Ja, man brukar märka en ganska rejäl dipp i bandbredd på 4G när det är paus i stora event typ hockeymatch
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Detta med vad det kan kosta att efteransluta fiber är ju kraftigt beroende på om det är i stan eller i glesbygd.
På landet lär det inte bli några 6000:- om man inte har extrem tur och en kommun som subventionerar det hela.
Fiberföreningar o affärsdrivande nätbolag har ingen anledning att ta risk och inte sedan ta ut vad det kostar inkl risk från nytillkommande.
Dessutom byggs det ju med 40-60% bidrag i glesbygd nu, de pengarna finns inte längre att få när nätet är färdigbyggt.
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Detta med vad det kan kosta att efteransluta fiber är ju kraftigt beroende på om det är i stan eller i glesbygd.
På landet lär det inte bli några 6000:- om man inte har extrem tur och en kommun som subventionerar det hela.
Fiberföreningar o affärsdrivande nätbolag har ingen anledning att ta risk och inte sedan ta ut vad det kostar inkl risk från nytillkommande.
Dessutom byggs det ju med 40-60% bidrag i glesbygd nu, de pengarna finns inte längre att få när nätet är färdigbyggt.
I mitt



I mitt område (tätort) så var första erbjudandet runt 26-27.000 för att koppla på sig
Dom allra flesta har kopplat på sig
.... dock inte jag :)
Det senaste erbjudandet var 16.500 om jag kopplade på mig
 
  • Wow
Festlund
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
I mitt



I mitt område (tätort) så var första erbjudandet runt 26-27.000 för att koppla på sig
Dom allra flesta har kopplat på sig
.... dock inte jag :)
Det senaste erbjudandet var 16.500 om jag kopplade på mig
Som sagt, i tätort är det annorlunda, och inga bidrag som fryser inne om man väntar.
 
För att uppdatera lite så finns bidragen kvar för landsbygden. Erbjudande runt 14-20 000 kr för efterinstallation just nu.

Har fått erbjudande så lågt som 8000 kr i liten by för efteranslutning.

Så är nog inte hela världen att vänta ändå.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S SirMayo skrev:
För att uppdatera lite så finns bidragen kvar för landsbygden. Erbjudande runt 14-20 000 kr för efterinstallation just nu.

Har fått erbjudande så lågt som 8000 kr i liten by för efteranslutning.

Så är nog inte hela världen att vänta ändå.
Nej Det är klart, men varför vänta
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Nej Det är klart, men varför vänta
Svarade mest som motpol till alla svar här som för några år sedan påstod att snart är det mycket dyrare osv..
Blev tvärt om nu med facit i hand ca 5-6 år senare.

Till frågan varför man väntar så skulle jag säga för att kunna investera sina hårt införskaffade slantar bättre kanske? Kommer själv skippa fiber ett tag till då vårt mobila bredband funkar utmärkt och vårt "stadsnät" som blir vår fiberleverantör även här 2,5 mil utanför stan är dyr i drift. Betalar månadsvis "underhållsavgift" samt dyra erbjudande på fiber av de olika aktörerna vilket gör att månadskostnaden med råge överstiger nuvarande lösning med ungefär 80% ökad kostnad per månad.

Så antingen vill jag ha en snorbillig installation eller väntar jag gärna till vi har behov av denna dyra lösning. Just nu vill de ha 20 000 för installation i området. Samma som de som installerade för något år sedan när det kom. Men det tycker jag är för dyrt när månadskostnaden dessutom är hög sedan..

Så har man inte behovet så kan man gott vänta o försöka pruta ner installationspris o drift pris 😁👍
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Då har du dukt till fastighetsgräns va?
På landsbygden finns det risk att det inte byggs om du inte hänger med i första vändan. Då gissar jag att det blir dyrare. Men visst om man bor vid ett stråk som ändå byggs ut så fungerar nog den taktiken.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då har du dukt till fastighetsgräns va?
På landsbygden finns det risk att det inte byggs om du inte hänger med i första vändan. Då gissar jag att det blir dyrare. Men visst om man bor vid ett stråk som ändå byggs ut så fungerar nog den taktiken.
Om du menar slangen som fibern ska gå i till fastigheten så nej. Den gräver man ner själv här på landet. Den får man av leverantör ett tag innan de ska komma o installera så får man gräva ner den själv till fastighetsgräns där fibern finns. Samma förfarande som när de första kopplade på.

Anslutning till fiber sker sedan i tomtgräns och det ligger fiber i vägen utanför då vi ändå har 2 grannar inom gångavstånd här på vår väg.
 
J
S SirMayo skrev:
Om du menar slangen som fibern ska gå i till fastigheten så nej. Den gräver man ner själv här på landet. Den får man av leverantör ett tag innan de ska komma o installera så får man gräva ner den själv till fastighetsgräns där fibern finns. Samma förfarande som när de första kopplade på.

Anslutning till fiber sker sedan i tomtgräns och det ligger fiber i vägen utanför då vi ändå har 2 grannar inom gångavstånd här på vår väg.
Daniel menar från andra hållet, därifrån fibern kommer. Så det är därför. Snorbilligt, sa Bull.
 
Okej, ja det finns i gatan som gränsar till min tomtgräns ja.
 
S SirMayo skrev:
För att uppdatera lite så finns bidragen kvar för landsbygden. Erbjudande runt 14-20 000 kr för efterinstallation just nu.

Har fått erbjudande så lågt som 8000 kr i liten by för efteranslutning.

Så är nog inte hela världen att vänta ändå.
Finns det bidrag för efterinstallation? De bidrag jag varit med och sökt har bara gällt vid nybyggnation av nätet.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
S SirMayo skrev:
Okej, ja det finns i gatan som gränsar till min tomtgräns ja.
Fast det är irrelevant vart det passerar, det går inte bra att gräva sig ner till den kabeln och skarva på, dom behöver gräva till närmsta anslutningspunkt.

Detta förutsatt att man inte lämnade en slinga vid varje tomt som inte anslöt sig
 
useless useless skrev:
Finns det bidrag för efterinstallation? De bidrag jag varit med och sökt har bara gällt vid nybyggnation av nätet.
Man söker inget själv. Men det jag fått höra av tex ip-only är att de får bidrag för att bygga ut på landsbygden därav det låga priset just nu. O 3 år i rad har de sagt att det gäller att hoppa på denna vecka för nästa så försvinner bidraget. Men staten har ju som mål att alla ska kunna ansluta och i landsbygden blir det lite subventioner för att det inte ska bli orimliga priser. I tätort är det nog mer marknadsmässiga villkor.
 
Ja, dom får bidrag. Men bara för att bygga nya nät, inte för att ansluta enstaka kunder i befintliga nät.
I alla fall fanns inga såna bidrag för några år sedan, men det kanske har ändrats.

Sen kan dom såklart hävda att det finns ett bidrag som försvinner nästa vecka för att kunder som tvekar ska bestämma sig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.