F
O Odjuret skrev:
Det som kom upp gällande säkerhet och fiber. Mitt larm går via mobilnätet. Vilket är det smartaste. Att inte ha det via mobil låter nästan lite -80 tal
Med tanke på hur vansinnigt enkelt och billigt det är att störa ut trådlös kommunikation hoppas jag verkligen att du har fler vägar än bara via mobilnätet.. t.ex. via Internet över fiber :P
 
L Liteavvarje skrev:
Kan jag ta fibern med mig till fjällstugan ??? Är den så lång att den räcker dit ??
Nej, du kan inte ta med din mobilmast som du använder hemma heller.
 
L
mexitegel mexitegel skrev:
Nej, du kan inte ta med din mobilmast som du använder hemma heller.
Men det finns flera master i sverige som förmedlar , fibern ligger där den ligger och är fast , det var det jag menade
 
Man ska inte ställa dem mot varandra, båda fyller olika syften och behov.
Och ja man kan delvis "ta med fibern" till fjällstugan. Har ett mobilabonnemang och tjänster via fiber som gör att jag hos min leverantör också har ett kostnadsfritt mobilt bredband till mina 4G router. Så i vårt fritidshus har vi 20Gbyte varje månad att nyttja och används inte den mängden så kan man spara upp till 100Gbyte, t.ex. över vintern. Och vår IPTV-tjänst som vi kör över fiber kan vi också nå via Play-funktion och även från mobil anslutning.
Så man väljer efter behov och kombinerar vad som finns tillgängligt.;)
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Det som kom upp gällande säkerhet och fiber. Mitt larm går via mobilnätet. Vilket är det smartaste. Att inte ha det via mobil låter nästan lite -80 tal
Att ha larm enbart via mobilnät är rena motsatsen till smart, det finns gott om stödsändare som inte kostar speciellt mycket som är enkelt att beställa direkt på nätet. Sen om det kompletteras med överföring via fiber, kopparkabel etc spelar mindre roll.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Som besökande larmtekniker sa - larmet hindrar inte ett beställningsjobb, det avskräcker och begränsar tiden fritt i huset.
 
Jag förstår att man kanske vill ha det på vissa sätt, men ett hus utan fiber är mycket svårare att sälja idag. Det första en spekulant ser framför sig är en fet räkning på 20-30.000kr och en uppgrävd trädgård. Kanske plattor som måste rivas upp. Och därefter en massa installation i huset med ny router, accesspunkter och uttag. Det kan betyda ett rätt stort prisavdrag om det finns andra hus passande till salu för en köpare.

Om det redan är en aktör som fått med sig alla utom ert hus så är sannolikheten liten för att någon mer aktör kommer och vill installera fiber där. Det finns inte ekonomi till det helt enkelt. Så, mitt enkla råd är att bita i det sura äpplet nu istället för senare.
 
  • Gilla
karlmb och 7 till
  • Laddar…
Fördelen med att inte dra en lång fiber hela vägen är att om någon klåpare gräver av den eller skadar fibern så kan den del som skadats bytas. Chansen att fibern skadas i ett media skåp är nog liten, men jag har en vän där de satt anslutningen av fibern i en liten dosa innanför hans dörr precis bredvid skohyllan.. den dosan och fibern skadades stup i kvarten av våldsam dammsugning och avsparkade stövlar..

Det är nog smart med ett "fastighetsnät" och ett "utomhusnät" där fibern skarvas i en dosa, men självklart skall dosan sättas på ett snyggt ställe där den syns så lite som möjligt :-)
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
O
AndersPS AndersPS skrev:
Att ha larm enbart via mobilnät är rena motsatsen till smart, det finns gott om stödsändare som inte kostar speciellt mycket som är enkelt att beställa direkt på nätet. Sen om det kompletteras med överföring via fiber, kopparkabel etc spelar mindre roll.
Tja å andra sidan om man tänker till.... Så spelar det ingen större roll egentligen. För väktaren hinner ändå inte innan tjuven har packat ihop sitt och dragit. Men det är bra att man får ett telefonsamtal att larmet har gått. Som sagts tidigare, larmet är där för att försvåra för tjuven. Du kan inte hindra en tjuv som verkligen vill in. Men man kan göra det så svårt som möjligt.
Nu vet jag inte hur larmet fungerar vid strömavbrott och om den ringer upp om larmet går. En nackdel med fiber är att du är beroende av el. Jag tror ändå på mobilen som uppkoppling. Jag tror inte att tjuvar har med sig en störsändare. Men en sax är större risk. De flesta tjuvar är pundare som vill att det ska snabbt och enkelt. Har de med sig en störsändare, så är de troligtvis lite mer avancerade tjuvar vilket gör att man funderar på vad de har med sig mer?
Men ingen teknik är perfekt. varken fiber eller mobilt. Jag har fibern dragen på utsidan av huset. Alltså lätt att klippa Dessutom är det mer känsligt för strömavbrott. Men det är fiber oavsett. Då borde en bevakad lina vara det säkraste. För då får larmcentralen ett larm om att något hänt med linan.

Men annars är fiber än självklarhet. Jag skulle absolut prioritera det huset som har fiber jämfört med det utan fiber. Jag skulle inte vilja vara utan fiber. Mobil uppkoppling är inget alternativ, med tanke på hur mycket det kostar om man vill titta på tv via nätet.
Sen är fibern framtiden ett tag till det finns vad jag vet inget som är på gång som kan konkurrera med fiber. Trådlöst/radio har fysikens lagar emot sig, koppar är på väg att dö ut.
Jag kan dock tänka mig att trådlöst/radio kan vara en teknik där fiber inte går att dra fram.
 
R
Störsändare är vanligare än man tror.. kostar inte många kronor för en som kan störa ut en bra bit...
 
Att de flesta inbrottstjuvar skulle vara pundare är också en gammal sanning som inte är lätt att tvätta bort. Visst förekommer det att pundare är just inbrottstjuvar, men än vanligare än att det är specialiserade ligor.

Mycket riktigt har larmet inte så hemskt stor effekt, de vet att de stör ut det och att det tar lång tid för väktaren att komma. Fysisk säkerhet är viktigare än larm, men larmet är ett störmoment.

Tror man att larmet är en garanti för att man inte får inbrott är man fel på det. Men det är såklart positivt om larmet gör sitt jobb så fort som möjligt.

Ett problem kan vara strömförsörjning och fiber. I min källare bor flera UPSer som alla har olika uppgifter, har även UPS till projektorn som ska sitta i vardagsrummet, inkopplad direkt via elcentralen. Men jag förstår att det är många som inte har det så - man vet inte heller hur långt bort fibernätet har UPS. När vi hade ett större avbrott fungerade i vart fall mitt internet som vanligt, men som sagt, svårt att veta. :D
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Du tro
J Jörgen Alw skrev:
TV har jag via satellit och jag gör alla nätärenden via mobilen. Satellitavtalet går ut 20190331
Du tror det finns ekonomi i satellitnätverken när 80% av Sverige gått över till fiber?
 
Du tro
J Jörgen Alw skrev:
TV har jag via satellit och jag gör alla nätärenden via mobilen. Satellitavtalet går ut 20190331
Du tror det finns ekonomi i satellitnätverken när 80% av Sverige gått över till fiber?
 
Du tro
J Jörgen Alw skrev:
TV har jag via satellit och jag gör alla nätärenden via mobilen. Satellitavtalet går ut 20190331
Du tror det finns ekonomi i satellitnätverken när 80% av Sverige gått över till fiber?
 
O
AndersPS AndersPS skrev:
Att de flesta inbrottstjuvar skulle vara pundare är också en gammal sanning som inte är lätt att tvätta bort. Visst förekommer det att pundare är just inbrottstjuvar, men än vanligare än att det är specialiserade ligor.

Mycket riktigt har larmet inte så hemskt stor effekt, de vet att de stör ut det och att det tar lång tid för väktaren att komma. Fysisk säkerhet är viktigare än larm, men larmet är ett störmoment.

Tror man att larmet är en garanti för att man inte får inbrott är man fel på det. Men det är såklart positivt om larmet gör sitt jobb så fort som möjligt.

Ett problem kan vara strömförsörjning och fiber. I min källare bor flera UPSer som alla har olika uppgifter, har även UPS till projektorn som ska sitta i vardagsrummet, inkopplad direkt via elcentralen. Men jag förstår att det är många som inte har det så - man vet inte heller hur långt bort fibernätet har UPS. När vi hade ett större avbrott fungerade i vart fall mitt internet som vanligt, men som sagt, svårt att veta. :D
Tja pundare eller inte de flesta inbrott är inte planerades. Du kan störa ut mobilen kan klippa av fibern. Men larmet i sig kan vara avskräckande. Om det finns hus som inte är larmade.
Men skalskyddet är precis som konstaterade det viktigaste. Ju längre tid det tar för tjuven att bryta sig in dessto bättre är det. Har du då ett larm som tjuter blir det jobbigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.