91 490 läst ·
241 svar
91k läst
241 svar
Tacka nej till fiber
S Stefan1972 skrev:Problemet är ju att de sällan bara kopplar in en enstaka kund om man inte betalar hela kostnaden. Oftast är det ju anslutningar i grupper och då delar man på installationen. Är man ensam och vill ha det inkopplat kanske det handlar om helt andra pengar än typ 20k.
Det kostar antagligen lika mycket att ansluta 20 fastigheter som att skicka ut folk för en installation. Sett till arbetskostnad per dag
.........
Har redan hört om dom som kopplat på sig i efterhand till ett lägre pris än dom dom hoppade på tåget från start
Ligger det redan indraget i ett område så vill dom ju ha in fler i nätet om det är möjligt
Det handlar inte om nyexploaterade områden
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
För oss blev det 67% dyrare på grund av att vi efteranslöt oss(nyinflyttade), ironiskt nog så fick vi fiber först på gatan, dvs före de som anmält sig från början. Men kommunalare går det ju sällan diskutera med...så det var bara att betala
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
ååå suck detta med att inte dra in fiber.. Alltså man behöver ju inte köpa några tjänster men för böveln dra in det.. IPonly brukar inte kräva att köpa någon tjänst för att bli ansluten..
Och detta med färre spekulanter så skulle jag vara en som inte hade ens tittat..
Hade jag jag letat hus i ett "villaområde" och ett saluobjekt inte hade fiber hade jag tittat vidare på andra objekt.. Det finns andra helt klart.. Varför köpa mer problem.. Huspriset måste var bra för att jag ens skulle vara bara lite intresserad..
Hade objektet varit på "landet" så är det ännu mer viktigt att ha anslutit om grannarna redan har fiber. Har inte grannar på landet så är det mindre viktigt.. För då har nog inte området fått..
Så det beror lite på var huset ligger. Gissar att det hela liknar elanslutning en gång i tiden.. Varför ha sådana modigheter som el? vi har ju alltid klarat oss på stearinljus och brasan....................
Och detta med färre spekulanter så skulle jag vara en som inte hade ens tittat..
Hade jag jag letat hus i ett "villaområde" och ett saluobjekt inte hade fiber hade jag tittat vidare på andra objekt.. Det finns andra helt klart.. Varför köpa mer problem.. Huspriset måste var bra för att jag ens skulle vara bara lite intresserad..
Hade objektet varit på "landet" så är det ännu mer viktigt att ha anslutit om grannarna redan har fiber. Har inte grannar på landet så är det mindre viktigt.. För då har nog inte området fått..
Så det beror lite på var huset ligger. Gissar att det hela liknar elanslutning en gång i tiden.. Varför ha sådana modigheter som el? vi har ju alltid klarat oss på stearinljus och brasan....................
Det är inte så enkelt att bara för att du skippar fiber och sparar 20000:- så blir värdeminskningen det samma. Isf borde minskningen vara samma som det kostar att efteransluta.
Å andra sidan så kan det bli svårare att sälja. Jag väljer hellre ett hus med fiber. Det skulle innebära att ett hus utan fiber blir svårare att sälja och man förlorar mer än kostnaden.
Men det behöver inte betyda någonting. Allt beror på.
Å andra sidan så kan det bli svårare att sälja. Jag väljer hellre ett hus med fiber. Det skulle innebära att ett hus utan fiber blir svårare att sälja och man förlorar mer än kostnaden.
Men det behöver inte betyda någonting. Allt beror på.
Det finns flera fördelar med fiber. Allt är inte surf. Utan man kan få tv via då slipper man en antenn på huset som gärna bråkar ibland. Eller parabol. Det fungerar inte med 4g.
Så det är inte bara surf som det handlar om. Visst telefoni men där funkar mobilen alldeles utmärkt! Så det är inget alternativ...
Så det är inte bara surf som det handlar om. Visst telefoni men där funkar mobilen alldeles utmärkt! Så det är inget alternativ...
Fast riktigt så enkelt är det inte. På min gata är det bara 5 hus, samtliga tackade nej till fjärrvärme trots att det inte var speciellt dyrt att ansluta sig när man grävde ner det. När jag köpte huset tyckte jag väl den 38 år gamla ombyggda pannan var lite osäker som värmekälla och kollade med Öresundskraft. Mitt preliminära pris på anslutning inte grävning i gatan var minst 300.000:-. För något som för 10 år sedan kostade kanske 30.000:-J javlaandersson skrev:
När jag tittade på hus var det ett kriterie att de hade fiber eller låg på en adress som var prioriterad för fiberinstallation. Vi tittade inte ens på andra hus, visserligen är det inte samma sak som att välja bort installationen, men det minskar helt klart mitt intresse att ens titta på huset.
En kompis köpte hus bara en bit bort från mig, de fick betala 25.000 istället för mina 15.000 för fiberinstallationen, eftersom de köpte någon månad efter fiberinstallationen var avslutad. Nu kostar det en bra bit över 30.000 att ansluta sig.
Fast fjärrvärmen kostade 70.000 att ansluta sig på hör när dom drog förbi den för 15 år sen
Det var innan ja köpte fastigheten
För 5 år sen talade jag med dom om ev
anslutning.... då skulle det kosta mig 36.000
Det var innan ja köpte fastigheten
För 5 år sen talade jag med dom om ev
anslutning.... då skulle det kosta mig 36.000
Så antingen ljuger du eller jag. Eller... vänta... vi vet inte, det är olika på olika orter, beroende på leverantörer etc.J javlaandersson skrev:
I Helsingborg är det märkbart dyrare att efteransluta både fjärrvärme och fiber, på andra orter kan det vara billigare. Däremot tror jag det är få personer som har fjärrvärme som ett kriterie när de köper hus.
Självklart ska du känna att du gjort en bra affär som inte anslöt dig, om du tycker det! Den dagen du säljer kommer du inte att se mig på visningen (vilket förvisso är osannolika oavsett).
Är det samma avtal då? När de körde fjärrvärme här första gången kunde man lägga en större insats för att få ett lägre månadspris, men det finns inte som val för de som vill byta till fjärrvärme idag. Utan de erbjuder bara en lägre insats, men högre månadspris för de som tillkommer senare.J javlaandersson skrev:
Det var väl 2 år sedan jag kollade det på, men här fungerade det så att man betalade 38.000 för utrustningen som sitter i min fastighet i fast anslutningsavgift. Utöver det tillkom den fysiska anslutningen, grävning i gata och på min tomt. I mitt fall innebar det också att man var tvungen att stänga av och skarva in sig i "huvudledningen" vilket ytterligare drev kostnaden.J javlaandersson skrev:
Hade de som grävt fjärrvärme grävt in i gatan och förberett med spärrade "uttag" hade det antagligen varit oerhört mycket billigare.
Var på studiebesök hos Ericsson i kista förra året och fick se 5G i full fart. Vill minnas att de uppnådde Gb-fart och mer men minns inte den verkliga hastigheten . Men fort gick det!
De berättade att backbone i systemet löstes med microlänkar via radio om det inte gick att använda fiber vilket var att föredra pga av bandbredd och hastighet.
Tittar man på 4G och trådlöst idag som alternativ till fiber bör man man vara medveten om att fiberns begränsning ligger i elektroniken bakom, vilken utvecklas hela tiden. Flaskhalsen är inte fibern.
Radions utrymme och bandbredd är begränsad.
4G's kapacitet idag räddas till viss mån av att många kan koppla över till wifi via fiber vilket ger ökad bandbredd till övriga.
Skulle exempelvis någon råka gräva av en multiduct i ett område och alla drabbade väljer att köra över 4G skulle hastigheten hamna på modemhastigheter liknande 9600Kb eller långsammare som på tidigt 90-tal.
De berättade att backbone i systemet löstes med microlänkar via radio om det inte gick att använda fiber vilket var att föredra pga av bandbredd och hastighet.
Tittar man på 4G och trådlöst idag som alternativ till fiber bör man man vara medveten om att fiberns begränsning ligger i elektroniken bakom, vilken utvecklas hela tiden. Flaskhalsen är inte fibern.
Radions utrymme och bandbredd är begränsad.
4G's kapacitet idag räddas till viss mån av att många kan koppla över till wifi via fiber vilket ger ökad bandbredd till övriga.
Skulle exempelvis någon råka gräva av en multiduct i ett område och alla drabbade väljer att köra över 4G skulle hastigheten hamna på modemhastigheter liknande 9600Kb eller långsammare som på tidigt 90-tal.
När vi letade hus för dryga tio år sedan så tittade vi nästan bara på hus där det var förberedda för fiber, dom första villorna höll då på att anslutas till fibernätet, men kanalisation för fiber började dras in tre-fyra år tidigare.
Numera kostar det sex tusen extra att efteransluta sig till fibernätet.
Denna extrakostnad ska täcka den extrakostnad kommunen har för att åka ut till enskild adress å blåsa fibern mm.
Här läggs kanalisation så fort någon gräver på kommunal mark, oberoende om det är elnätsägaren, fjärrvärmenätsägaren, VA-nätsägaren mm & detta har gjorts sedan ca 2004.
Numera kostar det sex tusen extra att efteransluta sig till fibernätet.
Denna extrakostnad ska täcka den extrakostnad kommunen har för att åka ut till enskild adress å blåsa fibern mm.
Här läggs kanalisation så fort någon gräver på kommunal mark, oberoende om det är elnätsägaren, fjärrvärmenätsägaren, VA-nätsägaren mm & detta har gjorts sedan ca 2004.