O
Har ip only varit på plats och "dömt" dina rör till fibern? Annars känns det som de kör med den ursäkten för att slippa ge 5000kr i rabatt
 
Jag är intresserad av det där med rabatten på 6000 kr om man har grävt själv på egen tomt och dragit PEM-slang från tomtgräns till fasaden där den utvändiga kopplingsdosan ska upp. Det fanns ingen rabatterad variant på beställningsformuläret. Hur yrkar man på att få rabatten? Det bör ju ske medan tomtgrävarna håller på.

Sedan om utvändig kopplingsbox. Orsaken har redan diskuterats. Det är olika på olika ställen för IP Only och beror på upphandlingen av underentreprenad gått till. I vårt område höll IP Only på att ändra sig eftersom invändig box och osynlig dragning är säkrare men sedan kom beslut att det ska vara utvändig box pga redan gjord upphandling som utgår från att blåsning och svetsning av fiberpatch går snabbare med utvändig box och bara ett tillfälle där tillträde till byggnaden behövs.

IP Onlys kundtjänst har den tunga uppgiften att framstå som rena idioter som vägrar att lyssna på argument om att ha boxen invändigt och dold dragning, säkerhet, försäkring mm. Vill man ha boxen på insidan kan man försöka med att förbereda allt. Dra in slang som ducten kan föras in i från tomtgräns. Montera upp en intenobox där du vill ha den, de finns att köpa. Länk finns tidigare i tråden. Plats för mediaomvandlaren och ström bör finnas i närheten, patch mellan kopplingsboxen och mediaomvandlaren är standard 2 meter när de kommer. Men sedan är det en annan sak att det kan bli rätt trångt i mediaskåp med både kopplingsbox och mediakonverter och den slinglåda som sitter ihop med den av IP Only använda mediakonvertern. Sedan gäller det att se till att blåsning av fibern och svetsning (två separata moment) kan ske utan att det tar extra tid för att ringa, vänta på ägaren osv. Det är inte säkert att ägaren ens kan få besked om vilken dag åtgärderna kommer att ske eftersom allt sker snabbt och många hus är involverade. Kl 16 fredag eller måndag morgon? Det gäller att kunna rå över sin tid.

Är det i ett område med många fritidshus framstår utvändig box som det rationellaste. Det visar sig i allt för många fall svårt att ens komma till för det första besöket (montering av utvändig box, hål i väggen, montera mediakonveter, strömförsörja) för många husägare har beställt fiber och tror att det fixar sig även om de är femtio mil bort för de är upptagna av annat än tankar på fritidshuset. Det finns en stor restpost av hus där man inte kunnat montera, just nu trettio stycken i mitt närområde. Och utan kopplingsdosa på plats tomtgrävs det inte längre. Det hela leder till en fragmenterad process som jag just nu ser omkring mig med en massa åkande kors och tvärs. I längden försenas hela projektet.
 
Redigerat:
Måste kontrolleras med IP Only eller entreprenör om möjligheten finns med rabatt. Avtal mellan fiberoperatör och entreprenör påverkar utifrån hur det ser ut, dvs det kan finnas gungor och karuseller i uppläget att enkla anslutningar och svåra tar ut varandra. Så vill en kund gräva själv eller har nedlagd kanalisation kan det vara ena delen dvs "enkla anslutningar". Finns många varianter på dessa upplägg av avtal.
 
Jag grävde själv för att ha lite på pluskonto eftersom boxen sitter på insidan. Men jag räknar med att behöva vara kontinuerligt på plats i huset när det är dags för blåsning och svetsning. Finns mycket att göra under tiden.

Gräva fram stamkabel, dra multiduct förbi tomter är en entreprenad. Grävning på tomt, med liten maskin och i vissa fall för hand, är en andra och montering av dosa, håltagning och mediakonverter en tredje. Så plus i förhållande till tomtgrävarna kan inte föras över på boxmontörerna.
 
G gråsten skrev:
Jag grävde själv för att ha lite på pluskonto eftersom boxen sitter på insidan. Men jag räknar med att behöva vara kontinuerligt på plats i huset när det är dags för blåsning och svetsning. Finns mycket att göra under tiden.

Gräva fram stamkabel, dra multiduct förbi tomter är en entreprenad. Grävning på tomt, med liten maskin och i vissa fall för hand, är en andra och montering av dosa, håltagning och mediakonverter en tredje. Så plus i förhållande till tomtgrävarna kan inte föras över på boxmontörerna.
Jo, men jag tror nog att du har en huvudentreprenör och som avtalar med underentreprenörerna som du räknar upp. IP Only brukar aldrig koordinera det arbetet utan upphandlar utrullning från en huvudentreprenör. Skulle gissa på PEAB eller Eltel som huvudentreprenör i området.
 
Så går det till men inte de bolagen just i vårt område. Det finns både ros och ris så namnet kan vara.
 
Men vem håller samman utrullningsprojektet är det IP Only själva, det finns alltid projektansvarig? Är du säker på att det inte finns en huvudentrerpenör för det använder sig alltid IP Only, "Skanovabaserade nät, Zitius, etc, av.
För mig låter det mycket märkligt! Vilket område gäller det fördet kan väl inte vara någon hemlighet?
 
K
Jag mailade kundtjänst och ville prata med projektledaren för mitt område. Kundtjänst kunde inte ge mig kontaktuppgifter utan ville att jag skulle dra det med dom.
Dom kunde inte hjälpa mig och skulle vidarebefordra till någon ansvarig.
Någon vecka senare såg jag att ip only sökte en projektledare för mitt område på arbetsförmedlingen.
Har förövrigt inte fått återkoppling ännu och det var uppskattningsvis 2-3 månader sedan.
 
I vårt fall är det Gamleby Mark och Bygg som är huvudentrepenör åt IP Only och Datanetworks från Visby som sköter boxinstallation och blåsning av fiber.
 
O Odjuret skrev:
Tja pundare eller inte de flesta inbrott är inte planerades. Du kan störa ut mobilen kan klippa av fibern. Men larmet i sig kan vara avskräckande. Om det finns hus som inte är larmade.
Vi behöver inte hålla med varandra, och egentligen spelar det mindre roll - det finns både pundare som gör inbrott såväl som proffsen. Ett enda avstyrt inbrott är värt det.

De som ett larm håller borta är "grannens ungar" som söker spänning, de går till nästa hus.

Fibern är klart svårare att klippa av än en mobil att störa ut, visst ser man i gatan var det är asfalterat och visst ligger den bara 40 cm ner i backen, men vilket jobb att gräva bara för att dra fibern. Vi har även få centrala kopplingspunkter, så om du drar den så blir flera tusen uppmärksammade på att fibern går ner samtidigt :D
 
S
T TheGame skrev:
Ett dumt beslut kan jag tycka men ingen har rätt att göra nått hos er om ni inte beställt nått.
Meddela iponoy att här kommer ni onte in.
Men som jag sa tidigare, dumt beslut att.inte sätta in fiber.
Men det kanske finns nån annan leverantör som verkar på området som kan använda erat förberedda?
Det är ju ett vansinnigt bångstyrigt beslut av IPonly att vägra använda befintliga rör dock. Det är definitionen av stelbent organisation när dom inte kan avvika en millimeter från sin standardinstallation.
 
S SueCia skrev:
Det är ju ett vansinnigt bångstyrigt beslut av IPonly att vägra använda befintliga rör dock. Det är definitionen av stelbent organisation när dom inte kan avvika en millimeter från sin standardinstallation.
Visst är det så men är alternativet att vara utan fiber så...
 
O
AndersPS AndersPS skrev:
Vi behöver inte hålla med varandra, och egentligen spelar det mindre roll - det finns både pundare som gör inbrott såväl som proffsen. Ett enda avstyrt inbrott är värt det.

De som ett larm håller borta är "grannens ungar" som söker spänning, de går till nästa hus.

Fibern är klart svårare att klippa av än en mobil att störa ut, visst ser man i gatan var det är asfalterat och visst ligger den bara 40 cm ner i backen, men vilket jobb att gräva bara för att dra fibern. Vi har även få centrala kopplingspunkter, så om du drar den så blir flera tusen uppmärksammade på att fibern går ner samtidigt :D
Min fiber ligger inte vackert nedgrävd... Men oavsett, jag tror absolut på middag mobi. Även om det är en billig teknik med störsändare verkar det inte ha spridit sig....
Ligor är vanliga i vissa områden, men annars är det pundare. Beställningsjonbb borde jag inte behöva oroa mig för det mest värdefulla jag har är frugan. Men av nån konstig anledning misstänker jag att alla inte tycker som jag:)
 
G gråsten skrev:
I vårt fall är det Gamleby Mark och Bygg som är huvudentrepenör åt IP Only och Datanetworks från Visby som sköter boxinstallation och blåsning av fiber.
Om det blir gungor/karuseller beror då på vilket upplägg huvudentreprenören har med IP Only, dvs hur ersättning för grävning är utformad. Man kan ha ett fastpris per fastighet och sedan xx kronor/m över en viss längd, ersättning om man måste ta asfalt, tunnla murar, etc.
 
Bor i Tumba hus och här springer det säljare för olika fiber bolag tät bakom dörren med olika erbjudandet, vi har sagt NEJ till alla endå fattar dem inte vad ett NEJ och vi är inte intresserade betyder // dem vill gräva sina kablage genom vårt tomt till andra grannar men tyvärr NEJ vi vill inte det är ju vårt tomt friköpt / här dras inga fiber kablar till någon / om två till tre år finns det betydligt bättre kablar för fiber nät //
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.