Hej!
Jag har ett hus från 50-talet där ytterbelysningen sedan ett bra tag tillbaka är ur funktion (bortkopplat i dosa).

Jag ska inom snar framtid ha hit en elektriker som drar jordkablar och omorganiserar säkringarna.
Men innan dess skulle jag behöva få bort dessa urkopplade kablar så att han kan dra nya.

Dessa specifika kablar är sådana hedenhös-varianter med en bly-mantel och de sitter som in i bomben.
Jag har lyckats få ut ett par, men vissa vill inte ge sig.

Finns det någon som har några heta tips på hur man kan få ut dessa envisa kablar, eller är det bara att ge upp och låta elektrikerna dra nya utanpå-liggande kablar?

Grämer mig att det ska behöva dras utanpå-liggande när det finns rör :confused:

Mvh Ulf Johnsson.

Det här är svårt. Jag är rädd att du får ge dig. Sådana här kablar sitter hårt efter många år i rör. Å andra sidan kanske du kan återanvända dem. Det är nog inget fel på kablarna.

Tyvärr har kabelskyddet (gummit/plasten) smulat sig i dosorna/knapparna :/ Så vill inte återanvända dem.

Om det är annat än plastisolering i ledningar, då bör man betrakta dom som skrot. Undantaget är oljeindränkta kablar för markförläggning.

Dom aktuella kablarna hade nog gummiisolering som har blivet stenhårt och sprött med tiden.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Om det är annat än plastisolering i ledningar, då bör man betrakta dom som skrot. Undantaget är oljeindränkta kablar för markförläggning.

Dom aktuella kablarna hade nog gummiisolering som har blivet stenhårt och sprött med tiden.
Det är precis vad som hänt. Därför de ska ut ��
Men än så länge ser jag inget sätt att få ut dem.
En av kablarna är endast 1 meter och kan inte ens få ut den ��

tommib
Prova att spreja in kabelsmörjmedel eller liknande. Annars är det nog tyvärr så att den sitter fast. Det räcker egentligen med en böj på röret och en kabel som stelnat av ålder för att det ska vara hopplöst.

Teoretiskt skulle man kanske kunna tänka sig att värma kabeln genom att blåsa in varmluft i röret, typ 40-45 gradig sådan. Detta skulle kanske kunna göra kabeln mer hanterlig. Jag har aldrig provat eller ens hört om någon som har provat...

Mitt råd är att efter några misslyckade försök så ge upp. ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Be elektrikern megga kabeln. Är den OK så använd den. Även om isoleringen är torr och smulig i dosan så lär blymanteln hålla ihop allt i själva kabeln.
Mvh Per

Rimligtvis rör det sig inte om kablar eller några blymantlade såna i en gammal infälld installation på sin höjd kort sträcka ute. Den kanske i så fall är inbyggd på senare tid så att det öht inte går att lossa, byta annars bör det vara textil/gummi som isolering på enledare. Kanske läge att låta någon mer van kolla på hur det ligger till och om det är lönt gå vidare eller om det är dags för elmonts förslag.

pelpet skrev:
Be elektrikern megga kabeln. Är den OK så använd den. Även om isoleringen är torr och smulig i dosan så lär blymanteln hålla ihop allt i själva kabeln.
Mvh Per
Jag skulle nog räkna den kabeln som förstörd efter TS dragkamp med kabeln.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Jag skulle nog räkna den kabeln som förstörd efter TS dragkamp med kabeln.
Ja, det tycker jag normalt också. Men nu är det ett specialläge när kabeln faktiskt inte går att få ut. Och om kabeln meggas okej så är den ju okej, och lär fortsätta vara okej så länge ingen gör ytterligare våld på den.

Meggning säger inte så mycket i ett sånt fall åtminstone inte om det inte gått en hel del tid mellan försöken.

Har jag missförstått meggning? Det mäter väl resistansen mellan de olika ledarna. Om den är stor är kabeln ok.

Det brukar vara i stort omöjligt att få ur g:a mantlade kablar så det är ingen mening att lägga nått större krut på att dra ur dom. Går det inte rätt omgående så kommer det knappast att gå. Det som då händer är att man har dragit sönder dom så att dom inte längre ska användas.

Sitter de fast så brukar de sitta något alldeles infernaliskt, det kan tom vara så i begynnelsen att kabeln är idragen i röret innan röret åkte in i väggen...:x alternativen är utanpå, eller öppna väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.