15 748 läst ·
79 svar
16k läst
79 svar
Ta betalt för offert?
Konsumentköplagen? Nja, men om man sliter en sådan tvist rättsligt hamnar man sannolikt i den ändan att beställaren faktiskt har vänt sig till offertgivaren i hans egenskap av yrkesutövare, väl medveten om att hans tjänster kostar pengar.
Ett klassiskt exempel är TV-reparatören och kunden som kommer släpande med en trasig teveapparat: "Kan du kolla vad det skulle kosta att laga den här?"
Svar en effektiv arbetstimme senare: "Det kostar tvåtusentrehundra att laga."
"Usch vad dyrt! Då får det vara".
"Då ska jag ha fyrahundra för felsökningen".
"Oförskämda karl! Det har jag aldrig bett om".
Att skicka över ritningar på given entreprenad kanske skulle klassas annorlunda vid en tvist. Någon som vet om där finns något prejudikat?
Ett klassiskt exempel är TV-reparatören och kunden som kommer släpande med en trasig teveapparat: "Kan du kolla vad det skulle kosta att laga den här?"
Svar en effektiv arbetstimme senare: "Det kostar tvåtusentrehundra att laga."
"Usch vad dyrt! Då får det vara".
"Då ska jag ha fyrahundra för felsökningen".
"Oförskämda karl! Det har jag aldrig bett om".
Att skicka över ritningar på given entreprenad kanske skulle klassas annorlunda vid en tvist. Någon som vet om där finns något prejudikat?
Betala behöver TS inte göra, men man kan förstå att entreprenören blir sur om han känner sig utnyttjad.
37 § Har konsumenten uppdragit åt näringsidkaren att företa enbart förberedande undersökning för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst, är konsumenten inte skyldig att betala för undersökningen, om han på grund av sedvana inom branschen eller i övrigt har haft skäl att anta att undersökningen skulle göras utan ersättning.
37 § Har konsumenten uppdragit åt näringsidkaren att företa enbart förberedande undersökning för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst, är konsumenten inte skyldig att betala för undersökningen, om han på grund av sedvana inom branschen eller i övrigt har haft skäl att anta att undersökningen skulle göras utan ersättning.
Precis. Eftersom offert på byggtjänster för privatpersoner normalt sett är kostnadsfria måste man informera om att det kommer att kosta. Däremot om det gäller t.ex. felsökning på en bil så kostar det normalt pengar och där kanske det hade varit svårt att få rätt om även om man inte fick information i förväg. Har dock aldrig varit med om att man inte informerat i förväg, oavsett om det varit en bransch där det är normalt med betalning för offertframtagande.
Du ska inte betala för offerten.
Finns inget sagt eller överenskommet innan så jobbar man "gratis" med offerter.
Däremot så nyttjar vi allt oftare möjligheten att göra en betald förstudie, dvs en utredning till fast pris.
Denna utredning mynnar i en funktionsbeskrivning som kunden sedan fritt disponerar som offertunderlag till valfria leverantörer. Det ger per automatik bättre offerter och eliminerar oklarheter redan i ett tidigt skede.
För är inte fallet solklart vid offertförfrågningen utan kräver en utredning ( som kunden själv inte har kunskap eller resurser till) så är det väldigt ofta så att den dolda kostnaden för utredningen ändå kommer med i offertpriset.
I dom lägena är det dessutom väldigt "surt" som leverantör att inte få jobbet, särskilt när det börjar dra iväg med timmarna. 40h är förövrigt inte ovanligt om det är lite mer avancerade projekt vi pratar om.
Dessutom finns risken att dessa utredningar/offerter bommar på åtskilliga punkter och därför blir schablonkostnader som slår snett.
Summan är att det finns bra vägar att få till en rättvis lösning bara man tänker till före..
Finns inget sagt eller överenskommet innan så jobbar man "gratis" med offerter.
Däremot så nyttjar vi allt oftare möjligheten att göra en betald förstudie, dvs en utredning till fast pris.
Denna utredning mynnar i en funktionsbeskrivning som kunden sedan fritt disponerar som offertunderlag till valfria leverantörer. Det ger per automatik bättre offerter och eliminerar oklarheter redan i ett tidigt skede.
För är inte fallet solklart vid offertförfrågningen utan kräver en utredning ( som kunden själv inte har kunskap eller resurser till) så är det väldigt ofta så att den dolda kostnaden för utredningen ändå kommer med i offertpriset.
I dom lägena är det dessutom väldigt "surt" som leverantör att inte få jobbet, särskilt när det börjar dra iväg med timmarna. 40h är förövrigt inte ovanligt om det är lite mer avancerade projekt vi pratar om.
Dessutom finns risken att dessa utredningar/offerter bommar på åtskilliga punkter och därför blir schablonkostnader som slår snett.
Summan är att det finns bra vägar att få till en rättvis lösning bara man tänker till före..
Är inte kommunen skyldiga till offentlig upphandling, det är väl
kommunens ansvar att begära in offerter och sköta beslutet
om vem som skall få utföra jobbet.
Om kommunen låter en privatperson göra det valet finns stor risk
att man väljer någon man känner eller den byggaren som
säger att om jag får jobbet får du en del av pengarna.
Ta betalt för offert gör man inte det är bara fjöns samtidigt tar det inga 16 timmar att slänga ihop ett pris på ett badrum.
Finns inget kontrakt som skrivits på av båda parter så finns det följdaktligen ingen affär.
Som entreprenör vet man att man inte får vissa jobb och bränner rätt mycket stålars på missade jobb. Men då får man som entreprenör nöja sig med att man iaf har gått plus på den interna värmeutvecklingen på kontoret.
Bestrid, faktura anmärk och hänvisa till alla lagar du kan eller kan tänkas känna till.
Finns inget kontrakt som skrivits på av båda parter så finns det följdaktligen ingen affär.
Som entreprenör vet man att man inte får vissa jobb och bränner rätt mycket stålars på missade jobb. Men då får man som entreprenör nöja sig med att man iaf har gått plus på den interna värmeutvecklingen på kontoret.
Bestrid, faktura anmärk och hänvisa till alla lagar du kan eller kan tänkas känna till.
Här diskuteras lite olika saker tror jag.
1. Entreprenören torde som sagt få stå sitt kast i det aktuella fallet, om han inte begärt ersättning före leverans.
2. Det är inte kommunen som är byggherre, utan du som fastighetsägare. Eller hur? Därmed är vinklingen om offentlig upphandling m.m. inte tillämplig.
3. Rent allmänt skulle jag säga att det finns en gräns inom byggverksamhet där du inte kan förvänta dig att få en gratis offert, eller i alla fall inte kan förvänta dig en problemfri process med gratisoffert. En tillbyggnad av ett rum på en villa eller omdragning av el m.m. är så pass komplexa att en gratisoffert baserat på en glad amatörs muntliga förfrågningsunderlag givet på plats kan lämna stort utrymme för tolkning som senare visar sig i exempelvis:
- Extrafakturor eftersom entreprenören förutsatt ett enklare/annorlunda utförande i sin offert än vad du som beställare egentligen var ute efter.
- Extrafakturor p g a att du inte uppgett korrekta befintliga förhållanden i byggnaden, vilket har lett till merarbete (anslutningar, installationer som påverkas etc).
- Offerten gäller en utförandeentreprenad och säkerställer inte att lagar och krav uppfylls. Exempel med handikappanpassning. Du har accepterat en offert på en ramp som sedan visar sig inte uppfylla relevanta myndighetskrav på vilplanets storlek innan dörren.
Vad jag menar är att vi som amatör-beställarkollektiv knappast gynnas av en för långt driven missuppfattning att "alla offerter skall minsann vara gratis". I många fall - javisst. I komplexa fall - inte alltid, och/eller kanske är det bäst att låta någon göra ett förfrågningsunderlag först. Självklart ligger det på entreprenören att i förväg tala om att han vill ha betalt för nedlagt arbete. Seriösa fackmän kan/bör till och med upplysa om att "det du vill ha är så komplext att du bör definiera ett förfrågningsunderlag först".
1. Entreprenören torde som sagt få stå sitt kast i det aktuella fallet, om han inte begärt ersättning före leverans.
2. Det är inte kommunen som är byggherre, utan du som fastighetsägare. Eller hur? Därmed är vinklingen om offentlig upphandling m.m. inte tillämplig.
3. Rent allmänt skulle jag säga att det finns en gräns inom byggverksamhet där du inte kan förvänta dig att få en gratis offert, eller i alla fall inte kan förvänta dig en problemfri process med gratisoffert. En tillbyggnad av ett rum på en villa eller omdragning av el m.m. är så pass komplexa att en gratisoffert baserat på en glad amatörs muntliga förfrågningsunderlag givet på plats kan lämna stort utrymme för tolkning som senare visar sig i exempelvis:
- Extrafakturor eftersom entreprenören förutsatt ett enklare/annorlunda utförande i sin offert än vad du som beställare egentligen var ute efter.
- Extrafakturor p g a att du inte uppgett korrekta befintliga förhållanden i byggnaden, vilket har lett till merarbete (anslutningar, installationer som påverkas etc).
- Offerten gäller en utförandeentreprenad och säkerställer inte att lagar och krav uppfylls. Exempel med handikappanpassning. Du har accepterat en offert på en ramp som sedan visar sig inte uppfylla relevanta myndighetskrav på vilplanets storlek innan dörren.
Vad jag menar är att vi som amatör-beställarkollektiv knappast gynnas av en för långt driven missuppfattning att "alla offerter skall minsann vara gratis". I många fall - javisst. I komplexa fall - inte alltid, och/eller kanske är det bäst att låta någon göra ett förfrågningsunderlag först. Självklart ligger det på entreprenören att i förväg tala om att han vill ha betalt för nedlagt arbete. Seriösa fackmän kan/bör till och med upplysa om att "det du vill ha är så komplext att du bör definiera ett förfrågningsunderlag först".
Hej,
Det blev många svar och olika uppfattningar, vilket ju är bra! Tack, diskussionen gör verkligen att jag ska tänka över tillvägagångsättet innan jag sätter någon i arbete en annan gång.
Vi är helt gröna på detta, hamnar i en situation där vi måste bygga till en groventré på 10 kvm för att vårt barn ska kunna komma in i huset, det är vi som fastighetsägare som står som byggherre, inte kommunen.
Jag kan förstå att man vill ha betalt för ett arbete, men då är det ju viktigt att den informationen kommer fram när man tar kontakt med firman, inte när man redan fått offerten i handen. Firman hade lämnat den absolut mest tydliga offerten, men tyvärr också dyrast, vilket var det som styrde vårt val.
Tack igen för allas inlägg, med den information jag fått här kommer jag med största sannolikhet att bestrida fakturan.
Det blev många svar och olika uppfattningar, vilket ju är bra! Tack, diskussionen gör verkligen att jag ska tänka över tillvägagångsättet innan jag sätter någon i arbete en annan gång.
Vi är helt gröna på detta, hamnar i en situation där vi måste bygga till en groventré på 10 kvm för att vårt barn ska kunna komma in i huset, det är vi som fastighetsägare som står som byggherre, inte kommunen.
Jag kan förstå att man vill ha betalt för ett arbete, men då är det ju viktigt att den informationen kommer fram när man tar kontakt med firman, inte när man redan fått offerten i handen. Firman hade lämnat den absolut mest tydliga offerten, men tyvärr också dyrast, vilket var det som styrde vårt val.
Tack igen för allas inlägg, med den information jag fått här kommer jag med största sannolikhet att bestrida fakturan.
OM fakturan kommer, och NÄR ni sedan bestridit den kommer knappast något mer att hända.
Eftersom det omtvistade beloppet understiger ett halvt basbelopp hanteras det vid tinget som FT-mål, som får varenda advokat att sucka och himla med ögonen. I sådana småmål betalar parterna nämligen varken mer eller mindre än sina egna rättegångskostnader.
Man kan alltså inte göra en höna av en fjäder och vältra över hela kilopriset på förlorande motpart. Alltså kommer entreprenörens advokat att omedelbart ge honom rådet att lägga ner alltihop. Och jag tror att han själv fattar varför.
Eftersom det omtvistade beloppet understiger ett halvt basbelopp hanteras det vid tinget som FT-mål, som får varenda advokat att sucka och himla med ögonen. I sådana småmål betalar parterna nämligen varken mer eller mindre än sina egna rättegångskostnader.
Man kan alltså inte göra en höna av en fjäder och vältra över hela kilopriset på förlorande motpart. Alltså kommer entreprenörens advokat att omedelbart ge honom rådet att lägga ner alltihop. Och jag tror att han själv fattar varför.
Om man bortser lite från den juridiska aspekten och ser till lite sunt förnuft så förstår jag att en firma blir sur när (eller om) man känner att man räknat på jobbet för syns skull snarare än att ha en chans på jobbet. Nu kanske han hade chans på jobbet?
Å andra sidan är han bara larvig om han börjar kräva tillbaka offerten han lämnat ut. Vilket trams...
Å andra sidan är han bara larvig om han börjar kräva tillbaka offerten han lämnat ut. Vilket trams...
Det där med "offerter för syns skull" kan naturligtvis vara trist för den som lämnar dem, men även det är något man får räkna med. Inom industrin är "kontrollofferter" vanliga. Man har en etablerad leverantör som man vanligen köper av, men man tar ändå in offerter från andra, bara för att den ordinarie inte ska sticka iväg i pris,
Jo men det var väl den billigaste firman som fick jobbet så då är det väl rättvist gjort. Att det skilde ca 180 000:- på dom olika offerterna visar ju att det är vikitgt att ta in flera offerter.imported_Anders_S skrev:Om man bortser lite från den juridiska aspekten och ser till lite sunt förnuft så förstår jag att en firma blir sur när (eller om) man känner att man räknat på jobbet för syns skull snarare än att ha en chans på jobbet. Nu kanske han hade chans på jobbet?
Å andra sidan är han bara larvig om han börjar kräva tillbaka offerten han lämnat ut. Vilket trams...
Vid större upphandlingar tas alltid flera offerter in och då får alla stå för sina egna kostnader. Senaste stor jobbet jag höll på med hade entreprenörerna fått lägga ner flera månaders jobb på offerten och alla var medvetna om att bara en kommer få jobbet. Då var jobbet på 400 000 000:- så det blir ju lite mer att räkna på då ;-)
Offert kan man inte ta betalt för om man inte klargjort det innan och då faller nog den entreprenören bort automatiskt redan innan offertförslag
Fast då hade du/beställaren lagt ner avsevärd möda och sannolikt också kostnad på att definiera förfrågningsunderlag, eller hur? På ett 400 Mkr-bygge så är kostnaden för att ta fram systemhandling kanske 10 Mkr beroende på process och entreprenadupplägg. Där är skillnaden mot många offertförfrågningar från privatpersoner, de har sällan underlag som går att räkna på som en GE.Tjacko skrev:
Att man som tjänsteföretagare får lägga tid på sälj- och offerteringsarbete utan att få betalt för det är något man får räkna med. Det brukar kallas ledtid. I mitt företag lägger vi ca 20% av vår tid på att sälja och förbereda jobb, tid som vi inte kan debitera. Å andra sidan tar vi inte betalt från när vi åker hemifrån, för våra bilar eller våra verktyg heller, så jag antar att man inte kan jämföra normala tjänsteföretag med hantverkare.