot plåten så den står pall för vinden....

Frågor på det?
Tänkte på övergången från plåttak till det framtida tegeltaket.

Krilleman
craftsboy craftsboy skrev:
Tänkte på övergången från plåttak till det framtida tegeltaket.
Yes, och där är ju pappen det "sista försvaret" om pannorna inte håller tätt...

Ska den gröna tapen bort?

Ska skorstenen rappas eller kläs in med plåt?

• Gilla
Borlange
  • Laddar…
Somsagts tidigare stift är inte ok.
Synlig infästning ska vara pappspik.

• Gilla
pelle plåttak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.