Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att de inte lyckades producera något eget katodmaterial. De klarade av att göra anoddelen och att montera ihop delarna, men de lyckades aldrig själva göra ett helt batteri.
Hej
Nu sitter jag inte inne i företaget

Men klarade de inte av hela processen i liten skala i utvecklingsfabriken i Västerås?

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Men hade inte klarat av hela processen i liten skala i utvecklingsfabriken i Västerås
Jag vet inte om det skulle stått ”Men hade de inte…?” eller ”Man hade inte…”.

Om det är det första så vet jag inte, men då hade de i så fall inte lyckats skala upp, för i Skellefteå gjorde de det inte. Om det är det andra så: Synd, men oavsett om det hade gått i utvecklingsfabriken eller inte så lyckades de inte i industriell skala.

Oavsett vilket så vet du nu varför jag svarade som jag gjorde.

Om det är det första så vet jag inte, men då hade de i så fall inte lyckats skala upp, för i Skellefteå gjorde de det inte. Om det är det andra så: Synd, men oavsett om det hade gått i utvecklingsfabriken eller inte så lyckades de inte i industriell skala.

Hej
Jag har nu korrigerat och skrivit tydligare

Hej Nötegårdsgubben

Det var bl.a. jag tidigare läst, att de klarade av att tillverka användbara celler i liten skala;

”Northvolts problem: Det är svårt att tillverka batterier”
https://etn.se/index.php/teknik/71458-det-ar-svart-att-fa-snurr-pa-en-gigafabrik.html

”Trimningen av processen kan inte ske i Northvolts FoU-anläggning i Västerås. Den använder andra, mindre maskiner. Labs i Västerås levererar visserligen inte bara prototyper, utan användbara celler. Men den gör heller inte riktig massproduktion.
– Den är någonstans däremellan. Den ger Northvolt ett lite bättre recept att utgå ifrån i Skellefteå. Den kan ge ett hum om initialparametrar.”

Man klarade av att tillverka celler i liten skala i Västerås
Svårigheten var att skala upp till industriell skala som bl.a. framgår av artikeln.
Det tar normalt en lång tid
En tid som de inte hade

Redigerat:
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej Nötegårdsgubben

Det var bl.a. jag tidigare läst, att de klarade av att tillverka användbara celler i liten skala;

”Northvolts problem: Det är svårt att tillverka batterier”
[länk]

”Trimningen av processen kan inte ske i Northvolts FoU-anläggning i Västerås. Den använder andra, mindre maskiner. Labs i Västerås levererar visserligen inte bara prototyper, utan användbara celler. Men den gör heller inte riktig massproduktion.
– Den är någonstans däremellan. Den ger Northvolt ett lite bättre recept att utgå ifrån i Skellefteå. Den kan ge ett hum om initialparametrar.”

Man klarade av att tillverka celler i liten skala i Västerås
Svårigheten var att skala upp till industriell skala som bl.a. framgår av artikeln.
Det tar normalt en lång tid
En tid som de inte hade
Jag kanske är helt bakom flötet, men vill minnas att det i media framställdes som att en stor orsak var att de köpt kinesiskt maskineri, som de (kineserna) inte delade med sig kunskaperna om i tillräcklig omfattning. Detta kanske inte stämmer öht. Men det är vad jag minns.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Jag kanske är helt bakom flötet, men vill minnas att det i media framställdes som att en stor orsak var att de köpt kinesiskt maskineri, som de (kineserna) inte delade med sig kunskaperna om i tillräcklig omfattning. Detta kanske inte stämmer öht. Men det är vad jag minns.
Hej
Det förekommer många olika beskrivningar om detta

Vad som egentligen hände är nog svårt att veta för oss utomstående

Redigerat:
  • Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Jag har hört samma sak från folk som säger sig ha insyn. Om de har det kan inte jag veta dock.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Någon fantiserade ihop det och spred ut. Men det är helt uteslutet. Det är inte så det går till när man köper utrustning.

Vad det handlade om är att det är helt enkelt svårt att rampa upp produktion till så stora volymer från en pilotlina.
Eller om man ska undvika ordet svårt så tar det helt enklet mycket tid. Man kan rampa up poch få urkass yield och det var väl ungefär det som hände. Sedan kommer en mycket låg process där man skall försöka optimera yielden så att lönsamhet så småningom uppstår.

Tror det har nämts att dom hade 2500 parametrar att optimera. Och då tar det tid. Speciellt som dessa inte är okorrelerade utan kan ha olinjära relationer med varandra. Det är inte bara att kopiera politlinan eftersom alla maskiner är individer och inte fungerar identiskt. Och batteriproduktion är känsligt.

Misstaget var att inte säkra kapital för att låta detta ta den långa tid det tar. Men när kunderna står och knackar på och vill lägga order så är det svårt att säga nej. Och för att klara alla order så måste man fortsätta expandera.

CATL och BYD har naturligtvis gått igenom samma sak, men har skyndat mer långsamt.
För Na-jon så har t ex CATL hållit på och rampat upp och modifierat cellen i flera års tid. Och dom har fortfarande inte någon stor volymproduktion.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Någon fantiserade ihop det och spred ut. Men det är helt uteslutet. Det är inte så det går till när man köper utrustning.

Vad det handlade om är att det är helt enkelt svårt att rampa upp produktion till så stora volymer från en pilotlina.
Eller om man ska undvika ordet svårt så tar det helt enklet mycket tid. Man kan rampa up poch få urkass yield och det var väl ungefär det som hände. Sedan kommer en mycket låg process där man skall försöka optimera yielden så att lönsamhet så småningom uppstår.

Tror det har nämts att dom hade 2500 parametrar att optimera. Och då tar det tid. Speciellt som dessa inte är okorrelerade utan kan ha olinjära relationer med varandra. Det är inte bara att kopiera politlinan eftersom alla maskiner är individer och inte fungerar identiskt. Och batteriproduktion är känsligt.

Misstaget var att inte säkra kapital för att låta detta ta den långa tid det tar. Men när kunderna står och knackar på och vill lägga order så är det svårt att säga nej. Och för att klara alla order så måste man fortsätta expandera.

CATL och BYD har naturligtvis gått igenom samma sak, men har skyndat mer långsamt.
För Na-jon så har t ex CATL hållit på och rampat upp och modifierat cellen i flera års tid. Och dom har fortfarande inte någon stor volymproduktion.
Låter rimligt det du säger. Men samtidigt går det ju inte lättare om leverantören som ska hjälpa dig förstå hur du ska använda grejorna jävlas… håller det inte för orimligt att det gjordes också.

På temat så lyssnade jag på en diskussion på radion idag när jag körde bil. Handlade om Kinas försprång, och då särskilt om jordartsmetaller. I princip att de står redo att prisdumpa så fort någon ens är i närheten av att komma igång med konkurrerande verksamheter. Om det så rör sig om jordartsmetaller eller batterier…
Man menade att utan statliga stöd kan vi glömma det, typ så.

Så om kineserna obstruerat för Northvolt så blir iallafall inte jag förvånad.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
För några år sedan höll Tysklands elnät på att totalkrascha då det blev ett större konsumtionsbortfall. En massa privata solcellsanläggningar slutade leverera då frekvensen blev för hög. Eftersom det var mer produktion från solcellsanläggningarna än konsumtionsbortfallet så orsakade överkompensationen istället att frekvensen sjönk för mycket. Elsystemet höll alltså på att hamna i självsvängning med kompensationsåtgärder.
har du någon referens med närmare information om när det här ska ha inträffat – eller referens till varifrån du fått informationen – något som styrker det du skrev?

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Kärnkraftsindustrin har väl haft det än värre då knappt någon velat bygga något de senaste decennierna.
Solpanelsindustrin har iaf gott om kunder som köper.
Alla leverantörer av kärnkraftverk har gått i konkurs eller eller hamnat på obestånd de senaste 10 åren, inte ens deras verksamhet för eftermarkanad och bränsle går med vinst.

B basseman skrev:
Alla leverantörer av kärnkraftverk har gått i konkurs eller eller hamnat på obestånd de senaste 10 åren,
Det lät så otroligt så kollade upp med senaste igångsatta i Norden Olkiluoto 3.
Main contractor var Framatome som ägs av EDF till 80%

Électricité de France (EDF) och Mitsubishi Heavy Industries (MHI).

EDF har ett market cap på över 500miljarder SEK, Framatome gjorde vinst förra året…
Har du lust å revidera ditt claim…?

https://www.framatome.com/medias/framatome-reports-2024-financial-results/

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
B basseman skrev:
Alla leverantörer av kärnkraftverk har gått i konkurs eller eller hamnat på obestånd de senaste 10 åren, inte ens deras verksamhet för eftermarkanad och bränsle går med vinst.
"Alla"?

Kinesiska CGN/CNNC samt ryska Rosatom bygger många kkv i östern och vi tittar på.

https://world-nuclear.org/informati...e-generation/plans-for-new-reactors-worldwide

Nu blir det ett omtag i väst med SMR reaktorer.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
P paralun skrev:
"Alla"?

Kinesiska CGN/CNNC samt ryska Rosatom bygger många kkv i östern och vi tittar på.

[länk]

Nu blir det ett omtag i väst med SMR reaktorer.
De kinesiska och ryska leverantörerna redovisar inte några ekonomiska siffror. Kina har valt att investera mer i sol och vind än kärnkraft, det visar var de ser bäst avkastning på investeringar.

SMR är det ingen som byggt än och gjort positivt ekonomiskt resultat, mest en pappersprodukt än så länge

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.