91 491 läst ·
241 svar
91k läst
241 svar
Tacka nej till fiber
Hum, den fiber som finns idag begränsar inget, det som begränsar är aktiva delar och nätkapacitet. Idag "klockar" man alla nya anslutningar med 1Gbit/s mellan medieomvandlare och nätswitch men sedan begränsar man på IP-nivån utifrån vad du beställt t.ex. 100Mbits.Jahe skrev:
Bor i Tumba hus och här springer det säljare för olika fiber bolag tät bakom dörren med olika erbjudandet, vi har sagt NEJ till alla endå fattar dem inte vad ett NEJ och vi är inte intresserade betyder // dem vill gräva sina kablage genom vårt tomt till andra grannar men tyvärr NEJ vi vill inte det är ju vårt tomt friköpt / här dras inga fiber kablar till någon / om två till tre år finns det betydligt bättre kablar för fiber nät //
Jo, jag vet att det kopplas in kunder på även 100Mbits portar men det är bara för att det är den utrustning som finns tillgäng. Många fiberoperatörer har bytt eller byter nu ut dessa.
Och när det finns swicthar/gränssnitt som "billigaste" standard över 1 Gbits är det bara att byta till dem.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Beror ju lite på hur man tittar. Jag har gått över till nära 100% on demand TV utan reklam. Ett riktigt lifehack!
I elfte timmen fick jag klart med en arbetsledare att det ok för deras del att montera utomhusboxen där jag vill ha den och inomhusboxen där jag vill ha den sen svetsar dom fast fibern i vardera änden. Men jag får dra fibern själv och det gick jag med varpå morgondagens besök avbokades. Nu ska jag bara få uppgift på vad det ska vara för fiber på metervara, någon som vet? Rabatten utlovades på ett papper vi fick från IP Only. Anledningen till hela historien är att dom göra ca 2000 installationer härute i fritidshus huvudsakligen och det sker på löpande band i princip. Ue:n får ett färdigt paket som ska monteras.Avsteg från detta får dom inte betalt för.
Grannen hävdar också att det finns en risk att man klipper av larmet men är man orolig för det finns det larmsändare med dubbla kommunikationsvägar, både sim och tråd alltså.
Grannen hävdar också att det finns en risk att man klipper av larmet men är man orolig för det finns det larmsändare med dubbla kommunikationsvägar, både sim och tråd alltså.
Vadå för kablar? Och du tror det kommer någon o bygger ett helt nytt nät då med dem?Jahe skrev:
Bor i Tumba hus och här springer det säljare för olika fiber bolag tät bakom dörren med olika erbjudandet, vi har sagt NEJ till alla endå fattar dem inte vad ett NEJ och vi är inte intresserade betyder // dem vill gräva sina kablage genom vårt tomt till andra grannar men tyvärr NEJ vi vill inte det är ju vårt tomt friköpt / här dras inga fiber kablar till någon / om två till tre år finns det betydligt bättre kablar för fiber nät //
Har du hört talas om störsändare som tjuvar redan har börjat använda.O Odjuret skrev:
Det finns ju inget krav att teckna avtal med någon tjänsteleverantör. Men de kommer att höra av sig och ge olika erbjudanden. Sedan är det frågan om behov som du skrivit. Alla är vi olika. Jag tyckte inte adsl räckte till i leverans då jag laddade hem filmer. Den tekniken är mer på frammarsch då flera slutat ha tv via fiber, adsl och antenn. Utan de laddar hem det de vill se mobilt eller via nät när det passar dem från vanliga kanaler och filmbolag. Då slipper du använda videobandspelaren..J Jörgen Alw skrev:
Nä det blir ingen tv tjänst till att börja med, bara internet om ens det, kanske väntar med det med.S slurppe99 skrev:Har du hört talas om störsändare som tjuvar redan har börjat använda.
Det finns ju inget krav att teckna avtal med någon tjänsteleverantör. Men de kommer att höra av sig och ge olika erbjudanden. Sedan är det frågan om behov som du skrivit. Alla är vi olika. Jag tyckte inte adsl räckte till i leverans då jag laddade hem filmer. Den tekniken är mer på frammarsch då flera slutat ha tv via fiber, adsl och antenn. Utan de laddar hem det de vill se mobilt eller via nät när det passar dem från vanliga kanaler och filmbolag. Då slipper du använda videobandspelaren..![]()
Det blir även en vana att det går snabbt även med vanlig surfning. Så när man nu kör t.ex. 4G i fritidshuset så reagerar man på att det går segare. Det mobila med 4G är inte långsamt utan fungerar helt Ok, man när jag nu skiftar mellan fiberanslutning och 4G så har man en referens att jämföra med. Och jag har gått hela vägen från "300bps akustiska modem" som man satte på telefonluren och en bärbar Ericsson EPPC på 80-talet till nu en 250Mbit/s fiberanslutning.
Men ska villigt erkänna att jag idag inte alls nyttjar den kapaciteten och skulle nog kunna nedgradera till 100Mbit/s.
Replik på ett struket inlägg om att neka fiber nu för det kommer bättre kablar om 2-3 år.
Blir de tidigare lagda kablarna oanvändbara då nya gradvis förbättrade kablar kommer?
Jag häpnar över den märkliga och pretentiösa självsäkerhet med vilken okunniga karlar för fram sådana budskap som ovanstående. Trådlöst som 5G och det okända som kommer därefter får större överföringskapacitet än fiber är en annan favorit till sådan mansplaining, att berätta för omgivningen hur det egentligen är. Det de förmedlar är att de har ett ytligt teknikintresse men inte fördjupat sina kunskaper. De har inte sakkunnigt folk i sin omgivning som de kan testa sina teser på. Jag är över sjuttio och möter dem ofta i vårt lokala fiberprojekt, medelålders män med måttlig skolning som inte är vana att bli motsagda.
Blir de tidigare lagda kablarna oanvändbara då nya gradvis förbättrade kablar kommer?
Jag häpnar över den märkliga och pretentiösa självsäkerhet med vilken okunniga karlar för fram sådana budskap som ovanstående. Trådlöst som 5G och det okända som kommer därefter får större överföringskapacitet än fiber är en annan favorit till sådan mansplaining, att berätta för omgivningen hur det egentligen är. Det de förmedlar är att de har ett ytligt teknikintresse men inte fördjupat sina kunskaper. De har inte sakkunnigt folk i sin omgivning som de kan testa sina teser på. Jag är över sjuttio och möter dem ofta i vårt lokala fiberprojekt, medelålders män med måttlig skolning som inte är vana att bli motsagda.
Redigerat: