Funderar på om det skulle gå att svetsa plastmatta med varmluftpistolen 40-399 från Kjell & co den kostar 899.-
temperaturen går att ställa mellan 100 och 500 grader vilket räcker mer än väl. Luftmängden går att ställa mellan 3-24 liter i minuten vilket kan vara en fördel jämfört med en vanlig varmluftspistols orkanvindar och smälter flera dm av plastmattan runt den punkt man ska svetsa. Det finns tre olika munstycken som med lite tur borde passa svetsmunstycket.
Eftersom man lite då och då behöver en vanlig varmluftpistol funderade jag på att köpa denna istället. Någon som testat eller utifrån angiven data kan avgöra om den går att använda som mattsvets. Med tanke på vad det kostar att hyra en mattsves funderar jag på om den kan vara ett vettigt alternativ?
temperaturen går att ställa mellan 100 och 500 grader vilket räcker mer än väl. Luftmängden går att ställa mellan 3-24 liter i minuten vilket kan vara en fördel jämfört med en vanlig varmluftspistols orkanvindar och smälter flera dm av plastmattan runt den punkt man ska svetsa. Det finns tre olika munstycken som med lite tur borde passa svetsmunstycket.
Eftersom man lite då och då behöver en vanlig varmluftpistol funderade jag på att köpa denna istället. Någon som testat eller utifrån angiven data kan avgöra om den går att använda som mattsvets. Med tanke på vad det kostar att hyra en mattsves funderar jag på om den kan vara ett vettigt alternativ?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
För att förtydliga, 40399 är en lödstation för att löda/löda av ytmonterade elektronikkomponenter, inte en varmluftpistol ...
att hyra en riktig svets söm har trådmatning kostar ca 150 kr dygn om du inte har ett hus på 500m2 med matta så hinner du svetsa allt på en dag och då följer även månkniven med som du skär bort överflödet med.N nallepu skrev:Funderar på om det skulle gå att svetsa plastmatta med varmluftpistolen 40-399 från Kjell & co den kostar 899.-
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
De svetsar för plastmatta jag har sett, har ju ett specialmunstycke med ett hjul som "matar" tråden, och trycker ned den i mattan. Den funktionen tror jag är nödvändig för ett bra resultat. Den får du inte ned lödstationen. Och är inte 300W lite lite? Det är ju en sak vid lödning där man vill värma upp några kvadratmm. För mattsvetsning så är det ju relativt mycket plast som skall bli mjukt om det skall fungera.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Infinite scroll. Dags att skrota eländet.
Eftersom jag ska skrota en massa elektronikprylar köpte jag denna. Testade att svetsa en bit plastmatta och det visade sig att svetsen blev perfekt. Tråden rann ner till botten och det finns inte ett spår är brännskada på plastmattan som bara blev varm vid skarven. 450 grader och full fart på fläkten blev lagom. Med denna fläkt kan jag hålla på och testa upp min kunskap i att svetsa plastmattor i veckor och bli proffs på svetsning. Hyr man en svets en eller två dagar är risken stor att man misslyckas och tar man in en hantverkare är min erfarenhet att hantverkaren har noll koll på hur hanns svetsar ser ut efter några år. Problemet var bara att jag fick med mig tre munstycken och ingen passade munstycket från Konrad. Efter en bra stunds letande efter ett tunt rör som passade fick jag syn på lådan med diverse rördelar och där fanns ett förstärkningsrör som sticks in i vattenröret innan man drar åt muttern till kopplingen och den passade perfekt. Bara ett lätt slag så gled allt på plats.
kan verkligen rekommendera dessa grejer och några veckors övning så får ni en superstark svets som inte går att dra isär.
nackdelen med hyrverktyget är att den har så hög effekt för att man ska kunna mjuka upp plasten som ska vikas upp mot väggen och till svetsning ger den för mycket värme och luft vilket lätt resulterar i att mattan kommer att brännas sönder.
kan verkligen rekommendera dessa grejer och några veckors övning så får ni en superstark svets som inte går att dra isär.
nackdelen med hyrverktyget är att den har så hög effekt för att man ska kunna mjuka upp plasten som ska vikas upp mot väggen och till svetsning ger den för mycket värme och luft vilket lätt resulterar i att mattan kommer att brännas sönder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
den du använder för att värma mattan för uppvik mot väggen är inte tänkt för svetsning av mattan, den som används vid svetsning ser ungefär ut som den du har på bild och blåser väldigt lite värmer bara ca 14 cm på var sida om skarven.N nallepu skrev:Eftersom jag ska skrota en massa elektronikprylar köpte jag denna. Testade att svetsa en bit plastmatta och det visade sig att svetsen blev perfekt. Tråden rann ner till botten och det finns inte ett spår är brännskada på plastmattan som bara blev varm vid skarven. 450 grader och full fart på fläkten blev lagom. Med denna fläkt kan jag hålla på och testa upp min kunskap i att svetsa plastmattor i veckor och bli proffs på svetsning. Hyr man en svets en eller två dagar är risken stor att man misslyckas och tar man in en hantverkare är min erfarenhet att hantverkaren har noll koll på hur hanns svetsar ser ut efter några år. Problemet var bara att jag fick med mig tre munstycken och ingen passade munstycket från Konrad. Efter en bra stunds letande efter ett tunt rör som passade fick jag syn på lådan med diverse rördelar och där fanns ett förstärkningsrör som sticks in i vattenröret innan man drar åt muttern till kopplingen och den passade perfekt. Bara ett lätt slag så gled allt på plats.
nackdelen med hyrverktyget är att den har så hög effekt för att man ska kunna mjuka upp plasten som ska vikas upp mot väggen och till svetsning ger den för mycket värme och luft vilket lätt resulterar i att mattan kommer att brännas sönder.[bild]
Hej?B b50gud skrev:
Hur gick det med svetsningen av våtrumsmattan, har allt gott bra? Tängte själv testa
Att hyra en varmluftsvets går ju inte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden