Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vägen ser ut att gå till en högre platå på er tomt utan att fortsätta in på grannens mar på motsvarande högre nivå. Stämmer det, eller fortsätter den in på grannens mark igen?
Ja det stämmer, vägen slingrar sig uppåt och endast över våran tomt (utöver den korta snutten i början).

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Parkerar man för båda fastigheterna på den högre nivån, och är all parkering då på er fastighet?
Ja det stämmer. Men som sagt så har grannen många bilar, båtar och andra tyngre fordon som han parkerar hejtvilt längst hela sträckan.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Går det att nå husen och den högre nivån utan vägen via egen fastighet för båda fastigheterna?
Nej, innan vägen byggdes så parkerade man längst ner. Antingen hade de boende en stig eller trappa för att ta sig upp till fastigheterna.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är vägen inritad på någon avstyckningskarta för någon av fastigheterna?
Spontant skulle jag svara nej. Tomterna är utanför detaljplan. Men är det lantmäteriet jag kontrollerar detta med?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har nuvarande granne varit med och anlagt vägen, eller är det en gjort av en tidigare granne? Är husen äldre än vägen?
Vägen fanns innan. Men grannen har förlängt den och ändrat utformningen av vägen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K klimt skrev:
Om grannen får servitut så får denne använda marken för att köra på, inget annat. Flera servitut som jag känner till är i praktiken hård gräsmatta som man köra på snarare än väg.
Han får anlägga väg. Om han väljer att bara köra på gräsmattan så får han det.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Avstyckningskarta såväl som eventuellt utskrivet servitut borde finnas på ”min fastighet” på Lantmäteriet. Förstår att det inte är din fastighet utan föräldrarnas, men de kan enkelt kolla med bank-id. Om man nu skulle vilja försäkra sig om att det verkligen inte finns något servitut alltså.

Ett registrerat officialservitut står där listat under rättigheter. I mitt fall är det exempelvis beskrivet enligt nedan, där det senare är en anteckning på avstyckningskartan (även förmånen finns listad i textform med hänvisning till akten).
Skärmdump från Lantmäteriets webbplats visar detaljer om ett officialservitut för en väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på ett dokument med handskriven text som beskriver ett servitut för en fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är hopplöst svårt att beivra den här typen av överutnyttjande med lagliga medel. Starta parkeringsbolag, lappa alla felställda fordon och sälja skulderna till inkassobolag föreslår vissa, men leder redan tillsägningar till skadegörelse kan man väl gissa hur väl nåt sånt skulle funka. Att riva upp/dra om vägen låter som en rimligt funktionell lösning i sammanhanget.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Sakerna måste ju bort oavsett alla föreslagna lösningar. Jag tolkar det som att det är det egentliga problemet. Ta in kronofogden om det behövs.
 
För att vara extra tydlig:
Grön tomt är alltså er tomt, och beige är grannens?
Vägen börjar på grannens tomt?
Kommer ni till er del av vägen utan att använda snutten på grannes tomt?

Ni bör kontrollera noggrannare att det verkligen inte finns ett servitut för grannen att anlägga väg upp till den övre delen av hans tomt.

Även om det skulle finnas ett servitut får grannen givetvis inte ställa något på servitutsområdet, det får bara användas för att ta sig till och från sin egen fastighet, och de får alltså inte heller använda iordningställd parkering på er fastighet utan måste isåfall förlänga vägen till sin egen fastighet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nu tycks det ju te finnas servitut. Men ett servitut skulle absolut kunna inkludera parkering.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu tycks det ju te finnas servitut. Men ett servitut skulle absolut kunna inkludera parkering.
Det är ju isåfall upp till grannen att bevisa att han har ett sådant.
 
Här utgår vi väl från att det inte finns något servitut. Om det finns bör din granne kunna visa upp ett sådant. Om det inte finns så kan du göra som du tidigare fått råd att göra. Om det mot förmodan finns ett servitut anger detta din grannes villkor, dessa ska givetvis följas.
 
  • Gilla
Erik124 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
För att vara extra tydlig:
Grön tomt är alltså er tomt, och beige är grannens?
Vägen börjar på grannens tomt?
Kommer ni till er del av vägen utan att använda snutten på grannes tomt?

Ni bör kontrollera noggrannare att det verkligen inte finns ett servitut för grannen att anlägga väg upp till den övre delen av hans tomt.

Även om det skulle finnas ett servitut får grannen givetvis inte ställa något på servitutsområdet, det får bara användas för att ta sig till och från sin egen fastighet, och de får alltså inte heller använda iordningställd parkering på er fastighet utan måste isåfall förlänga vägen till sin egen fastighet.
Det stämmer. Nej vi kan inte komma till vår väg med bil utan att passera grannens tomt. Vi behöver då göra om vägen.

Vi har varit i kontakt med lantmäteriet som säger att det inte finns ett servitut. Finns det något mer att forska i innan jag gör eventuella åtgärder?
 
BirgitS
Har ni servitut över grannens tomt?
Om inte så finns det väl viss risk för att grannen kommer att hindra dig från att köra där om du börjar blockera honom på din tomt.
 
E Erik124 skrev:
Det stämmer. Nej vi kan inte komma till vår väg med bil utan att passera grannens tomt. Vi behöver då göra om vägen.

Vi har varit i kontakt med lantmäteriet som säger att det inte finns ett servitut. Finns det något mer att forska i innan jag gör eventuella åtgärder?
Ni behöver knapppast något mer för att göra rimliga åtgärder. Egentligen är det bäst att ta ett samtal med grannen och ge denne en chans att visa om det finns en överenskommelse som inte är inskriven som servitut, men jag förstår det som att samtal är svåra.
Jag vet inte hur svårt det är för er att göra om vägen, men om ni stänger av grannens möjlighet att använda er tomt för infart så kan ju grannen göra samma sak för er. Är det enkelt för er att fixa ny infart gör det väl inget, annars behövs väl en överenskommelse med ett ömsesidigt servitut. Det är knappast meningsfullt att bara komma överens och skaka hand, då har ni eller någon annan problem med detta om några år.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har ni servitut över grannens tomt?
Om inte så finns det väl viss risk för att grannen kommer att hindra dig från att köra där om du börjar blockera honom på din tomt.
Nej, det har vi inte. Jag är helt okej med det.

K klimt skrev:
Ni behöver knapppast något mer för att göra rimliga åtgärder. Egentligen är det bäst att ta ett samtal med grannen och ge denne en chans att visa om det finns en överenskommelse som inte är inskriven som servitut, men jag förstår det som att samtal är svåra.
Jag vet inte hur svårt det är för er att göra om vägen, men om ni stänger av grannens möjlighet att använda er tomt för infart så kan ju grannen göra samma sak för er. Är det enkelt för er att fixa ny infart gör det väl inget, annars behövs väl en överenskommelse med ett ömsesidigt servitut. Det är knappast meningsfullt att bara komma överens och skaka hand, då har ni eller någon annan problem med detta om några år.
Jag är bara intresserad av att återfå tomten och slippa ha honom springades på den. Denna väg är bara bekymmer och tar dessutom upp en väldigt stor del av vår tomt. Det lilla jag tagit upp i denna tråd är bara dessvärre bara en bråkdel av allt han gör och har gjort mot mina föräldrar. Som jag nämnde i början så är målet att återta tomten och eventuellt sälja den för mina föräldras välmående.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
E Erik124 skrev:
Nej, det har vi inte. Jag är helt okej med det.



Jag är bara intresserad av att återfå tomten och slippa ha honom springades på den. Denna väg är bara bekymmer och tar dessutom upp en väldigt stor del av vår tomt. Det lilla jag tagit upp i denna tråd är bara dessvärre bara en bråkdel av allt han gör och har gjort mot mina föräldrar. Som jag nämnde i början så är målet att återta tomten och eventuellt sälja den för mina föräldras välmående.
Låter klokt. Då är det lika bra att starta denna process som kan bli knepig. Men annars är det nog svårt att sälja om mycket är oklart
 
Smidigast vore ju isåfall att erbjuda grannen att köpa den till marknadspris. Viktigt att klargöra att med en ny ägare kommer han inte att kunna använda vägen alls
 
Enklast vore väl att börja med att dra om vägen så den inte sneddar över grannens tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.