660 533 läst ·
16 024 svar
661k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag ser bara en enkel fråga.S Snikholt skrev:
Varför går det inte att svara på den?
Hur tänker du att den harangen av personangrepp skulle kunna beskrivas som bränsle??GK100 skrev:
Varför kunde inte du svara på frågan istället?
Sedan skriv BMW'n om du nu måste använda bilmärken för att benämna andra. Trabanterna är ni som ser staten som vis och förståndig.
Hej daVinciD daVinci skrev:
Detta ditt inlägg, är nr #14 535 i tråden.
STB gav dig i sitt inlägg nr #14 509 här i tråden, dig ett rimligt svar på den frågan.
Om frånkopplingen av ledningar och anläggningar ändrar på den reaktiva effektbalanser då ändras samtidigt spänningsnivån i elnätet.
Blir det t.ex. ett plötsligt överskott på reaktiv effekt i en punkt då stiger spänningen där. Hur mycket och hur snabbt, beror naturligtvis på en mängd faktorer.
Stiger spänningen över en viss nivå då är det rimligt att skydden kopplar ifrån delar av nätet för att skydda abonnenter och utrustning.
Det är inte säkert att mätning av reaktiv effekt, mätning av spänningsnivån och punkter för frånkoppling av delar av nätet kan ske, är optimalt placerat utifrån den situation som uppstår.
Tror väl ytterst få ljuger medvetet. Däremot vet vi att folk här på BH ofta claimar saker pga missförstånd o/e okunnighet.S STB skrev:
En såpass allvarlig incident som du påstår ;
”För några år sedan höll Tysklands elnät på att totalkrascha ”
gömmer sig näppe bakom nån obskyr länk utan det borde finnas måååånga artiklar/diskussioner i ämnet om det vore med sanningen överensstämmande.
Trots intensiv googling typ
Germany
Electricity failure
Power outage
Som ger en hel del resultat kommer inget upp som är i närheten av det du claimar…
Kan du ha missförstått..?
Är väl inte så uppenbart att det ger ett så uttömmande svar på frågan. Det är med en generell kommentar inbakad i div ad hominem. Och som dessutom är en kommentar till något annat.M Martin Lundmark skrev:
Ja, dock är den där punkten i stort sett hela Spanien och delar av Portugal. Det är ingen liten punkt.M Martin Lundmark skrev:
Sedan bör väl inte en bortkoppling av ett litet kraftverk leda till att hela nätet går ned.
Dock verkar man ha haft en hel del mätpunkter, eftersom man kan visa hur spänningen steg i hela Spanien och Portugal.M Martin Lundmark skrev:Stiger spänningen över en viss nivå då är det rimligt att skydden kopplar ifrån delar av nätet för att skydda abonnenter och utrustning.
Det är inte säkert att mätning av reaktiv effekt, mätning av spänningsnivån och punkter för frånkoppling av delar av nätet kan ske, är optimalt placerat utifrån den situation som uppstår.
Utredarnas spekulation om att något kraftverk matade ut reaktiv effekt istället för att absorbera det, var väl inte helt galen.
Något oklarare då hur solpaneler skulle ha orsakat det. De som menar att det var så kan väl redovisa lite mer i detalj hur det skulle ha gått till.
Eftersom det inte blev något strömavbrott av incidenten så förvånar det mig inte alls att det inte går att googla på längre. Det blev väldigt små rubriker då händelsen inträffade och jag tror att det i stort sätt bara var nördar som jag som tyckte det var intressant. Även om nu händelsen inte skulle ha inträffat kvarstår det faktum att en alltför stor effekt inte får kopplas bort vid en frekvenshöjning eftersom man får en för stor frekvenssänkning av det.Z Zodde skrev:Tror väl ytterst få ljuger medvetet. Däremot vet vi att folk här på BH ofta claimar saker pga missförstånd o/e okunnighet.
En såpass allvarlig incident som du påstår ;
”För några år sedan höll Tysklands elnät på att totalkrascha ”
gömmer sig näppe bakom nån obskyr länk utan det borde finnas måååånga artiklar/diskussioner i ämnet om det vore med sanningen överensstämmande.
Trots intensiv googling typ
Germany
Electricity failure
Power outage
Som ger en hel del resultat kommer inget upp som är i närheten av det du claimar…
Kan du ha missförstått..?
Du verkar fortfarande tro att spänningen i ett växelströmsnät huvudsakligen beror på mängden aktiv inmatad och konsumerad effekt. Det är dock så att det främst påverkar frekvensen.D daVinci skrev:Nu var det väl inte extra kraft som behövdes när problemet var att spänningen drog iväg.
Ja, och solparker kopplades bort. Vilket inte ledde till något. Spänningen fortsatte upp.
Så regleringesmekanismer fanns. Men antingen var dom otillräckliga eller styrdes felaktigt.
Det finns 3 spanska utredninger om elabrottet. Alla skyller på någon annan. Vilket kan indikera att staten inte delat ut ansvar på ett fungerande sätt.
Spanska regeringens utredning pekar ut Red Electrica som den skyldige. Dom i sin tur skyller på andra.
Och nu är dom igång och gråter över solparkerna. (Troligen ett sätt att skylla på någon annan).
[länk]
(Något för dig att tro blint på och plocka ut någon bisats som den absoluta sanningen).
Ok, att en solpark kommer ha variaber produktion på sekundnivå. Men hur påverkar det spänning och frekvens i hela elområdet. Alla bör kunna inse att en molnkant inte passerar Spanien samtidigt.
Och det är ju lite intressant. Dom kopplar bort kraftproduktion och då rakar spänningen i väg och hela nätet havererar.
Någon som är villig att mer i detalj förklara hur det går till?
Hur gör man i Sverige när en producent försvinner?
Uppenbarligen kan man göra detta utan att spänningen löper amok och nätet havererar.
Det kan kanske vara ett problem. Dock används väl samma produkter i alla länder. Vet inte om dom har sett det som ett bekymmer.
Hm, om man skall tro på en del här i tråden är detta ett enormt problem att flera aktörer är igång och reglerar. Hur kan Storbritanniens nät ens stå upp med så många som reglerar?
Spänningen påverkas främst av mängden reaktiv effekt. Den styr man bäst och billigast genom att variera fältexcitationen i synkrongeneratorer i t.ex. vattenkraftverk eller kärnkraftverk. Då kan reaktiv effekt antingen konsumeras eller produceras med bibehållen utmatad aktiv effekt. SVK har sedan nedläggningen av reaktorer i södra Sverige investerat allt mer i shuntkompensatorer, STATCOM-anläggningar och andra anläggningar för att kontrollera spänningen.
Du kanske tycker mina förklaringar ar svepande, men det beror nog mest på dina bristande kunskaper om växelström. Jag har inte lust att skriva en skolbok i vare inlägg om något som varje debattör om elnät borde kunna.
HejD daVinci skrev:Är väl inte så uppenbart att det ger ett så uttömmande svar på frågan. Det är med en generell kommentar inbakad i div ad hominem. Och som dessutom är en kommentar till något annat.
Ja, dock är den där punkten i stort sett hela Spanien och delar av Portugal. Det är ingen liten punkt.
Sedan bör väl inte en bortkoppling av ett litet kraftverk leda till att hela nätet går ned.
Dock verkar man ha haft en hel del mätpunkter, eftersom man kan visa hur spänningen steg i hela Spanien och Portugal.
Utredarnas spekulation om att något kraftverk matade ut reaktiv effekt istället för att absorbera det, var väl inte helt galen.
Något oklarare då hur solpaneler skulle ha orsakat det. De som menar att det var så kan väl redovisa lite mer i detalj hur det skulle ha gått till.
Du ställde frågan ;"Och det är ju lite intressant. Dom kopplar bort kraftproduktion och då rakar spänningen i väg och hela nätet havererar." som om det vore något orealistiskt eller konstigt som hände.
Den som är hemma i hur en kraftöverföring fungerar, gällande effekt-frekvens och reaktiv effekt - spänningsnivå ser inte att spänningen stiger som något som är underligt
Det som hände i Spanien är något som är betydligt mer komplicerat än att utreda varför spänningen steg just där och då, och alla svaren kommer vi inte att få.
Det är naivt att tro att vi kan utreda det som hänt sittande i detta forum.
Vi får invänta de utredningar som görs och inte driva spekulationer för långt, sittande här i forumet.
Redigerat:
Det är ju rimligt.M Martin Lundmark skrev:Hej
Du ställde frågan ;"Och det är ju lite intressant. Dom kopplar bort kraftproduktion och då rakar spänningen i väg och hela nätet havererar." som om det vore något orealistiskt eller konstigt som hände.
Den som är hemma i hur en kraftöverföring fungerar, gällande effekt-frekvens och reaktiv effekt - spänningsnivå ser inte att spänningen stiger som något som är underligt
Det som hände i Spanien är något som är betydligt mer komplicerat än att utreda varför spänningen steg just där och då, och alla svaren kommer vi inte att få.
Det är naivt att tro att vi kan utreda det som hänt sittande i detta forum.
Vi får invänta de utredningar som görs och inte driva spekulationer för långt, sittande här i forumet.
Så vi kan sluta spekulera över ifall solparker eller vindkraftverk var skuld till detta.
HejK karlmb skrev:
En del verkar ju gå långt och vill slå fast eller utesluta vissa orsaker sittande här på forumet
Som samtalen och spekulationerna har utvecklats i tråden över tiden så tillförs inte så mycket som ger nya svar på vad som hände förutom det vi kan läsa i de rapporter som länkas till och citeras
Om vi skall lära oss någonting då bör nog det som skrivs baseras på elkraftkunskap och inte spekulationer
Om vi skall förstå och lära oss hur vår elkraftförsörjning fungerar då är de nog lämpligast att det är elkraftkunskap som förmedlas
Redigerat:
Självklart. Med de argument du oh Leonardo anför står det helt klart att man fullständigt kan utesluta att den typen av produktion haft någon som helst roll i händelseförloppet.K karlmb skrev:
Föreslår att ni läser denna rapport från Spaniens TSO, Red Electrica, som beskriver händelseförloppet som resulterade i blackouten i april.
https://d1n1o4zeyfu21r.cloudfront.n...panishPeninsularElectricalSystem_18june25.pdf
Svägningar i en stor solcellsanläggning behövde dämpas och man genomförde ett antal aktiva åtgärder för detta. Detta resulterade senare i överspänning och många produktionsanläggningar började koppla ifrån. Detta förstärkte överspänningsproblematiken och fler och fler produktionsanläggningar kopplades ifrån, främst sol och vindanläggningar. Till sist sjönk frekvensen så lågt att kärnkraftverken trippade på underfrekvens som event 18 i denna kedja.
https://d1n1o4zeyfu21r.cloudfront.n...panishPeninsularElectricalSystem_18june25.pdf
Svägningar i en stor solcellsanläggning behövde dämpas och man genomförde ett antal aktiva åtgärder för detta. Detta resulterade senare i överspänning och många produktionsanläggningar började koppla ifrån. Detta förstärkte överspänningsproblematiken och fler och fler produktionsanläggningar kopplades ifrån, främst sol och vindanläggningar. Till sist sjönk frekvensen så lågt att kärnkraftverken trippade på underfrekvens som event 18 i denna kedja.
jag påstår inte att du ljuger – däremot kunde din källa vara värd att syna i sömmarnaS STB skrev:Tyvärr brukar jag inte spara länkar till alla nyheter jag läser. Det står dig fritt att välja att tro att jag av någon anledning skulle ljuga om detta.
För övrigt var självsvängning av kompensationsåtgärder en av teorierna om varför Spaniens elnät havererade för några månader sedan. Det är alltså ett välkänt fenomen. Som jag förstår det så är självsvängning inte den primära teorin just nu.
därför att berättelsen luktar lösryckta fragment som satts samman och påminner om något som hämtats från någon politisk gubbsoffa i någon av de youtube-kanaler Sverige har begåvats med
Tyskland hade ett tag tekniska krav på att solcellsanläggningar som ansluts till lågspänningsnätet (exempelvis villainstallationer) skulle stänga ner när frekvensen överskred 50.2 HertzS STB skrev:
när solcellerna blev fler insåg man att en sådan regim skulle riskera att stänga ner många GW solenergi simultant vid en förhöjd nätfrekvens och därmed orsaka bekymmer
man insåg problematiken och därför ändrades de tekniska kraven på växelriktarna att de skulle proportionellt minska utmatningen av effekt beroende på frekvensavvikelsen från 50 Hz, och den regleringen träder in först vid frekvenser över 50.2 Hertz
och det är för övrigt inte bara solceller som omfattas, utan även exempelvis små vattenkraftverk
de gamla kraven kom 2006 och ersattes av de nya tekniska kraven som kom 2012 tror jag – inklusive uppdatering av befintliga anläggningar, senast 2014
specen kostar en någon tusenlapp så den har jag inte köpt, men från diverse källor förefaller karaktäristiken ha följande profil:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vid nätfrekvenser över 50.2 Hertz måste växelriktaren minska utmatad effekt till nätet, ner till halva uteffekten vid 51.5 Hertz, och därpå stänga ner helt och hållet – men då är man också långt inne i driftläge "nöddrift" där bortkoppling av producenter är en normal åtgärd
så om det ska ha förekommit en oscillation som orsakats av solceller i privata tyska hushåll så måste nätfrekvensen ha legat över 50.2 Hertz över en lite längre tid, och inte bara i Tyskland utan i hela Centraleuropa – från Polen till Portugal, från Skagen till Kreta
jag har dåligt med driftdata på det centraleuropeiska synkronområdet, men i Norden har nätfrekvensen under 21 år på 2000-talet legat över 50.3 Hz i sammanlagt drygt 2½ minut, och då är Norden ett mindre och därmed svajigare elnät än Centraleuropas
jag har svårt att se hur det skulle kunna varit en så stor oscillation som hävdats och att Tysklands elnät var nära att totalkrascha, och att det skulle gått hela Centraleuropa obemärkt förbi – och utan att resultera i ytterligare nya krav på växelriktarna
station Stenkullen har väl funnits i 400kV-nätet sedan femtiotalet eller så, men jag gissar att du avser STATCOM-anläggningen som driftades där 2021S STB skrev:
men det du skriver är en överdrift – Stenkullen är inte något som tillkommit "bara för att två reaktorer i Ringhals stängdes"
där fanns sedan länge utrustning för spänningsreglering – en åldrad SVC-anläggning som SvK valde att ersätta med en modernare STATCOM, ett val som bland annat påverkades utav halveringen utav Ringhals
saxat från SvKs investeringsplan för 2018-2021:
….Den tekniska livslängden för den befintliga SVC-anläggningen i Stenkullen (Lerum)
har överskridits och anläggningen är i stort behov av upprustning. Spänningshåll-
ningen i området påverkas också av Ringhals ABs beslut att avveckla Ringhals 1 och
2. Då området kommer att ha ett stort underskott av reaktiv produktionsförmåga
planeras att SVC-anläggningen ersätts med en modern s.k. STATCOM-enhet. Inve-
steringen uppgår till 228 mnkr, varav 182 mnkr belastar fyraårsperioden...
jag har sett – troligen på någon SvK-webbsida som numera rensats ut (som bland annat SvK präglar göra) – med en jämförelse utav spänningskvalitén i södra Sverige, före och efter driftsättningen av STATCOMen, och den hade förbättrats avsevärt ("...like no one never seen before...")
Jo det kanske var det här artikeln du läste när systemoperatören 50 Hz varnade för "brown outs" i Tyskland?S STB skrev:Tyvärr brukar jag inte spara länkar till alla nyheter jag läser. Det står dig fritt att välja att tro att jag av någon anledning skulle ljuga om detta.
För övrigt var självsvängning av kompensationsåtgärder en av teorierna om varför Spaniens elnät havererade för några månader sedan. Det är alltså ett välkänt fenomen. Som jag förstår det så är självsvängning inte den primära teorin just nu.
https://www.tn.se/naringsliv/40921/...edslackning-vantar-om-regeringen-inte-agerar/
Samma sak i Belgien
https://www.tn.se/naringsliv/37560/...ing-av-solpaneler-samma-sak-vantar-i-sverige/
Hm.... möjligt att jag totalt missförstått det jag läser på andra håll, men de oscillationer som observerats är lågfrekventa, och de kan uppstå i sammankopplade nät - som "oscillerar" relativt varandra.harka skrev:
vid nätfrekvenser över 50.2 Hertz måste växelriktaren minska utmatad effekt till nätet, ner till halva uteffekten vid 51.5 Hertz, och därpå stänga ner helt och hållet – men då är man också långt inne i driftläge "nöddrift" där bortkoppling av producenter är en normal åtgärd
så om det ska ha förekommit en oscillation som orsakats av solceller i privata tyska hushåll så måste nätfrekvensen ha legat över 50.2 Hertz över en lite längre tid, och inte bara i Tyskland utan i hela Centraleuropa – från Polen till Portugal, från Skagen till Kreta
Lundmark har beskrivit hur invertrar kan bete sig tidigare i tråden.
Några solceller på Jürgen och Gretchens villatak har nog i sig självt inte orsakat problemet nej.
Men de är ju absolut en del i det övergripande driftläget, där 60% av produktionen kom från sol/vind.