Z Zodde skrev:
a) Artikeln säger Google, du sa Microsoft
b) Google har HELLER inte KÖPT når KKverk, de har bundit upp sig för att köpa el på långa kontrakt (och sålunda bidra med finansiering)
Element Power Group e ägarna av de omtalade KKverken…

I tennis heter detta dubbelfel…😉
Syntes inte mitt misstag i bilden?
Fan, nu blir jag hashtaggen vid fotknölarna av konstnären.

Z Zodde skrev:
a) Artikeln säger Google, du sa Microsoft
Ja, jag rörde visst till det ordentligt.
Här en artikeln om Microsoft
Microsoft finansierar återstart av kärnkraftsreaktor i Harrisburg.

Det är förstås skillnad på att finansiera och köpa.

Flygbild av kärnkraftverket Three Mile Island i Harrisburg, med kylningstorn och floden i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://tidningensyre.se/2024/24-se...-aterstart-av-karnkraftsreaktor-i-harrisburg/
Z Zodde skrev:
b) Google har HELLER inte KÖPT når KKverk, de har bundit upp sig för att köpa el på långa kontrakt (och sålunda bidra med finansiering)
Element Power Group e ägarna av de omtalade KKverken…

I tennis heter detta dubbelfel…😉
😳

blackarrow blackarrow skrev:
Har du missat att Microsoft köper kärnkraftverk som ska renoveras och tas i drift någon gång i framtiden.
Det har jag helt missat.

Däremot har jag inte missat att något helt annat företag vill sparka igång en avställd reaktor med avsikt att sälja el till MSFT.
Det är dock en helt annan sak än att MSFT agerar.

Antar att de då ansett kärnkraft har någon fördel jämfört med billigare vindkraft, av någon outgrundlig anledning.
Företaget i fråga kan ju vara fullt med kkv-kramare. Det räcker väl.

Sovjet hade väl 5 års planer, inte 17 års.
Skulle kunna vara så att den som sa så höll det på ett mer principiellt plan.

Kikar man på den fria elmarknaden i Texas så tycks marknaden inte riktig ha säkrat upp elleveranserna till serverhallarna.
Är den fri då?
Den i Kalifornien var allt annat än fri för ca 25 år sedan när staten reglerade så att operatörerna var tvungna att ansluta nya abonnenter, men fick inte ta ut nätavgift som räckte för att uppgradera transmissionsnätet. Till slut höll inte det (naturligtvis) och man fick börja med rullande strömavbrott.

(Här kan alla som uppskattar staten slå en frivolt av glädje).

Kan tänka mig att det är på något liknande sätt i Texas. Där hade man inga ledningar till grannstaterna. Så när det blev extremkallt där och något kraftverk samtidigt gick sönder så frös folk ihjäl, iom att man inte kunde importera.
De liberala principerna om frihandel är inte så dumma.

”AI-datacenter kan släckas ner – elnätet räcker inte till
I Delstaten Texas i USA står man nu inför en dramatisk utveckling. AI-datacenter kan tvingas stänga när elnätet inte längre klarar trycket.

Datacenter riskerar nedstängning

Texas energimyndighet, Electric Reliability Council of Texas (ERCOT), har förberett en plan där datacenter kan kopplas bort från nätet vid elnätsnödsituationer. Bakgrunden är att efterfrågan på el har vuxit snabbt, samtidigt som kraftledningar och nätstyrning inte hängt med.
Ja, det har nog SvK också tror jag. Fast man upphandlar ju den tjänsten. Datacenter sitter ju med en hel del batterikapacitet. Så kortare från koppling är ju ganska bekymmersfri.
Och kör man AI träning är det ju inget problem att pausa några timmar. Det är ju jobb som tar månader.

Oilprice skriver att signalen från Texas visar hur hårt pressat systemet har blivit. Under sommaren har delstaten redan drabbats av dödliga översvämningar som störde infrastrukturen och orsakade omfattande avbrott, tillsammans med prishöjningar och varningar om att hushållen måste spara el.”
Är översvämningarna relaterade till för mycket fossil förbränning?
Väderpåverkan är redan ett bekymmer. Och mer och mer områden vägrar försäkringsbolagen försäkra i.

Det verkar inte gå helt bra utan planer heller?
Hur tänker du här? Skulle en mer kommunistisk regim kunna planera översvämningarna?
(Nog för att statens planering är en massa jävulskap, men just översvämningar tror jag inte man planerar. Det brukar mest handla om tung inkompetens i regleringarna).

S
D daVinci skrev:
Den i Kalifornien var allt annat än fri för ca 25 år sedan när staten reglerade så att operatörerna var tvungna att ansluta nya abonnenter, men fick inte ta ut nätavgift som räckte för att uppgradera transmissionsnätet. Till slut höll inte det (naturligtvis) och man fick börja med rullande strömavbrott.
Så det har absolut ingenting med nedlagd bas och reglerkraft att göra?

Jisses daVinci. Att du är röd demokrat-supporter, det trodde jag ej…

S Snikholt skrev:
Så det har absolut ingenting med nedlagd bas och reglerkraft att göra?
Något oklart hur du tänker att ett för svagt transmissionsnät = nedlagt bas och reglerkraft.

Det låter mer som något en skamlös politiker skulle häva ur sig för att smita undan skuld.

S Snikholt skrev:
Jisses daVinci. Att du är röd demokrat-supporter, det trodde jag ej…
Detta är i paritet. Ingen logik synes.
Läser du bara 3-4 ord och fantiserar ihop resten så blir det närmast garanterat fel.

S
D daVinci skrev:
Något oklart hur du tänker att ett för svagt transmissionsnät = nedlagt bas och reglerkraft.
Du kan inte göra den logiska kopplingen, att om du har färre inmatningspunkter (i vissa driftlägen) i nätet så ställer det högre krav på transmissionsnätet?

Vad är tranmissionsnätets uppgift?
D daVinci skrev:
Detta är i paritet. Ingen logik synes.
Läser du bara 3-4 ord och fantiserar ihop resten så blir det närmast garanterat fel.
Okej, den sög - men jag tänkte att om man talar till bönder på bönders vis så når man fram.
Men icke...

D daVinci skrev:
Kan tänka mig att det är på något liknande sätt i Texas. Där hade man inga ledningar till grannstaterna. Så när det blev extremkallt där och något kraftverk samtidigt gick sönder så frös folk ihjäl, iom att man inte kunde importera.
Texas var länge ett starkt republikanskt fäste och ska nog inte jämföras med Kalifornien.
Både produktion och distribution är privatägd och styrs utan iblandning av staten de senaste 25 åren.
D daVinci skrev:
De liberala principerna om frihandel är inte så dumma.
Varför ville inte Texas privatägda elproducenter sälja sin billiga el till grannstater?
Så Folk frös väl snarare ihjäl för att det inte var lönsamt med import/exportledningar, med överkapacitet och redundans?
Det var väl fördyrt att bygga ledningar och för lite intäkter?

Varför ville inte Texas privatägda elproducenter sälja sin billiga el till grannstater?
Det är delstaten Texas som förbjuder dem, eftersom den inte vill att dess elnät ska påverkas av federala beslut.

Det som synes vara ett marknadsmisslyckande är alltså som vanligt ett politikmisslyckande.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Åter till Sverige och jag ser att O3 kommit igång igen efter ett långt stopp.
Mycket bra för SE4, 770MW i skrivande stund, full effekt 1450MW.

https://okg.se/

• Älska
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Du kan inte göra den logiska kopplingen, att om du har färre inmatningspunkter (i vissa driftlägen) i nätet så ställer det högre krav på transmissionsnätet?
Jodå. Men problemet var att nätägarna förbjöds ta in intäkter som räckte till att uppgradera transmissionsnätet.
Stod inte det tillräckligt klart och tydligt?
Vad jag kan minnas var jag väldigt tydligt på att staten hindrade tillräckligt intäkter för att uppgradera nätet till högre kapacitet.

Det är inte svårt att förstå hur det kan bli så. Politikerna avfärdar nätägarnas klagomål med fraser i stil med att "ni får se till att bli effektivare".

Och det kan ju vara er "kommunisters" räddning. Ni bara säger att staten var förståndig, men nätägarna var ineffektiva.

S Snikholt skrev:
Okej, den sög - men jag tänkte att om man talar till bönder på bönders vis så når man fram.
Men icke...
Det är väl ok att du gör det. Men då måste du nog ta hjälp med formuleringarna och dessutom se till att det du skriver är logiskt korrekt. Där har du en del att jobba på.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Texas var länge ett starkt republikanskt fäste och ska nog inte jämföras med Kalifornien.
Det är i sig sant. Dock tänkte jag mig att staten i Texas inte kan låta bli att reglera/förbjuda.
Både produktion och distribution är privatägd och styrs utan iblandning av staten de senaste 25 åren.
Är det så att nätägare kan ta ut vilka avgifter som helst?
Borde vara så där också att nätägaren i praktiken har "monopol". Det säger man här i tråden innebär att dom tar ut astronomiska avgifter för att dom kan.

Hur är det med fasta avgifter i texas?
Har folk råd att ha el ansluten?

Om dom kan sälja och få rimligt betalt lär dom vilja göra det.
Så Folk frös väl snarare ihjäl för att det inte var lönsamt med import/exportledningar, med överkapacitet och redundans?
Det var väl fördyrt att bygga ledningar och för lite intäkter?
Låter mer som att det var staten om inte tillät export/import. (Det är i sig konsistent med Texas "kultur" sedan länge. Folk tycker att Texas klarar sig utan USA).

D daVinci skrev:
Det är i sig sant. Dock tänkte jag mig att staten i Texas inte kan låta bli att reglera/förbjuda.

Är det så att nätägare kan ta ut vilka avgifter som helst?
Borde vara så där också att nätägaren i praktiken har "monopol". Det säger man här i tråden innebär att dom tar ut astronomiska avgifter för att dom kan.

Hur är det med fasta avgifter i texas?
Har folk råd att ha el ansluten?

Om dom kan sälja och få rimligt betalt lär dom vilja göra det.

Låter mer som att det var staten om inte tillät export/import. (Det är i sig konsistent med Texas "kultur" sedan länge. Folk tycker att Texas klarar sig utan USA).
Lite intressant är att nästan inga av de större städerna i USA har republikansk majoritet, det är på landsbygden och i förorterna den finns.

I princip brukar man bara prata om dessa tre:
- Jacksonville, Florida
- Oklahoma City, Oklahoma
- Virginia Beach, Virginia (men den har börjat bli lite av en swing-stad på slutet)

Dvs, inte ens de större städerna i Texas har republikansk majoritet. Tar man med hela storstadsområdet så ser det dock annorlunda ut...

Det kan vara värt att tänka på när man pratar om Texas som kraftigt republikanskt.

S
D daVinci skrev:
Jodå. Men problemet var att nätägarna förbjöds ta in intäkter som räckte till att uppgradera transmissionsnätet.
Stod inte det tillräckligt klart och tydligt?
Det där snacket om att 'nätägarna inte fick ta in intäkter' är ungefär lika övertygande som att hävda att kaffet tar slut för att staten hatar effektivitet. Kanske läge att ta en titt på vilka regler som faktiskt gällde – inte bara vad som kändes ‘tydligt’ i efterhand?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är delstaten Texas som förbjuder dem, eftersom den inte vill att dess elnät ska påverkas av federala beslut.
Det där blev väl lite motsägelsefullt. Det finns inga delstatslagar i Texas som förbjuder transmissionsledningar till grannstater.
Visst, Texas vill undvika att falla under federal tillsyn (FERC) och federal jurisdiktion som påverkar regler, handel och prissättning.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det som synes vara ett marknadsmisslyckande är alltså som vanligt ett politikmisslyckande.
Det är bara att sätta igång och bygga transmissionsledningar så slipper branschen delstatslagarna samt reglerna och tillsyn från PUCT (Public Utility Commission of Texas) och faller in under federala lagar (FERC) i stället likt övriga USA.

Således ser branschen någon fördel i att fortsätta som förut under den sen 1999 lokalt avreglerade elmarknaden.

S Snikholt skrev:
Det där snacket om att 'nätägarna inte fick ta in intäkter' är ungefär lika övertygande som att hävda att kaffet tar slut för att staten hatar effektivitet. Kanske läge att ta en titt på vilka regler som faktiskt gällde – inte bara vad som kändes ‘tydligt’ i efterhand?
Jaha, att staten reglerar nätägarnas avgifter är alltså närapå otänkbart för dig, och skall automatiskt förkastas. Andra lär nog tänka att det är just precis vad staten gör.

Men vad var det för regleringar som gällde då?
Du verkar ju veta det eftersom du kan förkasta det som sägs. Varför berättar du inte vad som gällde då?

--------------------------
Det var ganska uppseendeväckande när det hände. Tech-företagen fick arbetsdagarna sönderhackade av rullande strömavbrott. För mig då framstod det som helt absurt.

Det ledde naturligt nog till en del skriverier om hur situationen kunde uppstå.
Och där förklarades ochså det precis som jag skrivit. Jag kollade också med en bekant som bodde på plats och fick det bekräftat.

Men det fanns mycket osakliga tramsskriverier om att elbolagen var skurkar.
Och så blandade man gärna in Enron.
Dvs mycket obfuscation för att dölja den besvärande sanningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.