tommib
På byggvaruhusen är det ofta så att priset anges per viktenhet men du lastar volymenheter (hinkar, skopor, något annat) och de har en behändig omvandlingstabell vid gruset/sanden som berättar att en hink=x kg. Så är det i alla fall på både Hornbach och Bauhaus.

Mikael_L
harry73 skrev:
Eftersom jag skrev att grus inte säljs per ton vidhåller jag att jag hade fel
Fortfarande på bra humör? antar jag ... ;)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Bäst för TS vore kanske om ved såldes på vikt, men då måste det finnas en fastslagen norm för tillåten fuktighet.

.
Vikt är mer ärligt eftersom ett kilo björk har samma värmevärde som ett kilo al. Fast alen behövs det ca 1/3 mer än björken i volym för samma värmevärde.

Dock så blir det en parameter till som måste fastslås av som är acceptabelt i fukthalt. Samt att det ska vägas vid leverans.

Nä, stjälpt volym har fungerat i många år och en kubik torr eller nyhuggen björk är en kubik.

Om du som nybörjare i husägandet redan blir upprörd om så lite hur ska det då gå när du anlitar en hantverkare? Du ser fakturan och vet att du blir blåst på några tusenlappar men kan inget göra pga otydligt avtal?

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Det fanns faktiskt en vedhandlare av den gamla stammen här i krokarna av Växjö, där man fick ringa och säga hur mycket det blev efter att man travat veden. Ni ska ju inte betala för luft sa han. Han finns dock inte kvar, och hans tänk försvann med honom - iaf har jag inte hört talas om någon som idag tar betalt för staplat mått. Tyvärr..,

Det är väl som glass som säljs efter volym. Så blåser GB in en massa luft och kan sälja luft till glasspris.
Kanske man borde köpa ved efter vikt. Men jag tror att vedhandeln är väldigt traditionell och går inte att ändra. Som jag som fortfarande köper två-tum-fyra.

Thomas_Blekinge skrev:
Kanske man borde köpa ved efter vikt.
Som kyckling, menar du? Så du får ved som fullkomligt dryper av vatten? Det är klart, bättre att betala för vatten än luft...

Att påstå att det är stöld tycker jag är väl magstarkt!
Om det är rätt blocketannons jag hittat så tycker i alla fall jag att det är rätt tydligt att det INTE rör sig om travat mått som säljaren mäter i...

Om sen TS vill känna sig ännu mer lurad så kan TS räkna på hur många fastkubik TS fått, för även i en travad vedhög finns det en hel del luft, så TS har kanske bara fått hälften av sina 7 kubik ved, om man räknar på fastvolymen som man fått...

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag är också hyfsat nybliven husägare. Vi är inga storförbrukare av ved och brukar av hanteringsmässiga skäl köpa på 40 liters säck. Det brukar gå mellan 80-100 säckar per vinter. Vi har både hämtat själv och beställt hem.

Det som jag tycker är mest struligt att veden i alla fall för vår användning är för grovt kluven. Jag skulle tippa på vi måste klyva 40-50 procent av alla vedträn en gång till.

harry73 skrev:
Grus säljs också stjälpt och inte per ton eller packad på marken
Norrhyttan skrev:
Jaså? Varje gång jag köpt grus har jag betalat per ton.
På "vår" LBC så köpte man som privatperson, om man hämtade själv, sand/grus/mm per ton men sedan dom flyttade för ca ett år sedan så köper man det per volym, på ett ungefärmått, man lastar nämligen materialet själv.

När jag säljer ved får köparna lasta som de vill på sina kärror. Vill de ha mera ved för pengarna får de stapla på kärran, men ingen har hittills varit beredd att göra sig det besväret :rolleyes:

• Gilla
micke_t och 4 till
  • Laddar…
...om du någon gång får besök av en snubbe med 6kvm släp och gallergrindar som är tre meter höga så är det jag som preppat lite för att hämta nästa tioårsförbrukning av ved, till priset av 1 år.....:)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Demmpa skrev:
På "vår" LBC så köpte man som privatperson, om man hämtade själv, sand/grus/mm per ton men sedan dom flyttade för ca ett år sedan så köper man det per volym, på ett ungefärmått, man lastar nämligen materialet själv.
Finns grusgropar som har ett fast pris för en bilsläpkärra med, tydligen många som knäcker kärrorna då för att man vill ha på så mycket som möjligt.

Zixten skrev:
Finns grusgropar som har ett fast pris för en bilsläpkärra med, tydligen många som knäcker kärrorna då för att man vill ha på så mycket som möjligt.
Ganska vanligt att maskinisten som tycker det räcker så står gubben och viftar att han ska ha mer, ofta med råge på sin kärra. Efter lite viftande så lägger maskinisten på såpass mycket gubben vill ha. Åka två tre gånger är mycket billigare än en knäckt kärra.

Brorsan hade kontor mitt emot ett gruslager förut och det var 3-4 kärror i veckan som enbart kom 500-800 m från grinden pga snålhet. Ofta med 750 kärror som lastar 500kg lagligt, då ser det fjuttigt ut med 500kg sand på.

Kör ibland grusbil och det ser fjuttigt ut när man tippat av bil och kärra med 35-36 ton på....

• Gilla
Bjoellander
  • Laddar…
Mikael_L
Jag körde och hämtade med en liten lastbil som hade 1200kg tillåtet.
Så jag bad att få 1500kg, tänkte att det kunde vara ganska lagom överlast iom kort, långsam och försiktig körning hem sen.
När han duttat på en skvätt så tyckte jag det såg otroligt futtigt ut, ifrågasatte om det verkligen var 1500kg.
"Ja enligt vågen är det så, och du, kolla fjädringen!"

Och jag kollade, japp nästan i botten! Det vara bara att tacka för sig och rulla hem försiktigt. :)

Nä, grus/sand väger multum, 0,5 ton ser knappt ut som något alls, 1,5 ton ser inte heller mycket ut för världen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.