Nej det är rätt förstått däremot är det lätt att ledningar som får lite mekaniskt våld kan komma i kläm, spänn så att det blir rejält fel efter en tid mer eller mindre lång. Och är det som TS beskrev illa ställt med isolationen synligt i ändpunkterna är det ju inte heller så vettigt att anta att den är kurant efter ensidig dragkamp oavsett meggning.pelpet skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
Ge upp den kabeln. Hade du inte dragit i den så kanske den hade varit bra. Be elektrikern att dra ett nytt rör. Du kommer att sova bättre.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 260 inlägg
Precis. Min far berättar gärna historien om kulodosan det small i för att någon drog igen en dörr lite för hårt. Jag har själv haft gammal OVIR som smulats till damm med långa nakna ledare vid minsta påverkan. Så även om en sådan kabel skulle Megga OK en gång så säger det ju inget om vad som kan hända vid bara allra minsta påverkan, exv att den skulle bli lite varmare än vanligt en gång.GK100 skrev:Nej det är rätt förstått däremot är det lätt att ledningar som får lite mekaniskt våld kan komma i kläm, spänn så att det blir rejält fel efter en tid mer eller mindre lång. Och är det som TS beskrev illa ställt med isolationen synligt i ändpunkterna är det ju inte heller så vettigt att anta att den är kurant efter ensidig dragkamp oavsett meggning.
Sådant gammalt mög är alltför stor risk att ha kvar, och ett bra exempel på att mätningar ensamt inte är allena saliggörande. De är ett (mycket) viktigt verktyg i verktygslådan, men inte för allt, och inte alltid.
Ett ganska färskt exempel är NASAs misslyckade nätaggregat i den internationella rymdstationen. Pga av en konstruktionsändring så har man monterat polariserade kondensatorer slumpmässigt, och ungefär hälften har då, enligt Murphys lag, hamnat "baklänges". Detta upptäcktes naturligtvis inte vid en mätning, eftersom en sådan kondensator håller ganska länge med fel polaritet. Men långtifrån tillräckligt länge. Så de klarar mätningen, och en viss drift, men inte vad nätagget är specat för.
Så här nöjde man sig med en mätning, och var nöjd. Hade man istället lagt till en visuell inspektion så hade man upptäckt problemet i tid. Nu får man göra dyra omkonstruktioner av alla instrument man skickar upp till ISS istället.
Jag har haft stor framgång att få ut kabel men framförallt gammal FK som suttit som berget i gamla pansarrör genom att blåsa med kompressorn (tryckluft) från rörets bägge håll. har det inte hjälpt så har jag blåst in talk (babypuder) och sedan har det gått bra att få ut dem.
Jag tror också att det är svårt. Men är det bara någon meter så är det ju retligt - i synnerhet om man inte gillar att dra utanpåliggande eller riva. Har aldrig provat men ett sista försök skulle kunna vara att sätta rejäl ström i biledaren och hoppas att någonting händer. En svetstrafo på lägsta kanske. Antingen mjuknar den så att den går att dra ut eller så smälter den och då sitter den ännu bättre.
Är inte helt säker på att jag hade gjort detta då det finns en viss brandrisk. Då ska jag veta att det är pansarrör hela vägen och lägga på korta strömstötar för att värma succesivt. Så, nej, formellt måste jag nog avråda.
Är inte helt säker på att jag hade gjort detta då det finns en viss brandrisk. Då ska jag veta att det är pansarrör hela vägen och lägga på korta strömstötar för att värma succesivt. Så, nej, formellt måste jag nog avråda.
Klicka här för att svara