Har kanske inte läst tråden så noggrant men som jag kan förstå det så har trådskaparen fått kravet av kommunen att begära in minst tre offerter på arbetet. Inget konstigt, det borde man väl göra i alla fall. Sedan har de vänt sig till fyra väl etablerade firmor och också fått offerter och utifrån de så har de valt ut en firma som ska göra jobbet. Tydligen verkar den firma som lämat den dyraste offerten sur över att de inte fått jobbet och försöker i efterhand ta betalt för offertarbetet vilket verkar väldigt märkligt. (I så fall så får man väl ge det beskedet direkt innan man lämnar en offert)

Jag uppfattar det inte som om trådskaparen på förhand valt ut vilken firma som skulle få jobbet och förstår faktiskt inte vad kommunens inblandning gör för skillnad. Alla företag som säljer tjänster, konsulter som hantverkare, räknar väl rimligtvis på en viss tid för offertskrivning och man kan väl knappast räkna med att få full utdelning. Om man inte lyckas vinna en upphandling kanske man ska ställa sig frågan vad man kan göra nästa gång för att lyckas bättre istället för att rikta ilskan mot kunden vilken inte känns helt smidigt. (Om man nu verkligen vill ta betalt för att offerera ett arbete så är det väl väldigt enkelt att meddela en kund det direkt så uppstår inga diskussioner i efterhand)

Hemmakatten
Tänkte skriva ett inlägg... Men nu har mr_bygg precis skrivit det jag ville säga, så jag håller helt enkelt bara med honom ! :)

Nej Mycke! Man kan inte alls förstå att entreprenören. Varfor tror du att man begar offerter? Den har entrepenoren ar helt vansinnig. Offerten skall inte alls lamnas tebax, inga pengar skall ges och manniskan borde skammas eller atminstone lara sig sitt jobb och bransch.

Sta pa dig Majam, men jag tror att du forstatt det redan, manga vettiga inlagg har anda!

mr_bygg, du har uppfattat mitt inlägg och situationen helt rätt.
Började nästan efter alla inlägg tro att vi felat, men de vi kontaktat hade alla lika stor möjlighet att få jobbet. Vi hade fått bra referenser på de snickare vi kontaktat, så för oss handlade valet om tid för byggstart, den personliga kemin och givetvis summa på offerten.

borstis skrev:
Nej Mycke! Man kan inte alls förstå att entreprenören. Varfor tror du att man begar offerter? Den har entrepenoren ar helt vansinnig. Offerten skall inte alls lamnas tebax, inga pengar skall ges och manniskan borde skammas eller atminstone lara sig sitt jobb och bransch.

Sta pa dig Majam, men jag tror att du forstatt det redan, manga vettiga inlagg har anda!
Du får nog läsa vad jag faktiskt skrev lite nogrannare borstis! :)

Förstår att hantverkare kan bli sura över att de inte fått jobbet. På jobbet (fastighetsbolag) tog vi in offerter för 10 år sedan på fasadrenoveringar och takbyten. Vi hade ingen tanke då att beställa jobben, ville bara "veta" vad det kostar.
Samma sak gjordes för 5 år sedan på samma fastigheter. Först nu har vi beställt och låtit utföra beställningarna. Gissa om firmorna var arga när vi bad om en tredje offert på samma underlag som förut, en firma som fick tillgång till nycklar för att lämna offert för tredje gången postade tillbaka nyckel och tackade för sig.

Vd på fastighetsbolaget menar själv att det är strikt affärsmässigt att begära offerter när man själv behagar, även fast man inte har en tanke på att beställa.

Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan bli sur om man inte får ett offererat jobb. Själva iden med att lämna en offert eller ett anbud är ju att kunden får ett förslag om vad hantverkaren erbjuder sig att göra och till vilket pris. Sen kan det väl inte komma som en överraskning att den som begär in en offert också oftast tar in fler för att jämföra anbuden vilket gör det omöjligt att alla som lämnat offert i slutänden kan få jobbet. Alla företag som lämnar en offert måste rimligen räkna med att man inte kommer att få alla jobb man lämnat anbud på.

Det finns inget som tvingar en hantverkare att lämna en offert så gillar man inte iden med att lämna en offert så är det väl bara att låta bli att lämna anbud på jobb man inte helt säkert vet att man kommer att få. Ett annat alternativ är ju att ta betalt för offerten men i så fall meddela detta tydligt till kunden innan så att kunden kan välja om det är intressant eller inte. Båda dessa alternativ är väl bättre än att hantverkaren istället ska gå och bli förbannad varje gång någon annan fått ett offererat jobb.

Det skiljer sig ju lite på offert och offert. En del offerter består av att man räknar och skriver en kvart för att berätta vad det kostar och i någon mån vad man gör. T.ex. installation av spiskassett, tapetsering och målning i ett rum eller uppsättning av nya hängrännor och stuprör. Sådant är som regel inga problem för något företag som är intresserade av mer jobb. (Ibland har man så mycket att göra att det är bättre att tacka nej till mer jobb).

Andra offerter kan det ligga flera dagars arbete bakom för att få till. Helrenoveringar av hus, eller omfattande arbeten på stora fastigheter är det ofta mycket jobb med, och jag förstår att man blir sur om någon tar in offerter på sådana arbeten, om de inte ens är tänkta att genomföras.

Själv har jag som företagare (ej byggbranschen) ibland låtit bli att lämna offerter därför att man från början gjort bedömningen att det är slöseri med mänskligehetens samlade resurser att hålla på och räkna på det där. Ett typexempel är när många skall räkna på samma jobb. Fler än 3-4st i en offerttävlan är inte rimligt, enligt mitt sätt att se det. Ett annat exempel är när underlagen är av sådan art att man ser att kunden vet inte vad den skall ha, eller få gjort, och då är det bättre att någon annan får ta den smällen.

Men, jag skulle aldrig kunna tänka mig att ta betalt för en offert. Däremot har jag gjort förstudier åt företag som ville ha ett bättre underlag för att handla upp saker, och det kan man ta rätt så bra betalt för.

Anledningen till den långa diskussionen i denna tråd handlar inte om man ska ta betalt för en offert eller inte. Det finns det ingen som tycker. Anledningen handlar om att trådskaparen, som JAG och några till förstod det, tog in offerter på jobbet. Valde en av dom (anledning okänd), men meddelade sedan att entreprenör 2 att han inte fick jobbet och att det berodde på att han/hon behövde 3 offerter. Ingen vet som sagt på vilka grunder entreprenören valdes. Kanske valdes entreprenören i ett tidigt skede och dom andra offerterna var bara för syns skull?
Vi vet inte om entreprenören som vart sur var den som var dyrast? Vi vet inte om den som valdes var billigast?
Flera frågor är obesvarade och jag misstänker att det finns någon annan anledning till att entreprenören blev sur än att denne inte fick jobbet pga för högt pris...

imported_Anders_S skrev:
Ingen vet som sagt på vilka grunder entreprenören valdes. Kanske valdes entreprenören i ett tidigt skede och dom andra offerterna var bara för syns skull?
Vi vet inte om entreprenören som vart sur var den som var dyrast? Vi vet inte om den som valdes var billigast?
Flera frågor är obesvarade och jag misstänker att det finns någon annan anledning till att entreprenören blev sur än att denne inte fick jobbet pga för högt pris...
Trådskaparen svarade tidigare på frågan hur de valde entreprenör.

Majam skrev:
mr_bygg, du har uppfattat mitt inlägg och situationen helt rätt.
Började nästan efter alla inlägg tro att vi felat, men de vi kontaktat hade alla lika stor möjlighet att få jobbet. Vi hade fått bra referenser på de snickare vi kontaktat, så för oss handlade valet om tid för byggstart, den personliga kemin och givetvis summa på offerten.
Det måste ändå vara upp till hantverkaren att själv från fall till fall avgöra om det är värt att offerera ett jobb och också då riskera att inte få det. Trådskaparen skriver tidigare att de informerat om att de skulle ta in fler offerter så jag har svårt att se hur en av entreprenörerna fått för sig att han skulle få jobbet direkt och de andra två firmorna som inte heller fick jobbet verkade inte reagerat negativt.

mr_bygg skrev:
Trådskaparen svarade tidigare på frågan hur de valde entreprenör.
.
Okej, då har jag missat det för jag hittar ingenstans vem av dom 3 som var dyrast, vem som var billigast och vem av dom som fick jobbet...

Vilken var det?

Sen är det ingen annan än trådskaparen som vet och kan svara på (om hon vill), hur man la upp hela offertförfrågningen och i vilket skede man bestämde sig. Kanske förstod den arga entreprenören att han bara räknat för att man ville ha fram ett offertunderlag. Jag kan omöjligt veta, ingen annan heller innan man hört vad båda sidor säger.
Jag säger bara att jag har svårt att tro, att entreprenören blev förbannad BARA för att den inte fick jobbet. Jag känner ingen entreprenör som jag kan tänka mig skulle bli förbannad av att ha varit för dyr och kunden väljer någon annan. Så... Vad är det som inte kommit fram?

Enligt TS så tog de in fyra offerter (kommunen krävde minst tre) efter bra referenser på dessa hantverkare. Sedan skriver TS om den firman som blev sur att "Firman hade lämnat den absolut mest tydliga offerten, men tyvärr också dyrast, vilket var det som styrde vårt val."

Sen skriver TS att "de vi kontaktat hade alla lika stor möjlighet att få jobbet. Vi hade fått bra referenser på de snickare vi kontaktat, så för oss handlade valet om tid för byggstart, den personliga kemin och givetvis summa på offerten."

TS har alltså valt ut 4 firmor efter referenser och sedan valt ut "vinnaren" utifrån tid för byggstart, den personliga kemin och summan på offerten.

Det framgår att i alla fall att den dyraste firman inte fick jobbet men TS skriver ju tydligt att enbart summan på offerten inte avgjorde valet så vem som sedan var billigast eller näst dyrast etc spelar väl ingen roll.

Om TS medvetet eller eller omedvetet utelämnat någon information som skulle förklara den sura entreprenören är omöjligt att säga om man nu inte varit inblandad i det hela så det kan nog bara TS svara på och det känns ganska meningslöst att gissa åt något håll om man inte har fakta.

mr_bygg skrev:
Om TS medvetet eller eller omedvetet utelämnat någon information som skulle förklara den sura entreprenören är omöjligt att säga om man nu inte varit inblandad i det hela så det kan nog bara TS svara på och det känns ganska meningslöst att gissa åt något håll om man inte har fakta.
Jag håller med, lika meningslöst som att säga att Part 2 inte hade någon anledning att bli irriterad när vi inte helt säkert på vilka grunder...
Entreprenören blev förbannad för att han var dyrast, OCH för att TS inte valde denna firma? Troligt?

Till TS, be den dyraste firman förklara sin offert jämfört med den billigaste...

Låt han se den billigaste...

Jag lämnar alltid kostnadsfri offert, under vissa förutsättningar.. som jag anger ett sista datum på alltså ett förfallodatum, mitt på pappret finns en stor text där det står att :

Allmän information.
Offerten skall accepteras senast förfallodatum, accepteras inte offerten
så skall information om detta inkomma till oss senast förfallodatum , det går också bra att få förlängd betänketid.

Har ej något sorts svar inkommit senast förfallodatum så
debiterar vi er för eventuell resa och arbetstid.

Detta har jag som standard, varför slösa arbetstid, flera timmar, resor upp mot 40 mil ibland bara för att skicka en offert till någon som sen helt skiter i att höra av sig med svar..

Vad tycker ni, gör jag fel? det enda kunden behöver göra är ju att höra av sig med ett ja eller ett nej så är den ju gratis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.