12 800 läst ·
35 svar
13k läst
35 svar
Ta bort väg som saknar servitut
Ja det stämmer, vägen slingrar sig uppåt och endast över våran tomt (utöver den korta snutten i början).Nötegårdsgubben skrev:
Ja det stämmer. Men som sagt så har grannen många bilar, båtar och andra tyngre fordon som han parkerar hejtvilt längst hela sträckan.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, innan vägen byggdes så parkerade man längst ner. Antingen hade de boende en stig eller trappa för att ta sig upp till fastigheterna.Nötegårdsgubben skrev:
Spontant skulle jag svara nej. Tomterna är utanför detaljplan. Men är det lantmäteriet jag kontrollerar detta med?Nötegårdsgubben skrev:
Vägen fanns innan. Men grannen har förlängt den och ändrat utformningen av vägen.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Avstyckningskarta såväl som eventuellt utskrivet servitut borde finnas på ”min fastighet” på Lantmäteriet. Förstår att det inte är din fastighet utan föräldrarnas, men de kan enkelt kolla med bank-id. Om man nu skulle vilja försäkra sig om att det verkligen inte finns något servitut alltså.
Ett registrerat officialservitut står där listat under rättigheter. I mitt fall är det exempelvis beskrivet enligt nedan, där det senare är en anteckning på avstyckningskartan (även förmånen finns listad i textform med hänvisning till akten).
Det är hopplöst svårt att beivra den här typen av överutnyttjande med lagliga medel. Starta parkeringsbolag, lappa alla felställda fordon och sälja skulderna till inkassobolag föreslår vissa, men leder redan tillsägningar till skadegörelse kan man väl gissa hur väl nåt sånt skulle funka. Att riva upp/dra om vägen låter som en rimligt funktionell lösning i sammanhanget.
Ett registrerat officialservitut står där listat under rättigheter. I mitt fall är det exempelvis beskrivet enligt nedan, där det senare är en anteckning på avstyckningskartan (även förmånen finns listad i textform med hänvisning till akten).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är hopplöst svårt att beivra den här typen av överutnyttjande med lagliga medel. Starta parkeringsbolag, lappa alla felställda fordon och sälja skulderna till inkassobolag föreslår vissa, men leder redan tillsägningar till skadegörelse kan man väl gissa hur väl nåt sånt skulle funka. Att riva upp/dra om vägen låter som en rimligt funktionell lösning i sammanhanget.
Sakerna måste ju bort oavsett alla föreslagna lösningar. Jag tolkar det som att det är det egentliga problemet. Ta in kronofogden om det behövs.
För att vara extra tydlig:
Grön tomt är alltså er tomt, och beige är grannens?
Vägen börjar på grannens tomt?
Kommer ni till er del av vägen utan att använda snutten på grannes tomt?
Ni bör kontrollera noggrannare att det verkligen inte finns ett servitut för grannen att anlägga väg upp till den övre delen av hans tomt.
Även om det skulle finnas ett servitut får grannen givetvis inte ställa något på servitutsområdet, det får bara användas för att ta sig till och från sin egen fastighet, och de får alltså inte heller använda iordningställd parkering på er fastighet utan måste isåfall förlänga vägen till sin egen fastighet.
Grön tomt är alltså er tomt, och beige är grannens?
Vägen börjar på grannens tomt?
Kommer ni till er del av vägen utan att använda snutten på grannes tomt?
Ni bör kontrollera noggrannare att det verkligen inte finns ett servitut för grannen att anlägga väg upp till den övre delen av hans tomt.
Även om det skulle finnas ett servitut får grannen givetvis inte ställa något på servitutsområdet, det får bara användas för att ta sig till och från sin egen fastighet, och de får alltså inte heller använda iordningställd parkering på er fastighet utan måste isåfall förlänga vägen till sin egen fastighet.
Redigerat:
Nu tycks det ju te finnas servitut. Men ett servitut skulle absolut kunna inkludera parkering.
Här utgår vi väl från att det inte finns något servitut. Om det finns bör din granne kunna visa upp ett sådant. Om det inte finns så kan du göra som du tidigare fått råd att göra. Om det mot förmodan finns ett servitut anger detta din grannes villkor, dessa ska givetvis följas.
Det stämmer. Nej vi kan inte komma till vår väg med bil utan att passera grannens tomt. Vi behöver då göra om vägen.Anna_H skrev:
För att vara extra tydlig:
Grön tomt är alltså er tomt, och beige är grannens?
Vägen börjar på grannens tomt?
Kommer ni till er del av vägen utan att använda snutten på grannes tomt?
Ni bör kontrollera noggrannare att det verkligen inte finns ett servitut för grannen att anlägga väg upp till den övre delen av hans tomt.
Även om det skulle finnas ett servitut får grannen givetvis inte ställa något på servitutsområdet, det får bara användas för att ta sig till och från sin egen fastighet, och de får alltså inte heller använda iordningställd parkering på er fastighet utan måste isåfall förlänga vägen till sin egen fastighet.
Vi har varit i kontakt med lantmäteriet som säger att det inte finns ett servitut. Finns det något mer att forska i innan jag gör eventuella åtgärder?
Ni behöver knapppast något mer för att göra rimliga åtgärder. Egentligen är det bäst att ta ett samtal med grannen och ge denne en chans att visa om det finns en överenskommelse som inte är inskriven som servitut, men jag förstår det som att samtal är svåra.E Erik124 skrev:
Jag vet inte hur svårt det är för er att göra om vägen, men om ni stänger av grannens möjlighet att använda er tomt för infart så kan ju grannen göra samma sak för er. Är det enkelt för er att fixa ny infart gör det väl inget, annars behövs väl en överenskommelse med ett ömsesidigt servitut. Det är knappast meningsfullt att bara komma överens och skaka hand, då har ni eller någon annan problem med detta om några år.
Nej, det har vi inte. Jag är helt okej med det.BirgitS skrev:
Jag är bara intresserad av att återfå tomten och slippa ha honom springades på den. Denna väg är bara bekymmer och tar dessutom upp en väldigt stor del av vår tomt. Det lilla jag tagit upp i denna tråd är bara dessvärre bara en bråkdel av allt han gör och har gjort mot mina föräldrar. Som jag nämnde i början så är målet att återta tomten och eventuellt sälja den för mina föräldras välmående.K klimt skrev:Ni behöver knapppast något mer för att göra rimliga åtgärder. Egentligen är det bäst att ta ett samtal med grannen och ge denne en chans att visa om det finns en överenskommelse som inte är inskriven som servitut, men jag förstår det som att samtal är svåra.
Jag vet inte hur svårt det är för er att göra om vägen, men om ni stänger av grannens möjlighet att använda er tomt för infart så kan ju grannen göra samma sak för er. Är det enkelt för er att fixa ny infart gör det väl inget, annars behövs väl en överenskommelse med ett ömsesidigt servitut. Det är knappast meningsfullt att bara komma överens och skaka hand, då har ni eller någon annan problem med detta om några år.
Låter klokt. Då är det lika bra att starta denna process som kan bli knepig. Men annars är det nog svårt att sälja om mycket är oklartE Erik124 skrev:Nej, det har vi inte. Jag är helt okej med det.
Jag är bara intresserad av att återfå tomten och slippa ha honom springades på den. Denna väg är bara bekymmer och tar dessutom upp en väldigt stor del av vår tomt. Det lilla jag tagit upp i denna tråd är bara dessvärre bara en bråkdel av allt han gör och har gjort mot mina föräldrar. Som jag nämnde i början så är målet att återta tomten och eventuellt sälja den för mina föräldras välmående.