Tjacko skrev:
Jo men det var väl den billigaste firman som fick jobbet så då är det väl rättvist gjort.
Var det det?

Det är inte alls säkert. Anledningen kan vara att man tror att man får ett bättre utfört arbete samt ett smidigare samarbete med någon som är dyrare. Eller väljer du alltid den billigaste utan hänsyn till andra saker?

Låt säga att man redan bestämt sig för en firma, beställer jobbet och kommunen sedan säger att dom måste få in offertunderlag för att lämna bidrag. Man ringer ytterligare en firma av den anledningen och när firman sedan uppger ett muntligt pris säger man att man måste ha en skriftlig offert eftersom kommunen kräver det. Man säger samtidigt att han inte kommer få jobbet utan det är bara för underlagets skull han räknat. Tror du han blir glad? Personligen skulle jag helt enkelt inte skicka offerten. Att börja babbla om att ta betalt för den är däremot oerhört töntigt.

Snailman
kommunen har väl den bestämmelsen (och den verkar vettig) så alla företag som gör sådana arbeten borde ju veta om bestämmelsen redan...

och om nu kommunen betalarm så är det väl den som väljer vem som gör jobbet eller att man möjligen själv får betala mellanskillnaden om man vill välja någon annan.

Och ska man först behöva begära en offert på att få en offert så börjar det bli smått löjligt...

Snailman skrev:
kommunen har väl den bestämmelsen (och den verkar vettig) så alla företag som gör sådana arbeten borde ju veta om bestämmelsen redan...

och om nu kommunen betalarm så är det väl den som väljer vem som gör jobbet eller att man möjligen själv får betala mellanskillnaden om man vill välja någon annan.

Och ska man först behöva begära en offert på att få en offert så börjar det bli smått löjligt...
Jag vet inte hur det funkar. Vet du? Men det är väl inte alls säkert att en hantverkare vet att byte av dörrar eller bygge av en farstukvist handlar om handikappanpassning.

Nu tror jag inte kommunen betalar allt utan enbart lämnar bidrag så det spelar ju mindre roll för dom vem som får jobbet.

Jag har inte heller påstått att jag anser betalning för en offert är rimlig.

Däremot kan jag förstå en hantverkare som blir sned när han får veta att han räknat på något enbart för underlagets skull.

Hur vet man på förhand att man kommer att räkna "på något enbart för underlagets skull"?
Risken är ju att man faktiskt presterar den offert som råkar bli kundens BÄSTA!

billy_baver skrev:
Hur vet man på förhand att man kommer att räkna "på något enbart för underlagets skull"?
Risken är ju att man faktiskt presterar den offert som råkar bli kundens BÄSTA!
Ja, om beställaren erkänner att det bara är för underlagets skull. Men då tror jag inte ens att han får någon offert....
Kan ju vara därför någon blev sur i det här fallet, när han förstod att han bara räknade för underlagets skull.
"Risken" är ju att man presterar den bästa offerten, men hur kul är det när inte ens det hjälpte utan jobbet redan var beställt. Om offerten var för "syns" skull för att få bidrag från kommunen? (Hypotetisk fråga)

Snailman
Tja, jag vet ett företag som tog in offert på ett gångjärn som man själva tillverkade. Offerten visade sig vara 50% billigare än det interna priset. Slutresultat: det interna priset minskades med 50%...

Nytta för offertgivaren: okänt...

En kund som skriver på avtal innan han ber om offert är det mer synd om än någon annan. Tycker jag.

??

Kunden hade ju redan fått pris, men behövde ett underlag till för att kommunen skulle medge bidraget.

Ingen har väl skrivit på ett avtal utan att ta in offert..

Inget borde väl isåfall hindrat denne kund i detta exempel att ändra sig när ytterligare två leverantörer lämnat offert. Eller hur?

:)

Billy, du väljer att inte förstå problemet...

OM någon redan bestämt sig för att anlita en hantverkare, bra pris, stort förtroende etc. Bra, kan börja nästa måndag...

MEN kommunen saknar offertunderlag. Det skickas ut en offertförfrågan till ytterligare en, som man redan bestämt sig för inte ska få jobbet, oavsett om denne är något billigare eller ej, anledningen är offertunderlaget som krävs.

Du ser inte problemet?

Som sagt: Visst ser jag problemet, och jag ser det i första hand som ett problem för den naive kunden.

Måste tillägga att jag INTE talar om "Majarn" som startade tråden, utan om en i högsta grad hypotetisk och mycket beklagansvärd kund.

Vad bra att du även ser problemet hos hantverkaren som räknade på något som han ändå inte hade chans att få. Eftersom det viktiga i slutändan för kunden kanske var själva underlaget snarare än ett pris strax under dom andra offerterna...

Jag hävdar att få - ytterst få - kunder är SÅ naiva att de hämtar in offerter utan att bry sig om vad de blir erbjudna. OM buden blir varandra så snarlika att det lika gärna kan avgöras med tärning vem som får jobbet är detta för det första inget man säkert vet i förväg, och för det andra inget som beställaren kan ställas till ansvar för. Inte ens moraliskt.

Nej, det är nog inte särskilt ofta som det handlar om bidrag med krav på offertunderlag. Men nu gjorde det ju det...

Om beställaren vet i förväg, pga tidigare offerter och kontakter, vem som får jobbet så vill jag hävda precis motsatsen att det är väldigt fult att begära ytterligare offertunderlag i efterhand enbart för underlagets skull.

Det skall ju inte spela någon roll ifall kommunen är inblandad eller ej, ifall man skall göra ett större jobb så måste man ju ta in offerter ändå. Har aldrig hört talas om att någon vill ha betalt för en offert. Firmor som vill ha betalt för offerter lär ju aldrig få en kund....

Jag jobbar inom IT, kan säga att på 10 konsulter finns det en HELTID säljare. Den personen skriver offerter minst 50% av sin tid, och det är ingen som skulle komma på tanken att ta betalt för en offert hos oss, eller hos ngn annan konkurent.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.