2 612 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Synpunkter på ny elcentral
Ja backar på den. Menade dock en mindre värmepump typ luft/luft som jag tolkade det som TS skulle ha.Mikael_L skrev:
Varför?
I installationsanvisningen till min IVT490 står det att den ska antingen vara inkopplad utan JFB eller föregås av en 300mA. Så jag har den utan JFB, och numera sätter jag i princip alltid fast inkopplad uppvärmning utan JFB om inte tillverkaren direkt kräver det.
Jag provade faktiskt att köra IVT490'n över en 30mA ett tag, men den löste ut lite då och då, så pumpen drar nog någonting ungefär på 15mA då.
Nu är detta en äldre pump, som väl inte längre finns att köpa ...
10A PSA´n tänkte jag ha för att hålla kyl och frys vid liv om den ordinarie JFB´n löser ut. Och om jag använder jag befintliga VP-rör till hörnet där kyl/frys och mikro hamnar så kommer troligen takbelysning och ett vägguttag med på den gruppen.H hempularen skrev:Känns lite onödigt med PSA till köksuttag, koppla det på den vanliga jordfelsbrytaren. Däremot, har du inga utomhusuttag? Försök att lägga det på en egen PSA, och även utomhuslampa. Det gör ju inte så mycket om ytterligare någon enstaka lampa inomhus ligger på samma. men det är synd om hela huset skall slockna för att du råkar tappa motorvärmarkabeln i en snödriva, eller för att din grilltändare får ett isolationsfel (har råkat ut för just grilltändare som löser PSA 4 ggr på 3 år).
Alternativet är att riva ner väggar, golv och tak i köket för att dra nya rör vilket jag inte är jättesugen på.
Det räcker med väggen och en bit av golvet vid diskbänk/spis
Utomhusuttag har jag inga på boningshuset, men däremot på ett uthus/garage/verkstad med uteplats. Uthuset har egen central med JFB.
Utomhusbelysningen sitter under tak på farstun. Får se hur jag ska göra med den..
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Sitter den under tak, så är nog risken för isolationsfel där försumbar.
Klicka här för att svara