32 683 läst ·
107 svar
33k läst
107 svar
Svinn (stöld) på 35 %
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Primaved verkar ju helt klart vara en bra vedhandlare i gbg, så du kan lugnt fortsätta handla av dem tycker jag.rugbyanders skrev:fremax : självklart är det tomrum/luft mellan vedklamparna, men jag trodde aldrig det var så mycket.
Thomas_Blekinge: Ja jag tar det som lärpeng- Jag vill mest informera andra som köper ved att det är ett världigt stort svinn enligt mitt tycke. nyttig läxa.
osiris: sant
krilleman_215: självklart ska han inte behöva trava veden på flaket, men i min värld så ska man kunna komma lite närmare målet. Jag tycker inte det skulle vara svårt. de är bara kolla hur mycket skopan tar (eller hur man får upp det på flaket) & räkna på ett ungefär.
Vi har haft en annan leverantör 3 ggr (gått i pension nu) och då brukade vi beställa 5 m3 & det var runt 5 m3 varje gång. 2 av 3 var det lite mer så varför kan inte "de" andra räkna?
slurppe99: det är nog ett bra pris, men jag känner mig som sagt lurad. jag vill mest informera andra som inte vet om svinnet.
Mattias Axelsson: nej det har inte framgått om det är travad eller själpt & att det är en så stor differens på det.
hantverkare1: ja så får det bli & aldrig primaved igen. jag får hitta en annan eller hugga själv.
Avemo: japp jag kommer fråga. Det tror jag inte det är. jag vill bara informera andra om det, men det känns som alla vet det redan
kan någon rekommendera en bra vedhandlare i gbg som håller vad de lovar & har lite kundkänsla? de behöver inte köra ut staplad ved, men lite bättre % sats.
Att du som nybörjare på ved trodde att man får 7m2 ved när man beställer 7m2 är ju bara att ta lärdom av, du har ju inte ens 4.7m2 om du bara räknar på vedvolymen. Stjälpt mått är standard så jag tycker inte att du har fått fel mängd, inte heller har de bemött dig på ett dåligt sätt.
Om du tar ett snack med vedsäljaren så tror jag att ni kan ha ett långt samarbete i framtiden!
Jag har själv gått på en nit när det gällde hyra av skylift, jag menade hela perioden då jag frågade vad det kostar från fredag till söndag och uthyraren pratade om hyra per dag! hehe, blev lite dyrare än beräknat...
Medlem
· Västra Götaland
· 46 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Tycker också dom verkar vettiga.
Ta dig i kragen, slå dom en signal, förklara läget så bör ni kunna komma överens i framtiden.
Förhoppningsvis kan ni garva åt saken över en kopp kaffe vid nästa leverans!👍
Ta dig i kragen, slå dom en signal, förklara läget så bör ni kunna komma överens i framtiden.
Förhoppningsvis kan ni garva åt saken över en kopp kaffe vid nästa leverans!👍
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 46 inlägg
Det är alltid tråkigt när man går på en nit, men det blir lärpengarVasara skrev:Primaved verkar ju helt klart vara en bra vedhandlare i gbg, så du kan lugnt fortsätta handla av dem tycker jag.
Att du som nybörjare på ved trodde att man får 7m2 ved när man beställer 7m2 är ju bara att ta lärdom av, du har ju inte ens 4.7m2 om du bara räknar på vedvolymen. Stjälpt mått är standard så jag tycker inte att du har fått fel mängd, inte heller har de bemött dig på ett dåligt sätt.
Om du tar ett snack med vedsäljaren så tror jag att ni kan ha ett långt samarbete i framtiden!
Jag har själv gått på en nit när det gällde hyra av skylift, jag menade hela perioden då jag frågade vad det kostar från fredag till söndag och uthyraren pratade om hyra per dag! hehe, blev lite dyrare än beräknat...
jag kommer inte använde primaved igen. även om de flesta tycker det är brukligt och accepterat med 35 % svin.
Kan nästan lova att all ved som är kapad och kluven säljs som stjälpt/löst.
Vedhandlarwn har agerat korrekt och försökt vara trevlig i möjligaste mån.
Tråkigt att försöka svartmåla någon innan man har torrt på fötterna......
Vedhandlarwn har agerat korrekt och försökt vara trevlig i möjligaste mån.
Tråkigt att försöka svartmåla någon innan man har torrt på fötterna......
Medlem
· Västra Götaland
· 46 inlägg
Gubben hade bra & fin ved, den vi fick nu var inte lika bra känns det som. Vi har bara använt den 3 ggr än så länge & det känns som den brinner snabbare & ger inte lika mycket värme (jag vet inte vad det beror på) sen är det mycket kvistar & grenstumpar kvar på vedklamparna. mycket bös & små stumpar på mindre än 10 cm fick vi också & det är bra som tändved. självklart är inte veden lika fina som de man köper i en 10 l säck i butiken.hantverkare1 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 46 inlägg
så kan det säkert vara, jag viste inte om det bara.Alriksson skrev:
Det tycker inte jag, men smaken är som baken.....
om du tycker det är ok att förlora pengar så kan du betala mig om du vill så kan jag köpa lite mer ved
Absolut, men kan du komma på något negativt med att skriva i annonsen att det är stjälpt mått som avses? Det hade kanske minskat risken för att rugbyanders skulle känna sig lurad. Han är varken först eller sist med att missförstå sådant som andra tycker är uppenbart.hantverkare1 skrev:
Grejen är att du inte har förlorat några pengar å därför får du inga av mig.rugbyanders skrev:
Om folk undersökte vad man köper hälften så mycket som vid t.ex. ett tv inköp så skulle sk. stölder inte vara så många.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Visst är det så, finns inget negativt med det.Avemo skrev:
Nästa person kanske inte fattar vad ordet stjälpt betyder så då borde han ha skrivit löst istället osv.
Det enklaste är nog att man frågar vad man får för stålarna, men vad vet jag.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Men det är ju inte 35% svinn.... Priset räknas ju ut på stjälpt mått, köper du 7m3 stjälpt mått så blir ju priset lägre än om du köper 7m3 travat mått, det är inte svårt att förstå.rugbyanders skrev:
Jag kan till viss del förstå säljarens attityd mot dig litegrann då du inte verkar tänka logiskt, du TROR att du köpt mer ved än du har och nu vill du ha veden som du inte betalat för gratis.
Nja, jag ser nog inget svinn då det står löst på flak, utan det är definitionen på hur man säljer ved. Det finns liknande när man säljer t.ex. massaved till vedledare för egen kapning/klyvning hur man räknar det i volym rakt av eller i fub (fast utan bark) som massavedpriset. Ett exempel här kan vara att 150kr/m3 till vedeldare utan omräkning kan vara bättre betalt än att man får 250kr/m3 i fub som till massaved.rugbyanders skrev:
Man lär så länge man lever och nu fick du extra input om skulle fundera på att köpa egen björkmassaved att även där kan priser skilja beroende på hur man räknar