Mikael_L
J JockeHX skrev:
Jag är pessimistisk. Jag pratar normalt inte politik utan håller mig till sakfrågan vilket är energisystemet, men partierna måste släppa sargen och förstå att alla fossilfria kraftslag måste byggas ut från och med igår. Men utifrån debatten står vi fortfarande och diskuterar nettoexport, vindkraft vs kärnkraft.

Det bästa vore om de alla unisont gav Svenska Kraftnät och Vattenkraft ett uppdrag att ta fram ett elsystem som funkar i alla lägen och som levererar det som ska till vår kommande elektrifiering och som inte är sårbart för extern påverkan både i kris- och krigstider samt till ett vettigt pris.

OBS vettigt pris, vi måste förstå att ett elsystem inte kan leverera priser till 10-30 öre längre över tid. Men både vi hushåll (eller jag iaf) och företag fullkomligen skriker efter stabila elpriser som inte är så volatila som idag.
Då tråden heter vad den heter, och var tänkt att avhandla det som var tänkt och syns i rubriken och i första inlägget, så passar jag på att lägga in denna bild ännu en gång:
624557-b7f620b51fda0cfe55c07d222d780d89.jpg

Tycker inte DU att vi verkar vara på rätt väg, att det svenska elsystemet kommer närmare och närmare det du önskar.
Du ser ju rätt tydligt här att för varje år som gått sedan år 2007 så har vi stadigt exporterat mer och importerat mindre.
(och du kan nog ta fram mer data ännu längre bak i tiden för att upptäcka att energins heliga graal finns inte att finna i det förflutna)
Vad är du ute efter egentligen?, du vill väl knappast ha det motsatta, att vi blir alltmer beroende av import av el.

Elpriser kommer inte att bli stabila, och behöver inte heller vara det. Om man absolut vill ha stabila elpriser så får du teckna långa fasta avtal. Jag ser det inte som viktigt och har således rörligt.

Mikael_L
D djac skrev:
Bara en liten korrigering, det som hänt i södra Sverige är att de lokala näten inte varit dimensionerade för stora ökningar, det handlar inte om elproduktion utan lokala distributionsnät och är en helt annan fråga.
Se
J JockeHX skrev:
Lokala distributionsnät? Nej det stämmer inte alls.

[länk]

[länk]

Här är två exempel på företag som stoppades, Polykemi och Pågen. I bägge fallen är det stopp pga att vi inte kan överföra tillräckligt från norr till söder och att vi inte har tillräcklig elproduktion lokalt.

Lokala distributionsnätet var inte alls orsaken.
DET kan inte stämma.
Vi har ju exporterat från SE4 precis varenda timme i flera år nu.
Så det finns ingen elbrist i SE4, det är bara att köpa lite mer i elområd 4, så exporterar vi mindre.
Köper vi mycket mer i SE4 kanske vi t.o.m kan behöva importera. Hoppas det fortfarande går, att ledningarna inte glömt bort att de kan frakta el i andra riktningen ... ;)

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då tråden heter vad den heter, och var tänkt att avhandla det som var tänkt och syns i rubriken och i första inlägget, så passar jag på att lägga in denna bild ännu en gång:
[bild]

Tycker inte DU att vi verkar vara på rätt väg, att det svenska elsystemet kommer närmare och närmare det du önskar.
Du ser ju rätt tydligt här att för varje år som gått sedan år 2007 så har vi stadigt exporterat mer och importerat mindre.
(och du kan nog ta fram mer data ännu längre bak i tiden för att upptäcka att energins heliga graal finns inte att finna i det förflutna)
Vad är du ute efter egentligen?, du vill väl knappast ha det motsatta, att vi blir alltmer beroende av import av el.
Är väl egentligen ingen ide vad jag skriver då DU ändå brukar tolka det som du vill, men i elområde 3 år 2016 var aldrig priset över 49 öre, 2017 41 öre men 2022 uppe på 297 öre och under hösten-vinter aldrig under 95 öre. Krig-gasproblem på kontinenten, mer kablar ut från tex Norge är väl det som påverkade prierna mest. Mer vindkraft kommer många gånger skapa ännu mer export i dina kurvor men fungerar aldrig under högtryck på vintern och solpaneler är ännu sämre. Är ju bara att kolla på Danmark lite då och då. MWh har de säkert men inte MW, tex i går kväll och hela natten.

Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]

Visst är det så intressant med elsystemet? Varför kan vi ha problem när nettoexporten är så hög och att vi importerar så få timmar per år?

Jo, pga följande:

Vi har subventionerat vindkraften en lång tid och lagt ner kärnkraft (och reservkraft). Samtidigt har vi byggt mer kablar mot kontinenten så att vi kan exportera det överflöd vindkraften ger när det blåser. 12.000MW vindkraft har byggts. Tidigare importerade vi för att det var billigare, nu importerar vi för att vi inte kan råda oss själva när det är kallt och inte blåser.

Vad får detta för effekt? Jo, SE4 är nu sämst i hela EU vad gäller produktion på el. Importen till SE4 är enorm, och egenproduktionen extremt låg. Vad är då nackdelen med detta?

1. Sårbarhet. En väl vald attack mot stamnätet kan slå ut stora delar av södra sverige
2. När det är kallt och inte blåser så måste vi bevisligen, som hände denna vinter, spara på el för att inte göra rullande nedsläckningar, denna gång tack vare prissignalen.

När det inte finns redundans kvar ökar sårbarheten. Intermittent kraft har samma problem. Av 12.000MW så ligger vindkraften och tuggar på under 1000MW ganska ofta. Senast denna vecka när vi haft högre priser.

Och då kommer vi in på priserna.

Under decennier framöver kommer fossil kraft sätta priset från utlandet. Enda sättet vi kan gardera oss är att vi måste ha en massa produktion och fylla våra exportkablar. Då får vi låga priser.

Men redan år 2027 är vi nettoimportörer enligt SvK om elektrifieringen tar fart på det sätt det är planerat. Det är högst osannolikt att produktion kommer kunna byggas i den takt vi vill, även om vi börjar bygga alla kraftslag samtidigt.

Om vi väljer att enbart bygga vindkraft och inte planerbar kraft, vad kommer då hända? Jo med en allt större del intermittent kraft blir priserna ännu mer volatila, och sårbarheten när vi väl kommer till den där kalla och icke blåsiga dagen blir än värre.

D Daniel 109 skrev:
Elpriser kommer inte att bli stabila, och behöver inte heller vara det. Om man absolut vill ha stabila elpriser så får du teckna långa fasta avtal. Jag ser det inte som viktigt och har således rörligt.
Jo men poängen är att elpriset inte ska vara "volatilt" sen ska elpriset givetvist kunna variera.
Men nu har vi ju ett mycket stort gemensamt EU elunderskott när det inte blåser och ett antal kablar som ska fyllas till "misärländer" som Danmark och Tyskland.

Mikael_L
G OMathson skrev:
men i elområde 3 år 2016 var aldrig priset över 49 öre, 2017 41 öre men 2022 uppe på 297 öre och under hösten-vinter aldrig under 95 öre. Krig-gasproblem på kontinenten, mer kablar ut från tex Norge är väl det som påverkade prierna mest.
Jag började tråden med påståendet att Sveriges elproduktion aldrig varit bättre.
Jag baserar det på att vi för varje år slår nya rekord i producerad energi, högsta effekt, ökad export, färre timmar med import.
Jag har sett att det är så, jag har redovisat detta i denna tråd med data från Svenska kraftnät och nordpool.
Ingen har protesterat (jo många har protesterat, men ingen har kunnat visa att det är på annat vis).

Jag har också meddelat att jag anser att ingen svensk politiker, eller svensk politiskt parti har gjort något fel, det finns ingen skuld att kasta på någon i detta land, för även om politiker nu har gjort en hel del fel, och framförallt ljugit massor, så har ändå Svensk elproduktion faktiskt ändå blivit allt bättre under åren.

Jag har inte berört priset på produktion, det tror jag är väldigt svårt att ta reda på, vi kan lätt ta reda på vad de fått när de sålt, men produktionspriset, marginalen, är nog hyggligt väl förborgade hemligheter hos kraftproducenterna, som dessutom går att trixa med genom bokföringsmässiga åtgärder. Inget vet ens vad det kostar att tillverka en kWh kärnkraftsel, minst lika svårt att bedöma priset på de andra kraftslagen.
Du påstod att produktionen idag var mycket dyrare, ändrade sen till lite dyrare.
Jag tror nog att du egentligen menade försäljningspriset först, men insåg (när jag ifrågasatte) att detta inte har ett dyft att göra med produktionen i Sverige.
Sen ville du försöka rädda hälften av vad du skrev. (Förlåt att jag försöker gissa vad du tänker och menar, hade jag fel kan du meddela detta så accepterar jag, du behöver inte förklara dig något mer)

Däremot har JAG berört försäljningspris en del, detta för att kontrollera ifall det verkar finnas någon koppling mellan nordpools pris och vår produktuktion, vår export, vår import osv.
Detta för att undersöka det så många påstår, att vi har högt elpris för att 2 reaktorer lades ner, att vi annars skulle haft lägre.
Jag har haft mycket svårt att leda något sådant samband i bevis, det finns lika många trender åt rätt håll som åt motsatt håll, så det verkar högst osannolikt.

Slutligen har jag även berört gaspriset, och kunnat se och visat att vårt elpris följer gaspriset nästan slaviskt, t.o.m att det rekordbilliga året 2020 kan förklaras med att gaspriset var rekordlågt det året.

Och då faller det tillbaka till att det verkar som att de senaste 20 månadernas höga samt volatila elpriser fortfarande inte har att göra något med vad som händer/hänt i Sverige, samt vad politiker gjort och inte gjort.

Och vidare kan jag också inse att om lilla jag, helt utan en hel stab med folk som jag kan sätta på att undersöka och utreda saker och ting, samt god tillgång till sakkunniga och kanaler till allt inom hela statsapparaten kan komma på detta, att det hela berodde på saker som hände utomlands, så får jag ju inse att många politiker har blåljugit, då de alltså ännu bättre och lättare än mig borde kunnat räkna ut detta.
Tyvärr har några av mina favoritpolitiker varit med på detta tåget, jag kommer nog bestraffa dem i nästa val.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Vi har subventionerat vindkraften en lång tid och lagt ner kärnkraft (och reservkraft). Samtidigt har vi byggt mer kablar mot kontinenten så att vi kan exportera det överflöd vindkraften ger när det blåser. 12.000MW vindkraft har byggts. Tidigare importerade vi för att det var billigare, nu importerar vi för att vi inte kan råda oss själva när det är kallt och inte blåser.
Men du har data på att vi ändå importerar allt färre timmar per år samt med allt lägre effekt.
Detta motsäger totalt att vi skulle fått ökande effektbrist vid vissa tillfällen, även om medlet skulle vara bättre.

Kika på faktiska data, om vi importerar 100 timmer istället för 200, eller för ytterligare några år tidigare 800 timmar, och om maxeffekten NÄR vi importerar sjunker - hur kan det rimma med det du påstår?

Fakta finns ju i form av siffror, du behöver ju inte gissa.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men du har data på att vi ändå importerar allt färre timmar per år samt med allt lägre effekt.
Detta motsäger totalt att vi skulle fått ökande effektbrist vid vissa tillfällen, även om medlet skulle vara bättre.

Kika på faktiska data, om vi importerar 100 timmer istället för 200, eller för ytterligare några år tidigare 800 timmar, och om maxeffekten NÄR vi importerar sjunker - hur kan det rimma med det du påstår?

Fakta finns ju i form av siffror, du behöver ju inte gissa.
Jag har redan utförligt skrivit om detta, men om vi vänder på frågan. Hur tror du det hänger ihop? Energi utvinns ju inte ur tomma luften, och med nedlagd produktion i södra sverige (vilket jag antar att du håller med om - B1, B2, O1, O2 samt R1, R2 är ju trots allt fysiskt nedlagda) vad är det då som gör att vi får färre timmar per år som vi importerar?

Och vad är det som gör att Svenska Kraftnät för första gången bedömt risken som "reell" att rullande bortkoppling skulle kunna ske i södra sverige?

Mikael_L
J JockeHX skrev:
Vad får detta för effekt? Jo, SE4 är nu sämst i hela EU vad gäller produktion på el. Importen till SE4 är enorm, och egenproduktionen extremt låg. Vad är då nackdelen med detta?
Den största importen till SE4 är väl från SE3?
Men även en hel del från Danmark när det blåser ...

SE4 har väl nästan alltid, under hela 1900-talet och senare, haft effektbrist, det var nog endast under Barsebäckseran som de kanske inte hade effektbrist ...?
(Nu gissar jag alltså, men tror att det är så. Men om Sydkraft gick ihop med Krångede AB för att bygga landets första stamlinje, ner till Skåne, så borde det betyda att Skåne hade effektbrist redan då.

https://teknikhistoria.nyteknik.se/premium-stamnatet/el-at-alla-stamnatet-band-ihop-sverige/1671484
)

• Gilla
Anonymiserad 238506 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JockeHX skrev:
Jag har redan utförligt skrivit om detta, men om vi vänder på frågan. Hur tror du det hänger ihop? Energi utvinns ju inte ur tomma luften, och med nedlagd produktion i södra sverige (vilket jag antar att du håller med om - B1, B2, O1, O2 samt R1, R2 är ju trots allt fysiskt nedlagda) vad är det då som gör att vi får färre timmar per år som vi importerar?
Ja det är nästan lite märkligt.
Jag ser bara två saker som kan påverkat märkbart, dels energieffektiviseringar (jag har jobbat med en del av detta i flera år - iom att jag är med och bygger om uppvärmings och ventilationssystem i stora kommersiella byggnader, bara att byta fläktarnas gamla asynkronmotorer mot EC-motorer spara rätt mycket el varje år, sen till det smartare och mer behovsstyrd ventilation och värme, gör mycket. När det är klart behövs det mindre än halva säkringsstorleken)
Dels vindkraftsutbyggnad.
Solkraften har börjat synas lite lite i statistiken, men den ersätter inte på långa vägar den nedlagda kärnkraften.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Den största importen till SE4 är väl från SE3?
Men även en hel del från Danmark när det blåser ...

SE4 har väl nästan alltid, under hela 1900-talet och senare, haft effektbrist, det var nog endast under Barsebäckseran som de kanske inte hade effektbrist ...?
(Nu gissar jag alltså, men tror att det är så. Men om Sydkraft gick ihop med Krångede AB för att bygga landets första stamlinje, ner till Skåne, så borde det betyda att Skåne hade effektbrist redan då.

[länk]
)
Vi har haft en massa reservkraftverk som har kunnat kicka igång vid effektbrist om det skulle behövas. De är numera till stor del nerlagda. Plus du vet, kärnkraftverk. Ringhals ligger trots på gränsen mellan SE3 och SE4.

"Därmed slöts även ett underförstått kontrakt med svenska privatpersoner: billig och leveranssäker el var en självklarhet i Sverige, också när elbehovet var som störst de kallaste vinterkvällarna. I mellersta och södra Sverige stod nämligen ett tiotal reservkraftverk startklara."

https://www.dn.se/ekonomi/elen-kan-stangas-ner-hur-hamnade-vi-har/

Mikael_L
J JockeHX skrev:
Och vad är det som gör att Svenska Kraftnät för första gången bedömt risken som "reell" att rullande bortkoppling skulle kunna ske i södra sverige?
Nejdå, det är inte första gången. Svenska kraftnät larmar om än det ena och än det andra hela tiden, du hittar liknande tongångar 30 bakåt i tiden, sen fanns inte internet så då får man börja bläddra i tidningar.

G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag började tråden med påståendet att Sveriges elproduktion aldrig varit bättre.
Jag baserar det på att vi för varje år slår nya rekord i producerad energi, högsta effekt, ökad export, färre timmar med import.
Jag har sett att det är så, jag har redovisat detta i denna tråd med data från Svenska kraftnät och nordpool.
Ingen har protesterat (jo många har protesterat, men ingen har kunnat visa att det är på annat vis).

Jag har också meddelat att jag anser att ingen svensk politiker, eller svensk politiskt parti har gjort något fel, det finns ingen skuld att kasta på någon i detta land, för även om politiker nu har gjort en hel del fel, och framförallt ljugit massor, så har ändå Svensk elproduktion faktiskt ändå blivit allt bättre under åren.

Jag har inte berört priset på produktion, det tror jag är väldigt svårt att ta reda på, vi kan lätt ta reda på vad de fått när de sålt, men produktionspriset, marginalen, är nog hyggligt väl förborgade hemligheter hos kraftproducenterna, som dessutom går att trixa med genom bokföringsmässiga åtgärder. Inget vet ens vad det kostar att tillverka en kWh kärnkraftsel, minst lika svårt att bedöma priset på de andra kraftslagen.
Du påstod att produktionen idag var mycket dyrare, ändrade sen till lite dyrare.
Jag tror nog att du egentligen menade försäljningspriset först, men insåg (när jag ifrågasatte) att detta inte har ett dyft att göra med produktionen i Sverige.
Sen ville du försöka rädda hälften av vad du skrev. (Förlåt att jag försöker gissa vad du tänker och menar, hade jag fel kan du meddela detta så accepterar jag, du behöver inte förklara dig något mer)

Däremot har JAG berört försäljningspris en del, detta för att kontrollera ifall det verkar finnas någon koppling mellan nordpools pris och vår produktuktion, vår export, vår import osv.
Detta för att undersöka det så många påstår, att vi har högt elpris för att 2 reaktorer lades ner, att vi annars skulle haft lägre.
Jag har haft mycket svårt att leda något sådant samband i bevis, det finns lika många trender åt rätt håll som åt motsatt håll, så det verkar högst osannolikt.

Slutligen har jag även berört gaspriset, och kunnat se och visat att vårt elpris följer gaspriset nästan slaviskt, t.o.m att det rekordbilliga året 2020 kan förklaras med att gaspriset var rekordlågt det året.

Och då faller det tillbaka till att det verkar som att de senaste 20 månadernas höga samt volatila elpriser fortfarande inte har att göra något med vad som händer/hänt i Sverige, samt vad politiker gjort och inte gjort.

Och vidare kan jag också inse att om lilla jag, helt utan en hel stab med folk som jag kan sätta på att undersöka och utreda saker och ting, samt god tillgång till sakkunniga och kanaler till allt inom hela statsapparaten kan komma på detta, att det hela berodde på saker som hände utomlands, så får jag ju inse att många politiker har blåljugit, då de alltså ännu bättre och lättare än mig borde kunnat räkna ut detta.
Tyvärr har några av mina favoritpolitiker varit med på detta tåget, jag kommer nog bestraffa dem i nästa val.
Jag har aldrig påstått att produktionspriset ökat speciellt mycket, kan hända att det blev hänvisningsfel men "brukare" är inte producenter. Sen kan man ju undra vem som egentligen fick betala för förtida nedläggning av Barsebäck, O2 plex ca 8 miljarder, R1 och R2 osv. Jag tror att denna kapitalförstörning har och kommer att betalas av brukarna, alltså privat konsumenter och företag (ökat pris på el) samt onödigt ökad fossil CO2 samt beroende av Putin/Qatar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.