13th Marine 13th Marine skrev:
Dubbelt parhus? Dvs fyra lägenheter?
Då kan det nog vara knepigare ja.
Jag menade två som i ett helt parhus, alltså två spegelvända boenden som sitter ihop. Tänkte på att när någon säger "jag bor i parhus" så menar dom bara halva huset :)

Discoman Discoman skrev:
Jag menade två som i ett helt parhus, alltså två spegelvända boenden som sitter ihop. Tänkte på att när någon säger "jag bor i parhus" så menar dom bara halva huset :)
Ah.

Vad var motivationen bakom att de hade besittningsrätt?

Fick fran nedan uppgift avseende hyresgäst 3 som då har besittnibgsrätt. Om man avser att själv flytta in på sin släktgård, dp kan man nog anse att det väger rätt tungt. Så gissningsvis är rätt vög att säga upp kontraktet, och informera att besittningsskyddet upphävs. Motsätter hyresgästen det, vilket inte är osannolikt då får man pröva det i hyresnämnden. Stämmer nedan så får man sannolikt rätt. Men det kan säkert ta lite tid.

• Uppsägning: Hyresvärden måste ha ett sakligt skäl (t.ex. att själv flytta in) och besittningsskyddet kan brytas om hyresvärdens intresse väger tyngre, men detta prövas av Hyresnämnden.

Låter som att den ena redan är på väg ut men att den andra är där för verksamhetens skull. I värsta fall kan du också vända på steken och fråga hur sugen vederbörande är på att bo kvar om hyreskontraktet för verksamheten sägs upp? På min släktgård ingår arrendator bostad i jordbruks ärendet, och det kan bli jättekrångligt när arrendatorn ska gå i pension.

Ah.

Vad var motivationen bakom att de hade besittningsrätt?
I dom galma kontrakten fanns ingen klausul om att den inte gällde. Eftersom hyresgästerna hade bott där i 30-år+ så räknade man att det i princip var omöjligt att få igenom en uppsägning om dom inte frivilligt gick med på att flytta. Vi pratade även med en jurist om det. Med en bebis på gång kändes det inte som rätt tillfälle i livet att riskera att köpa en bostad vi inte kunde bo i 😅

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Om jag skulle köpa ett hus med hyresgäster, så skulle jag ställa krav på att säljaren säger upp hyresgästerna, och att man lägger in en villkorklasul i avtalet om att köpet hävs om inte säljaren har fått ut hyresgästerna inom ex. 6 månader. Och inte tillträda förrän hyresgästerna verkligen har flyttat ut. Om det sedan drar ut på tiden så kan man ju ev. förhandla om att förlänga tiden, förutsatt att det finns en god prognos.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
villkorklasul i avtalet om att köpet hävs om inte säljaren har fått ut hyresgästerna inom ex. 6 månader
Om du väljer detta alternativ rekommenderas det varmt att du kollar med jurist först.

H hempularen skrev:
Om jag skulle köpa ett hus med hyresgäster,
Fast det är inte fallet här

S sjoelund skrev:
Det borde gå... [länk]

46 § Om hyresvärden har sagt upp hyresavtalet eller, i ett fall som avses i 3 § tredje stycket 2, anmodat hyresgästen att flytta, har hyresgästen rätt till förlängning av avtalet, utom när( ...) avtalet avser en lägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus eller inom en ägarlägenhetsfastighet och upplåtelsen inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet samt upplåtaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta,
Precis detta - om du som privatperson, som inte bedriver uthyrningsverksamhet affärsmässigt (flera fastigheter etc) har du möjlighet att säga upp hyresgästen i en villa, med hänvisning till att du själv ska flytta in i den bostaden. Så du kan säga upp de två hyresgästerna för att flytta in i den sammanslagna stora bostaden.

Rimligast är väl att göra så som du tänker, att prata med båda hyresgästerna och säga att du kommer att flytta in i huset. Den ena behöver ju flytta någon annan stans ändå och den andra är det ju en lite större fråga kring, eftersom de också bedriver verksamhet på gården.

Hej
Har varit i samma situation. Köpte hyres 4-familjskåk på 90-talet för att göra om till 2-familjs.
1 hyresgäst kvar. Enl mäklaren då, inga problem att säga upp. Jo tjena….
Tog 1 år via hyresnämnden(?) mm.
De krävde likvärdig hyra, i området o likvärdig boyta samt att vi betalade flyttkostnaden.
Hyresgästen sa nej till allt, tills det blev en lgh ledig i huset nedanför oss. Exakt likadant. Då kunde hon inte vägra. Men som sagt, tid tog det. Hoppas att det går snabbare för er.

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Det är som tur är bara två lägenheter, det är de enda som svärfar har såvitt vi vet.
Ska se om vi kan få tag på eventuella hyreskontrakt i dagarna och samt snacka med ena hyresgästen.

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Det är som tur är bara två lägenheter, det är de enda som svärfar har såvitt vi vet.
Ska se om vi kan få tag på eventuella hyreskontrakt i dagarna och samt snacka med ena hyresgästen.
Jag tycker det låter som du har bra förutsättningar för att få som du vill.
Börja lugnt och metodiskt och försök stryka folk medhårs i början så märker du vad som krävs för att göra alla nöjda. (Det betyder inte att du behöver ge dem allt de vill)

Så kan du med den vetskapen gå vidare och dra åt skruvarna om du känner att det behövs för att få till en deal du är nöjd med.

Förhoppningsvis är det vettiga personer du har att göra med. Det gäller bara att förstå deras perspektiv och vad de värdesätter.

Förhoppningsvis kan du undvika en jobbig process om någon sätter sig på tvären. Tyvärr så kan vårt rättssystem göra det ganska besvärligt för hyresvärdar. Lagen är till för att skydda svaga hyresgäster men den hjälper också rättshaverister att sätta sig på tvären. Såsom @Stockholmsaints beskrev ovan.
Jag antar att det är priset vi betalar för att leva i ett rättssamhälle.

Ja, jag brukar säga att de flesta lagar har vi på förekommen anledning.

Det ser ju ut som att vi har lite tid att lösa upp knutar osv, så förhoppningsvis kan det lösas så att alla blir nöjda.

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det borde gå... [länk]

46 § Om hyresvärden har sagt upp hyresavtalet eller, i ett fall som avses i 3 § tredje stycket 2, anmodat hyresgästen att flytta, har hyresgästen rätt till förlängning av avtalet, utom när( ...) avtalet avser en lägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus eller inom en ägarlägenhetsfastighet och upplåtelsen inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet samt upplåtaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta,
Håller med. Notera dock att det inte gäller förrän TS tar över. Svärfadern har ju inte något eget sådant intresse.

Lämpligen förhandlar man således med hyresgästen med hästarna. Vill man ha ut denne ur boendet så fort som möjligt kan man kanske vara flexibel med verksamheten istället.

Jag tyckte jag såg att befintlig hyresvärd kan säga upp med hänvisning till att man ska sälja. 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.