44 488 läst ·
237 svar
44k läst
237 svar
Swedbank - vad för fullmakt krävs för att betala föräldras husräkningar?
Cancerman_777 skrev:
Ja, om den gode mannen är någon som alla inblandade litar på. De som utses av kommunen (eller vilken "myndighet" som utser till dem som inte har egna lämpliga personer i sin krets) är bevisligen inte mycket att hänga i granen. Det är bara ett par år sedan pressen påvisade att flera av dem hade kriminellt förflutet, förskingrade pengar från sina klienter, osv.
Jisses...
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Som jag fattat är ett bankID personligt och du kan inte använda andra BankID. Nej det du ska göra om du ska betala deras räkningar är att bli god man åt dem.useless skrev:
Eftersom jag själv hjälper 4 st personer i egenskap av att vara " God man", så tycker jag att du borde bespara dig omdömen om en hel grupp, bestående av många tusen personer ! Rötägg finns överallt, men just "Gode män" och "Förvaltare" är ganska bra övervakade genom sina obligatoriska och periodiska rapporter till den granskande Överförmyndarnämden och då gäller redovisningen ända ner till sista öret ! Dessutom ska de flesta bankkonton, som inte används för att betala löpande räkningar spärras, så bara innehavaren kan röra dem om inte Överförmyndarnämden ger sitt godkännande och det gäller då bara ett specifikt ärende i taget.Cancerman_777 skrev:
Ja, om den gode mannen är någon som alla inblandade litar på. De som utses av kommunen (eller vilken "myndighet" som utser till dem som inte har egna lämpliga personer i sin krets) är bevisligen inte mycket att hänga i granen. Det är bara ett par år sedan pressen påvisade att flera av dem hade kriminellt förflutet, förskingrade pengar från sina klienter, osv.
Nej, det sista man ska göra är att bli god man åt någon närstående. Jag känner ett par personer som varit det och båda gångerna har det lett till stora problem vid bouppteckningen.K Nils Andersson1 skrev:
Då tror jag du har missuppfattat något. Skulle inte jag få betala min frus räkningar med mina pengar från mitt konto? Visa mig de villkoren som förbjuder det.A Andy78 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag tänkte precis som Kane, vem är deras.A Andy78 skrev:
Du skrev: "Man får inte betala andras räkningar från ens konto, det var en punkt i deras senaste uppdaterade vilkor." (jag fetade ordet som vi undrar över). Vems uppdaterade villkor?
Den som skickar en räkning vill väl ha den betald, utan att bry sig särskilt mycket om vem som betalar?
Varför blev det ett problem? God manskapet upphör direkt i samband med dödsfall. Eller hade det inte skötts ok och det blev problem pga det?useless skrev: