24 311 läst ·
153 svar
24k läst
153 svar
Ta bort avgift för Lagfart + Pantbrev!
Otippat.
Jag har hög lön och vill ha lägre skatt på arbete!
Min far är pensionär o vill ha mer pension.
Min vän är bidragstagare och vill ha mer bidrag!
Min andra vän bor i hyresrätt o vill ha lägre hyra.
Min tredje vän är miljardär och han är nöjd med kapitalbeskattningen.
vill du ha mer pengar över än andra gör då som min tredje vän. Var miljardär i fett hus. Under tiden kan du uppskatta gemenskapen bland andra som också är orättvist behandlade.
vill du ha mer pengar över än andra gör då som min tredje vän. Var miljardär i fett hus. Under tiden kan du uppskatta gemenskapen bland andra som också är orättvist behandlade.
Vem menar du är orättvist behandlad?F Franco Franco skrev:Otippat.
Och jag är missnöjd med vädret!F Franco Franco skrev:Otippat.
Det handlar inte om att summan är stor i sammanhanget utan, att den är fullständigt orimlig i förhållande till den arbetsinsats dessa åtgärder kräver.
Därför är det är kort och gott en kassako för staten precis som den eventuella reavinstskatten för säljaren.
Synes mig att man vill ha ett trögrörligt system där bostadsmarknaden för många dessutom är helt ouppnåelig. En effekt som dessutom boostas av ränteläget.
Därför är det är kort och gott en kassako för staten precis som den eventuella reavinstskatten för säljaren.
Synes mig att man vill ha ett trögrörligt system där bostadsmarknaden för många dessutom är helt ouppnåelig. En effekt som dessutom boostas av ränteläget.
Staten utför inte en tjänst, den beskattar. Se det som en låg moms.
1,5% plus 2% plus skatten för säljaren på en eventuell vinst vad den nu är.D Daniel 109 skrev:
Den fasta expeditionsavgiften på 825:- för lagfarten borde räcka och en liknande avgift för pantbrevet borde definitivt räcka, dagens avgifter är ett jäkla ocker från det statliga monopolet rent ut sagt!
Då har du i allmänhet en betydande fastighetsskatt i stället.
Jo nu utför då staten en stor tjänst med att hålla ordning på vem som äger vad i vårt land via en lagfart.D Daniel 109 skrev:
Och så gör varenda civiliserat land på jordklotet. Sen jovisst ett pantbrev kan ses som en skatt.
Angående lantmäterier så finns det säkert förbättringar när man ser hur det fungerar i andra länder inkl avgifter.
Ja, men kostnaden för den administrationen täcks av den fasta avgiften vad jag förstår.