660 522 läst ·
16 024 svar
661k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag hoppas verkligen att Spanien hejdar sin planerade kärnkraftsnedläggning.
Deras 7 reaktorer är ju dessutom relativt nya och då de alla visar en god kapacitetsfaktor så antar jag att de är i gott skick (iofs ett ganska grundlöst antagande).
Deras reaktorer är åldersmässigt som våra kvarvarande Svenska och något nyare.
Deras 7 reaktorer är ju dessutom relativt nya och då de alla visar en god kapacitetsfaktor så antar jag att de är i gott skick (iofs ett ganska grundlöst antagande).
Deras reaktorer är åldersmässigt som våra kvarvarande Svenska och något nyare.
Fast tn går inte att lite på. Titta vad dom skriver:P paralun skrev:
Dom är ju helt okunniga vad gäller kunskaper om växelspänning har jag nu lärt mig av STB. Även Martin Lundmark brukar yra om att spänningen stiger när växelriktaren matar ut effekt på nätet. Konstigt att STB och de andra växelströmkunniga inte gjort slarvsyita av honom för att han säger så okunniga saker.När många konsumenter sätter upp solceller på sina hustak och matar ut ström på nätet – precis när elsystemet inte behöver elen – ökar spänningen vilket sätter press på bakomliggande utrustning i det svaga lokalnätet. Om man kliver över gränsen för vad utrustningen tål blir det i stället strömavbrott.
Nåja, det är nog bara minuter kvar innan STB förklarar att tn inte begriper något av växelström och vi bör ignorera allt tn skriver.
Är det inte så att med alla växelriktare så bryter dom ifall nätspänningen går utanför ett visst intervall?
Eller finns något fabrikat som inte gör det?
Den funktionen borde redan finnas. Eller är det lokala nationella krav trots att det är två EU-länder?
TN är bara propaganda, önskar att folk i första hand slutar referera till dem här och i andra hand slutar läsa deras pampfletter.D daVinci skrev:Fast tn går inte att lite på. Titta vad dom skriver:
Dom är ju helt okunniga vad gäller kunskaper om växelspänning har jag nu lärt mig av STB. Även Martin Lundmark brukar yra om att spänningen stiger när växelriktaren matar ut effekt på nätet. Konstigt att STB och de andra växelströmkunniga inte gjort slarvsyita av honom för att han säger så okunniga saker.
Nåja, det är nog bara minuter kvar innan STB förklarar att tn inte begriper något av växelström och vi bör ignorera allt tn skriver.
Är det inte så att med alla växelriktare så bryter dom ifall nätspänningen går utanför ett visst intervall?
Den funktionen borde redan finnas. Eller är det lokala nationella krav trots att det är två EU-länder?
När började Spanien får problem med oscillationer?
Är det ett nytt fenomen?
Är det sant att oscillationerna påverkade andra länder i Europa?
https://www.researchgate.net/public..._Oscillations_in_the_UCTECENTREL_Power_System
Är det ett nytt fenomen?
Är det sant att oscillationerna påverkade andra länder i Europa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.researchgate.net/public..._Oscillations_in_the_UCTECENTREL_Power_System
👍D djac skrev:
Fast det är samtidigt lite naivt.
Verkligheten är inte så svart och vit.
För dagens ungdomar som studerat källkritik på gymnasiet och matas med internetmedia, personliga flöden mm, så är Aftonbladet en trovärdig informationskälla. 😳D djac skrev:
Det finns naturligtvis subjektiva upplevelser av sanningen, idag är det varmt ute säger en, en annan säger att det är kallt men sanningen är ändå att det är 12 grader ute. Ibland kan såklart fakta debatteras av sakkunniga men ofta ligger koncensus väl samlad i mitten, även om några söker uppmärksamhet genom att få det att framstå annorlunda.blackarrow skrev:
Ja, betydelsen av att kunna värdera en källa har nog ökat och jag tycker att detta borde ökas i undervisningen, även om jag vet att det redan är så. Trollfabrikernas grepp om unga verkar tyvärr öka.
Ja, tackar. Det är då Red Electricas rapport. Men den är nog good enough för det tekniska.M Maba skrev:Föreslår att ni läser denna rapport från Spaniens TSO, Red Electrica, som beskriver händelseförloppet som resulterade i blackouten i april.
[länk] 28A_SpanishPeninsularElectricalSystem_18june25.pdf
Svägningar i en stor solcellsanläggning behövde dämpas och man genomförde ett antal aktiva åtgärder för detta. Detta resulterade senare i överspänning och många produktionsanläggningar började koppla ifrån. Detta förstärkte överspänningsproblematiken och fler och fler produktionsanläggningar kopplades ifrån, främst sol och vindanläggningar. Till sist sjönk frekvensen så lågt att kärnkraftverken trippade på underfrekvens som event 18 i denna kedja.
Här skriver man ang den ökande spänningen strax innan nedkopplingen av nätet.
Så orsaken till spänningsökningen skulle vara en ökad förbrukning. Som då inte kan mötas inom kort varsel.
Så för att möta den ökande förbrukningen så beställer man uppstart av "reservkraft". Bara det att den har en uppstartstid på 1.5 timmar. Det är fel storleksordning. Här skulle man behöva batterier. Nog inget annat som hinner med. Eller koppla bort förbrukning.
Hur menar dom här?
Var det kärnreaktorn som orsakade oscillationer, eller var det sådana på nätet den levererade till? Eller?
Låter som det var väldigt lokalt iaf. Men significant låter mycket.
I en sammanfattning skriver man:
Således, de som orsakade nedstängningen var överspänning. Men oscillationerna orsakar spänningssänkning. Och Red Electrica kunde städa bort oscillationerna.
Dvs ifall nu någon solcellpark orsakade oscillationerna så var de inte orsaken till nedstängningen.
Vet inte om jag tolkar fel men det ser ut som att oscillationer mellan regioner i Spanien är vardagsmat.
Ser ut som oväntad minskad förbrukning (eventuellt i Frankrike) driver upp spänningen i Spanska transmissionsnätet. Och sedan börjar man tappa produktionsenheter som kopplas bort. Varvid problemet förvärras. Och en total nedkoppling sker.To comply with the scheduled dispatch, there was a reduction in active power output from RCW generation. Since these units operate under power factor control, this led to a decrease in reactive power absorption, thereby causing a voltage rise. • An additional anomalous variation in effective demand of approximately 434 MW was detected. This led to a reduction in energy exports to France, further contributing to the voltage increase in the transmission grid.
Ser inget som har med några solceller att göra här.
Ser mest ut som att Red Electrica inte har ordnat mekanismer för att ha ett nät med någorlunda stabil frekvens och spänning. Är väl också vad spanska regeringen menar.
Hade ju varit önskvärt om de som skyller detta på solceller kunde peka på var i Rapporten det framkommer.
Hej daVinciD daVinci skrev:Fast tn går inte att lite på. Titta vad dom skriver:
Dom är ju helt okunniga vad gäller kunskaper om växelspänning har jag nu lärt mig av STB. Även Martin Lundmark brukar yra om att spänningen stiger när växelriktaren matar ut effekt på nätet. Konstigt att STB och de andra växelströmkunniga inte gjort slarvsyita av honom för att han säger så okunniga saker.
Jag tror jag nyligen i ett inlägg (#14 543 ) här i tråden skrev; ”Om vi skall förstå och lära oss hur vår elkraftförsörjning fungerar då är de nog lämpligast att det är elkraftkunskap som förmedlas”
Jag försöker här med en kraftigt förenklad beskrivning
Det elnät som vi diskuterar är ett växelströmsnät där både resistans och induktans förekommer.
Tittar vi först på en likströmsöverföring bestående av elgenerator, en ledning och en elmotor.
I likströmsnätet är det resistansen i ledningsnätet som bestämmer hur mycket högre spänning som generatorns anslutning behöver ha gentemot motorns anslutning för att ström skall överbrygga ledningen spänningsfall och leverera eleffekt till motorn.
I växelströmsnätet finns förutom resistans även induktans i generator, i motor, i ledningar och i transformatorer.
Induktansen i en elledning innebär att det förutom det resistiva spänningsfallet även blir ett induktivt spänningsfall. I de flesta fall är det induktiva spänningsfallet (i luftledningar och transformatorer) betydligt större än de resistiva spänningsfallet. Det resistiva spänningsfallet innebär aktiva effektförluster
I en induktiv krets så kommer strömmen efter spänningen, detta kallas fasförskjutning det uppstår då ett spänningsfall men inga aktiva effektförluster
Genom att i generatorn i kretsen producera reaktiv effekt, så tillförs reaktiv effekt till elnätet och kan då kompensera för det induktiva spänningsfallet i elnätet.
Eftersom reaktansen i ett elnät (med luftledningar och transformatorer) oftast dominerar så får tillförseln av den reaktiva effekten en stor betydelse för spänningsnivån i elnätet.
Redigerat:
Jo så är det nog, men här ser vi en intressant utveckling,D daVinci skrev:
-dels så försöker olika aktörer av olika skäl att framställa dessa avancerade funktioner som sciencefiction, och absolut inte något som fungerar idag annat än i undantagsfall. En hederlig generatorsträng fungerar minsann alltid däremot.
-Dels så finns funktionerna fullt ut och de GER NU PROBLEM! Se bara på Spanien, 60% av produktionen kom från det där nya och titta vilken blackout de fick!
Det roliga är att båda argumenten verkar kunna komma från samma individer, vid olika tillfällen..
Sedan är det viktigt att skilja på passiv stöttning av späning eller frekvens, som en gammal generator, och aktivt styrda tjänster som blir möjlgia med datateknik och fjärrstyrning.
Innan man har klart för sig vilka typer av tekniker som var aktuella i Spanien och sänkte allt så är en meningsfull diskussion omöjlig.
Att bara mumla om att saker inte är testade, pga pengar eller ngt annat, sår bara tvivel och är inte seriöst tekniskt resonemang.
Det finns en massa saker som inte är men borde testas bättre i bilar tex.
Detta gäller sedan farfars tid. Men vi har kört om kring i dem ändå, och gradvis förbättrat olika egenskaper från generation till generation av bilmodell.
Samma sak med mobiltelefoner eller TV-apparater.
När transistorerna kom tex är jag övertygad om att det fanns elektroingenjörer som satt och skakade på huvet när de såg de första stapplande stegen i övergången från radiorör till halvledare.
En massa saker var aldrig byggda och det kom miljoner nya problem när man gick över till den nya tekniken.
På de företag som hade särskilt skeptiska eletroingenjörer, så fortsatte de säkert länge med rör.
Vi vet vilka som blev vinnare i den kampen, ska det behöva bli likadant på elproduktionsmarknaden?
Tack för en vettig rapport på engelska som faktiskt verkar resonera på ett seriöst sätt!M Maba skrev:Föreslår att ni läser denna rapport från Spaniens TSO, Red Electrica, som beskriver händelseförloppet som resulterade i blackouten i april.
[länk] 28A_SpanishPeninsularElectricalSystem_18june25.pdf
Svägningar i en stor solcellsanläggning behövde dämpas och man genomförde ett antal aktiva åtgärder för detta. Detta resulterade senare i överspänning och många produktionsanläggningar började koppla ifrån. Detta förstärkte överspänningsproblematiken och fler och fler produktionsanläggningar kopplades ifrån, främst sol och vindanläggningar. Till sist sjönk frekvensen så lågt att kärnkraftverken trippade på underfrekvens som event 18 i denna kedja.
Ja, det ser då onekligen ut som att en PV-plant in Badajoz började oscillera med 0,6 Hz.
Men också som att koppla bort den helt i panik gav en rad följdfel,
Och att mer svängmassa inte hade löst något.
Som så många ggr förut så kan den mänskliga faktorn ge minst lika stora problem som modern teknik.The 0.6 Hz frequency oscillation observed at 12:02 h is possibly originated in a photovoltaic plantlocated in the province of Badajoz. This oscillation reappeared a few minutes later and, on the thirdoccurrence, it was detected just prior to the onset of a 0.2 Hz inter-area oscillation. The oscillation fromthe plant prompted the implementation of mitigation measures aimed at damping the system-wideoscillations, which in turn reduced the system’s voltage control margins. It has been observed that the0.6 Hz oscillation was present at a very low magnitude as early as 10:30 h, which may have contributedto the appearance of the minor oscillations detected between that time and 12:00 h
• The HVDC interconnector operates in two modes: PMODE3, which emulates an AC line based on theangular difference between converter stations (specially defined and designed for this HVDC interconnection), and PMODE1, which corresponds to constant power mode (this is the mode most of theHVDC works with). The HVDC link does not include frequency control capabilities, as RTE declinedduring the design stage to activate this function. At the time of the event, the link was operating inPMODE1, therefore, despite Spain being in an underfrequency condition and France operating normally, the scheduled power export to France was maintained. As a result, the effective demand inSpain and Portugal at the moment of the AC interconnection trip with France was 1,000 MW higherthan the actual demand within the Iberian Peninsula
.• The incident was NOT caused by a lack of system inertia. Rather, it was triggered by a voltage issue and the cascading disconnection of renewable generation plants, as previously indicated. Higher inertia would have only resulted in a slightly slower frequency decline. However, due to the massive generation loss caused by voltage instability, the system would still have been unrecoverable.
Tycker dessa rekomendationer ger en rätt bra bild av vad som gick fel:
Det känns rätt svårt att peka ut förnybara energikällor som boven här, utan jag har fått en större insikt i detta komplexa haveri. Som vanligt är det kraftiga förenklingar som dras fram när olika agendor ska föras fram.• Approval of the System Operator’s proposal for Operating Procedure P.O. 7.4 regarding voltage control service in the Spanish mainland power system, mandating that all generation units capable of realtime voltage regulation must actively perform such control, and establishing penalties for non-compliance.
• Approval of the System Operator’s proposal for Operating Procedure P.O. 1.4 concerning energy delivery conditions at boundary points, to incorporate the voltage values specified in OrderTED/749/2020.
• Review of overvoltage protection settings on generation evacuation lines, with the potential adjustmentof thresholds to slightly above the maximum limits defined in the operating procedures for the transmission network, in order to prevent unnecessary disconnections when voltages approach those limits.
• Enhancement of system resources for continuous and dynamic voltage control, beyond generationunits, through the deployment of synchronous condensers or STATCOMs, rather than relying solelyon discrete devices such as reactors or capacitors.
• Extend the ramp times for generation schedule changes to a fixed duration of 10 minutes. It has beendemonstrated that the current ramp times of 100 to 120 seconds, as required for facilities subject toOrder TED/749/2020, impose stress on the system and have proven to be both unnecessary anddetrimental.
• Reinforcement of voltage control capabilities within the distribution network is recommended.• Upgrade of pre-TED/749/2020 RCW generation units to ensure that production changes follow a controlled ramp profile rather than abrupt step changes occurring within seconds or milliseconds.
• Activation of power-frequency control on existing and future HVDC interconnections
.• Expansion of system capabilities for oscillation damping, including both operational measures andinfrastructure enhancements.
• Investigation into the root cause of the forced oscillation originating from the photovoltaic plant in Badajoz, and implementation of corrective actions to prevent recurrence.
• Provide to the System Operator sufficient observability of self-consumption.
• Review and update of technical requirements for self-consumption installations.
• Expansion of the wide area monitoring system (WAMS) through the deployment of PMUs (PhasorMeasurement Units), with the objective of installing at least one PMU per transmission substation,where PDCs and communication infrastructure allow.
• Update of operating procedures to define minimum monitoring requirements for incident analysis.These should include, at a minimum: fault records (oscillography), continuous disturbance records witha sampling period of at least 20 ms (50 Hz), and time-synchronized data. These requirements shouldapply to Type C and D generation facilities, the transmission network, and, within the distribution network, at least to those positions where under-frequency load shedding has been implemented.
• Definition of a procedure for submitting incident analysis data to the System Operator. Additionally, adata collection platform must be developed to ensure that information is provided in a standardized,structured, and clearly identified format, linked to the corresponding installation, while ensuring dataconfidentiality
Ja, kanske var den där solparken felfungerande, och ja, kanske borde den kunnat bete sig bättre, men, den kopplades ifrån på ett sätt som nog inte var det mest optimala, vilket pga dess stora produktion då ledde till en rad vid tillfället oöverblickbara följder som slutligen gjorde att allt rasade. Det är iaf så jag tolkar rapporten, rätta mig gärna om jag är helt fel ute.
Ifall konventionella producenter och nätkomponenter kan göra samma fel, och också bli föremål för bortkopplingar, manuellt eller automatiskt, det vet jag inte, men det talas ju iaf om en oscillation hos ett kk-verk i samband med incidenten.
Kanske det är någon gemensam komponent de har i ställverken?
Det är också tydligt att detta beteende bara inträffade i denna specifika anläggning, vilket ju direkt desarmerar alla svepande fördömmanden om moderna inverteranläggningar, sid 4:
During the incident analysis, it was determined that the oscillation was not natural to the system but ratherforced. This oscillation is observed with significant amplitude at a Photovoltaic Plant located in province ofBadajoz (PV Plant A). At the time of the oscillations, the plant was generating approximately 250 MW. Sincethe oscillation was forced, it ceased once the plant stabilizes it.
An analysis of the network conditions at the point of connection, including short-circuit ratio and voltage level,confirmed that both were within acceptable parameters, so it is therefore likely that the oscillation was originated from an internal control malfunction or anomaly within the plant which should be clarified by its owner. Other plants connected at the same transmission network bay, as well as those in nearby substations, were reviewed, and the only one exhibiting oscillatory behavior was the aforementioned plant.
Redigerat:
Hej blackarrowblackarrow skrev:
Oscillationer i elnät mellan induktiva och kapacitiva kretselement (tex luftledningar eller transformatorer och kondensatorer) är välkänt sedan lång tid tillbaka.
Mina förslag till forskning när jag deltog i arbetet med Elforsks forskningsprogram 2000 var; Switchbrus i elnät, elektronisk instabilitet och tvärteknisk kommunikation mellan teknikområdet elkraft och teknikområdet EMC.
Med uttrycket elektronisk ville jag förtydliga att det var en annan typ av instabilitet (oscillation) än den mellan induktiva och kapacitiva kretselement i elnätet. Den elektronisk instabilitet handlar om instabilitet i summan av flera sammankopplade reglersystem
Här en forskningsstudie gällande den typen av oscillation som jag deltog i 2014; "Converter induced resonances in microgrids due to high harmonic distortion"
https://www.icrepq.com/icrepq'14/317.14-Etherden.pdf
Så här har jag beskrivit fenomenet vid flera sammankopplade reglersystem;” Reglersystemen i var och en av enheterna, som ingick i provet, hade vid konstruktionen av enheterna, var för sig, kontrollerats så de var stabila. Det som sedan hände under testerna, var att man i de mätningar som gjordes, kunde konstatera att det totala reglersystemet inte var stabilt.”
När man ansluter ett reglersystem vars reglerloop har testas med enheten ensam, tillsammans med andra enheter där vars och ens reglerloop har testats med den enheten ensam då vet man ju inte om den totala reglerloopen gällande alla enheter är stabil. Den totala reglerloopen har ju inte testats.
I elnäten idag finns induktiva och kapacitiva kretselement men även risk för oscillation i sammankopplade reglerkretsar
Om en solcellspark trippat mitt under pågående maxleverans, på grund av någon sort oscillation som den själv orsakat, och sedan befintligt reglersystem inte fungerar så bra ihop med 60% produktion som inte bidrar med svängmassa och aktiverad förmåga att bidra till den reaktiva effektbalansen....D daVinci skrev:Ser inget som har med några solceller att göra här.
Ser mest ut som att Red Electrica inte har ordnat mekanismer för att ha ett nät med någorlunda stabil frekvens och spänning. Är väl också vad spanska regeringen menar.
Hade ju varit önskvärt om de som skyller detta på solceller kunde peka på var i Rapporten det framkommer.
Kanske Anatolij Djatlov med medhjälpare skötte kontrollerna...
Om vi nu spekulera.