Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, om den gode mannen är någon som alla inblandade litar på. De som utses av kommunen (eller vilken "myndighet" som utser till dem som inte har egna lämpliga personer i sin krets) är bevisligen inte mycket att hänga i granen. Det är bara ett par år sedan pressen påvisade att flera av dem hade kriminellt förflutet, förskingrade pengar från sina klienter, osv.

Jisses...

H Huzzbutt skrev:
Jisses...
Eller hur... Men återigen...titta på vilka få ar som sitter som nämndemän i våra domstolar och har makt att köra över en utbildad domare.

useless useless skrev:
Ett alternativ är att du laddar ner föräldrarnas bankid till din telefon. Du kan ha upp till 8 bankid i appen.
Huruvida banken tycker det är rätt eller fel vet jag inte, men laddar du ner det med föräldrarnas godkännande så tycker jag det räcker.
Som jag fattat är ett bankID personligt och du kan inte använda andra BankID. Nej det du ska göra om du ska betala deras räkningar är att bli god man åt dem.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej. När någon dör är det bara dödsboet som kommer åt bankkontona.
Tydligen är det banken och begravningsbyrån också :).

K Nils Andersson1 skrev:
Som jag fattat är ett bankID personligt och du kan inte använda andra BankID. Nej det du ska göra om du ska betala deras räkningar är att bli god man åt dem.
Mycket enklare med fullmakt. Är de fortfarande med i matchen kan du inte bli god man.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Mycket enklare med fullmakt. Är de fortfarande med i matchen kan du inte bli god man.

/Höghus
Ja det är säker enklare. Man kan bli god man dock även om de är med. De är fortfarande boss över sina konton osv. Men klarar de ej betala så är det nog dags att göra så.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, om den gode mannen är någon som alla inblandade litar på. De som utses av kommunen (eller vilken "myndighet" som utser till dem som inte har egna lämpliga personer i sin krets) är bevisligen inte mycket att hänga i granen. Det är bara ett par år sedan pressen påvisade att flera av dem hade kriminellt förflutet, förskingrade pengar från sina klienter, osv.
Eftersom jag själv hjälper 4 st personer i egenskap av att vara " God man", så tycker jag att du borde bespara dig omdömen om en hel grupp, bestående av många tusen personer ! Rötägg finns överallt, men just "Gode män" och "Förvaltare" är ganska bra övervakade genom sina obligatoriska och periodiska rapporter till den granskande Överförmyndarnämden och då gäller redovisningen ända ner till sista öret ! Dessutom ska de flesta bankkonton, som inte används för att betala löpande räkningar spärras, så bara innehavaren kan röra dem om inte Överförmyndarnämden ger sitt godkännande och det gäller då bara ett specifikt ärende i taget.

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Nej, det sista man ska göra är att bli god man åt någon närstående. Jag känner ett par personer som varit det och båda gångerna har det lett till stora problem vid bouppteckningen.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Man får inte betala andras räkningar från ens konto, det var en punkt i deras senaste uppdaterade vilkor.

Jag gör det ändå om jag vill betala en räkning åt mina gamla föräldrar.
Då tror jag du har missuppfattat något. Skulle inte jag få betala min frus räkningar med mina pengar från mitt konto? Visa mig de villkoren som förbjuder det.

• Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då tror jag du har missuppfattat något. Skulle inte jag få betala min frus räkningar med mina pengar från mitt konto? Visa mig de villkoren som förbjuder det.
Är inte ni gifta och bor i samma hushåll?

A Andy78 skrev:
Man får inte betala andras räkningar från ens konto, det var en punkt i deras senaste uppdaterade vilkor.

Jag gör det ändå om jag vill betala en räkning åt mina gamla föräldrar.
Vem är "deras" i detta?

K Kane skrev:
Vem är "deras" i detta?
Vad menar du?

Fairlane
A Andy78 skrev:
Vad menar du?
Jag tänkte precis som Kane, vem är deras.

Du skrev: "Man får inte betala andras räkningar från ens konto, det var en punkt i deras senaste uppdaterade vilkor." (jag fetade ordet som vi undrar över). Vems uppdaterade villkor?
Den som skickar en räkning vill väl ha den betald, utan att bry sig särskilt mycket om vem som betalar?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det sista man ska göra är att bli god man åt någon närstående. Jag känner ett par personer som varit det och båda gångerna har det lett till stora problem vid bouppteckningen.
Varför blev det ett problem? God manskapet upphör direkt i samband med dödsfall. Eller hade det inte skötts ok och det blev problem pga det?

A Andy78 skrev:
Vad menar du?
Vems villkor menar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.