Beställ 7kbm travat nästa gång eller 10kbm stjälpt så är allt frid å fröjd...

Tråkigt att det blivit missförstånd

Mikael_L
Leverantören har rätt i att det travat mått blir betydligt mindre än stjälpt mått.

Det är absolut vanligast att veden som körs ut till kund säljs som stjälpt mått. Ja det är frågan om det ens finns undantag från detta.

Egentligen tycker jag att du själv har mest fel, har leverantören någonstans nämnt att det är stjälp mått har du inget att hämta. Ditt travade mått som du argumenterar om är inte relevant då.

Men har leverantören inte någonstans nämnt att det är stjälpt mått så är det en lite annan sak. Då kan det gå lite hur det vill i en rättegång.
Du framhåller ditt travade mått, som inte är omtvistat, leverantören hävdar att det normalt mäts i stjälpt mått, ej travat, (ungefär som att köttfärs får man i kilo, ej liter). Och så kommer leverantören försöka hitta att det visst stått stjälpt mått någonstans.

Och där kommer tvisten ligga.

Jag har för mig att detta varit upp till rättegång en gång tidigare. Du kan kanske leta efter det. Det ger dig en vägledning.

edit:
Jag missade tydligen att det redan fanns en hel sida med svar. :)

Jag eldar delvis med ved men har aldrig köpt ved. Dock kollar jag annonser ibland för att veta ungefär hur prisbilden är, och tycker att det alltid står "stjälpt mått".
Ingen kan väl ändå tro att leverantören står och travar kluven ved på flaket?

Hugg din ved själv, eller hacka i dig att det är på detta sätt ved säljs!

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Mikael_L
Det en leverantör skulle göra i praktiken om denne sålde veden som travat mått skulle ju vara att lasta 30% mer som stjälpt mått så det blir ungefär rätt som travat.

Men jag håller med alla andra, det är stjälpt mått som normalt avses.

Men sålde jag ved själv skulle jag inte missa att ange detta i annonser och avtal/kvitton.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Njaaa.. Om jag handlade ved för första gången så skulle jag kanske också bli lite överraskad. Men i deras annons så fanns ju faktiskt formuleringen lastad löst på flak. Därmed tycker jag nog att de har defenierat vilket mått som gäller.

Du skriver "hur mycket skopan tar". Men den lyfter ju också "huller om buller" ved. Så om skopan lyfter 1 kbm, så är det 1 kbm släppt ved.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Egentligen tycker jag att du själv har mest fel, har leverantören någonstans nämnt att det är stjälp mått har du inget att hämta. Ditt travade mått som du argumenterar om är inte relevant då.
Eftersom leverantören talat om säck eller flak så är det ju detsamma som stjälpt volym. Ja, nästan tydligare, eftersom de flesta kan se ett flak eller säck framför sig och att veden är i en enda röra även om de kanske inte riktigt förstår begreppet "stjälpt". Så på den punkten tycker jag inte det råder någon tvekan.

Sedan - som många andra redan sagt - har TS inte förlorat 35% eller råkat ut för något svinn alls. Man kan inte förlora något man aldrig haft. TS har ju beställt 7m3 av den ved Primaved erbjudit, dvs på flak eller säck. Och fått detta. Ungefär som man skulle beställa 1 liter juice som säljaren beskriver som "färdig att ställa på bordet", och köparen sedan irriterar sig på att det inte var koncentrat så det kunde bli 5 liter drickfärdigt.

Till TS: Sluta försök hitta andra fel hos leverantören (du tycker ju bl.a. i senare inlägg att veden antagligen är dålig) och acceptera/erkänn istället för dem att du inte visste. Det är stort att göra det, ja så stort att du kommer må mycket bättre efteråt. Och kan fortsätta köpa ved från en - som det verkar på svaren - seriös leverantör.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
J
Ska man vara petimeternoga, och räkna som TS gör tycker jag även att man ska ta hänsyn till att atomerna inte är packade, utan att det finns ett mycket stort gap mellan atomkärnan och elektronerna. Man kan faktiskt trycka ihop hela jordklotet till storleken av en apelsin, vilket gör att de 7 kubiken nu är nere i 0,0000000000007 kubik. Dock brinner det nog lika länge, eftersom vikten är densamma. Vet dock ej hur man antänder ett svart hål.

• Gilla
  • Haha
Okarlsson och 11 till
  • Laddar…
Stjälpt mått är dessutom lite slumpartat, det får man leva med. Det som är sju kubik på flaket kanske blir 6,5 eller 7,5 när det tippats av på din gård, beror på hur klabbarna hamnar. Staplat mått är också variabelt eftersom det beror på hur noga den är som staplar. Men ved ska ju kunna torka också, så man ska inte stapla för tätt.
Bäst för TS vore kanske om ved såldes på vikt, men då måste det finnas en fastslagen norm för tillåten fuktighet.

Undrar hur TS gör när han köper jordgubbar. En halvliter jordgubbar blir ju inte alls en halvliter om man kör den i mixern.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
harry73
Jocke Best skrev:
Ska man vara petimeternoga, och räkna som TS gör tycker jag även att man ska ta hänsyn till att atomerna inte är packade, utan att det finns ett mycket stort gap mellan atomkärnan och elektronerna. Man kan faktiskt trycka ihop hela jordklotet till storleken av en apelsin, vilket gör att de 7 kubiken nu är nere i 0,0000000000007 kubik. Dock brinner det nog lika länge, eftersom vikten är densamma. Vet dock ej hur man antänder ett svart hål.
Vi behöver inte försöka överträffa varandra i att sätt TS på sin plats.

Angående vikten av veden har jag också haft funderingar om det inte vore bättre att sälja ved per ton. Men det blir också bara fel, för torrare ved har lägre vikt, men högre kvalitet (ger mer värme), och att betala extra för vattenmolekuler som bara äter energi blir inte bra heller.

Stjälpt mått är ett bra mått som man inte påverkar lätt, som man skulle kunna göra med travad ved genom att stapla noggrann eller slarvig. Inte heller kan man öka mängden genom att spruta vatten på det.

Grus säljs också stjälpt och inte per ton eller packad på marken

• Gilla
Glogs
  • Laddar…
harry73 skrev:
Jaså? Varje gång jag köpt grus har jag betalat per ton.

• Gilla
Sister ray och 2 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Vi behöver inte försöka överträffa varandra i att sätt TS på sin plats.

Angående vikten av veden har jag också haft funderingar om det inte vore bättre att sälja ved per ton. Men det blir också bara fel, för torrare ved har lägre vikt, men högre kvalitet (ger mer värme), och att betala extra för vattenmolekuler som bara äter energi blir inte bra heller.

Stjälpt mått är ett bra mått som man inte påverkar lätt, som man skulle kunna göra med travad ved genom att stapla noggrann eller slarvig. Inte heller kan man öka mängden genom att spruta vatten på det.

Får alltid ett kvitto med vikt när vi köpt grus sten etc etc

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Polos skrev:
Får alltid ett kvitto med vikt när vi köpt grus sten etc etc
Nu när jag kollade lite bättre på nätet hittade jag faktisk flera ställen där det fanns pris per ton så det är ändå vanligare än jag trodde.

Får väl skylla på att jag inte handla grus så ofta och att det därför blev lite fel. Och eftersom jag känner mig på bra humör idag vill jag passa på och säga förlåt :) ;)

• Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Nu när jag kollade lite bättre på nätet hittade jag faktisk flera ställen där det fanns pris per ton så det är ändå vanligare än jag trodde.

Får väl skylla på att jag inte handla grus så ofta och att det därför blev lite fel. Och eftersom jag känner mig på bra humör idag vill jag passa på och säga förlåt :) ;)
Helt fel har du nog inte .
Kom på att jag faktiskt köpt grus på skopa lastat direkt på flaket och då var det inte på vikt , men när jag beställt med hem körning så får jag alltid kvitto med vikt från chaffören .

• Gilla
Rick
  • Laddar…
harry73
Eftersom jag skrev att grus inte säljs per ton vidhåller jag att jag hade fel

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Polos skrev:
Helt fel har du nog inte .
Kom på att jag faktiskt köpt grus på skopa lastat direkt på flaket och då var det inte på vikt , men när jag beställt med hem körning så får jag alltid kvitto med vikt från chaffören .
Skopan har ofta våg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.