Har en som är ett par år. När man ska dra över bilder till den klarar den bara av att jag drar över 3 bilder i taget. Drar jag över fler så öppnar den bara alla bilder trots att jag bara ville föra över dem.
Nån som har samma problem?

Samma sak händer om jag drar över en film.

R Rolle85 skrev:
Har en som är ett par år. När man ska dra över bilder till den klarar den bara av att jag drar över 3 bilder i taget. Drar jag över fler så öppnar den bara alla bilder trots att jag bara ville föra över dem.
Nån som har samma problem?

Samma sak händer om jag drar över en film.
Låter som att du drar filerna till webbläsaren.
Anslut / montera nasen i explorer (finder på mac), så kan du kopiera hur mycket du vill.

Är inne i synologys mjukvara

Bild

• Skärmbild av systemstatus för DiskStation från Synology med CPU- och RAM-användning samt nätverksinformation på Windows-skrivbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synology DiskStation-skrivbord med ikoner för Paketcenter, Kontrollpanel, File Station och DSM hjälp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rolle85 skrev:
Bild
Jag ser.

Som jag skrev. Använd utforskaren. Inte webläsaren.

Du är i webläsaren.

Jag vet inte vad utforskaren betyder?

Unikt namn
Använd windowsprogrammet "Utforskaren" / Explorer(eng) för att flytta filer mellan olika nas.

Hmm jag får söka runt lite för att förstå vad det innebär

Tryck [windowstangenten] + E så öppnas utforskaren.

Tryck på windowsknappen och E samtidigt på tangentbordet, sen tittar du i menyn till vänster om din nas dyker upp där.

Ok

Tack de löste det!

• Gilla
gmogmo
  • Laddar…
Kan jag bara fråga här. Om jag idag har 1tb utrymme (2st 1tb diskar). Och om jag vill uttöka till 2tb. Tar jag då bara ut en disk och stoppar i ny och låter den typ stå en dag för att börja kopiera över allt till den nya disken, dvs görs de automatiskt?

Det beror på NAS-fabrikat och vilken konfiguration av RAID som är vald.

Är det RAID1-konfiguration (aka disk-spegling på sektornivå) så kommer inte volymen ökas förrän disk 2 också är bytt och processen brukar vara ungefär att man stänger av NAS:en på ett kontrollerat sätt via dess kontrollmenyer, tar ut ena disken och byter den till den större nya disken (lägg undan den urtagna disken då du har den urtagna disken som en orörd kopia ifall det skulle skita sig gruvligt) - starta och låta det synka upp, kolla i dess GUI/webb att synkningen är klar innan du stänger av igen och byter den andra disken (lika stor som den första du satte in ny) och sedan starta och vänta igen att det synkas upp.

Många NAS:ar kräver att man också gör en omstart (speciellt de med mdadm-RAID och ext4 som filsystem) efter att de båda diskarna har synkats upp innan volymen i NAS:en blir större då volymexpansionen av filsystemet gör när filsystemet inte är monterade och synliga över nätverket i samband med omstarten.

Modernare NAS med LVM(2) som RAID-hanterar och kanske tom. BTRFS som filsystem så kan den typen av volymexpansion ofta göras smidigare och ofta göras under drift utan omstart..

---

Och då kommer man till den andra saken - och det gäller speciellt när man är ovan med NAS!!

Även en NAS behöver backup till en egen (stor) USB-disk inkopplad för ändamålet - och den bör synkas upp med NAS:sens innehåll innan man ger sig på ovanstående övning så att man har en kopia av filerna kvar på backuppen ifall ovanstående skulle skita sig av någon anledning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.