D djac skrev:
Det är ju soligt och fint men tydligen har vi för lite solceller :(
Tyskland har en del. Och de levererade idag.
Vid kl 12 så gav dom 20 GW. Och stod för majoriteten av elproduktionen.

• Wow
djac
  • Laddar…
S
D Dilato skrev:
Nätavgiften är inbakad i elpriset för hushållskunder.

[bild]
230 tzs är 90 öre.

Tanesco är statens bolag som både drar nät och producerar elen.

Ute i byarna kostar det 27000 tsz (106 kr) att få en enfasanslutning.
[bild]
I stan kanske 2000 sek.

Min nya trefas kommer nog att kosta kanske 5 miljoner tsz (strax under 20000 sek) i anslutningsavgift, kanske 10000 sek för huvudsäkringar, elcentral,

[bild]
Jordfelsbrytare, några vägguttag, kabel m.m.plus komplett installation av en elektriker.

Själva elen vet jag inte riktigt, det finns lite extra nätavgifter ( runt 20 sek/mån och någon "demand KVA" som jag inte riktigt vet hur den beräknas, men den är på mellan 35 och 40 sek.
Är det stabilt, eller får man acceptera avbrott nu som då?

D daVinci skrev:
Och nu 18–19 när elen är som dyrast. Vad ger de nu?

D
D daVinci skrev:
Tyskland har en del. Och de levererade idag.
Det går inte, då rasar alla elnät samman*!

*hört på BH

D djac skrev:
Tja, det blir i alla fall dyrt när det blir mörkt*.

*observerat i verkligheten.

• Gilla
  • Älska
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Nyss passerat perioden med 570 öre kWh i söder medan vi hade under 2öre kWh.

Fått pausat energibesparande investeringar på jobbet då återbetalningstiden ser ut att vara för lång med så lågt elpris.

Imorgon toppar på 5öre och minuspriser till kvällen.

• Arg
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:

*hört på BH
Nej då, bara att elda på när solen går ned i de tyska fossilpannorna. 30GW i skrivande stund.

https://www.smard.de/home

Diagram över elförbrukning och produktion i Tyskland 14 oktober 2025, med data om fossila och förnybara källor, samt prognoser och verkliga värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
P Pligg85 skrev:
Nyss passerat perioden med 570 öre kWh i söder
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kanske. Subventionspaketet som är föreslaget nu är dock på motsvarande fyra fullstora reaktorer, så är den kommande marknaden vad du tror lär ju reaktor 5–10 definitivt inte hända.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och för den som bygger spelar ju negativt elpris ingen roll, de får ju ändå 80 öre - garanterat pris, betalt av dig och mig.
Så är det, för de första fyra.
Men jag ska också erkänna att denna sommar/höst så har det verkar mindre riskfyllt att nya reaktorer med detta upplägg kommer att subventioneras med speciellt många tioöringar.
Elpriserna har ju verkligen slutat falla, och har istället stigit.

Dock är det rätt omöjligt att spå elpriserna 12-20 år i framtiden...

S Snikholt skrev:
Är det stabilt, eller får man acceptera avbrott nu som då?
Det är väldigt stabilt för att vara Afrika, det förekommer avbrott ibland men oftast typ max 1 minut med flera dagars mellanrum.

Senaste avbrottet var på 1 timme inne i centrala stan men då var det störtflod av regn och vind, men det påverkade inte min bostad som ligger 9 km från Hyatt Regency i centrala Dar es Salaam.

För några år sedan körde hotellen generator flera timmar varje dag, numera kanske 5 minuter per vecka om ens det.

Jag har sedan jag anlände 6 maj bara haft sammanlagt typ 30 minuter avbrott, och då var 25 minuter av dom annonserade planerade avbrott.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Och nu 18–19 när elen är som dyrast. Vad ger de nu?
Solelen levererade ganska korrelerat med förbrukningen. Så när solelen minskade så minskade också förbrukningen.

Med mer solpaneler och mer lagring skulle solelen kunna leverera mer när priset är som högst.

K karlmb skrev:
Ja baskraften levererar som vanligt (inte).
Graf över Sveriges energiproduktion den 14 oktober 2025, kl 20:30, med kärnkraft, vindkraft, värmekraft, ospecificerat och vattenkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycker nog att det är vindkraften som inte levererar...

• Gilla
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
S
D Dilato skrev:
Det är väldigt stabilt för att vara Afrika, det förekommer avbrott ibland men oftast typ max 1 minut med flera dagars mellanrum.

Senaste avbrottet var på 1 timme inne i centrala stan men då var det störtflod av regn och vind, men det påverkade inte min bostad som ligger 9 km från Hyatt Regency i centrala Dar es Salaam.

För några år sedan körde hotellen generator flera timmar varje dag, numera kanske 5 minuter per vecka om ens det.

Jag har sedan jag anlände 6 maj bara haft sammanlagt typ 30 minuter avbrott, och då var 25 minuter av dom annonserade planerade avbrott.
Kul att höra!
Vistades en del i Afrika för sisådär 15-20 år sedan, fast mer i Sahel-områdena och där var det allt annat än stabilt. TIA så att säga.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Nej då, bara att elda på när solen går ned i de tyska fossilpannorna. 30GW i skrivande stund.

[länk]

[bild]
Ja men det har aldrig varit problemet, det är den orena elen från solceller som ska störta oss och elnäten ner i underjorden, det är därför det är viktigt att hålla motståndet uppe!

D
Tja, det blir i alla fall dyrt när det blir mörkt*.

*observerat i verkligheten.
Ja men det ska det väl bli, om planen var solceller utan lagring så har man nästan bäddat för det, kan man ju tycka!

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag ska också erkänna att denna sommar/höst så har det verkar mindre riskfyllt att nya reaktorer med detta upplägg kommer att subventioneras med speciellt många tioöringar.
Elpriserna har ju verkligen slutat falla, och har istället stigit.

Dock är det rätt omöjligt att spå elpriserna 12-20 år i framtiden...
”Det är inte pengarna, Månsson, det är principen”

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.