J JockeHX skrev:
Det glöms bort i debatten att alla vi konsumenter, sannolikt även ni i tråden, sparade in som fasikens i vinter på elen. Den dagen när vi importerade 3000MW så sparade vi även runt 10% av totala konsumtionen, dvs säkerligen över 2000MW till. Totalt saknades alltså 5000MW.

Tyska kolkraften och gynnsamma vattennivån på dammarna i Norge räddade oss. Plus vi själva.
Jo men det är ju framåt vi ska se och om vi ska göra stora satsningar på elintensiv industri?
Hybrit, Norrbotten. Batterifabrik-Trollhättan osv osv eller ska vi flytta all industri till Kina eller Indien?

Sen kommer vi tyvärr att få leva med det enorma elunderskottet som Tyskland skapat och de får väl köra sin kolkraft!

P paralun skrev:
Jo men det är ju framåt vi ska se och om vi ska göra stora satsningar på elintensiv industri?
Hybrit, Norrbotten. Batterifabrik-Trollhättan osv osv eller ska vi flytta all industri till Kina eller Indien?

Sen kommer vi tyvärr att få leva med det enorma elunderskottet som Tyskland skapat och de får väl köra sin kolkraft!
Är inte helt med på vad det har med mitt inlägg och göra? Vill du att jag svarar på frågan om hur vi ska göra med vår elintensiva industri?

G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm.
Har du någon data på att Sveriges elproduktion är dyrare idag?
Jag har fått för mig att den är billigare, men jag kan ha fel.
Men då du först påstod att den är dyrare så tycker jag att du kan börja med att förklara.
(Jag har påstått att den är bättre, och jag har lagt många timmars arbete på att förklara detta).

Vidare påstår du här att Sveriges elproduktion är mer beroende av andra länder, kan du förklara hur?
Ok, du vill inte förstå... jag menade självklart inte att produktionen är speciellt mycket dyrare men det är dyrare för brukarna och ja, vi är mer kopplade till andra länder numera och därmed även priserna.

G OMathson skrev:
Ok, du vill inte förstå... jag menade självklart inte att produktionen är speciellt mycket dyrare men det är dyrare för brukarna och ja, vi är mer kopplade till andra länder numera och därmed även priserna.
Jag förstod heller inte å säkert flera med mig.
Ett tips är att skriva vad man menar.., INTE att utgå från att alla läsare förstår att man egentligen menar nåt annat.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
jag menade självklart inte att produktionen är speciellt mycket dyrare
Men nu skrev du det igen, du påstår fortfarande att vår produktion är dyrare ...
Är det verkligen så?
Jag tvivlar ...

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den grafen hade sina brister.
Så i denna nya graf så lade jag import på höger y-axel, med 10 ggr förstoring, ty Sveriges elimport är så försvinnande liten att den inte syns jämfört med produktion eller export.

Sen vände jag på kurvan för export, till positiva värden, ty vi har som regel svårt att se ett högre negativt värde som ökande, jag tror det blir lättare att bedöma grafen om man ser det som positiva värden, dvs hur många GWh vi exporterat.

Och så kan vi se här när R2 och R1 stoppades, vad hände?
[bild]
Graferna går att förstora, i min webläsare måste jag öppna i ny flik, det kan säkert fungera på annat vis för andra webläsare, operativ osv.
Inget hände när R1,R2 stängde. Graferna visar att vi exporterar mer sedan 2021, men visar inte just nåt annat.

J JockeHX skrev:
Är inte helt med på vad det har med mitt inlägg och göra? Vill du att jag svarar på frågan om hur vi ska göra med vår elintensiva industri?
Du tittade ju på nuläget och en kort tid bakåt, utmaningen är ju att se framåt och det mycket viktiga med att Sverige måste kunna behålla sin konkurrenskraft för elintensiv industri.
Om vi inte satsar så är nog Volvo de som först flyttar och sedan stålverken.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nu skrev du det igen, du påstår fortfarande att vår produktion är dyrare ...
Är det verkligen så?
Jag tvivlar ...
Eftersom du är den som hakar upp dig - vad menar du med "dyrare" och "billigare" i det här fallet?

Dyrare/billigare än tidigare år? Dyrare/billigare än andra länder? Dyrare/billigare än motsvarande energislag i andra länder? Dyrare/billigare för enskilda anläggningar, eller sett till den totala mixen? Menar du marginalkostnad för produktionen? Tar det hänsyn till löpande utgifter för underhåll? Räntekostnader? Förväntad avkastning från ägarna?

(Inget av det här spelar roll för OMathsons uttalande, eftersom han helt uppenbart menar "inte speciellt mycket dyrare" = inte (speciellt mycket dyrare)" = "billigare eller (marginellt dyrare)". Med tanke på att det allmänna prisläget gått upp upp för alla andra företag är det väl inte orimligt att tro att underhållskostnader för existerande kraftverk gått upp en liten smula de också. Tyvärr kunde jag inte hitta något om det i t.ex. Vattenfalls årsrapport. Och återigen så har det ingen relevans för hans uttalande, eftersom han ursprungligen avsåg pris till konsument.)

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P paralun skrev:
Du tittade ju på nuläget och en kort tid bakåt, utmaningen är ju att se framåt och det mycket viktiga med att Sverige måste kunna behålla sin konkurrenskraft för elintensiv industri.
Om vi inte satsar så är nog Volvo de som först flyttar och sedan stålverken.
Elintensiv industri har fått stå tillbaka i södra sverige under en lång period. De har fått nej till att bygga ut pga avsaknad elproduktion.

Redan där borde väckarklockan ringt, men istället har debatten hela tiden handlat om NettoExporten(tm).

J JockeHX skrev:
Elintensiv industri har fått stå tillbaka i södra sverige under en lång period. De har fått nej till att bygga ut pga avsaknad elproduktion.

Redan där borde väckarklockan ringt, men istället har debatten hela tiden handlat om NettoExporten(tm).
Jo men den frågan är ju helt mot utmaningen Danmark-Tyskland och deras icke trovärdiga energiekvation.
Nu sätter jag en guldpeng på att det snabbt blir ett beslut om R5/R6 så fort man möblerat om i Vattenfalls styrelse. Sen borde Karlshamn vara idealiskt för ett par SMR-reaktorer.

P paralun skrev:
Jo men den frågan är ju helt mot utmaningen Danmark-Tyskland och deras icke trovärdiga energiekvation.
Nu sätter jag en guldpeng på att det snabbt blir ett beslut om R5/R6 så fort man möblerat om i Vattenfalls styrelse. Sen borde Karlshamn vara idealiskt för ett par SMR-reaktorer.
Jag är pessimistisk. Jag pratar normalt inte politik utan håller mig till sakfrågan vilket är energisystemet, men partierna måste släppa sargen och förstå att alla fossilfria kraftslag måste byggas ut från och med igår. Men utifrån debatten står vi fortfarande och diskuterar nettoexport, vindkraft vs kärnkraft.

Det bästa vore om de alla unisont gav Svenska Kraftnät och Vattenkraft ett uppdrag att ta fram ett elsystem som funkar i alla lägen och som levererar det som ska till vår kommande elektrifiering och som inte är sårbart för extern påverkan både i kris- och krigstider samt till ett vettigt pris.

OBS vettigt pris, vi måste förstå att ett elsystem inte kan leverera priser till 10-30 öre längre över tid. Men både vi hushåll (eller jag iaf) och företag fullkomligen skriker efter stabila elpriser som inte är så volatila som idag.

• Gilla
djac
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Jag är pessimistisk. Jag pratar normalt inte politik utan håller mig till sakfrågan vilket är energisystemet, men partierna måste släppa sargen och förstå att alla fossilfria kraftslag måste byggas ut från och med igår. Men utifrån debatten står vi fortfarande och diskuterar nettoexport, vindkraft vs kärnkraft.

Det bästa vore om de alla unisont gav Svenska Kraftnät och Vattenkraft ett uppdrag att ta fram ett elsystem som funkar i alla lägen och som levererar det som ska till vår kommande elektrifiering och som inte är sårbart för extern påverkan både i kris- och krigstider samt till ett vettigt pris.

OBS vettigt pris, vi måste förstå att ett elsystem inte kan leverera priser till 10-30 öre längre över tid. Men både vi hushåll (eller jag iaf) och företag fullkomligen skriker efter stabila elpriser som inte är så volatila som idag.
Hur ser ett elsystem ut som inte är sårbart i kris- och krigstider?!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hur ser ett elsystem ut som inte är sårbart i kris- och krigstider?!
Superintressant fråga!

Innan avregleringen så såg vi på elsystemet på ett helt annat sätt än vad det vi har idag, dvs just-in-time systemet där "marknaden" bara bygger precis så mycket som behövs för att det är lönsamt.

https://www.dn.se/ekonomi/elen-kan-stangas-ner-hur-hamnade-vi-har/

"– Elen sågs inte som en handelsvara utan snarare en gemensam samhällsnytta. Det var ett synsätt som levde ända fram till avregleringen 1996, säger han."
[...]
"Därmed slöts även ett underförstått kontrakt med svenska privatpersoner: billig och leveranssäker el var en självklarhet i Sverige, också när elbehovet var som störst de kallaste vinterkvällarna. I mellersta och södra Sverige stod nämligen ett tiotal reservkraftverk startklara.

– Anledningen att vi kan tvingas nödstänga elen i dag är just befarad elbrist de kallaste vinterkvällarna. Det var därför dessa reservkraftverk fanns, säger Arne Kaijser.

Reservkraften bestod av oljekondensverk eller gasturbiner – som var dyra i drift. Men elbolagen delade på kostnaderna enligt tydliga regler. Målet var att tillhandahålla el tillsammans."

J JockeHX skrev:

Jag är försiktigt optimistisk och det beror inte på svenska politikers okunniga "surr" om energi.
Det är för många länder just nu inom EU som insett behovet av kärnkraft för en säker planerbar elproduktion och det som restar är att man beslutar om kärnkraftens status så att kraftbolag och investerare kan investera.
Sen är det ett mycket starkt energisystem man kan bygga upp inom EU med "Net-Zero Industry Act" plus kärnkraft.

Saker händer dock inom detta område då regeringen gav ett uppdrag att se över detta, och har nu svarat med följande:

https://www.svk.se/press-och-nyhete...ekanism-infors-for-okad-forsorjningstrygghet/

"Svenska kraftnät bedömer att Sverige på sikt behöver införa en kapacitetsmarknad öppen för alla som kan bidra med kapacitet. På grund av långa ledtider för införandet kan det vara lämpligt att använda en strategisk reserv liknande effektreserven under en övergångsperiod."

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.