pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det är inte baskraft. Av flera olika skäl.
Energi.

H HenrikHuslöse skrev:
UK har 100A enfastmatning till enfamiljshus. 3 x 16 är mindre än 100A.
Jag vet. Ett medeltida system.

P paralun skrev:
Elpriset rusar

[länk]

Ingen betalvägg för mig just nu och förklarar dagens prisrusning
Tack.
”Elanvändningen är också något högre då kylan börjar komma, enligt Christian Holtz.”
Jobbigt då för oss när det faktiskt blir kallt.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Elpriset rusar

[länk]

Ingen betalvägg för mig just nu och förklarar dagens prisrusning
Ja man får inget riktigt köpsug faktiskt :(

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Vi har redan konstaterat att av någon anledning så ligger Finland högt och drar upp SE3. Sedan saknar vi fortfarande KK-kapacitet på ett par anläggningar.

pacman42 pacman42 skrev:
Vi har redan konstaterat att av någon anledning så ligger Finland högt och drar upp SE3. Sedan saknar vi fortfarande KK-kapacitet på ett par anläggningar.
Jo men SE3-SE4 har nog mest "smittats" av Tysklandspriserna på fossilkraft.

Vindkraften låg på cirkus 500MW på morgonen av installerad effekt på > 12000MW.

Citat:
"Samtidigt är det närmast vindstilla, i Sverige men framför allt i Tyskland, konstaterar Johan Sigvardsson, analytiker på elhandelsbolaget Bixia.

Gas- och oljeeldad elproduktion står redo, men det innebär också att ”fossil kraft kommer att vilja ta bra betalt för att köra”, skriver han i en kommentar till TT.

Höga tyska elpriser smittar som vanligt rakt in i Sydsverige när elproduktionen även här går på sparlåga."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/JbVyaP/elpriset-skenar-narmare-sex-kronor-i-kvall

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Baltstaterna importerar typ max, dvs från Både Finland och Sverige (SE4).
Så det är inte bara Finland i sig självt.
Finland och framförallt Litauen i Baltikum saknar sin vindkraftsproduktion jättemycket idag. De saknar väl typ 4-5000 MW vindkraft som det kan vara dagar med lite hyfsad produktion, de har tillsammans inte ens en tiondel av detta idag.
Så alla dessa länder kör fossil elproduktion rätt hårt idag, säkert har de varit tvungna att knuffa igång de sämsta verken som man inte startar innan elpriset blir riktigt högt.
(För storleksjämförelse, R3 och R4 är på lite drygt 1000MW)

D
P paralun skrev:
Jo men SE3-SE4 har nog mest "smittats" av Tysklandspriserna på fossilkraft.

Vindkraften låg på cirkus 500MW på morgonen av installerad effekt på > 12000MW.

Citat:
"Samtidigt är det närmast vindstilla, i Sverige men framför allt i Tyskland, konstaterar Johan Sigvardsson, analytiker på elhandelsbolaget Bixia.

Gas- och oljeeldad elproduktion står redo, men det innebär också att ”fossil kraft kommer att vilja ta bra betalt för att köra”, skriver han i en kommentar till TT.

Höga tyska elpriser smittar som vanligt rakt in i Sydsverige när elproduktionen även här går på sparlåga."

[länk]
Det är ju soligt och fint men tydligen har vi för lite solceller :(

• Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
UK har 100A enfastmatning till enfamiljshus. 3 x 16 är mindre än 100A.
Jag har detsamma här i Tanzania.
Jag ska precis få 3fas draget till min nya tomt, där är huvudsäkringarna 100A.
Tronic huvudsäkring 100A, 415V visas med förpackningen för enpolig brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Jag ska precis få 3fas draget till min nya tomt, där är huvudsäkringarna 100A.
Vad betalar man för nätavgift för detta kalas?

Mikael_L
De kanske nöjer sig med att få mer intäkter ju mer de säljer ... ?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Baltstaterna importerar typ max, dvs från Både Finland och Sverige (SE4).
Så det är inte bara Finland i sig självt.
Finland och framförallt Litauen i Baltikum saknar sin vindkraftsproduktion jättemycket idag. De saknar väl typ 4-5000 MW vindkraft som det kan vara dagar med lite hyfsad produktion, de har tillsammans inte ens en tiondel av detta idag.
Så alla dessa länder kör fossil elproduktion rätt hårt idag, säkert har de varit tvungna att knuffa igång de sämsta verken som man inte startar innan elpriset blir riktigt högt.
(För storleksjämförelse, R3 och R4 är på lite drygt 1000MW)
Det är nog huvudsakligen bara för att det är väldigt vindstilla över den största delen av Europa just nu.
Skulle vi inte ha någon vindkraft alls skulle antagligen varenda dag se ut såhär.
https://earth.nullschool.net/#curre...ographic=-335.38,53.68,1983/loc=22.834,62.621

Mikael_L Mikael_L skrev:
Skulle vi inte ha någon vindkraft alls skulle antagligen varenda dag se ut såhär.
Eller så skulle inte Tyskland (och Sverige) inte lagt ner så mycket kärnkraft och utsläppsbeskattningen av koldioxid hade varit lägre.

Man anpassar sig alltid till omständigheterna och hade vi inte haft vindkraft hade vi säkerställt rimligt billig el på något annat sätt.

Om det varit med mer kärnkraft, mer kolkraft eller båda delar låter jag vara osagt.

• Gilla
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad betalar man för nätavgift för detta kalas?
Nätavgiften är inbakad i elpriset för hushållskunder.

Priser för el i Tanzania: 1 kWh kostar TZS 229.59 för hushåll och TZS 236.37 för företag, inklusive alla kostnader och avgifter.
Skapa konto

230 tzs är 90 öre.

Tanesco är statens bolag som både drar nät och producerar elen.

Ute i byarna kostar det 27000 tsz (106 kr) att få en enfasanslutning.
Tabell som visar anslutningsavgifter i TZS för enfas, stad och landsbygd, beroende på avstånd i meter: 30, 70, 120. Från Tanesco 2020.
Skapa konto

I stan kanske 2000 sek.

Min nya trefas kommer nog att kosta kanske 5 miljoner tsz (strax under 20000 sek) i anslutningsavgift, kanske 10000 sek för huvudsäkringar, elcentral,

Elcentral med flera säkringar och färgmarkerade kopplingsdelar för installation av trefasström.
Skapa konto

Jordfelsbrytare, några vägguttag, kabel m.m.plus komplett installation av en elektriker.

Själva elen vet jag inte riktigt, det finns lite extra nätavgifter ( runt 20 sek/mån och någon "demand KVA" som jag inte riktigt vet hur den beräknas, men den är på mellan 35 och 40 sek.

• Tabell över avgifter för elanslutning i TZS, inklusive enkelfas- och trefastjänster, med aktuella, föreslagna och godkända avgifter listade.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.