D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag laddar på nätterna då jag inte har effekttariff.
Ja, den kommer väl bli lite olika för alla, i alla fall inledningsvis och om elen då kommer vara fortsatt billig på natten så kommer man kunna fylla batterierna på natten, samtidigt får producenterna sålt lite mer av överskottet då.

För andra kommer dygnet inte ha några sådana tillfällen, det gäller både konsument och producent, hade detta inte varit beroende av elnätsägarna hade parterna hittat andra sätt att handla med varandra men nu är det ju monopolet som bestämmer allt.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag kommer att få effekttariff 6-22, vardagar under nov-mar
Lycka till med matlagningen på natten!

K karlmb skrev:
Lycka till med matlagningen på natten!
Jag har en topp om ca 2 kWh/h under matlagningen, kanske 3 kWh/h. Stänger jag av värmen under matlagningen så har jag inte ens en topp värd att nämnas. Så varför laga mat på natten? Jag förstår inte kommentaren.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
Har räknat en del på Vattenfalls modell för effektavgift som de inför på prov nu.

De behåller i princip samma fasta säkringsavgift.
De räknar snittet på 5 toppar under månaden, och tar en avgift på 105 kr/kW för detta.
Toppar registreras bara under perioden nov-mars och klockan 0700-2100.

De sänker överföringsavgiften till 18,5 öre kWh (från 39 öre/kWh)

För egen del kommer detta att innebära lägre elnätskostnader totalt sett, om det är denna version som går skarpt på kollektivet senare.

Kompisar mfl. brukar få ladda bilen lite som de vill när de är här och hälsar på, tittar jag på historik så kostar det faktiskt en hel del med denna modell.... det kan jag tycka är tråkigt.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en topp om ca 2 kWh/h under matlagningen, kanske 3 kWh/h. Stänger jag av värmen under matlagningen så har jag inte ens en topp värd att nämnas. Så varför laga mat på natten? Jag förstår inte kommentaren.
KWh/h? KW menar du...?

K karlmb skrev:
KWh/h? KW menar du...?
Effektavgiften mäts som ett genomsnitt under en timme.

Så han gör av med x KWh under en timme. Momentant kan KW var mycket högre.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Effektavgiften mäts som ett genomsnitt under en timme.

Så han gör av med x KWh under en timme. Momentant kan KW var mycket högre.
Ok. Medel kW då..

tommib tommib skrev:
Du verkar dock inte förstå att batterier inte är en primär energikälla utan måste laddas.
Så när du har tänkt så det knakar har du kommit fram till att jag nog inte känner till att batterier måste laddas.

Vi kan väl bara konstatera att det är ett uttryck för din förmåga att ta in information och göra omdömesgilla bedömningar.

tommib tommib skrev:
Hur mycket batterier behövs det för den där timmen med 1 GW effekt?
Tja, det stod faktiskt.

tommib tommib skrev:
Hur mycket producerar världens batterifabriker?
Det vi talar om här är ca 1/3000 del av den årliga produktionskapaciteten.

tommib tommib skrev:
Vad kostar det att producera batterierna?
Idag säljer man litiumbaserade batteripack till bilar för ca 780 kr/kWh. Dessa batterier jag tänker på kommer bli billigare. Hur mycket är inte känt ännu.

tommib tommib skrev:
Vad kostar det att bygga kraftverken som ska ha kapacitet att ladda batterierna samtidigt som de driver samhället i övrigt.
Hm, nu skall vi se här. Har du förstått att man inte bara behöver ladda batterierna?
Man kan även ladda ur dom.

Om man kommit så långt förstår man också att ingen extra elproduktion är nödvändigt eftersom det handla om att flytta konsumtion i tiden.

Ser att GK100, Snikholt och TommyC är entusiastiska över ditt inlägg. Dom kanske också blir förvånade här över att man även kan ladda ur batterier. Blir en kunskapshöjning för dom.

tommib tommib skrev:
Vad blir effekten av att platta ut priset med batterier på lönsamheten för sagda batterier (och kraftverk)?
Lönsamheten minskar för att använda batterier och flytta förbrukningen i tiden.
Blir så med marknadsekonomi. Lönsamheten pressas av konkurrensen.
Så priskurvan plattas ut tills lönsamheten är minimal. Och då köps inga fler batterier. (Tills utbyte behövs eller mer elproduktion kommer till).

tommib tommib skrev:
Det är rätt många frågor som saknar svar.
Nej, det enda jag skrev nu som inte är allmänbildning, är den globala produktionskapaciteten.

tommib tommib skrev:
En ytterligare fråga som skulle vara kul att få svar på är var jag kan köpa de där natriumjonbatterierna från CATL. Var det du eller någon annan som pratade om dem för några år sedan? Att de skulle komma nästa år? Och vara billiga? Och lösa världssvälten?
Na-jon batterier finns på marknaden. Men det är första generationens som inte är direkt billigare.
Andra gen som jag talat om kommer ut på marknaden till bilproducenter om ett år.

Inlägget jag svarade på handlade om en framtida situation. Och då kan vi räkna med att 2gen Na-jon funnits ute ett tag och letat sig till hemmabatterimarknaden.
Inses ganska lätt skulle jag säga om man bara läser innantill.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Värt att notera rörande Na-batterier till bilar är att de har bara halva energitätheten jämfört med Li-batterier, men de är också mycket billigare (på sikt). Man räknar med att instegsmodeller och stadsbilar kommer att ha Na-batterier, men att det fortfarande är Li som gäller för de som skall kunna köras längre.

Sedan ahr vi då Lythen (som köpte Northvolt), de sägs ha Svavelbatterier på gång (de har svavekbatterier idag, men de klarar för få laddcykler för att vara intressanta för hus och bilar) som skall spöa skiten ur Li och samtidigt vara billigare, men det får vi väl se...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Och då köps inga fler batterier. (Tills utbyte behövs eller mer elproduktion kommer till).
Eller det sista gaskraftverket stängs.

S
D daVinci skrev:
Ser att GK100, Snikholt och TommyC är entusiastiska över ditt inlägg. Dom kanske också blir förvånade här över att man även kan ladda ur batterier. Blir en kunskapshöjning för dom.
.... om trigger för laddning/urladdning är vad elpriset råkar vara för stunden, så blir det ingen höjdare för kraftsystemet - nej.

S Snikholt skrev:
.... om trigger för laddning/urladdning är vad elpriset råkar vara för stunden, så blir det ingen höjdare för kraftsystemet - nej.
Du behöver utveckla detta mer i detalj.

Elpriset högt:
A) abonnenten sänker extern förbrukning och använder lagrad energi istället.
B) extern förbrukning oförändrad

Elpriset lågt:
A) abonnenten ökar extern förbrukning och lagrar energi.

Vad du säger är att B är bättre än A.
Dvs för dig är det dåligt att minska kapacitetsutnyttjande när det är högt.
Och dåligt att öka det när det är lågt.

Hoppas du kan leverera en detaljerad förklaring.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Du behöver utveckla detta mer i detalj.

Elpriset högt:
A) abonnenten sänker extern förbrukning och använder lagrad energi istället.

Elpriset lågt:
A) abonnenten ökar extern förbrukning och lagrar energi.

Vad du säger är att B är bättre än A.
Dvs för dig är det dåligt att minska kapacitetsutnyttjande när det är högt.
Och dåligt att öka det när det är lågt.

Hoppas du kan leverera en detaljerad förklaring.
15 villor i ett område har batteri, vi säger 15 kWh C-tal 0,5.
Det är vinter och kallt.
Ursprungsläge: Batteri 100% laddat.

Priset under dagen är högt, därför laddar man ur batterierna i maklig takt under dagen, så att man minskar andel köpt el från nätet. Man använder det också som buffer för att peak-shavea effekttoppar.

Kl 24 på natten ska det blåsa som bara den söderut och vi får tillgång till billig el via import. Under 4 timmar är priset svinbilligt. Det ska också vara hyfsat kallt.
De 15 villorna har smart styrning via pris och maxar laddning av sina batterier dessa två timmar - perfekt ju, ingen effektavgift heller! Man passar också på att ladda bilen med det som blir över på sin 16A säkring.

Ser du problematiken det innebär för lokalnätet?

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
15 villor i ett område har batteri, vi säger 15 kWh C-tal 0,5.
Det är vinter och kallt.
Ursprungsläge: Batteri 100% laddat.

Priset under dagen är högt, därför laddar man ur batterierna i maklig takt under dagen, så att man minskar andel köpt el från nätet. Man använder det också som buffer för att peak-shavea effekttoppar.

Kl 24 på natten ska det blåsa som bara den söderut och vi får tillgång till billig el via import. Under 4 timmar är priset svinbilligt. Det ska också vara hyfsat kallt.
De 15 villorna har smart styrning via pris och maxar laddning av sina batterier dessa två timmar - perfekt ju, ingen effektavgift heller! Man passar också på att ladda bilen med det som blir över på sin 16A säkring.

Ser du problematiken det innebär för lokalnätet?
Således:
* På dagen när förbrukningen är hög så köper villorna mindre och lastar ned nätet mindre. Vilket är önskvärt.

* På natten när förbrukningen är låg så köper villorna mer el, vilket är ok eftersom lasten är låg.

Slutsats: lokalnätet mår bra av att batterierna används.

Att priset är lågt beror på att förbrukningen i elområdet är liten. Man fyller inte kablarna från där det blåser ens. (Hade förbrukningen varit hög hade kablarna fyllts och priset dragit iväg upp).

Jag saknar fortfarande en detaljerad redogörelse.
(Inte en fråga till mig. Det var inte jag som skulle redogöra).

S
D daVinci skrev:
Således:
* På dagen när förbrukningen är hög så köper villorna mindre och lastar ned nätet mindre. Vilket är önskvärt.

* På natten när förbrukningen är låg så köper villorna mer el, vilket är ok eftersom lasten är låg.

Slutsats: lokalnätet mår bra av att batterierna används.

Att priset är lågt beror på att förbrukningen i elområdet är liten. Man fyller inte kablarna från där det blåser ens. (Hade förbrukningen varit hög hade kablarna fyllts och priset dragit iväg upp).

Jag saknar fortfarande en detaljerad redogörelse.
(Inte en fråga till mig. Det var inte jag som skulle redogöra).
Du förutsätter att lågt pris alltid korrelerar med lågt lastuttag i nätet, ända ut i kapillärerna.
Det är fel.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.