Zixten skrev:
Om sen TS vill känna sig ännu mer lurad så kan TS räkna på hur många fastkubik TS fått, för även i en travad vedhög finns det en hel del luft, så TS har kanske bara fått hälften av sina 7 kubik ved, om man räknar på fastvolymen som man fått...
"Hej jag köpte ved av dig förra året! Ja den brann jättefint. Men du, nu när jag har samlat ihop askan så har fem kubik på flak bara blivit 100liter aska. Jag känner mig lurad!"

Det går så klart att raljera på ända till svarta hål-nivå, men att förstå att något i oordning tar mer plats är sunt förnuft och kräver inte så många högskolepoäng.

Och många högskolepoäng är väl knappast det samma som hög tankeförmåga ;)

Mikael_L
elmont skrev:
Helt rätt.

Men en aning korrelation skulle jag dock tro att man kan hitta om man undersöker det rent statistiskt.
Även om detta inte betyder något på individnivå. :)

• Gilla
osiris
  • Laddar…
Det krävs inte så många högskolepoäng för att fortsätta raljera på TS bekostnad heller. Men det är ganska onödigt.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
Det krävs inte så många högskolepoäng för att fortsätta raljera på TS bekostnad heller. Men det är ganska onödigt.
Det har du rätt i, vilket även konstaterats av flera av oss. Det är elakt att sparka på någon som är överbevisad redan. Men jag måste ändå tycka att TS bär ett rätt stort ansvar i det själv, då han upprepade gånger kommer med nya invändningar och prat om ohederlighet och lureri. Ingen har kommenterat det, men jag tycker TSs startpost snarast ser ut som en uthängning av ett företag, än en fråga om vad som är ok avseende vedvolym.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
elmont skrev:
Nja, jag avsåg det mer tekniska att man faktiskt kan bevisa/räkna ut att staplad ved tar mindre plats, vilket knappast är nödvändigt. Det är lätt att inse. Avseende tankeförmågan så är det väl ingen garanti, men nog en ganska god korrelation i många fall, även om en del studier kanske ger omvänd effekt .. =P

J
elpaco skrev:
Det har du rätt i, vilket även konstaterats av flera av oss. Det är elakt att sparka på någon som är överbevisad redan. Men jag måste ändå tycka att TS bär ett rätt stort ansvar i det själv, då han upprepade gånger kommer med nya invändningar och prat om ohederlighet och lureri. Ingen har kommenterat det, men jag tycker TSs startpost snarast ser ut som en uthängning av ett företag, än en fråga om vad som är ok avseende vedvolym.
Jag var en av de första att raljera, och jag saknar helt högskolepoäng, kom som närmast in som reserv på Chalmers... Kanske jag borde vara glad för nu då...

Krilleman
Jag tycker fortfarande annonsen är OK skriven. Inte övertydlig att det är stjälpt ved i fråga, men det räcker gott. :thumbup:

Och det till trots att jag har absolut inga högskolepoäng. :p

Och när annonsen har försvunnit och alla undrar hur den var formulerad så kommer svaret här under:

-------------------------------------------------------------------------------------

ved.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
krilleman_215 skrev:
Jag tycker fortfarande annonsen är OK skriven.
Hmmm... Knepigt där om man skall slå till på en 1,1 liters eller om man skall gå upp på en 1,3 liters-säck. :D

Krilleman
cpalm skrev:
Hmmm... Knepigt där om man skall slå till på en 1,1 liters eller om man skall gå upp på en 1,3 liters-säck. :D
Ja det var ju en fråga bara det i sig. Den missade jag helt. Mitt fokus var på "även löst på flaket"

Jag skulle rekommendera att du köper 1,5L cpalm då räcker det kanske 5minuter av "mysfarbrorn" Ernst julprogram!

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jocke Best skrev:
Jag var en av de första att raljera, och jag saknar helt högskolepoäng, kom som närmast in som reserv på Chalmers... Kanske jag borde vara glad för nu då...
Nu hänger jag inte med? :)

krilleman_215 skrev:
Ja det var ju en fråga bara det i sig. Den missade jag helt. Mitt fokus var på "även löst på flaket"

Jag skulle rekommendera att du köper 1,5L cpalm då räcker det kanske 5minuter av "mysfarbrorn" Ernst julprogram!
Glöm inte bara att det egentligen är 1,0 liter. Resten är luft .. *hoppsan*

C
elpaco skrev:
Glöm inte bara att det egentligen är 1,0 liter. Resten är luft .. *hoppsan*
Nä nä, säck är väl staplat mått?

M
Jobbigt att stapla i en säck, nä de flesta jag sett som säljer på säck "häller" ved ner i säcken och då måste det väl vara stjälpt mått?

MaxPax skrev:
Jobbigt att stapla i en säck, nä de flesta jag sett som säljer på säck "häller" ved ner i säcken och då måste det väl vara stjälpt mått?
Fast de små "bensinmackssäckarna på 30 - 60 L måste väl nästan räknas som "travat"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.