91 490 läst ·
241 svar
91k läst
241 svar
Tacka nej till fiber
Dom har tänkt komma ut och koppla in det men jag skulle montera boxarna för att spara tid för dom och pengar för mig. Den boxen jag visade på bild kan jag inte se att jag har någon som helst användning för, det var därför jag frågade,om det var något jag missat alltså. Jag har annars för avsikt att dra fibern direkt från utomhusboxen till fibermottagaren.A AndersS skrev:Det du har på bilden är en fiberdosa med fiberkassett som används för att placera svetsskarv i med hållare för svetshylsan. Sedan brukar det finnas ett mellanstycke för att koppla kontakterade fiberkablar (finns lite olika varianter) Dosan brukar sättas där man gör genomföring i vägg för anslutning. Vad är det du ska göra med den.
Som operatör/entreprenör skickar man ju inte ut grejor så är till en fastighetsägare för egen montering utan att säkerställa att kunskap finns för att utföra arbetet annars ska man erbjuda att utföra installation.
Varför säger folk att det är ett dumt beslut ??
Vi har gjort likadant, tackat nej
Vi har ingen användning av fiber
så varför ta ca 20.000kr av surt förvärvade sparpengar för att lägga på något som inte används ?
Bättre pengarna sitter kvar och räntar sig
Om vi flyttar och då istl prutar dom 20.000kr som installationen kostar, så tjänar vi 20.000kr mindre, vilket betyder mindre skatt vid försäljning
Att det inte finns fiber indraget i en fastighet vägrar jag tro skulle påverka någon köpare såpass att denne avstår ett köp
Dessutom om man ångra sig om tex 5 år säger jag mig tusan på att det går att koppla på sig billigare, skiten ligger i gatan utanför och det är bara att koppla på en kund till
Våga vägra fiber om du inte har användning av det !
Vi har gjort likadant, tackat nej
Vi har ingen användning av fiber
så varför ta ca 20.000kr av surt förvärvade sparpengar för att lägga på något som inte används ?
Bättre pengarna sitter kvar och räntar sig
Om vi flyttar och då istl prutar dom 20.000kr som installationen kostar, så tjänar vi 20.000kr mindre, vilket betyder mindre skatt vid försäljning
Att det inte finns fiber indraget i en fastighet vägrar jag tro skulle påverka någon köpare såpass att denne avstår ett köp
Dessutom om man ångra sig om tex 5 år säger jag mig tusan på att det går att koppla på sig billigare, skiten ligger i gatan utanför och det är bara att koppla på en kund till
Våga vägra fiber om du inte har användning av det !
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Problemet är ju att de sällan bara kopplar in en enstaka kund om man inte betalar hela kostnaden. Oftast är det ju anslutningar i grupper och då delar man på installationen. Är man ensam och vill ha det inkopplat kanske det handlar om helt andra pengar än typ 20k.
Det kostar antagligen lika mycket att ansluta 20 fastigheter som att skicka ut folk för en installation. Sett till arbetskostnad per dag alltså.
Det kostar antagligen lika mycket att ansluta 20 fastigheter som att skicka ut folk för en installation. Sett till arbetskostnad per dag alltså.
Jag känner iallafall ett par personer som har köpt hus de senaste åren som har ratat vissa hus/områden för att det inte finns fiber. Tyvärr är det inte så enkelt att huspriset sjunker motsvarande kostnaden att ansluta fibern, utan det försvinner flera potentiella köpare vilket kan påverka slutpriset mångdubbelt mer. Men, i vissa fall kanske det inte har någon betydelse alls. Allt beror på omständigheterna...J javlaandersson skrev:
Det går inte att generellt bedömma värdet av fiber utan man får värdera utifrån geografi, läge, hustyp, etc, vilket mervärde en fiberanslutning har vid försäljning.
Och inom tätorter kan man i regel göra efteranslutning ganska enkelt. Men priset kan då påverkas hur snabbt man vill ha det installerat.
Och inom tätorter kan man i regel göra efteranslutning ganska enkelt. Men priset kan då påverkas hur snabbt man vill ha det installerat.
Jag valde aktivt bort hus utan fiberanslutning när vi köpte för drygt fem år sedan. Det är kanske ovanligt men för många jag känner är det en tungt vägande faktor. Trådlösa tekniker kan inte konkurrera hastighetsmässigt men det är egentligen en sekundär grej. Det stora problemet är datatak. Det är för mig helt oacceptabelt att ha ett tak på datamängd. Idag finns egentligen inga vettiga abonnemang utan tak så därför blir trådlösa varianter som 4G bara ett komplement, till bilen eller sommarstugan.
Varför har du ingen användning av fiber?J javlaandersson skrev:Varför säger folk att det är ett dumt beslut ??
Vi har gjort likadant, tackat nej
Vi har ingen användning av fiber
så varför ta ca 20.000kr av surt förvärvade sparpengar för att lägga på något som inte används ?
Bättre pengarna sitter kvar och räntar sig
Om vi flyttar och då istl prutar dom 20.000kr som installationen kostar, så tjänar vi 20.000kr mindre, vilket betyder mindre skatt vid försäljning
Att det inte finns fiber indraget i en fastighet vägrar jag tro skulle påverka någon köpare såpass att denne avstår ett köp
Dessutom om man ångra sig om tex 5 år säger jag mig tusan på att det går att koppla på sig billigare, skiten ligger i gatan utanför och det är bara att koppla på en kund till
Våga vägra fiber om du inte har användning av det !
Vad ska jag ha det till ?K karlmb skrev:
Betala räkningar eller streama film funkar ju bra med 4G
Visst om man har ett antal tonåringar som ska spela stora spel live samtidigt som en förälder sitter uppkopplad på konferenc och någon annan streamar film samtidigt så är ju fiber bra
ADSL funkar bra till det don nätet används till idag
Luftburet utvecklas hela tiden det åxå
Adsl finns snart inte längre.J javlaandersson skrev:Vad ska jag ha det till ?
Betala räkningar eller streama film funkar ju bra med 4G
Visst om man har ett antal tonåringar som ska spela stora spel live samtidigt som en förälder sitter uppkopplad på konferenc och någon annan streamar film samtidigt så är ju fiber bra
ADSL funkar bra till det don nätet används till idag
Luftburet utvecklas hela tiden det åxå
Inte heller marknätet och satelliterna.
Finns ingen ekonomi kvar för dem när 90% kör fiber.
Återstår 4G. Lycka till med 4K och framtida högupplösta videoformat!
Hej! vad vet du om detta ! sitter du en typ position som kan detta, eller är det funderingar om framtiden?K karlmb skrev:
//Goerana
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kopparnätet har man ju redan börjat avveckla. Man behöver inte sitta i någon särskild position för att förstå att ingen vill driva nätet vidare när 95% av kunderna är borta.G goerana skrev:
