322 läst ·
1 svar
322 läst
1 svar
Polyuretan-isolering av råvind (snedtak) – risker vs. fördelar?
Hej!
Vi planerar att inreda vår råvind för att skapa en ny boyta med sovrum och badrum. Eftersom det är snedtak vill vi maximera takhöjden och funderar därför på att använda polyuretan-isolering (sprutisolering) för att spara utrymme jämfört med traditionell isolering.
Förutsättningarna är följande:
Mina frågor till er med erfarenhet:
Vi planerar att inreda vår råvind för att skapa en ny boyta med sovrum och badrum. Eftersom det är snedtak vill vi maximera takhöjden och funderar därför på att använda polyuretan-isolering (sprutisolering) för att spara utrymme jämfört med traditionell isolering.
Förutsättningarna är följande:
- Nuvarande skick: Oisolerad råvind.
- Takstolar/Underlag: Ingen råspont i dagsläget, utan taket består av masonitskivor.
- Planerad åtgärd: Vi kommer att bygga en luftspalt först, oavsett isoleringsval.
Mina frågor till er med erfarenhet:
- Är det någon här som har isolerat en boyta/övervåning med polyuretan och kan dela med sig av resultatet?
- Hur ser ni på fuktrisken i ett gammalt hus när man byter till ett så pass "tätt" material?
- Finns det specifika saker man bör tänka på när underlaget är masonit och inte råspont?
Har inrett råvind, men använde då PIR-skivor mot tak och väggar mellan bjälkarna. Då sågar man dem så det blir ca 1cm glipa till balkarna som man tätar med sprutskum, sedan glespanel och gips. Det är lätt att skapa en spalt mot taket med dessa skivor och dehar ett isoleringsvärde som är dubbelt så bra som traditionell isolering. Men jag tätade vid takfötterna för att förhindra att fuktig luft kommer in på vinden. Idag med det fuktiga klimatet som inte längre är typ 2 månader om året utan snarare 5 månader om året i alla fall i mitten av Sverige så tar vindarna stryk av att utsättas för 80-100% relativ fuktighet för så lång tid , de hinner inte torka ut! Istället satte jag en liten sorbationsavfuktare på ena insidan av taket som suger över och torkar luften som vi med ett rör sprider ut på den andra sidan av taket. Har monterat 3 st fuktmätare som mäter luftfuktigheten och har bara vid ett fåtal gånger/dagar haft relativ fuktighet över 65% och då har ändå avfuktaren gått ca 20% av året! Så driftskostnaden bli inte så farlig. Då jag isolerat med minst 120mm på vissa ställen har det gått att isolera med 150 och 200mm skivor så första året har vi inte haft någon värme på i detta utrymme som är ca 45m2 utan värmen som stiger upp från trappan till våningen under har varit tillräckligt förutom några av de kallaste dagarna när tempen i ena änden sjönk till 17 grader. Men det viktigaste av allt är inte tjockleken på isoleringen utan på att man får det riktigt tätt. Med plast som lätt går sönder av skruvar spik så är det svårt att få det tätt. Med denna teknik blir det garanterat tätt om man är noggrann.
Klicka här för att svara