660 549 läst ·
16 024 svar
661k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det är bra om du inte gör dig dummare än nödvändigt. Ärligt kan jag säga att det vore intressant om du åtminstone försökte svara vettigt och efter egna tankar och inte rapa upp något från NT osv.K karlmb skrev:
Nope, inte alls. Snarare tvärtom - tyvärr! Eftersom de är så små så testas de inte lika rigoröst och ofta gör de samma misstag. Dessutom så har väldigt många av dem samma implementation, trots att de har olika namn.K karlmb skrev:
Jag kommer så väl ihåg när TV-masten i Göteborg (Brudaremossen) gick ned pga koppartjuvar (klantskallar) som kapat en fiber på Hisingen. Man hade köpt upp redundant nät till masten, men man hade inte säkerställt att det inte var samma underliggande leverantörer och att de gick olika fysiska vägar. Alla fibrer till Brudaremossen gick i samma schakt vid Vågmästareplatsen på Hisingen...
...och i samma fiberknippe...
I fallet med växelriktare i de storlekar som sol och vindparker har, då pratar vi om att det kanske finns tre leverantörer - så om alla växelriktare av samma tillverkare gör samma misstag, då försvinner helt plötsligt 1/3 av produktionen av det energislaget...
Poängen är att många inte betyder att felen är oberoende.
Älvräddarna är helt klart ute på ett sluttande plan. Då det inte längre bara handlar om att hindra nybyggnad utan även rivning av befintliga dammar.harka skrev:
...Hoppas de får riktigt höga elpriser och långa strömavbrott i julklapp för deras gärningar...
man undrar vad det är som skrämt upp dig till att skicka så elaka julhälsingar
och till vem du önskar eländet – selektivt till just medlemmarna i Älvräddarna? de boende i Robertsfors? Norrland? Sverige? elbolaget (Skellefteå Kraft)? myndigheterna?
de tre aktuella kraftverken har en sammanlagd maxeffekt på cirka 2.5 MW och bidrar till Sveriges elförsörjning med ungefär 0.008%
kraftverket som pacman42 därefter nämnde är ungefär lika som de tre sammantagna i Robertsfors – liknande toppeffekt, men lägre årsproduktion
elområdena SE1 och SE2 (ungefär Norrland) hade senaste vinter en närmast konstant elexport under vinterns samtliga timmar – med i genomsnitt 7300 MW, men varierande mellan 3000 och 10000 MW
[bild]
de svenska vattenkraftverken vars tillstånd ska omprövas utsmetat över de kommande 20 åren är knappt 2000 stycken – trots sin litenhet tillhör ändå de tre i Robertsfors den översta kvartilen i den skaran; de tusen sista vattenkraftverken på listan har i bästa fall en storlek som är ungefär en tiondel av ett Robertsforskraftverk
den senaste vintern har aldrig någonsin elförsörjningen, elexporten eller elpriset (i genomsnitt 17 öre/kWh) i SE1 och SE2 varit beroende av de tre kraftverken i Robertsfors – byns mest akuta problem är att kraftverken/-dammarna även utgjort broförbindelser över den centralt rinnande Rickleån, och får problem med de lokala kommunikationerna om kraftverken rivs
sen är det tråkigt att en del av Sveriges teknik- och industrihistoria försvinner – de tre kraftverken byggdes för 85 till 115 år sedan – men vi bevarar inte heller alla nedlagda fabriker till eftervärlden
Vart går gränsen för vilka älvar som ska räddas, ska man gå på Luleälven direkt och tappa 11% av vår produktion?
Nja, om man som vi i Norden hela tiden exporterar mer eller mindre så kan man se det som ett vattenflöde som sålänge som utloppet mot kontinenten är begränsat, kommer att hålla nivån på vårt magasin relativt konstant.D daVinci skrev:Jag ser det som tvärtom.
Kraftiga pipor mellan elområdena i Europa gör att volatiliteten minskar. Elområdena fungerar lite som kondingar för en signal överlagrad på en likspänning. Och med liten resistans mellan elområden blir det tungt för den som skall ändra spänning/pris. En produktionsökning i SE2 skulle spridas ut över hela Europa och dämpas kraftigt.
Att göra tvärtom, dvs ha små isolerade elområden ger upphov till den största volatiliteten.
Men om vi har en väldigt stor ledning ut från sjön, så kommer flödet endast att bromsas upp när det är mkt låga priser på den lägre nivån (kontinenten).
Så snart minsta lilla efterfrågan stiger där, så kommer vår damm att öppnas på vid gavel och sänka vår tillgång på vatten i vårt (egna!) magasin.
Jag tror väl jag skrivit tillräckligt om vad jag tror problemen i Spanien berodde på? Vad vill du jag ska utveckla?GK100 skrev:
Jag tolkade kanske din fråga som raljant, utan att den var menad så!
Då det handlar om en levererad produkt är funktionen ganska enkel att testa.pacman42 skrev:
Men om 3 stora vindparker matar i storleksordningen som en kk-reaktor så är det ju ändå 3 olika tillverkare kanske, jfrt med en enda i kk-reaktorn.pacman42 skrev:
Nope, inte alls. Snarare tvärtom - tyvärr! Eftersom de är så små så testas de inte lika rigoröst och ofta gör de samma misstag. Dessutom så har väldigt många av dem samma implementation, trots att de har olika namn.
Jag kommer så väl ihåg när TV-masten i Göteborg (Brudaremossen) gick ned pga koppartjuvar (klantskallar) som kapat en fiber på Hisingen. Man hade köpt upp redundant nät till masten, men man hade inte säkerställt att det inte var samma underliggande leverantörer och att de gick olika fysiska vägar. Alla fibrer till Brudaremossen gick i samma schakt vid Vågmästareplatsen på Hisingen...
...och i samma fiberknippe...
I fallet med växelriktare i de storlekar som sol och vindparker har, då pratar vi om att det kanske finns tre leverantörer - så om alla växelriktare av samma tillverkare gör samma misstag, då försvinner helt plötsligt 1/3 av produktionen av det energislaget...
Poängen är att många inte betyder att felen är oberoende.
Vad är det som gör att vi inte sett stora problem med detta? I liknande branscher har det hänt, det fortsätter att hända också. Det handlar om att "rätt" (fel) triggervillkor skall inträffa så...K karlmb skrev:
...problemet med mjukvara är att så länge den fungerar bra så fungerar den bra, när man kommer utanför vad den är testad med, då har man ingen aning om vad som händer. Och tro mig, det händer.
Volvo hade en personbil som skenade för att ingen hade testat den "osannolika bromsning" som en användare i Kalifornien använde sig av (bland annat att bilen åker i konstant nedförsbacke i en minut och fyrtio sekunder och samtidigt använder regenerativ bromsning). Det var dock en bil, men om något liknande skulle hända i elnätet, då dyker troligtvis alla samtidigt om de har samma mjukvara.
Hej daVinciD daVinci skrev:
När man testar utrustning innan leverans då handlar det främst om att testa en utrustning helt ensam utifrån de krav och specifikationer som har ställts på utrustningen
Jag tog upp det när det handlade om instabil drift
Se inlägg #14 413 och inlägg #14 437 i denna tråd.
Där skrev jag bl.a. ;” Reglersystemen i var och en av enheterna, som ingick i provet, hade vid konstruktionen av enheterna, var för sig, kontrollerats så de var stabila. Det som sedan hände under testerna, var att man i de mätningar som gjordes, kunde konstatera att det totala reglersystemet inte var stabilt.”
När man sedan ansluter ett reglersystem vars reglerloop har testas med enheten ensam, tillsammans med andra enheter där vars och ens reglerloop har testats med den enheten ensam då vet man ju inte om den totala reglerloopen gällande alla enheter är stabil. Detta har ju inte testats.
Ofta är det tillräckliga marginaler men desto mera komplexa system man bygger upp med aktiv reglering desto svårare blir det att veta vad det totala systemet klarar vid t.ex. en stegstörning (som uppstår vid in- eller urkoppling av olika enheter)
Här kan ni t.ex. läsa om Bode-diagram samt om fas-och amplitudmarginal.
https://www.control.lth.se/fileadmi...gineeringProgram/FRTF05/Lectures/F06eight.pdf
Jag har jobbat med en av de mest komplexa produkter som finns. Så jag är helt införstådd med att exhaustive testning av allt inte är görligt. Det man då får prioritera är de vanligare funktionerna och användningsfallen. Det som hände en enhet av 1 miljon vart 10 år ignorerar man helt enkelt.K karlmb skrev:
Men här talade vi om en basal funktion.
Sedan kan en överhet också testa för att ge typgodkännande. Är nog så det är idag tror jag.
Det vi talade om var ett modellfel som skulle inträffa för alla enheter samtidigt.M Martin Lundmark skrev:Hej daVinci
När man testar utrustning innan leverans då handlar det främst om att testa en utrustning helt ensam utifrån de krav och specifikationer som har ställts på utrustningen
Jag tog upp det när det handlade om instabil drift
Se inlägg #14 413 och inlägg #14 437 i denna tråd.
Där skrev jag bl.a. ;” Reglersystemen i var och en av enheterna, som ingick i provet, hade vid konstruktionen av enheterna, var för sig, kontrollerats så de var stabila. Det som sedan hände under testerna, var att man i de mätningar som gjordes, kunde konstatera att det totala reglersystemet inte var stabilt.”
När man sedan ansluter ett reglersystem vars reglerloop har testas med enheten ensam, tillsammans med andra enheter där vars och ens reglerloop har testats med den enheten ensam då vet man ju inte om den totala reglerloopen gällande alla enheter är stabil. Detta har ju inte testats.
Ofta är det tillräckliga marginaler men desto mera komplexa system man bygger upp med aktiv reglering desto svårare blir det att veta vad det totala systemet klarar vid t.ex. en stegstörning (som uppstår vid in- eller urkoppling av olika enheter)
Här kan ni t.ex. läsa om Bode-diagram samt om fas-och amplitudmarginal.
[länk]
Det du talar om är systemegenskaper. Och de är systemägaren ansvarig för. Inte en leverantör av en produkt, då systemet utgörs av många olika produkter.
I större system med många aktörer får man se till att ingen försöker reglera mer än sitt eget bidrag. Då kan man undvika det mesta av eländet.
Men då kan ju inte solpaneler och vind ge någon tröghet (syntetisk svängmassa)....D daVinci skrev:Det vi talade om var ett modellfel som skulle inträffa för alla enheter samtidigt.
Det du talar om är systemegenskaper. Och de är systemägaren ansvarig för. Inte en leverantör av en produkt, då systemet utgörs av många olika produkter.
I större system med många aktörer får man se till att ingen försöker reglera mer än sitt eget bidrag. Då kan man undvika det mesta av eländet.
Nolla.Z Zodde skrev:Norska politiker har i populistisk anda föreslagit att 2 obskyra kablar från 70-talet (250MW) till Danmark inte ska ersättas när dess livstid gått ut (om 2-5år). Det har nyss varit val å då kommer man inte med opopulära förslag, trots att expertisen har annan åsikt.
Knappast några ”slutsatser”…
Infrastruktur, både inhemsk å mellan länder kommer successivt att byggas ut, var så säker även om vissa projekt har pausats.
Men eloge till dig karlmb, att du läst på lite om utlandsförbindelser, så vi slipper dina värsta klavertramp
karlmb om kablar
"Som sagt får ingen bygga kraftledningar ut/in från Nordpools område utan att Nordpool godkänner detta."
"Medlemmarna i Nordpool bestämmer TILLSAMMANS om saker som påverkar deras marknad.
Och alla medlemmar har veto."
"Beslutet om norgekablarna togs innan mer än kanske Tyskland var med i Nordpool.
På den tiden hade man iaf veto.
Tror du Tyskland fick bestämma själv att de skulle gå med tex?"