Hej!

Vi planerar att inreda vår råvind för att skapa en ny boyta med sovrum och badrum. Eftersom det är snedtak vill vi maximera takhöjden och funderar därför på att använda polyuretan-isolering (sprutisolering) för att spara utrymme jämfört med traditionell isolering.

Förutsättningarna är följande:

  • Nuvarande skick: Oisolerad råvind.
  • Takstolar/Underlag: Ingen råspont i dagsläget, utan taket består av masonitskivor.
  • Planerad åtgärd: Vi kommer att bygga en luftspalt först, oavsett isoleringsval.
När jag läser på nätet hittar jag väldigt motstridiga uppgifter. Vissa hyllar det som ett effektivt sätt att få ett tätt och välisolerat skal, medan andra varnar för framtida fuktskador och problem vid en eventuell försäljning (då det kan vara svårt att besiktiga).

Mina frågor till er med erfarenhet:

  1. Är det någon här som har isolerat en boyta/övervåning med polyuretan och kan dela med sig av resultatet?
  2. Hur ser ni på fuktrisken i ett gammalt hus när man byter till ett så pass "tätt" material?
  3. Finns det specifika saker man bör tänka på när underlaget är masonit och inte råspont?
Tacksam för alla tips och reflektioner!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.