tommib
Faktum är att det i vissa snitt i nätet troligen är tvärt om.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Du förutsätter att lågt pris alltid korrelerar med lågt lastuttag i nätet, ända ut i kapillärerna.
Det är fel.
Jadå, så är det verkligen.
Det är antagligen större korrelation med lågt pris = hög last.
För det är då som många "passar på" att bränna mycket el.

Dock är det väl gynnsamt för elpriset att förbrukning går upp vid lågt pris och ner vid högt elpris (på så sätt att det blir jämnare - producenter tjänar lite även när det är lågt, konsumenter slipper de allra värsta prisspikarna).

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
tommib
Ja, ur elproduktionsperspektiv är det kanske bättre att jämna ut. Särskilt om man har något slags basgenerering. Har man vind och framför allt sol så är det bra att kunna jämna ut också men på en annan cykel och tidshorisont.

Ur ett elnätsperspektiv så är det svårare om det är ett ojämnt uttag i lokalnäten. Speciellt när man inte kan räkna med sammanlagring på traditionellt sätt utan alla tar ut max samtidigt pga billigt pris. Näten är helt enkelt inte byggda för det och det är dyrt att ersätta lokalnäten. Mycket dyrare och besvärligare än regionnätet skulle jag gissa då man måste gräva upp gator och vara i vägen samtidigt som man inte kan bryta elen hur som helst.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tänk om det fanns någon form av ekonomiskt incitament, låt oss kalla det "effektavgift" som skulle kunna användas.

• Haha
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
tommib
D daVinci skrev:
Så när du har tänkt så det knakar har du kommit fram till att jag nog inte känner till att batterier måste laddas.

Vi kan väl bara konstatera att det är ett uttryck för din förmåga att ta in information och göra omdömesgilla bedömningar.

Tja, det stod faktiskt.

Det vi talar om här är ca 1/3000 del av den årliga produktionskapaciteten.

Idag säljer man litiumbaserade batteripack till bilar för ca 780 kr/kWh. Dessa batterier jag tänker på kommer bli billigare. Hur mycket är inte känt ännu.

Hm, nu skall vi se här. Har du förstått att man inte bara behöver ladda batterierna?
Man kan även ladda ur dom.

Om man kommit så långt förstår man också att ingen extra elproduktion är nödvändigt eftersom det handla om att flytta konsumtion i tiden.

Ser att GK100, Snikholt och TommyC är entusiastiska över ditt inlägg. Dom kanske också blir förvånade här över att man även kan ladda ur batterier. Blir en kunskapshöjning för dom.

Lönsamheten minskar för att använda batterier och flytta förbrukningen i tiden.
Blir så med marknadsekonomi. Lönsamheten pressas av konkurrensen.
Så priskurvan plattas ut tills lönsamheten är minimal. Och då köps inga fler batterier. (Tills utbyte behövs eller mer elproduktion kommer till).

Nej, det enda jag skrev nu som inte är allmänbildning, är den globala produktionskapaciteten.

Na-jon batterier finns på marknaden. Men det är första generationens som inte är direkt billigare.
Andra gen som jag talat om kommer ut på marknaden till bilproducenter om ett år.

Inlägget jag svarade på handlade om en framtida situation. Och då kan vi räkna med att 2gen Na-jon funnits ute ett tag och letat sig till hemmabatterimarknaden.
Inses ganska lätt skulle jag säga om man bara läser innantill.
Om jag bortser från de infantila personangreppen så är det ändå värt att notera följande.

Vi behöver en 3000-del av den totala årliga globala batteriproduktionskapaciteten för att kunna buffra en timme motsvarande en normalstor lite äldre reaktor. En timme. Sen är batteriet tomt och behöver laddas. Vad gör vi nästa timme när vi också behöver buffra? Och det fortfarande är mörkt och inte blåser. Och vi inte har någon produktionskapacitet. Mer batterier? Ok. Hur mycket då? Hur länge ska vi buffra med batterier? Till vilket pris?

När större batterilager tas i drift så sjunker prisskillnaderna på grund av batterierna. Alltså får alla mindre betalt för elen en större del av tiden. Vind och sol kan inte styra när de producerar och desto mer produktionskapacitet de har som samvarierar, desto mer driver de ner priset när de faktiskt kan producera. Frågan är hur mycket batterierna hjälper och hur kostnadsbilden ser ut.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
tommib
kashieda kashieda skrev:
Tänk om det fanns någon form av ekonomiskt incitament, låt oss kalla det "effektavgift" som skulle kunna användas.
Men det är ju en fruktansvärd hemsk statlig intervention som förstör för alla och tvingar alla att köra Trabant!

• Haha
kashieda
  • Laddar…
S
kashieda kashieda skrev:
Eller hur - men de exempel vi sett so far är inte dynamiska. Och lär inte bli det heller.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
svårare om det är ett ojämnt uttag i lokalnäten. Speciellt när man inte kan räkna med sammanlagring på traditionellt sätt utan alla tar ut max samtidigt pga billigt pris. Näten är helt enkelt inte byggda för det och det är dyrt att ersätta lokalnäten. Mycket dyrare och besvärligare än regionnätet skulle jag gissa då man måste gräva upp gator och vara i vägen samtidigt som man inte kan bryta elen hur som helst.
Ja det är väl troligen skälen till effektavgifterna, åtminstone blir de vettiga i det perspektivet.
Jag tror dock att det kommer att ta lite tid innan elnätsägarna har trimmat in hur det ska funka innan det funkar riktigt bra.

Sen är det ju lite frågan om hur stora problem det egentligen är i lokalnäten, det är enorma mängder lokalnät som blev dimensionerade efter att det skulle värmas med direktverkande el, de lokalnäten har en rejäl överkapacitet idag, generellt sett kommer det bli bli problem på väldigt få ställen.

Sen är det faktiskt samma, fast av annan anledning, i väldigt många andra nätavsnitt, där kontorsfastigheter, stora flerbostadshus, affärsfastigheter osv ligger, där har man sparat in stora mängder elförbrukning under de senaste 20 åren genom olika energisparåtgärder.

Så det finns en smått löjlig oro över att lokalnäten plötsligt inte ska klara av ökat energibehov.
Självklart finns det ställen, men för det mesta då beroende på att det har byggt en hel del nytt utan att nätet har förstärkts.
Och då har nätägarna redan kompenserat sig ekonomiskt med sina astronomiska anslutningsavgifter, och ska ju bara förstärka nätet om det behövs för dessa pengar de redan tagit in.

Nätanslutningen kostar idag drygt 43.000 hos i princip samtliga elnätsägare, gäller då upp till 25A upp till 200 meter från transformatorn.
För 10 år sedan var kostnaden ca 28.000
För 20 år sedan var den ca 12-15.000.

Så det har dragit iväg en del under åren, och då har nätbolagen samtidigt höjt precis allt annat minst lika våldsamt.

• Gilla
  • Arg
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är väl troligen skälen till effektavgifterna, åtminstone blir de vettiga i det perspektivet.
Jag tror dock att det kommer att ta lite tid innan elnätsägarna har trimmat in hur det ska funka innan det funkar riktigt bra.

Sen är det ju lite frågan om hur stora problem det egentligen är i lokalnäten, det är enorma mängder lokalnät som blev dimensionerade efter att det skulle värmas med direktverkande el, de lokalnäten har en rejäl överkapacitet idag, generellt sett kommer det bli bli problem på väldigt få ställen.

Sen är det faktiskt samma, fast av annan anledning, i väldigt många andra nätavsnitt, där kontorsfastigheter, stora flerbostadshus, affärsfastigheter osv ligger, där har man sparat in stora mängder elförbrukning under de senaste 20 åren genom olika energisparåtgärder.

Så det finns en smått löjlig oro över att lokalnäten plötsligt inte ska klara av ökat energibehov.
Självklart finns det ställen, men för det mesta då beroende på att det har byggt en hel del nytt utan att nätet har förstärkts.
Och då har nätägarna redan kompenserat sig ekonomiskt med sina astronomiska anslutningsavgifter, och ska ju bara förstärka nätet om det behövs för dessa pengar de redan tagit in.

Nätanslutningen kostar idag drygt 43.000 hos i princip samtliga elnätsägare, gäller då upp till 25A upp till 200 meter från transformatorn.
För 10 år sedan var kostnaden ca 28.000
För 20 år sedan var den ca 12-15.000.

Så det har dragit iväg en del under åren, och då har nätbolagen samtidigt höjt precis allt annat minst lika våldsamt.
Jo det ligger mycket i vad du säger.
Dock så är det rätt trist karakteristik på laddning - det liknar inte riktigt andra laster vi haft tidigare i hushållen.

Mikael_L
tommib tommib skrev:
för att kunna buffra en timme motsvarande en normalstor lite äldre reaktor. En timme. Sen är batteriet tomt och behöver laddas. Vad gör vi nästa timme när vi också behöver buffra? Och det fortfarande är mörkt och inte blåser. Och vi inte har någon produktionskapacitet. Mer batterier? Ok. Hur mycket då? Hur länge ska vi buffra med batterier? Till vilket pris?
Du kör ju lite halv halmgubbe här.
Det finns väl ingen som anser att batterier ska ersätta 100% av något lands elproduktion, inte ens någon väldigt kort tid.

Sen håller jag med dig i sak i övrigt, men kanske inte i just överdriften.

Alla med lite koll har ju fattat att det är säsongslagring samt vindstilla-lagring under några dagar som är de stora utmaningarna, och att det självklart inte finns några batterilösningar synliga ens vid horisonten.

Sverige och andra länder med liknande mängd vattenkraft med liknande volymer av vattenmagasin har ju en synnerligen bra sits här, vi är i princip redan klara.
Men dessa länder med stor vattenkraft rymmer väl bara kanske 10% av jordens befolkning, så hur andra länder ska lösa sina problem är en stor huvudvärk.
En del länder ligger så nära ekvatorn att solenergin och dygnslagring kan lösa väldigt mycket, vilket alltså inte vi kan göra.

Det självklara svaret är att det finns ingen allmän lösning, som fungerar lika bra överallt, att det öht inte finns någon enkel lösning, men i vilket fall så måste detta problem lösas.
Och lösningen finns inte bakåt i tiden (för då skulle det ju inte finnas något problem) utan lösningen (-arna) finns i framtiden.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Har räknat en del på Vattenfalls modell för effektavgift som de inför på prov nu.

De behåller i princip samma fasta säkringsavgift.
De räknar snittet på 5 toppar under månaden, och tar en avgift på 105 kr/kW för detta.
Toppar registreras bara under perioden nov-mars och klockan 0700-2100.

De sänker överföringsavgiften till 18,5 öre kWh (från 39 öre/kWh)

För egen del kommer detta att innebära lägre elnätskostnader totalt sett, om det är denna version som går skarpt på kollektivet senare.

Kompisar mfl. brukar få ladda bilen lite som de vill när de är här och hälsar på, tittar jag på historik så kostar det faktiskt en hel del med denna modell.... det kan jag tycka är tråkigt.
Jag har också räknat

om man har en förbrukning på 5000 kWh/år sparar man 1000kr i överföringavgift, dvs 20.5öre/kWh. dessa skall täcka effektavgift i 5 månader, dvs 200kr/månad. 200kr räcker till effekt 2kW.
5000 kWh/år = 2kW
10000 kWh/år = 4kW
15000 kWh/år = 6kW
20000 kWh/år = 8kW

Baserat på ovan så drar jag slutsatsen att småförbrukare är förlorare och storförbrukare vinnare.
Detta då man alltid kommer få nån form av grundeffekt för värmen i huset, grundförbrukningen (kylskåp, lampor osv), och sen tillkommer matlagning, tvätt, damsugning osv på detta. svårt att komma under 2-3kW (tror jag).

Är man storförbrukare och inte är det pga av eluppvärmning så har man antagligen flera stora förbrukare som det lönar sig stort att flytta; spabad, elbil, mycket varmvatten. man skulle då teoretiskt kunna få samma effekt som en liten småförbrukare och spara stora summor.

Var ligger ni andra vattenfallare i listan?
kWh/årgammal modellny modell effektbesparningper månadeffekt, kW
50001 950 kr925 kr1 025 kr205 kr1,95
60002 340 kr1 110 kr1 230 kr246 kr2,34
70002 730 kr1 295 kr1 435 kr287 kr2,73
80003 120 kr1 480 kr1 640 kr328 kr3,12
90003 510 kr1 665 kr1 845 kr369 kr3,51
100003 900 kr1 850 kr2 050 kr410 kr3,90
110004 290 kr2 035 kr2 255 kr451 kr4,30
120004 680 kr2 220 kr2 460 kr492 kr4,69
130005 070 kr2 405 kr2 665 kr533 kr5,08
140005 460 kr2 590 kr2 870 kr574 kr5,47
150005 850 kr2 775 kr3 075 kr615 kr5,86
160006 240 kr2 960 kr3 280 kr656 kr6,25
170006 630 kr3 145 kr3 485 kr697 kr6,64
180007 020 kr3 330 kr3 690 kr738 kr7,03
190007 410 kr3 515 kr3 895 kr779 kr7,42
200007 800 kr3 700 kr4 100 kr820 kr7,81

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
15 villor i ett område har batteri, vi säger 15 kWh C-tal 0,5.
Det är vinter och kallt.
Ursprungsläge: Batteri 100% laddat.

Priset under dagen är högt, därför laddar man ur batterierna i maklig takt under dagen, så att man minskar andel köpt el från nätet. Man använder det också som buffer för att peak-shavea effekttoppar.

Kl 24 på natten ska det blåsa som bara den söderut och vi får tillgång till billig el via import. Under 4 timmar är priset svinbilligt. Det ska också vara hyfsat kallt.
De 15 villorna har smart styrning via pris och maxar laddning av sina batterier dessa två timmar - perfekt ju, ingen effektavgift heller! Man passar också på att ladda bilen med det som blir över på sin 16A säkring.

Ser du problematiken det innebär för lokalnätet?
Du glömde att de har effekttariff så de har inga 16A säkringar heller. Utan 32A.

S
K karlmb skrev:
Du glömde att de har effekttariff så de har inga 16A säkringar heller. Utan 32A.
Vet inte hur det ser ut hos olika nätbolag, men Vattenfalls modell för effekttariff har kvar samma fasta kostnader baserat på säkringsstorlek. Så det är inte lönt att säkra upp bara för att. Det är svindyrt.

S Snikholt skrev:
Vet inte hur det ser ut hos olika nätbolag, men Vattenfalls modell för effekttariff har kvar samma fasta kostnader baserat på säkringsstorlek. Så det är inte lönt att säkra upp bara för att. Det är svindyrt.
Samma hos mitt kommunala bolag. De tar en del av effekttariffen på säkringen, en annan del på maxeffekten under en timme.

pacman42 pacman42 skrev:
Samma hos mitt kommunala bolag. De tar en del av effekttariffen på säkringen, en annan del på maxeffekten under en timme.
I Goa Göteborg får man ha upp till 63A på samma fasta avgift.
(Men jag antar att det är lite smådyrt att ansluta på den nivån.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.