D
S Snikholt skrev:
Om en solcellspark trippat mitt under pågående maxleverans, på grund av någon sort oscillation som den själv orsakat, och sedan befintligt reglersystem inte fungerar så bra ihop med 60% produktion som inte bidrar med svängmassa och aktiverad förmåga att bidra till den reaktiva effektbalansen....

Kanske Anatolij Djatlov med medhjälpare skötte kontrollerna...

Om vi nu spekulera.
Vill du få riktigt många lajks så säger du att det förmodligen var Birger Schlaug, då är cirkeln sluten ;)

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Om en solcellspark trippat mitt under pågående maxleverans, på grund av någon sort oscillation som den själv orsakat, och sedan befintligt reglersystem inte fungerar så bra ihop med 60% produktion som inte bidrar med svängmassa och aktiverad förmåga att bidra till den reaktiva effektbalansen....

Om vi nu spekulera.
Jag har ju mätningar på några gånger när OL3 trippat, och Nordiska systemet gått miste om 1600MW momentant. Jag märkte inte så mycket mer än en rejäl frekvensdipp under en period.och sen en kvarvarande lägre frekvens under ett antal perioder medan det återhämtar sig.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ju mätningar på några gånger när OL3 trippat, och Nordiska systemet gått miste om 1600MW momentant. Jag märkte inte så mycket mer än en rejäl frekvensdipp under en period.och sen en kvarvarande lägre frekvens under ett antal perioder medan det återhämtar sig.
Man skall klara ett N-1 scenario utan bekymmer är det tänkt, så det är ju fullt rimligt.

S Snikholt skrev:

Om vi nu spekulera.
Om du läser rapporten så ser du att man manuellt koppplade bort en solpark pga misstänkt felfunktion då den verkade oscillera till skillnad från en massa andra liknande parker.
Men frånkopplingen av dess 250 MW gick inte bra och ledde till en rad följdfel. Svängmassa hade inte hjälpt har man också konstaterat.

S Snikholt skrev:

Om vi nu spekulera.
Senaste stora elstörning i Sverige är väl från 2023 när det blev fel i ett ställverk utanför Stockholm.och det klarade det svenska elsystemet.

Citat
Kortslutningen orsakade en dipp i spänningen som varade i sju sekunder. Det kan låta kort men reläskydd ska reagera och koppla från strömmen på ett par hundra millisekunder.

– Vi får en, i dessa sammanhang, mycket lång tid med låg spänning. Det får två reaktorer i Forsmark att gå ner och även andra system som trafikljus och pendeltåg, säger Pontus de Maré.

När de två reaktorerna i Forsmark försvinner från elnätet tappar systemet cirka 2 150 MW, vilket är ett större fel än vad systemet är dimensionerat för. Frekvensen faller då till 49,3 Hertz.

https://www.svk.se/press-och-nyhete...e-till-storningen-i-stockholms-elforsorjning/

Hela rapporten
https://www.svk.se/499c88/siteasset...port-driftstorning-2023-04-26_slutversion.pdf

Graf som visar frekvensdipp till 49.3 Hz vid elstörning i Sverige den 26 april 2023, med observationer från Hallsberg station.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Svängmassa hade inte hjälpt har man också konstaterat.
Slutrapporten är inte klar.
Mer svängmassa hade inte motat ett överskott av reaktiv effekt om det visar sig vara orsaken. Men tänk! - man får den möjligheten på köpet med den typen av produktion.

D
S Snikholt skrev:
Mer svängmassa hade inte motat ett överskott av reaktiv effekt om det visar sig vara orsaken. Men tänk! - man får den möjligheten på köpet med den typen av produktion.
Jag har ju batteri och bil som används i nätstödtjänster, via Tibber, och eftersom jag var nyfiken så deltog jag i ett seminarium som SVK höll om just detta, de verkade vara mest angelägna att kunna kompensera för konsumtionsbortfall, jag vet inte om en sån "reservlast" hade kunnat hjälpa Spanien.

S Snikholt skrev:
Nu spekulerar du ju extremt.

S
K karlmb skrev:
Nu spekulerar du ju extremt.
Gör jag?

S Snikholt skrev:
Gör jag?
Vad ska du ha den till om det är andra saker som behövs?

S
K karlmb skrev:
Vad ska du ha den till om det är andra saker som behövs?
Förstår inte riktigt frågan

S Snikholt skrev:

Om vi nu spekulera.
S Snikholt skrev:
Man skall klara ett N-1 scenario utan bekymmer är det tänkt, så det är ju fullt rimligt.
Då du nu känner till det senare och vet att Spanien har kärnreaktorer så bör du kunna hålla med om att man kan koppla bort en lite solcellspark utan att det ska ge några problem.

Men det framkommer inte så tydligt i ditt första inlägg ovan.

Sedan är det väl väldigt oklart om solparken orsakade några 0.6 Hz oscillationer. Det borde gå att bli överens om att molnkanterna inte ligger i en perfekt pipeline. Så det är inte lite random variationer i uteffekt som orsakat oscillationer med stabil frekvens.
Ligger väl närmare till hands att beakta det Martin Lindmark skriver om att oscillationer uppträder lite här och var i nätet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Då du nu känner till det senare och vet att Spanien har kärnreaktorer så bör du kunna hålla med om att man kan koppla bort en lite solcellspark utan att det ska ge några problem.

Men det framkommer inte så tydligt i ditt första inlägg ovan.

Sedan är det väl väldigt oklart om solparken orsakade några 0.6 Hz oscillationer. Det borde gå att bli överens om att molnkanterna inte ligger i en perfekt pipeline. Så det är inte lite random variationer i uteffekt som orsakat oscillationer med stabil frekvens.
Ligger väl närmare till hands att beakta det Martin Lindmark skriver om att oscillationer uppträder lite här och var i nätet.
Det jag spekulerar om, har jag framfört flera gånger tidigare i tråden. Faktiskt, om du tittar riktigt långt tillbaka när händelsen inträffade så gissade jag hejvilt och fick mothugg och hinkvis med skit, ofta berättigad sådan.

Men jag var också den första som påtalade att reaktiv effektbalans kan ha spelat in.

Hursom… vad är din teori till händelsen?

S Snikholt skrev:
Det jag spekulerar om, har jag framfört flera gånger tidigare i tråden. Faktiskt, om du tittar riktigt långt tillbaka när händelsen inträffade så gissade jag hejvilt och fick mothugg och hinkvis med skit, ofta berättigad sådan.

Men jag var också den första som påtalade att reaktiv effektbalans kan ha spelat in.

Hursom… vad är din teori till händelsen?
Nu framgår det rätt bra av rapporten.
1. En solpark betedde sig olämpligt och kopplades ifrån.
2. Det fanns samtidigt några olyckliga andra felfunktioner varav en var att ett kk-verk tror jag, matade ut reaktiv effekt istället för motsatsen när det bortkopplade lilla solparken skulle ersättas.
3. En rad andra åtgärder gjordes för att dämpa spänningsökning, bla minskning av exporten mot Frankrike.

Inget av detta skulle ha avhjälpts av mer kk denna dag.

S
K karlmb skrev:
Nu framgår det rätt bra av rapporten.
1. En solpark betedde sig olämpligt och kopplades ifrån.
2. Det fanns samtidigt några olyckliga andra felfunktioner varav en var att ett kk-verk tror jag, matade ut reaktiv effekt istället för motsatsen när det bortkopplade lilla solparken skulle ersättas.
3. En rad andra åtgärder gjordes för att dämpa spänningsökning, bla minskning av exporten mot Frankrike.

Inget av detta skulle ha avhjälpts av mer kk denna dag.
Bra, då vet vi. 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.