2 033 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Vad är denna svarta massa på orginalgolvet och går det att få bort?
I sommarstugan som är en byggnad från tidigt 1900 tal ligger det i hall och kök en risig plastmatta. Då resterande nedervåning har ett massivt trägolv hoppades jag på att samma sak skulle finnas under plastmattan. Efter inspektion så ligger det under mattan gröna plattor av något slag och därunder samma massiva trägolv. Dock så verkar det som att det ligger något svart lim eller liknande på trägolvet. Någon som kan identifiera detta samt vet om det är lätt/svårt att få bort för att återställa orginalgolv? Mitt antagande är att det kommer vara mycket svårt att få bort.
Det där bör du skicka in för prov, gammalt svartlim innehåller ofta asbest. Det är inte farligt så länge det ligger där men börjar du slipa det, vilket du måste göra för att få bort det, så är det ett problem.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Ja, den typen av vinylplattor (och faktiskt med just det mönstret) hade ofta asbest, så ta prov på både matta och lim och skicka in.
Har ni begränsad ekonomi är det bara att låta det vara och lägga annat ovanpå. Jag låter mina asbestgolv ligga så länge de är hela och inte riskerar sprida fibrer, just av den anledningen.
Har ni begränsad ekonomi är det bara att låta det vara och lägga annat ovanpå. Jag låter mina asbestgolv ligga så länge de är hela och inte riskerar sprida fibrer, just av den anledningen.
Känns lite som om det är asbest överallt i detta gamla hus (har hittat på andra ställen som vi låtit vara)
. Kan vara så att golvet måste upp oavsett pga undermålig isolering, men då vet jag att både plattorna och limmet är att akta sig för och att vi ska iaktta försiktighet.
Så är det med gamla hus. Asbest var ju ett toppenmaterial, tills man kom på nackdelarna.
Jag skulle låta en saneringsfirma ta bort golvet om jag vore du, om det nu ska bort. Visst, det kostar, man man får ta det på sinnesfridskontot. De kan kanske ta det andra också när de är på plats.
Jag skulle låta en saneringsfirma ta bort golvet om jag vore du, om det nu ska bort. Visst, det kostar, man man får ta det på sinnesfridskontot. De kan kanske ta det andra också när de är på plats.
Helt ärligt nu, hur många har egentligen bra koll på hur "farligt" asbest är?
Om du vill få förståelse för asbests faktiska fara/skada kan du lyssna på "Asbestdöden P3 Dokumentär"
Dvs. De som jobbade decennier! med asbest dagligen utan skydd, i galet dammiga miljöer för brytning/produktion, där fick vissa cancer och dog.
Efter att ha lyssnat på dokumentären förstår du att rimliga saneringsåtgärder, P3 mask, M-klass damsugare löser iprincip hela riskbilden.
Men om man är osäker, ta in "proffs"!
Om du vill få förståelse för asbests faktiska fara/skada kan du lyssna på "Asbestdöden P3 Dokumentär"
Dvs. De som jobbade decennier! med asbest dagligen utan skydd, i galet dammiga miljöer för brytning/produktion, där fick vissa cancer och dog.
Efter att ha lyssnat på dokumentären förstår du att rimliga saneringsåtgärder, P3 mask, M-klass damsugare löser iprincip hela riskbilden.
Men om man är osäker, ta in "proffs"!
Jag har väldigt bra koll på riskbilden och det finns många andra på forumet som har det också. Vet du vad malignt mesoteliom är? Det är inte bara sk dammlunga som är farligt med asbest.
Det är inte kryptonit och som du säger så går det bra med säkerhetsåtgärder man kan vidta själv. Det är dock många människor som skulle sova oroligt om nätterna i skräck för att ha spridit asbestfibrer i huset.
Jag skulle lagt till inklädnad och undertrycksventilation till åtgärderna du listar, speciellt för ett större jobb som att ta bort ett helt golv.
Det är inte kryptonit och som du säger så går det bra med säkerhetsåtgärder man kan vidta själv. Det är dock många människor som skulle sova oroligt om nätterna i skräck för att ha spridit asbestfibrer i huset.
Jag skulle lagt till inklädnad och undertrycksventilation till åtgärderna du listar, speciellt för ett större jobb som att ta bort ett helt golv.
Klicka här för att svara