80 588 läst ·
34 svar
81k läst
34 svar
Svetsa plastmatta själv
Gör man så med en purusbrunn gör man fel eftersom det inte får vara matta under klämringen, med Jafo kan man göra så.
Var kanske otydlig: lösa kragar användes förr på tex element och vattenrör, vid golvbrunn har man nog alltid värmt och skurit mattan, hur det var på gjutjärnstiden vet jag inte
Var kanske otydlig: lösa kragar användes förr på tex element och vattenrör, vid golvbrunn har man nog alltid värmt och skurit mattan, hur det var på gjutjärnstiden vet jag inte
henke: jaha ok
Kristina: använd skärmall o du ska göra det själv, titta på nygjorda badrum hur det ser ut vid elementrör osv
vid wcavloppet skär man ur en ett hål som en snusdosa ungefär, vid handfatsavlopp som en enkrona ungefär sen värmer man mattan och drar den över rörändan, har man gjort rätt så har man en krage på ca 1cm upp på röret
Ska du göra det själv så köp en bit matta och snickra ihop en låda på kanske 1*1m och prova att lägga matta i där först, det är inte omöjligt att göra det själv men kanske lika bra att anlita en riktig mattläggare och göra det mesta förarbetet själv
Kristina: använd skärmall o du ska göra det själv, titta på nygjorda badrum hur det ser ut vid elementrör osv
vid wcavloppet skär man ur en ett hål som en snusdosa ungefär, vid handfatsavlopp som en enkrona ungefär sen värmer man mattan och drar den över rörändan, har man gjort rätt så har man en krage på ca 1cm upp på röret
Ska du göra det själv så köp en bit matta och snickra ihop en låda på kanske 1*1m och prova att lägga matta i där först, det är inte omöjligt att göra det själv men kanske lika bra att anlita en riktig mattläggare och göra det mesta förarbetet själv
Hittade in till den här gamla tråden och vill tipsa om den här Youtubekanalen som beskriver olika scenarier. https://www.youtube.com/channel/UCe3vBjafHc2RCzIkbCI-zUw
Ska själv lägga matta i en skrubb där jag har tvättmaskin, alltså förhoppningsvis aldrig något rinnande vatten på golvet och då tror jag att jag vågar mig på ett försök själv.
Ska själv lägga matta i en skrubb där jag har tvättmaskin, alltså förhoppningsvis aldrig något rinnande vatten på golvet och då tror jag att jag vågar mig på ett försök själv.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det där såg ju enkelt ut...men behöver man nämna att man bör träna träna träna först på överblivna bitar av mattan! Jag gjorde nog av med 20 meter tråd innan jag vågade mig på skarpt läge. Den fiffiga varmluftpistolen som tråden löper igenom lyckades jag aldrig ställa in, dvs lagom temp för den hastighet man hade så det blev en "vanlig" varmluftspistol och manuell trådmatning.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Varför sätter man inte väggens tätskiktsfolie så att den går ut på golvet ovanpå golvets folie istället för tvärtom? Känns ju som att vattnet får svårare att komma under folien då.
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
Hej. Jag står inför exakt samma situation som DubbelAdam nämnde ovan, dvs: "själv lägga matta i en skrubb där jag har tvättmaskin, alltså förhoppningsvis aldrig något rinnande vatten på golvet och då tror jag att jag vågar mig på ett försök själv."
Innan jag lägger mattan ska jag även bygga själva skrubben, som kommer bli ca 65x102 cm invändigt. Hade tänkt sätta fast golvreglarna och därefter innan jag bygger vidare uppåt lägga våtrumsmatta på denna lilla yta - känns som det blir lätt att komma åt då.
Min skrubb ska alltså ha tvättmaskin och även varmvattenberedare i sig samt inkommande vatten (har precis dragit detta mha VVS). Det är betonggolv just nu och ska imorgon gjuta igen hålet för inkommande vatten och golvbrunnen (Purus).
Vad tror ni om min plan att lägga våtrumsmatta själv i detta lilla utrymme på detta vis?
När man har möjligheten att så att säga bygga våtutrymmet från scratch som jag nu gör finns det några smarta förberedelser man kan göra för att underlätta för sig själv?
Mvh, Erik
Innan jag lägger mattan ska jag även bygga själva skrubben, som kommer bli ca 65x102 cm invändigt. Hade tänkt sätta fast golvreglarna och därefter innan jag bygger vidare uppåt lägga våtrumsmatta på denna lilla yta - känns som det blir lätt att komma åt då.
Min skrubb ska alltså ha tvättmaskin och även varmvattenberedare i sig samt inkommande vatten (har precis dragit detta mha VVS). Det är betonggolv just nu och ska imorgon gjuta igen hålet för inkommande vatten och golvbrunnen (Purus).
Vad tror ni om min plan att lägga våtrumsmatta själv i detta lilla utrymme på detta vis?
När man har möjligheten att så att säga bygga våtutrymmet från scratch som jag nu gör finns det några smarta förberedelser man kan göra för att underlätta för sig själv?
Mvh, Erik
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
En fråga till: kan man hyra de rätta verktygen (ffa Puruskniv och fön) eller måste man köpa dessa? Inte så sannolikt att jag kommer lägga fler våtrumsmattor i framtiden nämligen så inget jag behöver efter att detta är klart.
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
Kom precis att tänka på detta också Felix. Med en så liten yta kanske man kan komma på nåt smart sätt att hitta ett paket klinker som någon fått över i sitt badrumsbygge. Blocket? Andra tips?R felixmartensson skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
Haha, låter bra. Kommer förbi Leksand ikväll med en platta Oppigårds, eller vad ni dricker där uppe?nino skrev:
I wish... Dalarna är långt bort. Får leta upp nån plattsättargranne.
I min skrubb fanns redan vattenrör och avloppsrör som går ner i golvet. Ska det vara enligt konstens alla regler så får det inte finnas vattenrör som går ner i golv, de ska gå in i vägg en viss höjd upp. Jag lyckades efter mycket stånkande att få ut plastmattan med uppvik osv men gick bet på svetsningen. Provade med både lödkolv och värmepistol men det blev bara kladdigt och litade inte på att det blev tätt. Slutade med att jag lade silikon i skarvarna. Vet att det inte skulle hålla försäkringsmässigt men känner mig ändå tillräckligt säker på att det håller för ett eventuellt läckage från tvättmaskinen. Silikonfogarna ser fortfarande fina ut och har en heltäckningsmatta över plastmattan. Förutom över brunnen givetvis. Lycka tillLattjo-Snickaren skrev:
Hej. Jag står inför exakt samma situation som DubbelAdam nämnde ovan, dvs: "själv lägga matta i en skrubb där jag har tvättmaskin, alltså förhoppningsvis aldrig något rinnande vatten på golvet och då tror jag att jag vågar mig på ett försök själv."
Innan jag lägger mattan ska jag även bygga själva skrubben, som kommer bli ca 65x102 cm invändigt. Hade tänkt sätta fast golvreglarna och därefter innan jag bygger vidare uppåt lägga våtrumsmatta på denna lilla yta - känns som det blir lätt att komma åt då.
Min skrubb ska alltså ha tvättmaskin och även varmvattenberedare i sig samt inkommande vatten (har precis dragit detta mha VVS). Det är betonggolv just nu och ska imorgon gjuta igen hålet för inkommande vatten och golvbrunnen (Purus).
Vad tror ni om min plan att lägga våtrumsmatta själv i detta lilla utrymme på detta vis?
När man har möjligheten att så att säga bygga våtutrymmet från scratch som jag nu gör finns det några smarta förberedelser man kan göra för att underlätta för sig själv?
Mvh, Erik
Lösvirkesbyggare
· Gotland
· 278 inlägg
oj då, låter meckigt. ja jag ska överväga klinkers.D DubbelAdam skrev:I min skrubb fanns redan vattenrör och avloppsrör som går ner i golvet. Ska det vara enligt konstens alla regler så får det inte finnas vattenrör som går ner i golv, de ska gå in i vägg en viss höjd upp. Jag lyckades efter mycket stånkande att få ut plastmattan med uppvik osv men gick bet på svetsningen. Provade med både lödkolv och värmepistol men det blev bara kladdigt och litade inte på att det blev tätt. Slutade med att jag lade silikon i skarvarna. Vet att det inte skulle hålla försäkringsmässigt men känner mig ändå tillräckligt säker på att det håller för ett eventuellt läckage från tvättmaskinen. Silikonfogarna ser fortfarande fina ut och har en heltäckningsmatta över plastmattan. Förutom över brunnen givetvis. Lycka till
men du la tätskikt på golv innan du la mattan, som vanligt? primer, flytspackling med fall, lim, folie alltså?
