Som "alla" andra skriver så skulle jag rekommendera samma golvhöjd och att fimpa dörren till det lilla utrymmet. Tycker det redan ser lite trångt ut och det blir ju knappast mindre trångt med en ganska tjock (bred) skjutdörr. Sen finns den eviga frågan hur du har tänkt med att låsa de båda dörrarna och öppna dem sen igen på ett smidigt sätt.
Min sista fundering är om du har koll på alla rör för avlopp som behövs i bjälklaget och som ibland kräver en viss tjocklek på reglar om du behöver dra rör igenom reglarna tex. Tänker så du inte låser in dig i en önskan som kanske blir konstiga problem vid utförandet...
I övrigt är det ju klart att du ska bygga så som DU vill ha det och ta oss amatörtyckare med en näve salt... Kör hårt! (y)

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D David_Berglund skrev:
Men varningen att man kommer snubbla - om det är korrekt slutsats - är sådant som oroar mig.
Tänk på hur det blir den natt du blir magsjuk och har väldigt bråttom till toaletten. Jag tror att man lätt glömmer bort trappsteget vid det tillfället.

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Jag gillar idén med att göra det djupare. Det jag däremot inte gillar är att det är 2 dörrar till badrummet då jag blir riktigt nojig över om jag låst båda. Rent funktionellt verkar du ha tänkt på det mesta. Lycka till!

BirgitS
Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
Det jag däremot inte gillar är att det är 2 dörrar till badrummet då jag blir riktigt nojig över om jag låst båda
För att inte tala om hur irriterad man blir när någon har glömt att låsa upp båda dörrarna efter sig och man står där och försöker komma in genom den som fortfarande är låst fast badrummet är ledigt.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Av nyfikenhet, ni som avråder från dubbla dörrar, har ni levt i ett hem där det är på det viset?

D David_Berglund skrev:
Av nyfikenhet, ni som avråder från dubbla dörrar, har ni levt i ett hem där det är på det viset?
Nej, däremot varit hemma hos folk som har det så och som gäst gillar jag det inte. Men eftersom det här är på andra våningen så kanske detta badrum endast är för familjen och då är det ju en annan sak.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är riktigt, det är på V2 där det finns ett ytterligare sovrum/barnrum utöver det på bilderna, samt en öppen yta som är förberedd att kunna byggas in vid ev. framtida behov av ytterligare sovrum.

Gästtoalett/badrum finns på V1 och även en större dusch/relax med spabad i källaren.

Ang. lås så är det nog en vanesak, men är medveten om att det kan bli lite tokigt här, men har svårt att se att de skulle bli ett stort problem inom familjen.

D David_Berglund skrev:
Det är riktigt, det är på V2 där det finns ett ytterligare sovrum/barnrum utöver det på bilderna, samt en öppen yta som är förberedd att kunna byggas in vid ev. framtida behov av ytterligare sovrum.

Gästtoalett/badrum finns på V1 och även en större dusch/relax med spabad i källaren.

Ang. lås så är det nog en vanesak, men är medveten om att det kan bli lite tokigt här, men har svårt att se att de skulle bli ett stort problem inom familjen.
Då tror jag inte att det är några problem med två dörrar.

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
...Det jag däremot inte gillar är att det är 2 dörrar till badrummet då jag blir riktigt nojig över om jag låst båda....
Haha... jadu, jag var på husvisning en gång för typ 15 år sedan när nån slags minihall på ovanvåningen var ombyggd till badrum. Den hade 4 ! (ja inte fyra fakultet då) dörrar.
Gäller att ha koll på låsen åt alla håll i det läget.

M MagHam skrev:
Haha... jadu, jag var på husvisning en gång för typ 15 år sedan när nån slags minihall på ovanvåningen var ombyggd till badrum. Den hade 4 ! (ja inte fyra fakultet då) dörrar.
Gäller att ha koll på låsen åt alla håll i det läget.
Med så litet badrum kanske man når alla dörrarna och kan hålla i någon dörr om någon tänker komma in. :crysmile::thinking:

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
D David_Berglund skrev:
Det är riktigt, det är på V2 där det finns ett ytterligare sovrum/barnrum utöver det på bilderna,
Jag tror att barn normalt har väldigt svårt att komma ihåg att låsa upp dörren de inte går ut genom så stor risk för att dörren till klädkammaren ofta är låst.

Och jag tycker inte det låter som en bra idé att halvsovande barn ska ta sig ner för ett trappsteg när de har bråttom till toa på natten.

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
jag har bott med två dörrar till badet/toan. Lärde mig aldrig låsa och låsa upp. Bra tanke ursprungligen men blev tokig på det, man vill inte kolla alla dörrar när man går på toa, jag har lite annat att tänka på då... Slutade med att vi låste, tog bort handtaget och satte en bokhylla framför den ena dörren i sovrummet.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vårt badrum på övervåningen har två dörrar och ett trappsteg upp (ville inte jacka mer än nödvändigt för avlopp). Vi har fyra barn och på fyra år har det bara hänt nån enstaka gång att en dörr lämnats låst. Nu är vi ju oftast bara familjen på övervåningen så det är sällan man har behov att låsa. Underlättar två dörrar åtkomsten skulle jag inte tveka.
Ingen har heller snubblat på steget. Tror sånt sätter sig i reptilhjärnan ganska kvickt.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Mycket intressant med er erfarenhet och åsikter. och blir mer och mer skeptisk till steget när jag hör era argument. Det var trots allt osäkerhet runt detta som föranledde min fråga, och det blir byggtekniskt mycket enklare att göra ett plant golv, i allt från enhetligt bjälklag till rördragningar och golvläggning.

Dubbla dörrar kommer nog vara svårare att överge men ser helt klart problemet med att en dörr är låst vid fel tillfälle. Som den tekniker och produktutvecklare jag är har jag dock svårt att lösa ett problem genom att överge idén, utan söker istället gå till botten med att lösa feleffekten.

Och den idé som nu landat i skallen är att använda motorlås som låses/låses upp med en knapp istället för med vred, och att båda dörrarna är parallellkopplade. Det enda scenariot det inte kan kompensera för är om någon av dörrarna står på glänt, men då får man helt enkelt stänga båda innan man sätter sig.

Men man utesluter möjligheten att ena dörren lämnas låst när man går ut genom den andra, och det förefaller vara det centrala problemet.

Vad tror ni om det? Enda risken jag kan se är att det är lite okonventionellt och att det kanske därför inte är intuitivt för en förstagångsbesökare att veta att de skall trycka på en knapp när de inte hittar lås-vredet, men detta kan ju lösas genom att man och utformar knappen på rätt sätt, eller att man rent av låter brytaren ha formen av ett vred.

Har att göra med solenoid-magneter i arbetet och ser framför mig att jag skulle kunna använda dessa som kolvar, och genom att göra dem "öppna" när det är strömlöst förhindrar man risken att bli inlåst vid spänningsbortfall.

Har jag löst problemet med dubbla dörrar? Borde jag ta fram en färdig produkt och sälja? :D

@Kretikos
Jätteintressant med en motpol till alla skeptiker, även om jag lyssnar på alla. :)

Har du någon bild på att dela med dig av på ditt badrum? Tänker då främst på golvet, även om det så klart är skillnad med ett steg upp jämfört med ett ner.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
@Kretikos
Jätteintressant med en motpol till alla skeptiker, även om jag lyssnar på alla. :)

Har du någon bild på att dela med dig av på ditt badrum? Tänker då främst på golvet, även om det så klart är skillnad med ett steg upp jämfört med ett ner.
Kommer här!
Inget jättestor steg, men ett steg upp blir ju ett steg ner åt andra hållet. Kanske mindre bråttom när man ska från muggen :D
Tröskel upp till badrum med öppen dörr och golvskillnad mellan rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.