13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tyckte jag såg att befintlig hyresvärd kan säga upp med hänvisning till att man ska sälja. 🤔
det hade vart konstigt om svenska bostäder skulle sälja av 500 lägenheter som expel och nya ägare kicka ut alla 500 bara för att

M maria01 skrev:
det hade vart konstigt om svenska bostäder skulle sälja av 500 lägenheter som expel och nya ägare kicka ut alla 500 bara för att
Det hade varit konstigt om en verksamhet med 500 lägenheter togs över av en privatperson som ville ha alla för eget bruk och inte tyckte att hyresintäkterna var av intresse i affären?
Det kan var skillnad på privata och företag, i syfte och strategi, men jag har svårt att se att det argumentet håller i hyresnämnden (det brukar åtminstone innefatta total renovering av allt om alla ska flyttas ut).

• Gilla
antett och 3 till
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Det hade varit konstigt om en verksamhet med 500 lägenheter togs över av en privatperson som ville ha alla för eget bruk och inte tyckte att hyresintäkterna var av intresse i affären?
Det kan var skillnad på privata och företag, i syfte och strategi, men jag har svårt att se att det argumentet håller i hyresnämnden (det brukar åtminstone innefatta total renovering av allt om alla ska flyttas ut).
Jag tyckte jag såg att befintlig hyresvärd kan säga upp med hänvisning till att man ska sälja.

läste du nåt annat ?

M maria01 skrev:
Jag tyckte jag såg att befintlig hyresvärd kan säga upp med hänvisning till att man ska sälja.

läste du nåt annat ?
Fast det är skillnad på ett tvåfamiljshus och ett bestånd på 500 lägenheter.

Besittningsrätt
När det kan brytas (gäller främst förstahand)
Hyresgästen: Betalar inte hyra, vanvårdar lägenheten, stör grannar upprepade gånger.
Hyresvärden (måste ha goda skäl): Hyresvärden behöver bostaden för sig själv eller familj, vill bygga om/riva eller det finns ett starkt allmänintresse.

J Jonna Andreasen-Fälth skrev:
Besittningsrätt
Hyresgästen: Betalar inte hyra, vanvårdar lägenheten, stör grannar upprepade gånger.
Hyresvärden (måste ha goda skäl): Hyresvärden behöver bostaden för sig själv eller familj, vill bygga om/riva eller det finns ett starkt allmänintresse.
Tolkar jag det rätt så skulle därmed svärfar kunna säga upp hyresgästerna redan idag för att låta oss flytta in? 🤔

J Jonna Andreasen-Fälth skrev:
Besittningsrätt
Vad är din källa till detta?

lagar brukar inte ta hänsyn till sånt

M maria01 skrev:
lagar brukar inte ta hänsyn till sånt
lagar tar visst hänsyn till om det är ett företag eller en privatperson som berörs, samt dessutom i fall där det är en lantbruksfastighet det handlar om, om det är ett jordbruksarrende, eller om en hyresgäst som ej bedriver jordbruksverksamhet hyr ett hus samt en stall för att ha några "privata" hästar.

TS bör prata med en person kunnig runt lantbruk för att göra rätt eftersom det verkar vara en jordbruksfastighet inblandad.

S skogaliten skrev:
lagar tar visst hänsyn till om det är ett företag eller en privatperson som berörs, samt dessutom i fall där det är en lantbruksfastighet det handlar om, om det är ett jordbruksarrende, eller om en hyresgäst som ej bedriver jordbruksverksamhet hyr ett hus samt en stall för att ha några "privata" hästar.

TS bör prata med en person kunnig runt lantbruk för att göra rätt eftersom det verkar vara en jordbruksfastighet inblandad.
lantbruk brukar ju vara företag med

S skogaliten skrev:

Förhoppningsvis har den jurist som är inkopplad för skiftet koll på detta med.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Såhär kan det gå:

[länk]
Om nu 10 dagar stämmer så känns det lite väl kort.

Hyresgästen har blivit informerad tidigare om att vi kommer vilja flytta in, det är bara att nu är bollen i rullning och vi har ett tydligare slutdatum.

Vi kommer ta över en släktgård där boningshuset är uppdelat i två lägenheter som det finns hyresgäster i.
Vår avsikt är att slå ihop båda lägenheterna till en stor för att kunna bo i hela och därmed kommer båda hyresgästerna behöva sägas upp, och vi vill ju gärna att det är tomt när väl det är dags för överlåtelse.

Att det är två lägenheter verkar dock ställa till det lite, då det bara är den ena lägenheten som saknar besittningsrätt enligt privatuthyrningslagen.
Har befintlig hyresvärd rätt att säga upp båda så att de hinner flytta ut innan vårt tillträde?
Om nej, har vi rätt att säga upp dem båda efter tillträdet? 🤔
Jag är ingen expert men har tolkat det som att om boendet har 1-2 lägenheter och man hyr ut privat utan företag så gäller privatuthyrningslagen och där finns inget starkt besittningsskydd. Ännu mindre när syftet är att bo själv där.
Hyreslagen gäller för flerfamiljshus hus där finns det normalt besittningsskydd.

M m96thorn skrev:
Jag är ingen expert men har tolkat det som att om boendet har 1-2 lägenheter och man hyr ut privat utan företag så gäller privatuthyrningslagen och där finns inget starkt besittningsskydd. Ännu mindre när syftet är att bo själv där.
Hyreslagen gäller för flerfamiljshus hus där finns det normalt besittningsskydd.
Precis, två lägenheter i en gammal mangårdsbyggnad.
Är dock osäker på om det hyrs ut privat eller via enskild firma, har efterfrågat kontrakt men kan dröja med svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.