15 748 läst ·
79 svar
16k läst
79 svar
Ta betalt för offert?
Det du gör fel i är att inte upplysa kunden INNAN du lämnar offert att du förväntar dig en motprestation (att svara ja eller nej i annat fall debiterar du). Enligt lag måste du upplysa kunden innan du gör offerten om eventuella kostnader och kunden måste ha tid på sig att acceptera detta. Det går alltså inte att i efterhand begära betalt utan detta måste vara avtalat om i förväg.
Men ja, jag tycker ditt upplägg är fullt rimligt och helt acceptabelt, förutsatt att du informerar om detta (skriftligt, för att ha ryggen fri) innan du börjar arbeta på offerten.
Men ja, jag tycker ditt upplägg är fullt rimligt och helt acceptabelt, förutsatt att du informerar om detta (skriftligt, för att ha ryggen fri) innan du börjar arbeta på offerten.
En helt ok kompromiss tycker jag. Speciellt om det innebär långa resor att kolla på jobb.Axelzons skrev:
Det är ju ingen större motprestation att lyfta luren och säga "Nej tack".
Dock är det väl lämpligt att informera om detta innan, för jag är tveksam till att lydelsen skulle vara giltig i en rättslig prövning, men någon mer juridiskt kunnig kanske kan utveckla?
edit:För långsam
Det är inte bara lämpligt, utan enl. avtalslagen ett krav att informera om detta innan offerten lämnas.Bergling skrev:
Edit: Jag såg ditt inlägg Hemmakatten, men ville bara förtydliga det, eftersom Bergling frågade.
Redigerat:
Jag tycker du gör fel (även om det inte är något att hetsa upp sig över). Det låter som negativ avtalsbindning om förfarandet inte är något ni kommit överrens om i förväg.Axelzons skrev:
Vad behöver du svaret till förresten? Har tiden löpt ut så har den. Då är svaret "Nej".
Tack då vet jag.. själva meningen med det är ju inte att kräva kunden på pengar.. utan att få svar i den mån att man klarar av sin planering i företaget, jag får svar på alla offerter nu för tiden, oftast inom tidsramen också
:
Nyfniken: ja, jag överväger att återgå till detta: egentligen är det ju som du skriver att när tiden löpt ut så är svaret "Nej"., men som liten företagare på landsbygden så är det bra att få svar då man hela tiden måste ha stor framförhållning.
en fråga till: måste jag upplysa om att offerten har ett förfallodatum?
Nyfniken: ja, jag överväger att återgå till detta: egentligen är det ju som du skriver att när tiden löpt ut så är svaret "Nej"., men som liten företagare på landsbygden så är det bra att få svar då man hela tiden måste ha stor framförhållning.
en fråga till: måste jag upplysa om att offerten har ett förfallodatum?
Jag betalar alltid på hemköp för dom prislappar jag kollat på, ibland när det bara ska köpas en liter mjölk och jag råkar kolla priset på oxfilé så kan det såklart bli dyrtjanolena skrev:
(om det inte framgår är jag ironisk och håller fullständigt med)
Haha.. ja det va roligt...
Har aldrig behövt debitera för kontrollen av tak i och med att alla svarar på offerten som avtalat, men eftersom kunden alltid har rätt och vi hantverkare tjänar alldeles för mycket
så har jag slutat med detta och hoppas istället på att kunden har vett att höra av sig.. det är ju så det ska fungera.
Har förövrigt haft kontakt med folk som fått prisförslag för ett halvår sen som bett om att få jobbet gjort.. har då sagt att vi måste räkna om på det för du är 4 månader sen och saker kan ha ändrats.. då har dom minsann inte sett nått datum..
och vad är jag för slags hantverkare som gör så..
ibland gråter jag och ibland skrattar jag..
Har aldrig behövt debitera för kontrollen av tak i och med att alla svarar på offerten som avtalat, men eftersom kunden alltid har rätt och vi hantverkare tjänar alldeles för mycket
Har förövrigt haft kontakt med folk som fått prisförslag för ett halvår sen som bett om att få jobbet gjort.. har då sagt att vi måste räkna om på det för du är 4 månader sen och saker kan ha ändrats.. då har dom minsann inte sett nått datum..
I vissa branscher ringer man som offertgivare upp några dagar efter att man lämnat offerten om den kommit fram ordentligt, om de tittat på den och om något är oklart. Det händer att man får veta redan nu att man lämnat en offert som inte tilltalade dem (och i sådana fall ber man att åtminstone få en antydan om vad som är fel) och det händer att man får jobbet därför att man visar lite intresse. (Mycket ovanligt i vissa branscher att man visar intresse har jag förstått).
Sedan hör man av sig efter ett par veckor igen och stämmer av att de har hela beslutsunderlaget klart för sig. Nu brukar man kunna ana åt vilket håll det barkar iväg åt. Har kunden tagit in offerter för skojs skull, skulle din offert tas in för att visa att svågerns förslag var billigare, eller så höll de faktiskt på och skulle till att ringa dig för att få beställningen gjord
Efter ytterligare en vecka - tio dagar är det dags för det sista samtalet då man gör klart för den potentiella kunden att nu är det dags för ett avslut eftersom materialpriserna stiger på grund av den allt svagare kronan, alternativt stiger till följd av materialbrist på marknaden beroende på den allt mer starka svenska kronan.
Sedan hör man av sig efter ett par veckor igen och stämmer av att de har hela beslutsunderlaget klart för sig. Nu brukar man kunna ana åt vilket håll det barkar iväg åt. Har kunden tagit in offerter för skojs skull, skulle din offert tas in för att visa att svågerns förslag var billigare, eller så höll de faktiskt på och skulle till att ringa dig för att få beställningen gjord
Efter ytterligare en vecka - tio dagar är det dags för det sista samtalet då man gör klart för den potentiella kunden att nu är det dags för ett avslut eftersom materialpriserna stiger på grund av den allt svagare kronan, alternativt stiger till följd av materialbrist på marknaden beroende på den allt mer starka svenska kronan.
Ja, det funkar.. men har man 15 offerter ute inom samma tidsram så blir det lite mycket att göra om man sen har tre jobb på gång och som ensam ansvarig så kan det blir många järn i elden... det kan påverka pågående jobb osv.. jag ser helst att kunden får förslaget.. sen tar kontakten och antingen accepterar eller avböjer... visst skulle jag vilja kunna göra som du beskriver, men det kan som sagt påverka pågående arbete.Swetrot skrev:I vissa branscher ringer man som offertgivare upp några dagar efter att man lämnat offerten om den kommit fram ordentligt, om de tittat på den och om något är oklart. Det händer att man får veta redan nu att man lämnat en offert som inte tilltalade dem (och i sådana fall ber man att åtminstone få en antydan om vad som är fel) och det händer att man får jobbet därför att man visar lite intresse. (Mycket ovanligt i vissa branscher att man visar intresse har jag förstått).
Sedan hör man av sig efter ett par veckor igen och stämmer av att de har hela beslutsunderlaget klart för sig. Nu brukar man kunna ana åt vilket håll det barkar iväg åt. Har kunden tagit in offerter för skojs skull, skulle din offert tas in för att visa att svågerns förslag var billigare, eller så höll de faktiskt på och skulle till att ringa dig för att få beställningen gjord
Efter ytterligare en vecka - tio dagar är det dags för det sista samtalet då man gör klart för den potentiella kunden att nu är det dags för ett avslut eftersom materialpriserna stiger på grund av den allt svagare kronan, alternativt stiger till följd av materialbrist på marknaden beroende på den allt mer starka svenska kronan.
Jag tycker absolut att tanken bakom att försöka få ett svar av kunden på en offert är bra. På det sättet så får du förhoppningsvis ett svar på varför du eventuellt inte fått det offererade jobbet och kan använda den erfarenheten för att öka chanserna att få framtida jobb. Jag håller helt med Swedrot hur man följer upp en offert och så fungerar det också i min bransch. Har man lagt ner tid på att skriva en offert så borde man också ta sig tid att höra av sig till kunden och kollar läget några dagar efter att offerten levererats. Bara att den som givit offereten hör av sig och visar intresse och kan reda ut eventuella oklarheter tror jag är väldigt betydelsefullt. Självklart tar det tid att skriva en offert men att inte följa upp den med en enkel kontakt med kunden som kan reda ut eventuella frågetecken och kanske i slutänden innebär att man får ett jobb som man utan en kontakt skulle missat känns väldigt onödigt.Axelzons skrev:Ja, det funkar.. men har man 15 offerter ute inom samma tidsram så blir det lite mycket att göra om man sen har tre jobb på gång och som ensam ansvarig så kan det blir många järn i elden... det kan påverka pågående jobb osv.. jag ser helst att kunden får förslaget.. sen tar kontakten och antingen accepterar eller avböjer... visst skulle jag vilja kunna göra som du beskriver, men det kan som sagt påverka pågående arbete.
Personligen så uppskattar jag att man får ett visat intresse för det jobb man fått offert på. Det visar ett tydligt intresse att genomföra just mitt projekt och det kan många gånger vara mer betydelsefullt än den billigaste offerten. Har man lagt ner tid på att skriva en offert så tror jag absolut att det också lönar sig att höra av sig till kunden och kolla läget efteråt.