Hej.
Det är dags att byta avlopp i sommarstugan (95 m2 1-½ plans villa i Västerbottens kustland, totalrenoverad 1956) och eftersom jag ändå måste ut med både kök och badrum så är det väl lika bra att göra om elen samtidigt.
Någon som har några synpunkter på mitt förlag till el central?
16A huvudsäkring.
Idag sitter det gamla 400V el-element med trilskande termostater. 5,6 kW på nedervåning och 3kW på övervåningen.
Tanken är att byta ut dessa mot Adax Neo med WiFi för att kunna hålla koll hemifrån samt att installera en luftvärmepump som komplement till elementen och sommarkyla, antagligen en MSZ-LN25VG + fjärrstyrning..
VVB är på 3kW 2-fas
Kombinerad TM/TT. Antagligen en LG F2J7HM1W eller liknande på grund av utrymmesskäl
Kommer följande att fungera eller är det någonting jag bör ändra på.
Det är dags att byta avlopp i sommarstugan (95 m2 1-½ plans villa i Västerbottens kustland, totalrenoverad 1956) och eftersom jag ändå måste ut med både kök och badrum så är det väl lika bra att göra om elen samtidigt.
Någon som har några synpunkter på mitt förlag till el central?
16A huvudsäkring.
Idag sitter det gamla 400V el-element med trilskande termostater. 5,6 kW på nedervåning och 3kW på övervåningen.
Tanken är att byta ut dessa mot Adax Neo med WiFi för att kunna hålla koll hemifrån samt att installera en luftvärmepump som komplement till elementen och sommarkyla, antagligen en MSZ-LN25VG + fjärrstyrning..
VVB är på 3kW 2-fas
Kombinerad TM/TT. Antagligen en LG F2J7HM1W eller liknande på grund av utrymmesskäl
Kommer följande att fungera eller är det någonting jag bör ändra på.
Någon kommer säkert att säga att grupp 7 är delad i olika syften. I värsta fall blandade flerfas- och enfasbelastning ?
Sedan tycker jag att utlösningsströmmen på JFB och PSA ska stå med. Kanhända för värmepumpen är den 300 mA medans övriga 30.
Edit: Gillar annars gruppbeteckningar med suffixet a, b, c när det gäller trefasgrupper med enfasbelastningar.
Sedan tycker jag att utlösningsströmmen på JFB och PSA ska stå med. Kanhända för värmepumpen är den 300 mA medans övriga 30.
Edit: Gillar annars gruppbeteckningar med suffixet a, b, c när det gäller trefasgrupper med enfasbelastningar.
Jag skulle separera uttag och belysning. Om du drar säkringen med uttaget kommer det bli mörkt.
Jag tycker också att du ska lägga fler grupper i köket. Men bara en grupp kommer du dra säkringen när du kör vad som helst anat tillsammans med vattenkokare och då blir det varmt i kylen. Jag har tre grupper på 10A i köket samt en PSA för kylen
Jag tycker också att du ska lägga fler grupper i köket. Men bara en grupp kommer du dra säkringen när du kör vad som helst anat tillsammans med vattenkokare och då blir det varmt i kylen. Jag har tre grupper på 10A i köket samt en PSA för kylen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Trefasgrupp 7 används för olika syften och det kan även handla om en blandning av enfas och flerfasapparater. Det framgår inte om en trepolig dvärg kommer att användas. Vi vet ingenting om förutsättningarna här, varför dessa val är gjorda. Allt går att motivera, om man har bra motivM MagHam skrev:
JFB'er + dvärg är vanligen billigare än PSA'er. Du behöver kanske inte JFB till värmepumpen, eller så krävs en speciell typ, kolla bruxet. Annars tycker jag det ser bra ut. Dimensionering och fasfördelning ser bra ut.
Jag tror att jag skulle kört med enfasautomater till radiatorgrupperna.
Synd att så väldigt mycket blir kallt ifall en säkring väljer att trippa.
Men 7, med VVB är lite lurig, jag antar att det är en 400V VVB, och då tycker jag nog att det ska åtminstone vara en 3-polig MCB till den gruppen, om det nu inte helt enkelt går att dela upp den istället till en 2-fas och en 1-fas.
Synd att så väldigt mycket blir kallt ifall en säkring väljer att trippa.
Men 7, med VVB är lite lurig, jag antar att det är en 400V VVB, och då tycker jag nog att det ska åtminstone vara en 3-polig MCB till den gruppen, om det nu inte helt enkelt går att dela upp den istället till en 2-fas och en 1-fas.
Tack för era synpunkter!
Märkningen av grupperna har jag bara kopierat rakt av hur det ser ut i lägenheten jag bor i idag. Kanske är helt fel att sätta a,b & c..
Tanken med grupp 7 var att dra en 3-fasgrupp till källaren, sätta VVB på två av dom och ha den lediga till annat.
Men å andra sidan så är det väldigt enkel kabelväg från centralen till källaren så det får bli en egen grupp till belysning och uttag där, så blir det inga konstigheter.
Ska nog utöka till två grupper till diskbänk så man kan köra kaffebryggare och vattenkokare samtidigt. Samma enkla kabelväg till den delen av köket där diskbänk och spis är så där kan jag fläska på med hur många grupper som helst.
Kyl, mikro, takbelysning och vägguttaget i köket får dock gå på samma PSA, där är jag ju beroende av de befintliga rören då jag inte hade tänkt bryta upp de väggarna.
Samma med övriga rum, där ska jag försöka återanvända de befintliga VP-rören... Men vi får väl se hur det går med det.
Byter från 3-pol till enpoliga för elementen också
Jag trodde även att man kunde ha en vanlig 16A PSA till en luftvärmepump..
Nåväl. Pumpen är ju inte köpt än så flex-slangen till den får hänga i lös bredvid centralen så blir det ett senare bekymmer.
Vi får väl se vad elektrikern säger men nu har jag i alla fall ett seriöst förslag som vi kan diskutera vidare utifrån.
Märkningen av grupperna har jag bara kopierat rakt av hur det ser ut i lägenheten jag bor i idag. Kanske är helt fel att sätta a,b & c..
Tanken med grupp 7 var att dra en 3-fasgrupp till källaren, sätta VVB på två av dom och ha den lediga till annat.
Men å andra sidan så är det väldigt enkel kabelväg från centralen till källaren så det får bli en egen grupp till belysning och uttag där, så blir det inga konstigheter.
Ska nog utöka till två grupper till diskbänk så man kan köra kaffebryggare och vattenkokare samtidigt. Samma enkla kabelväg till den delen av köket där diskbänk och spis är så där kan jag fläska på med hur många grupper som helst.
Kyl, mikro, takbelysning och vägguttaget i köket får dock gå på samma PSA, där är jag ju beroende av de befintliga rören då jag inte hade tänkt bryta upp de väggarna.
Samma med övriga rum, där ska jag försöka återanvända de befintliga VP-rören... Men vi får väl se hur det går med det.
Byter från 3-pol till enpoliga för elementen också
Jag trodde även att man kunde ha en vanlig 16A PSA till en luftvärmepump..
Nåväl. Pumpen är ju inte köpt än så flex-slangen till den får hänga i lös bredvid centralen så blir det ett senare bekymmer.
Vi får väl se vad elektrikern säger men nu har jag i alla fall ett seriöst förslag som vi kan diskutera vidare utifrån.
Gamla proppcentraler var organiserade så att varje rad hade en egen fas. En trefasgrupp gick då vertikalt över alla tre raderna och säkringarna i gruppen numrerades 1a, 1b och 1c. I övrigt så numrerade man från vänster till höger. Det sättet att numrera passar inte i en modern normcentral eftersom man man där har man istället en fasskena med L1, L2, L3, L1, L2, osv. från vänster till höger. En trefasgrupp blir alltså samlad på ett och samma ställe i en enda apparat.S SCB skrev:
Add dra en 3-fasgrupp och sedan splittra upp den på olika sätt skall alltid ses som en nödlösning och enbart användas där det är svårt eller omöjligt att dra separata gruppledningar. Huruvida den skall avsäkras med en trepolig säkring eller om det går bra med andra lösningar har debatterats till leda här på forumet utan något definitivt svar. Så om du kan är det bättre att dra separata gruppledningar och avsäkra dem oberoende av varandra.S SCB skrev:
M mlkjhr skrev:
Fast det där stämmer inte. Det finns personskydds-brytare/-automater för både 30mA och 300mA. Ta t.ex. Garo GS C16A (E2163188) eller Hager AFH466C (E2163828). Så om du vill ha en PSA med C16A så går det utmärkt. Titta dock vad tillverkaren av din pump rekommenderar. Det är inte självklart att den måste ha 300mA. I manualen till min pump står det klart och tydligt: "Installation av jordfelsbrytare (2) med utlösningsström 30 mA rekommenderas".S SCB skrev:
Är det special (nödlösningsfallet) trefasgrupper splittade i enfaslaster och det sitter tre separata dvärgbrytare så håller jag inte med.O Steamboy skrev:
Det är trefasgrupp 1 som lämnar centralen, men man har ändå behov av att identifiera varje belastande förbrukare. Och att skriva 1-L1 1-L2 1-L3 ser väldigt omständigt ut.
Det är olyckligt att de kallar dessa för personskyddsbrytare, det är naturligtvis felaktigt. Jordfelsbrytare för personskydd är max 30mA medan jordfelsbrytare för brandskydd normalt ligger på 300mA.O Steamboy skrev:Gamla proppcentraler var organiserade så att varje rad hade en egen fas. En trefasgrupp gick då vertikalt över alla tre raderna och säkringarna i gruppen numrerades 1a, 1b och 1c. I övrigt så numrerade man från vänster till höger. Det sättet att numrera passar inte i en modern normcentral eftersom man man där har man istället en fasskena med L1, L2, L3, L1, L2, osv. från vänster till höger. En trefasgrupp blir alltså samlad på ett och samma ställe i en enda apparat.
Add dra en 3-fasgrupp och sedan splittra upp den på olika sätt skall alltid ses som en nödlösning och enbart användas där det är svårt eller omöjligt att dra separata gruppledningar. Huruvida den skall avsäkras med en trepolig säkring eller om det går bra med andra lösningar har debatterats till leda här på forumet utan något definitivt svar. Så om du kan är det bättre att dra separata gruppledningar och avsäkra dem oberoende av varandra.
Fast det där stämmer inte. Det finns personskydds-brytare/-automater för både 30mA och 300mA. Ta t.ex. Garo GS C16A (E2163188) eller Hager AFH466C (E2163828). Så om du vill ha en PSA med C16A så går det utmärkt. Titta dock vad tillverkaren av din pump rekommenderar. Det är inte självklart att den måste ha 300mA. I manualen till min pump står det klart och tydligt: "Installation av jordfelsbrytare (2) med utlösningsström 30 mA rekommenderas".
BTW: köper du en värmepump som inte kan ligga över en 30mA JFB så är det fel på den.
Varför?J Johan456 skrev:
I installationsanvisningen till min IVT490 står det att den ska antingen vara inkopplad utan JFB eller föregås av en 300mA. Så jag har den utan JFB, och numera sätter jag i princip alltid fast inkopplad uppvärmning utan JFB om inte tillverkaren direkt kräver det.
Jag provade faktiskt att köra IVT490'n över en 30mA ett tag, men den löste ut lite då och då, så pumpen drar nog någonting ungefär på 15mA då.
Nu är detta en äldre pump, som väl inte längre finns att köpa ...
Redigerat:
Jag trodde inte de med 300 mA utlösningsström fick kallas personskyddsbrytare men jag ser att du har rätt. Dock tycker jag det är helt galet för 300 mA kan såvitt jag förstår ge rejäla skador, redan vid 50 mA är det fara för liv. Det beror naturligtvis också på tiden till utlösning.O Steamboy skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Känns lite onödigt med PSA till köksuttag, koppla det på den vanliga jordfelsbrytaren. Däremot, har du inga utomhusuttag? Försök att lägga det på en egen PSA, och även utomhuslampa. Det gör ju inte så mycket om ytterligare någon enstaka lampa inomhus ligger på samma. men det är synd om hela huset skall slockna för att du råkar tappa motorvärmarkabeln i en snödriva, eller för att din grilltändare får ett isolationsfel (har råkat ut för just grilltändare som löser PSA 4 ggr på 3 år).