Låter som att du drar filerna till webbläsaren.R Rolle85 skrev:
Anslut / montera nasen i explorer (finder på mac), så kan du kopiera hur mycket du vill.
Tryck på windowsknappen och E samtidigt på tangentbordet, sen tittar du i menyn till vänster om din nas dyker upp där.
Kan jag bara fråga här. Om jag idag har 1tb utrymme (2st 1tb diskar). Och om jag vill uttöka till 2tb. Tar jag då bara ut en disk och stoppar i ny och låter den typ stå en dag för att börja kopiera över allt till den nya disken, dvs görs de automatiskt?
Det beror på NAS-fabrikat och vilken konfiguration av RAID som är vald.
Är det RAID1-konfiguration (aka disk-spegling på sektornivå) så kommer inte volymen ökas förrän disk 2 också är bytt och processen brukar vara ungefär att man stänger av NAS:en på ett kontrollerat sätt via dess kontrollmenyer, tar ut ena disken och byter den till den större nya disken (lägg undan den urtagna disken då du har den urtagna disken som en orörd kopia ifall det skulle skita sig gruvligt) - starta och låta det synka upp, kolla i dess GUI/webb att synkningen är klar innan du stänger av igen och byter den andra disken (lika stor som den första du satte in ny) och sedan starta och vänta igen att det synkas upp.
Många NAS:ar kräver att man också gör en omstart (speciellt de med mdadm-RAID och ext4 som filsystem) efter att de båda diskarna har synkats upp innan volymen i NAS:en blir större då volymexpansionen av filsystemet gör när filsystemet inte är monterade och synliga över nätverket i samband med omstarten.
Modernare NAS med LVM(2) som RAID-hanterar och kanske tom. BTRFS som filsystem så kan den typen av volymexpansion ofta göras smidigare och ofta göras under drift utan omstart..
---
Och då kommer man till den andra saken - och det gäller speciellt när man är ovan med NAS!!
Även en NAS behöver backup till en egen (stor) USB-disk inkopplad för ändamålet - och den bör synkas upp med NAS:sens innehåll innan man ger sig på ovanstående övning så att man har en kopia av filerna kvar på backuppen ifall ovanstående skulle skita sig av någon anledning.
Är det RAID1-konfiguration (aka disk-spegling på sektornivå) så kommer inte volymen ökas förrän disk 2 också är bytt och processen brukar vara ungefär att man stänger av NAS:en på ett kontrollerat sätt via dess kontrollmenyer, tar ut ena disken och byter den till den större nya disken (lägg undan den urtagna disken då du har den urtagna disken som en orörd kopia ifall det skulle skita sig gruvligt) - starta och låta det synka upp, kolla i dess GUI/webb att synkningen är klar innan du stänger av igen och byter den andra disken (lika stor som den första du satte in ny) och sedan starta och vänta igen att det synkas upp.
Många NAS:ar kräver att man också gör en omstart (speciellt de med mdadm-RAID och ext4 som filsystem) efter att de båda diskarna har synkats upp innan volymen i NAS:en blir större då volymexpansionen av filsystemet gör när filsystemet inte är monterade och synliga över nätverket i samband med omstarten.
Modernare NAS med LVM(2) som RAID-hanterar och kanske tom. BTRFS som filsystem så kan den typen av volymexpansion ofta göras smidigare och ofta göras under drift utan omstart..
---
Och då kommer man till den andra saken - och det gäller speciellt när man är ovan med NAS!!
Även en NAS behöver backup till en egen (stor) USB-disk inkopplad för ändamålet - och den bör synkas upp med NAS:sens innehåll innan man ger sig på ovanstående övning så att man har en kopia av filerna kvar på backuppen ifall ovanstående skulle skita sig av någon anledning.
Klicka här för att svara

