804 157 läst ·
22 053 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
D djac skrev:Tja, vi har ju nästan allt löst med vattenkraften, lite bättre elnät bara så står det oss nog fritt att göra lite vad som är billigast för stunden.
Visst påverkas vi i södra Sverige av andra länders priser men i åtminstone halva landet är inte bara kostnaderna utan även priserna nästan alltid låga och sen säljs ju lite el med högre vinst till utlandet.
Jämför med länder utan vattenkraft och kanske utan kuster, de har ganska få val och möjligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi får nog förhålla oss till SE1-4 som arbetsnamn snarare än Sverige.
Tycker dock att de där graferna visar ganska tydligt att det inte är mer installerad effekt av intermittent kraft som behövs i SE4.D djac skrev:
Och jag ser med fasa fram emot den dagen kärnkraftsstapeln minskar i SE3.
Njau.... man ser väl allt tydligare hur det gröna experimentet misslyckats och det banar väg för ett antal SMR reaktorer runt Östersjon inkl i SE3-SE4. Alternativens kostnader blir alltmer tydligt och vätgas alternativt batteriers kostnader kan vägas mot planerbara SMR reaktorer.S Snikholt skrev:
Det gör inte jag, är ju agnostiker och el är el för mig, dvs med vilken teknik den produceras bryr jag inte mig om, så länge den inte spär på klimatproblemen och är billig.S Snikholt skrev:
Gammal, eller jag ska säga betald, kärnkraft är toppen, ny, verkar det finnas koncensus runt, är minst sagt ekonomiskt riskabel, kanske omöjlig, det kan jag inte riktigt avgöra. Den tar sån tid att få på plats att den kanske är offside redan vid driftstarten, jag ser teknikhotet som mycket stort.
Jag tycker att det är en för viktig resurs, inte minst för klimatet - för att man ska låta det bero och hoppas på att teknikutvecklingen löser problemen vartefter.D djac skrev:Det gör inte jag, är ju agnostiker och el är el för mig, dvs med vilken teknik den produceras bryr jag inte mig om, så länge den inte spär på klimatproblemen och är billig.
Gammal, eller jag ska säga betald, kärnkraft är toppen, ny, verkar det finnas koncensus runt, är minst sagt ekonomiskt riskabel, kanske omöjlig, det kan jag inte riktigt avgöra. Den tar sån tid att få på plats att den kanske är offside redan vid driftstarten, jag ser teknikhotet som mycket stort.
När det finns beprövad teknik som kan producera fossilfri kraft på beställning dygnet runt, året om.
EDIT:
Att sol/vind gör att elen stundtals är nästan gratis, är ett symptom på att något är riktigt galet. I andra änden har du dessa spikes, som Zodde mfl. enkom skyller på gaspriset.
Både toppar och dalar skvallrar om ett system som inte mår något vidare. Oavsett gaspris.
(Och nej, vi kan inte bara sätta oss på arslet och säga att problemet inte finns i Sverige)
Ja, jag vet inte, vi behöver ju inte elen nu och om elen ska fortsätta handlas på en marknad så kommer prisbilden inte ändras av att tillföra produktion här nere. Givet detta så tror jag inte att elintensiva företag kommer etablera sig i SE3&4, de kommer lägga sig nära den överskottliga elproduktion i norr och då handlar det snarare om hur man ska öka den däruppe och kunna sälja till de priser som gäller och krävs, det sista är viktigast och kanske svårast.S Snikholt skrev:Jag tycker att det är en för viktig resurs, inte minst för klimatet - för att man ska låta det bero och hoppas på att teknikutvecklingen löser problemen vartefter.
När det finns beprövad teknik som kan producera fossilfri kraft på beställning dygnet runt, året om.
EDIT:
Att sol/vind gör att elen stundtals är nästan gratis, är ett symptom på att något är riktigt galet. I andra änden har du dessa spikes, som Zodde mfl. enkom skyller på gaspriset.
Både toppar och dalar skvallrar om ett system som inte mår något vidare. Oavsett gaspris.
(Och nej, vi kan inte bara sätta oss på arslet och säga att problemet inte finns i Sverige)
Vi här nere får nog acceptera att hushållselen kostar mer, vi har ju också rätt mycket andra, subjektiva, fördelar av att bo där vi vill.
Att den kostar mer är väl inte några konstigheter. Men att det är 60ggr dyrare el i SE4 än vad det är i SE2..... kom igen.D djac skrev:Ja, jag vet inte, vi behöver ju inte elen nu och om elen ska fortsätta handlas på en marknad så kommer prisbilden inte ändras av att tillföra produktion här nere. Givet detta så tror jag inte att elintensiva företag kommer etablera sig i SE3&4, de kommer lägga sig nära den överskottliga elproduktion i norr och då handlar det snarare om hur man ska öka den däruppe och kunna sälja till de priser som gäller och krävs, det sista är viktigast och kanske svårast.
Vi här nere får nog acceptera att hushållselen kostar mer, vi har ju också rätt mycket andra, subjektiva, fördelar av att bo där vi vill.
Ja, jo men vad ska vi göra, det är nog inte ens realistiskt att diskutera att elen ska handlas på annat sätt.S Snikholt skrev:
Anomalin finns väl i bägge ändarna här, den är väl "för billig" i norr och kanske lite dyr här. Nu plockar du ju en enstaka timme.
Detta är EONs rörliga månadspriser först SE1 och sen SE4:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Förvisso, men det är på samma argumentationsnivå som de som ständigt proklamerar att Sverige som helhet har överskott på elproduktion på årsbasis och väldigt få timmar där vi netto-importerar, och har det som argument för att allt egentligen är tiptop här och problemen ligger utomlands.D djac skrev:
Alltså, vi kommer inte få betala kärnkraften på marknadspris. Vi kommer få betala en särskilt skatt direkt på lönen likt tv-avgiften.
Så vi kommer alla få betala den skatten och nuvarande marknadspriset på el.
Alltså, vi kommer inte få betala kärnkraften på marknadspris. Vi kommer få betala en särskilt skatt direkt på lönen likt tv-avgiften.
Det är inte korrekt tycker jag, för den vanliga kunden är det ju bara månadsräkningen som är viktig, att priset varierat inom månaden saknar ju verklig betydelse, sen kan jag köpa att några nog tittar mer på det och blir stressade.S Snikholt skrev: