660 533 läst ·
16 024 svar
661k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Finns en rolig "historia" om detta. 4 ingenjörer skulle åka bil. Men bilen startade inte.S Snikholt skrev:
Det är något bränslefel säger kemiingenjören.
Det är ett elektriskt fel säger elingenjören.
Det är något mekaniskt fel säger maskiningenjören.
Låt oss gå ut ur bilen och gå in och sätta oss igen och prova säger dataingenjören.
Men kan lägga till en systemingenjör också, men så blir det inte roligt. Den begär bara in data i en felrapport och kommer lösa problemet med tillräcklig indata.
Finns en graf här på oscillationerna.S Snikholt skrev:Tittar vi på händelserna i Spanien så vet vi att det var 60% andel sol/vind som producerade el, samt att det förekom oscillationer som svårligen förklaras av traditionell diretkopplad synkron generering, i alla fall vid första anblick.. Finns all anledning att rikta misstankarna mot den inverterdrivna produktionen, och säkerligen inkompetens i något/några led.
Rent logiskt.
https://image.nyteknik.se/4383943.w...roph=100.00&width=1412&height=918&format=webp
Dessa löstes genom att aktivera shuntreaktorer och att dämpa ned effekten mellan Spanien och Frankrike.
Jag har frågat tidigare hur en strypning av effekten på länken till Frankrike gör att vädret i Spanien ändrar sig. Inga svar än så länge.
Vidare kan man till sin förvåning se att spänningsvariationerna inte riktigt propagerar så snabbt mellan regionerna i Spanien. Det är en huvudvärk för de som talar om att de propagerar närmast momentant.
En graf över själva avbrottet https://image.nyteknik.se/4383944.w...roph=100.00&width=1412&height=948&format=webp
Här ser man så hur spänningen ökar (långsamt) tills det blir för mycket.
Och det skulle då vara sol och vind som ökar produktionen där?
Även fast sol-parker kopplades bort så steg spänningen.
Och ingen reglering finns?
Eller finns den och ställer till det?
Är det verkligen current best thinking att sol och vind-kraftverk är det som driver upp spänningen??
Per Fahléns kommentar om att bara man hade haft mer planerbar produktion (som planeras ett dygn i förväg) så skulle inte spänningen ha ökat, är ju förlösande. Att spänningen skulle öka hade man nämligen insett en dygn i förväg.
Fast nu länkar du till din egna rapport ifrån ett micronät.M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
Jag skrev ”Det förekommer då och då ”oförklarliga” fel och stopp i elanläggningar. Se bara här på byggahus”
Utredningar av incidenter och felfall är kostsamma och görs bara när felen är tillräckligt allvarliga.
Jag har fått många frågor om varför incidenter inträffat man har velat ha ett svar. Men man har inte varit villig att bekosta en utredning.
Att man inte vill bekosta, är i många fall förklarligt, för utredningar av detta slag, när inte lämplig mätutrustning varit inkopplad just när störningen eller felfall inträffar (som i det exempel jag gav i inlägg #14 413 ) kan vara väldigt kostsamma.
Har du inga länkar till incidenter i verkliga livet ute i elnätet?
Jag är lite intresserad och som sagt, jag minns inte något fall där man till sist bara sagt, -Vi vet inte vad som hände...
Nej. Det finns många andra förklaringar till oscillationer.S Snikholt skrev:
Oscillationerna har jag svårt att förstå mig på varför de uppstår - och därför misstänker jag att den stora andelen förnybart/inverterdrivna är källan till dessa.D daVinci skrev:
Av den enkla anledningen att det är svårt att se att källan till dessa skulle vara synkrona direktkopplade generatorer med svängmassa.
Det som sedan följer tror jag kan bero på att spanska nätet är för isolerat och svagt och detta kombinerat med att man körde nätet på 60% sol/vind med låg förmåga till reaktiv effektbalansering, som förstärktes när utlandskablar dämpades, gjorde att spänningen stegrades.
Men detta är bara vad jag gissar.
Hej karlmbK karlmb skrev:
Om du läser mitt förra inlägg så står det:
”Det förekommer då och då ”oförklarliga” fel och stopp i elanläggningar. Se bara här på byggahus” Utredningar av incidenter och felfall är kostsamma och görs bara när felen är tillräckligt allvarliga. Jag har fått många frågor om varför incidenter inträffat man har velat ha ett svar. Men man har inte varit villig att bekosta en utredning. Det är i många fall förklarligt, för utredningar av detta slag, när inte lämplig mätutrustning varit inkopplad just när störningen eller felfall inträffar (som i det exempel jag gav i inlägg #14 413 ) kan vara väldigt kostsamma.”
Hur många ”verkliga anläggningar” har kontinuerligt inkopplade mätutrustningar för att kunna lagra undan mätdata om något felfall skulle inträffa så att det kan bekostas att ge ut rapporter som kan offentliggöras, så att alla kan informeras?
I många fall, vill man inte, om någon incident inträffat, att andra skall få veta att något hänt.
Jag kan inte heller plocka fram utredningar av incidenter och felfall, som aldrig är genomförda (som jag aldrig fick genomföra) ofta beroende på kostnaden.
Jag får telefonsamtal med jämna mellanrum om olika incidenter och störningar av EMC-karaktär. En del an dessa löser vi ibland genom felsökning och åtgärder på distans (det är billigast så) men det blir naturligtvis inga offentliga rapporter av dessa.
Menar du då, att dessa incidenter inte har skett?
Redigerat:
Kanske det.K karlmb skrev:
Men det jag sa i detta och inlägget efter var att jag har svårt att se hur en direkt kopplad synkron generator med svängmassa skulle kunna vara orsaken till oscillationerna.
Och att det är full rimligt att rikta misstankarmot det produktionsslag som stod för lejonparten av produktionen.
Det är väl så enkelt förklarat att ingen ville betala för tillräcklig mängd planerbar elkraft vid "day ahead" elhandeln.D daVinci skrev:
Det är ju sedan systtemansvarig som ska ha upphandlat reservproduktion samt diverse stödtjänster för spänningreglering, frekvenshållning samt bortkopplingar i/av elnätet.
Exempel SvK
https://www.svk.se/om-kraftsystemet...mdrift/stodtjanster-och-avhjalpande-atgarder/
Det finns många andra komponenter i systemet än synkrongeneratorer.S Snikholt skrev:
Nu tänkte jag på händelser som är såpass stora att de inte kan hållas hemliga, utan folk vill veta vad som hänt. Det är de jag tänker på.M Martin Lundmark skrev:I många fall, vill man inte, om någon incident inträffat, att andra skall få veta att något hänt.
Jag kan inte heller plocka fram utredningar av incidenter och felfall, som aldrig är genomförda (som jag aldrig fick genomföra) ofta beroende på kostnaden.
Jag får telefonsamtal med jämna mellanrum om olika incidenter och störningar av EMC-karaktär. En del an dessa löser vi ibland genom felsökning och åtgärder på distans (det är billigast så) men det blir naturligtvis inga offentliga rapporter av dessa.
Menar du då, att dessa incidenter inte har skett?
HejK karlmb skrev:
jag kan inte svara på hur ofta händelser gällande vår elkraftförsörjning som gett upphov till offentliga rapporter.
Även om tidningarna berättar om strömavbrott som drabbat många eller industrier som drabbats av driftsstörningar eller haverier så innebär det väl sällan till offentliga utredningar och rapporter.
Även om jag, du och några till är intresserade varför pappersbruket eller värmeverket stoppades så innebär inte det automatiskt att en offentlig utredning görs.
Jag har idag stora svårigheter att få förståelse för den problematik som switchbruset skapar t.ex. inom sjukvården eller andra ställen där störningar finns.
Aven om industrin har störningsbekymmer och lägger stora pengar på felsökning och åtgärder, så känner få till detta.
Jag nämnde nyligen om den bok som Reidar Gustavsson skrivit angående det arbete han lägger ned gällande störningar i industrianläggningar.
Det är nog många som inte vet om hur elkvalitén ser ut på industrin och de störningsbekymmer som förekommer
Redigerat:
Varför ger du och några till så mycket bränsle till Trabanten och följeslagaren i tråden? Kan ju aldrig komma något vettigt eller intressant ur tråden så som den ser ut nu sida upp och ner.S Snikholt skrev:
Kunskapsglappet eller gapet som uppvisas redan mellan falangerna här är ju närmast gränslös finns ingen möjlighet att föra några konstruktiva diskussioner eller resonemang i den miljön. Allt som kan tänkas tex för Spanienfallet rent tekniskt finns sen länge tillgängligt för de som verkar inom området och då givetvis som komplement är kapabla och kompetenta nog att ta del av och använda det.
Nu var det väl inte extra kraft som behövdes när problemet var att spänningen drog iväg.P paralun skrev:
Ja, och solparker kopplades bort. Vilket inte ledde till något. Spänningen fortsatte upp.P paralun skrev:
Så regleringesmekanismer fanns. Men antingen var dom otillräckliga eller styrdes felaktigt.
Det finns 3 spanska utredninger om elabrottet. Alla skyller på någon annan. Vilket kan indikera att staten inte delat ut ansvar på ett fungerande sätt.
Spanska regeringens utredning pekar ut Red Electrica som den skyldige. Dom i sin tur skyller på andra.
Och nu är dom igång och gråter över solparkerna. (Troligen ett sätt att skylla på någon annan).
https://www.solenerginyheter.se/202...ar-nya-elavbrott-solkraften-utpekas-som-orsak
(Något för dig att tro blint på och plocka ut någon bisats som den absoluta sanningen).
Ok, att en solpark kommer ha variaber produktion på sekundnivå. Men hur påverkar det spänning och frekvens i hela elområdet. Alla bör kunna inse att en molnkant inte passerar Spanien samtidigt.
Och det är ju lite intressant. Dom kopplar bort kraftproduktion och då rakar spänningen i väg och hela nätet havererar.
Någon som är villig att mer i detalj förklara hur det går till?
Hur gör man i Sverige när en producent försvinner?
Uppenbarligen kan man göra detta utan att spänningen löper amok och nätet havererar.
Det kan kanske vara ett problem. Dock används väl samma produkter i alla länder. Vet inte om dom har sett det som ett bekymmer.
Hm, om man skall tro på en del här i tråden är detta ett enormt problem att flera aktörer är igång och reglerar. Hur kan Storbritanniens nät ens stå upp med så många som reglerar?