660 776 läst ·
16 028 svar
661k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Men du skriver ju lekstuga med billiga gröna pengar.Nötegårdsgubben skrev:
Och de som bistått med mest pengar är just:
* Volkswagen finance
* Goldman Sachs
Nog måste det väl då vara så att du menar att dom donerat alla miljarderna. Hur får du annars till logiken i det du påstår?
Varför kunde du inte skriva det på en gång. Nu måste jag fråga för andra gången.
Hur vet du det?Nötegårdsgubben skrev:
Om flera hade kunnat leverera en förklaring så hade det ju varit klart.
Nu ska vi se här. Den snabbare varierande förbrukningen har ingen påverkan, men den långsammare varierande produktionen har avgörande påverkan.Nötegårdsgubben skrev:
Har jag förstått din förklaring rätt här?
Är det också så att de andra som du säger har förstått, också har föreställningen om att den snabbare varierande förbrukningen inte påverkar utan det är långsammare variationer i produktionen som är problemen?
Men då tycker jag att du kunde vara mer tydligt på det i fortsättningen.Nötegårdsgubben skrev:
Din föredragna lösning har ganska stor påverkan på människor liv. Du bör ju berätta det.
Men din lösning var väl att en överhet kommenderar hushållen dess skyldiga förbrukning per kvart.Nötegårdsgubben skrev:
Håller dom då produktionen i samma strama tyglar så försvinner ju mismatchen.
Då har du tagit dig an orsaken precis som du ältat flera ggr.
Symptomen uppstår när förbrukning och produktion har en mismatch.Nötegårdsgubben skrev:
Orsaken är i högre grad variation i förbrukning och i lägre grad variation i produktion.
Det finns två vägar:
A) antingen reglerar man med hård straff förbrukning och produktion. Vilket jag pekade på ovan. Och då adresserar du orsaken. Precis som du ältat om.
B) eller så klarar man av att dessa kan variera. Och då hanterar man symptomen.
Jag får envisas med att man inte behöver tänka mer än en sekund för att inse detta. Men nog ser det ut som att det finns några som inte förstår det trots att dom får det förklarat för sig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Ja.D daVinci skrev:
Ja.D daVinci skrev:
Nej.D daVinci skrev:
Att donera pengar är att ge bort dem. Det har jag inte påstått att de gjort.D daVinci skrev:
Att de haft en vårdslös investeringspolicy kring gröna investeringar drivet av en vilja att ha en viss procent sådana i sin portfölj utan att det finns tillräckligt med bra investeringsobjekt tror jag däremot ligger ganska nära sanningen.
Ja du, hur kan det komma sig att just du så ofta får korta eller inga svar? Det förstår du nog egentligen utan att det behöver skrivas rakt ut.D daVinci skrev:
Ja det stämmer, kanske var frekvens en felskrivning och det var spänningen som avsågs 🧐Mikael_L skrev:
Det där kan inte stämma, det är något ljug som du har snappat upp och låtit dig duperas av.
Alla solcellsinvertrar har ett område för frekvensvariation som spänner sig över flera hertz, den jag har klarar 45-55Hz, medan elnätsoperatörerna endast tillåter några tiotals Hz diff innan de startar nödåtgärder som automatiska frånkopplingar od.
För där klipper ju invertrarna, och spänningsnivån kan variera stort inom ett nät.
Om det uppstod ett häftigt förbrukningsbortfall (som du skriver) och solanläggningarna stänger ned, så är det ju en problem-reducerande effekt dom levererar.S Snikholt skrev:
Solanläggningarna tar då ansvar för att nätet inte säckar ihop.
Eller var det kanske det du ville lyfta fram. Solanläggnignarnas positiva inverkan på spännings och frekvens-stabilitet.
Skogsägare
· 21 926 inlägg
Har volatiliteten och oförutsägbarheten i förbrukningen ökat? Var hittar du information om det?D daVinci skrev:
Jag vet inte varifrån du fått det här, men näppeligen från något jag skrivit.D daVinci skrev:
Därom är vi eniga.D daVinci skrev:
Skeptisk. För övrigt är det det oförutsägbara som är mest problematiskt. Ökad efterfrågan, som vid middagstid, kan ju förutses och matchas av marknaden.D daVinci skrev:
Din väg A är inte direkt fantasirik. Naturligtvis finns fler sätt att påverka utbud och efterfrågan på än med hårda straff.D daVinci skrev:
Saknar man exempelvis stabilitet i systemet kan man både fråga sig om sådan prissätts för dåligt och hur man hanterar avsaknaden av den.
Din envishet har framgått. Huruvida du även har rätt är en annan sak.D daVinci skrev:
Goldman Sachs har ju inte fått tillbaka miljarderna.Nötegårdsgubben skrev:
Och är det lekstuga som du påstår så handlar det ju om att donera. I praktiken.
Riktigt varför du har hittat på att Goldman Sachs skänker bort stora belopp är något bisarrt. De är enormt fixerade vid avkastning.
Och hur du får batteriproduktion till lekstuga är också bisarrt.
Det lär bero på att jag efterfrågar fakta, logik, rationellt tänkande.Nötegårdsgubben skrev:
De som hara ältar slagord har inget att komma med då. Och de flesta har någon slags spärr mot att ohämmat påstå att Goldman Sach skänker bort miljardbeopp till några att ha lekstuga med. På något sätt inser dom att det inte är sant.
Varför du inte inser det kan man fråga sig.
Skogsägare
· 21 926 inlägg
Eftersom de gjorde en dålig investering.D daVinci skrev:
Nej. Investeringar innebär alltid risk. Varför de tar så stora risker med gröna investeringar övergår mitt förstånd, men det är deras problem. När svenska staten gör samma sak är det, bl.a., mitt problem.D daVinci skrev:
Och du är fixerad vid en halmdocka du gjort.D daVinci skrev:
Det var ju ingen produktion. I alla fall inte mer än ett fåtal batteridelar.D daVinci skrev:
Tänk att det tror inte jag.D daVinci skrev:
Återigen, sluta lägga ord i munnen på mig.D daVinci skrev:
Jag tror de flesta frågar sig något annat. Det är nog inte heller ett för mig odelat positivt svar på den frågan, men än mindre för dig.D daVinci skrev:
Nä jag resonerade bara kring det som Mikael tog upp. Vad som kan få invertrar att klippa.D daVinci skrev:Om det uppstod ett häftigt förbrukningsbortfall (som du skriver) och solanläggningarna stänger ned, så är det ju en problem-reducerande effekt dom levererar.
Solanläggningarna tar då ansvar för att nätet inte säckar ihop.
Eller var det kanske det du ville lyfta fram. Solanläggnignarnas positiva inverkan på spännings och frekvens-stabilitet.
I Volkswagens fall var det en rent strategisk bedömning och investeringsvilja, de ville helt enkelt ha en viss kontroll på en del av den batteriproduktion som de är beroende av och kommer bli alltmer beroende av.Nötegårdsgubben skrev:
Och gärna produktion på samma kontinent, samt möjligheten att få en kunskapsinhämtning för att ev i framtiden driva egna fabriker.
Så jag skulle inte kalla det för lekstuga öht, utan ett kanske rätt sunt affärsbeslut, men där man missat en del av vilka risker om fanns.
Det höll f.ö på att inte alls bli något Northvolt, det var först efter att Volkswagen kom med som stor medfinansiär som det började bli möjligt.
Skogsägare
· 21 926 inlägg
Ja, möjligen. Och jag förväntar mig inte att alla satsningar någon gör ska löna sig. Men när ett företag går något hundratal miljarder back och inte ens i liten skala fått ut det man föresatt sig att göra trots att flera andra lyckats med samma sak är ju något galet.Mikael_L skrev:
Som sagt, inget konstigt i målet.Mikael_L skrev:
Jag kallar framför allt verksamheten i Northvolt lekstuga.Mikael_L skrev:
Det var ju synd för de andra att även VW gick med då.Mikael_L skrev:
Hej daVinciD daVinci skrev:
Vindkraftverk och solceller har ibland omriktare som kan producera eller uppta reaktiv effekt
Dvs kapacitiv eller induktiv reaktiv effekt
Detta kan då användas för att kunna styra spänningsnivån på det elnät dit de är anslutna.
Men det gäller att detta kan göras tidsmärssigt samordnat och på rätt plats i elnäten.
Så att inte lokala överspännimgar med frånkoppling tex inträder.
Eller ocillationer.
Samordning av flera reglersystems stabilitet är inte enkelt
Här en forskningsstudie gällande oscillatuion jag deltog i 2014; "Converter induced resonances in microgrids due to high harmonic distortion"
https://www.icrepq.com/icrepq'14/317.14-Etherden.pdf
Redigerat:
Hej NötegårdsgubbenNötegårdsgubben skrev:
Varför skriver du så?
Northvolt hade väl producerat batterier till Scania
Från SvT kan vi läsa; ”Scania välkomnar nya Northvolt-köparen” (Publicerad 8 augusti 2025)
”Scania var Northvolts sista kunder och köpte batterier senast i maj 2025. Nu välkomnar man alltså beskedet att den amerikanska batteritillverkaren tar över.”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/scania-valkomnar-nya-northvolt-koparen
Redigerat:
Skogsägare
· 21 926 inlägg