Vi kommer ta över en släktgård där boningshuset är uppdelat i två lägenheter som det finns hyresgäster i.
Vår avsikt är att slå ihop båda lägenheterna till en stor för att kunna bo i hela och därmed kommer båda hyresgästerna behöva sägas upp, och vi vill ju gärna att det är tomt när väl det är dags för överlåtelse.

Att det är två lägenheter verkar dock ställa till det lite, då det bara är den ena lägenheten som saknar besittningsrätt enligt privatuthyrningslagen.
Har befintlig hyresvärd rätt att säga upp båda så att de hinner flytta ut innan vårt tillträde?
Om nej, har vi rätt att säga upp dem båda efter tillträdet? 🤔

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi kommer ta över en släktgård där boningshuset är uppdelat i två lägenheter som det finns hyresgäster i.
Vår avsikt är att slå ihop båda lägenheterna till en stor för att kunna bo i hela och därmed kommer båda hyresgästerna behöva sägas upp, och vi vill ju gärna att det är tomt när väl det är dags för överlåtelse.

Att det är två lägenheter verkar dock ställa till det lite, då det bara är den ena lägenheten som saknar besittningsrätt enligt privatuthyrningslagen.
Har befintlig hyresvärd rätt att säga upp båda så att de hinner flytta ut innan vårt tillträde?
Det kan bli snårigt.
Många detaljer som kan få stor betydelse.

Har du fått båda kontrakten?
Är du helt säker på att en av dem saknar besittningsrätt?

Om det stämmer att den andra har besittningsrätt så är det ju per definition svårare att säga upp kontraktet för avflyttning.

Jag skulle definitivt försöka få dem utflyttade innan tillträde om det går. Även om det blir lite extra jobb. Du kanske får ersätta säljaren för utebliven intäkt och så.

Går det inte så får du försöka efter tillträde, det blir andra chansen. Men varför slösa bort den första chansen att göra det på tidigare ägares villkor?

Har du fått någon indikation på hur mottagliga hyresgästerna kan vara för att hitta nytt boende? Ie är det personer som inte är så emotionellt fästa vid boendet och enkelt kan hitta annat, eller är de personer som bott länge och är väldigt ovilliga att flytta?

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Det kan bli snårigt.
Många detaljer som kan få stor betydelse.

Har du fått båda kontrakten?
Är du helt säker på att en av dem saknar besittningsrätt?

Om det stämmer att den andra har besittningsrätt så är det ju per definition svårare att säga upp kontraktet för avflyttning.

Jag skulle definitivt försöka få dem utflyttade innan tillträde om det går. Även om det blir lite extra jobb. Du kanske får ersätta säljaren för utebliven intäkt och så.

Går det inte så får du försöka efter tillträde, det blir andra chansen. Men varför slösa bort den första chansen att göra det på tidigare ägares villkor?

Har du fått någon indikation på hur mottagliga hyresgästerna kan vara för att hitta nytt boende? Ie är det personer som inte är så emotionellt fästa vid boendet och enkelt kan hitta annat, eller är de personer som bott länge och är väldigt ovilliga att flytta?
Jag kanske skulle lämnat med bakgrundsinformation.
Gården är en släktgård, svärfar hyr ut två lägenheter samt byggnader för stallverksamhet.
Jag får kolla upp om de hyrs ut genom firma eller privat, men jag gissar privat och att därmed privatuthyrningslagen gäller och att den första lägenheten man hyr ut förenklat saknar besittningsrätt.

Den ena hyresgästen har bott där längst, och behöver ett mer ändamålsenligt boende oavsett, personen är en vän till familjen och tanken är hjälpa till att hitta ett mer lämpligt boende.

Den andra hyresgästen hyr både en lägenhet samt stallbyggnaderna där denne också driver egen verksamhet. Här kommer vi behöva ha en dialog med hyresgästen hur intresset är att fortsätta driva sin verksamhet om man inte kan bo kvar.

Min fundering är väl mest hur det ser ut lagligt ifall det skulle behöva gås den vägen.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Min fundering är väl mest hur det ser ut lagligt ifall det skulle behöva gås den vägen.
Det kan vara allt från struligt till omöjligt.

• Gilla
seiko och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kan vara allt från struligt till omöjligt.
Låter... kul?
Då får vi hoppas charmoffensiven funkar.

Det borde gå... https://lagen.nu/1970:994#K12P46S1

46 § Om hyresvärden har sagt upp hyresavtalet eller, i ett fall som avses i 3 § tredje stycket 2, anmodat hyresgästen att flytta, har hyresgästen rätt till förlängning av avtalet, utom när( ...) avtalet avser en lägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus eller inom en ägarlägenhetsfastighet och upplåtelsen inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet samt upplåtaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta,

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
sånt här kan gå smidigt eller så kan det ta flera månader eller år att lösa

Jag har hyrt ut lägenheter flera gånger och det jag lärt mig med tidens gång är att det är snårigt.
Du har hyreskontrakten, hyreslagen, hur det praktiskt hanterats av hyresgäst och uthyrare och så har du processen med formkrav.

Kontraktet kan innehålla oskäliga villkor, då gäller de inte eller delvis inte.
Praktiskt kan saker gjorts på ett sätt som gör att hyresgästen kan ha rättigheter som inte står i kontraktet.
Formkraven på hur det ska göras är viktiga, även om du har laglig rätt att säga upp - om du gör det på fel sätt så är det inte giltigt.

Jag skulle börjat med att lusläsa kontrakten. Fortsatt med att ta ett informellt snack med hyresgästerna och frågat om de har för avsikt att bo kvar eller om de tänkt sig att flytta snart och hur de ser på att gården får en ny ägare. Utan att nämna att du vill att de ska flytta. Bara för att sondera terrängen.
Därefter skulle jag hittat en lämplig jurist för rådgivning.

• Gilla
jonte0 och 3 till
  • Laddar…
Är det inte så att om fastighetsägaren behöver en uthyrd bostad för eget bruk så trumfar det eventuell besittningsrätt?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det borde gå... [länk]

46 § Om hyresvärden har sagt upp hyresavtalet eller, i ett fall som avses i 3 § tredje stycket 2, anmodat hyresgästen att flytta, har hyresgästen rätt till förlängning av avtalet, utom när( ...) avtalet avser en lägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus eller inom en ägarlägenhetsfastighet och upplåtelsen inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet samt upplåtaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta,
Räknas det som en eller tvåfamiljshus om det är primärbostaden + 2 lägenheter till då? Det är ju ett 3 familjshus.

Fast om ägaren avser använda alla bostäderna för eget bruk genom att bygga om dem till en bostad spelar det ju ingen roll att det är flera idag.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Räknas det som en eller tvåfamiljshus om det är primärbostaden + 2 lägenheter till då? Det är ju ett 3 familjshus.
Det är bara två bostäder/lägenheter eller vad man nu vill kalla det.
Så tvåfamiljshus kan man kalla det idag.

• Gilla
oxxen
  • Laddar…

Vi var nära på att köpa ett dubbelt parhus där båda hushållen redan hade hyresgäster sedan 90-talet. Dom hade besittningsrätt. Det verkade rent juridiskt väldigt snårigt att säga upp. Såg att den som till slut köpte lyckades säga upp kontrakten och bor där nu.
Du kan hoppas på att dom inte förstår att dom har besittningsrätt eller vill ta striden kring det och bara säga upp. Det kostar en del pengar att ta det till domstol om hyresgästen - för båda parter på gott och ont.

Discoman Discoman skrev:
Vi var nära på att köpa ett dubbelt parhus där båda hushållen redan hade hyresgäster sedan 90-talet. Dom hade besittningsrätt. Det verkade rent juridiskt väldigt snårigt att säga upp. Såg att den som till slut köpte lyckades säga upp kontrakten och bor där nu.
Du kan hoppas på att dom inte förstår att dom har besittningsrätt eller vill ta striden kring det och bara säga upp. Det kostar en del pengar att ta det till domstol om hyresgästen - för båda parter på gott och ont.
en bekant fick köpa ut en hyresgäst billigare och snabbare om jag minns rätt 30000kr

• Gilla
Discoman
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Dubbelt parhus? Dvs fyra lägenheter?
Då kan det nog vara knepigare ja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.