659 441 läst ·
16 022 svar
659k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Fast varför visar du Sverige?M Maba skrev:
Vi exporterar ju åt alla håll och kanter ändå, så det intressanta är väl varför våra grannländer lyckas trycka upp elpriset!
Fast det är ju förstås brist på vindkraft som är orsaken där med. Det blåser så lite just nu i hela norra Europa att även de sämsta dyraste fossila producenterna tuffar igång (antar jag iaf).
T.ex idag under den absolut dyraste kvarten så exporterade Sverige över 6GW (dubbelt så mycket som vår kärnkraft gav vid samma tillfälle) i precis alla utlandsförbindelser (utom till Polen ?, kanske saknas data där, samt Konti-skan till Danmark (Jylland, som visar noll, de har för tillfället problem med kabeln, men den ska fortfarande vara öppen för halva effekten vad jag vet, så kanske data saknas där med)
Redigerat:
Ja, det verkar blåsa dåligt i våra grannländer också. Tyvärr finns inte Norge och Estland med i denna summering då det verkar vara knas på mätinsamlingen där.Mikael_L skrev:
Fast varför visar du Sverige?
Vi exporterar ju åt alla håll och kanter ändå, så det intressanta är väl varför våra grannländer lyckas trycka upp elpriset!
Fast det är ju förstås brist på vindkraft som är orsaken där med. Det blåser så lite just nu i hela norra Europa att även de sämsta dyraste fossila producenterna tuffar igång (antar jag iaf).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju följa länken jag postade i detta inlägg.
https://www.byggahus.se/forum/threa...tre-aen-nagonsin.481983/page-947#post-6400238
Här ser man vindläget över hela Europa, eller hela världen ifall man zoomar ut.
Och som synes är det svag vind överallt, över land.
Över hav blåser det dock bra, tydligt varför havsbaserad vindkraft är så mycket bättre.
Man kan kolla diverse saker, inte bara vind, ändra tid och datum, om man väljer sfc så är det vind vid marknivå, tar man 1000 hPa så är det nära markytan, och sen minskande lufttryck allt högre i atmosfären man kommer. För vind som driver vindkraft gäller nog sfc eller 1000hPa, ... 850 hPa är ca 1500 meter öh, så höga är inga vindkraftverk.
1000 hPa är drygt 100 m över havet.
Maximal effekt ger vindkraftverk vid 12-14 m/s enligt vissa källor.
Under 4 m/s startar inte ens produktionen, i alla fall för många verk, en del kanske kommer igång runt 3m/s, men räkna med att det behövs 4m/s, och då ger det inte så mycket, det ökar logaritmiskt.
https://www.byggahus.se/forum/threa...tre-aen-nagonsin.481983/page-947#post-6400238
Här ser man vindläget över hela Europa, eller hela världen ifall man zoomar ut.
Och som synes är det svag vind överallt, över land.
Över hav blåser det dock bra, tydligt varför havsbaserad vindkraft är så mycket bättre.
Man kan kolla diverse saker, inte bara vind, ändra tid och datum, om man väljer sfc så är det vind vid marknivå, tar man 1000 hPa så är det nära markytan, och sen minskande lufttryck allt högre i atmosfären man kommer. För vind som driver vindkraft gäller nog sfc eller 1000hPa, ... 850 hPa är ca 1500 meter öh, så höga är inga vindkraftverk.
1000 hPa är drygt 100 m över havet.
Maximal effekt ger vindkraftverk vid 12-14 m/s enligt vissa källor.
Under 4 m/s startar inte ens produktionen, i alla fall för många verk, en del kanske kommer igång runt 3m/s, men räkna med att det behövs 4m/s, och då ger det inte så mycket, det ökar logaritmiskt.
Redigerat:
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Det är en konstruktionsparameter. Långa blad och liten generator innebär att vindkraftverket startar vid svag vind men istället lämnar stark vind outnyttjad. Det omvända gäller för ett vindkraftverk med korta blad och stor generator. Det är omöjligt att optimera för alla driftfall samtidigt.Mikael_L skrev:
Förresten är väl ökningen exponentiell, inte logaritmisk?
Men visst var det en trevlig länk jag hittade där, med vindläget?
https://earth.nullschool.net/#curre...ographic=-335.38,53.68,1983/loc=22.834,62.621
Jag har dock inte full koll på hur data är, för man kan även gå framåt i tid, så då presenteras tydligen prognoser. Men om den sen rättar till och presenterar aktuellt läge för aktuell data istället för sista prognos vet jag inte. Inte heller hur exakt den är, men det ser vederhäftigt ut.
Det går ju också att jämföra med denna
https://earth.nullschool.net/#curre...ographic=-335.38,53.68,1983/loc=22.834,62.621
Bra länder som markörer är de som antingen eldar massor med fossilt eller får massor med vindkraft, Danmark är en bra markör, Baltstaterna också, då Estland och Litauen är i ungefär samma sits (Lettland följer med, då de importerar från grannarna när det finns mycket vindkraft i deras system).
Frankrike, Sverige och Norge ändrar typ aldrig färg hur det än blåser, Finland, numera med 1600MW från OL3, går aldrig jättedjupt in fossil elproduktion numera.
Båda kartorna kan man förflytta sig i tid med, och har en massa inställningar att komma underfund med.
Jag har dock inte full koll på hur data är, för man kan även gå framåt i tid, så då presenteras tydligen prognoser. Men om den sen rättar till och presenterar aktuellt läge för aktuell data istället för sista prognos vet jag inte. Inte heller hur exakt den är, men det ser vederhäftigt ut.
Bra länder som markörer är de som antingen eldar massor med fossilt eller får massor med vindkraft, Danmark är en bra markör, Baltstaterna också, då Estland och Litauen är i ungefär samma sits (Lettland följer med, då de importerar från grannarna när det finns mycket vindkraft i deras system).
Frankrike, Sverige och Norge ändrar typ aldrig färg hur det än blåser, Finland, numera med 1600MW från OL3, går aldrig jättedjupt in fossil elproduktion numera.
Båda kartorna kan man förflytta sig i tid med, och har en massa inställningar att komma underfund med.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Jag tror inte det finns någon plan. Och gör det det är den att backa upp intermittent kraft med fossil.D djac skrev:
Skulle man bygga meningsfull lagring för solel skulle två saker hända: priset skulle jämnas ut mellan produktiva och improduktiva timmar och kostnaden för lagring skulle läggas på de rena produktionskostnaderna. Det tror jag inte solkraften skulle tåla med bibehållen lönsamhet.
Tyskland elproduktion kräver nog egentligen sin egen tråd men som vi konstaterat många gånger så ser det härifrån märkligt ut, jag kan inte ens tyska tillräckligt bra för att kunna hänga med, om jag nu hade haft ork och intresse.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte det finns någon plan. Och gör det det är den att backa upp intermittent kraft med fossil.
Skulle man bygga meningsfull lagring för solel skulle två saker hända: priset skulle jämnas ut mellan produktiva och improduktiva timmar och kostnaden för lagring skulle läggas på de rena produktionskostnaderna. Det tror jag inte solkraften skulle tåla med bibehållen lönsamhet.
Jag behåller min uppfattning, gissning eftersom det är framtid, att de länder som kan blanda produktionstekniker och lagring och därför komma billigast undan, kommer vara vinnare. Sverige ligger med vår vattenkraft bra till det i utgångsläget.
I vilket avseende skulle Sverige bli vinnare?D djac skrev:Tyskland elproduktion kräver nog egentligen sin egen tråd men som vi konstaterat många gånger så ser det härifrån märkligt ut, jag kan inte ens tyska tillräckligt bra för att kunna hänga med, om jag nu hade haft ork och intresse.
Jag behåller min uppfattning, gissning eftersom det är framtid, att de länder som kan blanda produktionstekniker och lagring och därför komma billigast undan, kommer vara vinnare. Sverige ligger med vår vattenkraft bra till det i utgångsläget.
Jag får intrycket av att vad vi har för produktionskostnad här i Sverige inte spelar så värst stor roll när det är vindstilla hos grannarna.
Tja, vi har ju nästan allt löst med vattenkraften, lite bättre elnät bara så står det oss nog fritt att göra lite vad som är billigast för stunden.S Snikholt skrev:
Visst påverkas vi i södra Sverige av andra länders priser men i åtminstone halva landet är inte bara kostnaderna utan även priserna nästan alltid låga och sen säljs ju lite el med högre vinst till utlandet.
Jämför med länder utan vattenkraft och kanske utan kuster, de har ganska få val och möjligheter.
Jovisst hade Tyskland en plan och huvudspåret för lagring är vätgas men det spricker pga mycket höga kostnader. (lika i Danmark)Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte det finns någon plan. Och gör det det är den att backa upp intermittent kraft med fossil.
Om (en av många nyheter om vätgas)
https://www.energinyheter.se/202510...en-till-gron-vatgas-fokus-flyttas-till-import
Jag kan inte se någon "vinnare" när man ser kraftläget nu på morgonen.....S Snikholt skrev:
Vi exporterar ca 4500MW men har skyhöga spotpriser i SE3-SE4
"Arma Europa".....
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Det är en bra site, jag har använt den länge för att kolla in annalkande stormar och hur jetströmmarna ligger placerade. Du kan också kolla på en massa andra intressanta data som havsströmmar och temperaturer i havsvattnet.Mikael_L skrev:
Men visst var det en trevlig länk jag hittade där, med vindläget?
[länk]
[länk]
Blev det billigare med reduktionplikten? Inblandning av en dyrare framställd produkt gjorde allt dyrare. Givetvis blir det så med elen med.Nötegårdsgubben skrev:
Av det skäl du anger kommer all tillförd produktion sänka priset och all tillförd konsumtion att höja det. Inget konstigt med det.
Vi bygger ny kärnkraft för att
Edit: Och av klimatskäl förstås. Så länge vi har gas och olja i det europeiska elsystemet gör svensk kärnkraft klimatnytta även om just vi har en närmast helt CO2-fri elproduktion även i övrigt.
- ha god tillgång på el året runt, oavsett väder,
- energikonsumtionen förutspås öka,
- energisystemet mår bra av det av stabilitetsskäl, och
- det finns säkerhetspolitiska skäl att ha god och diversifierad tillgång på el.
Nu är inte elpriset allt. Att man ens diskuterar denna fråga handlar om att man för att kunna bygga en lönsam industri måste ha relativt låga och förutsägbara elpriser. Billig el på sommaren och dyr på vintern, eller billig el ena veckan och dyr nästa vecka - det gynnar inte landets ekonomiska utveckling.D Dispens skrev: