pacman42 pacman42 skrev:
Samma hos mitt kommunala bolag. De tar en del av effekttariffen på säkringen, en annan del på maxeffekten under en timme.
Vad menar du?

K karlmb skrev:
Vad menar du?
Olika (men sänkt) månadsavgift utifrån säkringsstorleken, på det en effekttariff (medel på de tre högsta timförbrukmingstopparna under en månad), sedan sänkt överföringsavgift också. Jag har fortfarande inte sett beloppen, men detta är vad som kommunicerats inför införandet den 1/1-2026.

K krfsm skrev:
I Goa Göteborg får man ha upp till 63A på samma fasta avgift.
(Men jag antar att det är lite smådyrt att ansluta på den nivån.)
Jo, men många kan ju inte ha det ändå, de har inte tillräckligt kraftiga körningar för 63 A. Jag har två arbetskamrater som bor rätt nära varandra på Hisingen, den ena har uppsäkrat med 63 A via knivsäkringar som sitter mot tygkablar av modell lillfinger. Den andra har moderna ledningar av klenare dimension och har nöjt sig med 25 A. Ingen av dem är i närheten av att nå dessa nivåer då de har fjärrvärme och inte har elbilar eller någon pool.

D
kashieda kashieda skrev:
Tänk om det fanns någon form av ekonomiskt incitament, låt oss kalla det "effektavgift" som skulle kunna användas.
Ja, det diskuteras ju på andra ställen och jag är negativ till detta.

Jag tycker alltid att man ska gå tillbaks till "förarbetet", där kan man få en uppfattning om vad elnätens syfte är. Det förefaller enkom vara att förbinda produktion och konsumtion, någon annan roll ska de inte ha, det här att hålla producenter och konsumter i örat beskrivs absolut ingenstans.

Både produktion och konsumtion har genomgått förändringar sen vi byggde de första elnäten och elnätens roll i detta har aldrig tidigare ifrågasatts, de ska fortsatt vara ändamålsenliga och transportera den el som parterna vill sälja och köpa.

Den nya synen att samhället visst kan få utvecklas och teknik detsamma men elnätsägarna ska bestämma på vilket sätt och i vilket tempo är helt nytt, de har blivit någon sorts remissinstans för elhandeln som kan bromsa viss utveckling. Knepigt i mina ögon.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
S solhej skrev:
Jag har också räknat

om man har en förbrukning på 5000 kWh/år sparar man 1000kr i överföringavgift, dvs 20.5öre/kWh. dessa skall täcka effektavgift i 5 månader, dvs 200kr/månad. 200kr räcker till effekt 2kW.
5000 kWh/år = 2kW
10000 kWh/år = 4kW
15000 kWh/år = 6kW
20000 kWh/år = 8kW

Baserat på ovan så drar jag slutsatsen att småförbrukare är förlorare och storförbrukare vinnare.
Detta då man alltid kommer få nån form av grundeffekt för värmen i huset, grundförbrukningen (kylskåp, lampor osv), och sen tillkommer matlagning, tvätt, damsugning osv på detta. svårt att komma under 2-3kW (tror jag).

Är man storförbrukare och inte är det pga av eluppvärmning så har man antagligen flera stora förbrukare som det lönar sig stort att flytta; spabad, elbil, mycket varmvatten. man skulle då teoretiskt kunna få samma effekt som en liten småförbrukare och spara stora summor.

Var ligger ni andra vattenfallare i listan?
kWh/årgammal modellny modell effektbesparningper månadeffekt, kW
50001 950 kr925 kr1 025 kr205 kr1,95
60002 340 kr1 110 kr1 230 kr246 kr2,34
70002 730 kr1 295 kr1 435 kr287 kr2,73
80003 120 kr1 480 kr1 640 kr328 kr3,12
90003 510 kr1 665 kr1 845 kr369 kr3,51
100003 900 kr1 850 kr2 050 kr410 kr3,90
110004 290 kr2 035 kr2 255 kr451 kr4,30
120004 680 kr2 220 kr2 460 kr492 kr4,69
130005 070 kr2 405 kr2 665 kr533 kr5,08
140005 460 kr2 590 kr2 870 kr574 kr5,47
150005 850 kr2 775 kr3 075 kr615 kr5,86
160006 240 kr2 960 kr3 280 kr656 kr6,25
170006 630 kr3 145 kr3 485 kr697 kr6,64
180007 020 kr3 330 kr3 690 kr738 kr7,03
190007 410 kr3 515 kr3 895 kr779 kr7,42
200007 800 kr3 700 kr4 100 kr820 kr7,81
Ja, ju större förbrukning du har desto större möjlighet att ta ut effekt "kostnadsneutralt".

S
D djac skrev:
Ja, det diskuteras ju på andra ställen och jag är negativ till detta.

Jag tycker alltid att man ska gå tillbaks till "förarbetet", där kan man få en uppfattning om vad elnätens syfte är. Det förefaller enkom vara att förbinda produktion och konsumtion, någon annan roll ska de inte ha, det här att hålla producenter och konsumter i örat beskrivs absolut ingenstans.

Både produktion och konsumtion har genomgått förändringar sen vi byggde de första elnäten och elnätens roll i detta har aldrig tidigare ifrågasatts, de ska fortsatt vara ändamålsenliga och transportera den el som parterna vill sälja och köpa.

Den nya synen att samhället visst kan få utvecklas och teknik detsamma men elnätsägarna ska bestämma på vilket sätt och i vilket tempo är helt nytt, de har blivit någon sorts remissinstans för elhandeln som kan bromsa viss utveckling. Knepigt i mina ögon.
Nu tar ju nätbolagen vidrigt betalt redan, men om alla alltid skulle kunna ha möjlighet att maxa effektuttag så skulle det bli astronomiskt dyrt. (Och ha möjlighet att gnälla på elkvalitet och få ersättning för det)
Det är ju vi kunder som finansierar elnäten.

D
S Snikholt skrev:
Nu tar ju nätbolagen vidrigt betalt redan, men om alla alltid skulle kunna ha möjlighet att maxa effektuttag så skulle det bli astronomiskt dyrt. (Och ha möjlighet att gnälla på elkvalitet och få ersättning för det)
Det är ju vi kunder som finansierar elnäten.
Ja, jo, kanske, men då hamnar man i någon sorts 10.000 tyska läderbögar, alternativt, -tänk om alla skulle, bägge är jag döv för.

Som du säger så har vi redan betalt för den astronomiskt dyra produkten, med råge, det är leveransen som leverantörerna vill undvika.

Sen kanske folk hade säkrat ner i vissa fall om man fick betala för den möjligheten.

Hur som helst så ser jag inte att elnäten verkligen ska moderera handeln, de ska, precis som de gjort fram tills nu, fortsätta möjliggöra handel med el, på det sätt som teknik och samhällsutveckling kräver.

Det står ju varje bolag fritt att kliva av och skulle det börja hända så får vi ju analysera anledningarna men jag kan bara konstatera att med 40% på sista raden och samtidigt gnäll om att utgifterna skulle eventuellt, kanske, möjligtvis, inte osannolikt, man kan inte utesluta, öka med några procent, så väljer jag att vara fortsatt döv för gnället.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men många kan ju inte ha det ändå, de har inte tillräckligt kraftiga körningar för 63 A. Jag har två arbetskamrater som bor rätt nära varandra på Hisingen, den ena har uppsäkrat med 63 A via knivsäkringar som sitter mot tygkablar av modell lillfinger. Den andra har moderna ledningar av klenare dimension och har nöjt sig med 25 A. Ingen av dem är i närheten av att nå dessa nivåer då de har fjärrvärme och inte har elbilar eller någon pool.
Börja inte med Hisingen nu igen. De allra flesta kan iaf ha 32 eller 24A i hela landet.

S
Avregleringen kan nog anses vara skyldig till en hel del av det som skett och sker avseende kostnadsökningarna på nät- så som jag ser det.

Förut sålde nätbolagen energi på sina egna ledningar och hade intjäningen därigenom. Monopol på rubbet i och för sig, men reglerat.

Jag tror inte att vi hade haft sämre eller dyrare nät om marknaden inte avreglerats.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Ja, jo, kanske, men då hamnar man i någon sorts 10.000 tyska läderbögar, alternativt, -tänk om alla skulle, bägge är jag döv för.

Som du säger så har vi redan betalt för den astronomiskt dyra produkten, med råge, det är leveransen som leverantörerna vill undvika.

Sen kanske folk hade säkrat ner i vissa fall om man fick betala för den möjligheten.

Hur som helst så ser jag inte att elnäten verkligen ska moderera handeln, de ska, precis som de gjort fram tills nu, fortsätta möjliggöra handel med el, på det sätt som teknik och samhällsutveckling kräver.

Det står ju varje bolag fritt att kliva av och skulle det börja hända så får vi ju analysera anledningarna men jag kan bara konstatera att med 40% på sista raden och samtidigt gnäll om att utgifterna skulle eventuellt, kanske, möjligtvis, inte osannolikt, man kan inte utesluta, öka med några procent, så väljer jag att vara fortsatt döv för gnället.
Nätbolagen är skyldiga att ersätta dig om nätet inte kan leverera effekt och energi enligt avtal. Så de kan inte riktigt resonera sådär,

D
S Snikholt skrev:
Nätbolagen är skyldiga att ersätta dig om nätet inte kan leverera effekt och energi enligt avtal. Så de kan inte riktigt resonera sådär,
Japp, och det säger de ju själva är problemfritt, förutom på några enstaka platser, det har också ett enormt positivt kassaflöde som hjälper de över de små pucklarna, jag tror inte ens det märks på den totala ekonomin. Sen tror jag att om debiteringen blir mer rätt, dvs man betalar för sin bandbredd (säkring) och sen en rörlig del för vad transporten kostar, så löser sig allt mycket bättre. Det blir mer rättvist när avgiften harmoniserar bättre med kostnaderna.

Det övergripande målet för samhället måste ju vara att städa upp i denna röran, nätbolagens vinster måste ju hamna på en för verksamhet och riskinslag rimlig nivå, det bör väl alla vara överens om, det finns många vägar dit och ingen är kanske superlätt men detta måste ju prioriteras, ett par procent kanske då försvinner i nätuppgraderingar och det är jag helt bekväm med, det är inte radikalt i min värld.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har ju hållit på och matat in månadsmedelpriser tagna från elen.nu, t.ex. https://elen.nu/elprishistorik/elpriser-2025/ (det är bara att byta ut 2025 mot valfritt år bak till 2015).
Som ni säkert sett.

Jag bestämde mig för att mata in allt från 2015 till idag i ett XL-ark, med tanke på att det bättre synliggör trender, särskilt om man gör diagram.

Så här ser månadsmedel ut sedan 2015, pris på y-axeln i öre.
Linjediagram över månadsmedelpriser på el i olika regioner (SE1, SE2, SE3, SE4) från 2015 till 2025, y-axeln visar pris i öre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och årsmedel här
Linjediagram över månadsmedelpriser på el i öre, 2015–2025, för zonerna SE1, SE2, SE3 och SE4, med topp 2022.
Skapa konto

Om man mer gillar utjämnade kurvor, så blir samma som ovan såhär
Linjediagram över månadsmedelpriser på el mellan 2015-2025 för SE1-SE4, med pris i öre på y-axeln och tid på x-axeln. Kurvorna visar trender.
Skapa konto

Månadsmedel normerat över tid eller över förbrukning? Det konsumeras typiskt sett mer el när elen är dyr.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ju hållit på och matat in månadsmedelpriser tagna från elen.nu, t.ex. [länk] (det är bara att byta ut 2025 mot valfritt år bak till 2015).
Som ni säkert sett.

Jag bestämde mig för att mata in allt från 2015 till idag i ett XL-ark, med tanke på att det bättre synliggör trender, särskilt om man gör diagram.

Så här ser månadsmedel ut sedan 2015, pris på y-axeln i öre.
[bild]

Och årsmedel här
[bild]

Om man mer gillar utjämnade kurvor, så blir samma som ovan såhär
[bild]
Trenden är oroväckande…

Mikael_L
Det är inget inlägg i debatten på något vis, jag var helt enkelt bara nyfiken själv, ville se vart det trendar, och tänkte att jag även kunde bjuda på det till forumet.

Jag lägger ju märke till att senaste året har elpriser stigit i SE3 och SE4, men sjunkit i SE1 och SE2., från att hela tiden sjunkit från toppåret 2022, så har alltså den trenden brutits för oss i söder.
(Kanske inte så helt tokigt att jag satt upp solceller trots allt ...)

Men jag kan ju inte annat än undra varför SE1,2 glider ifrån SE3.4 alltmer, från att för det allra mesta följa varandra bra så har de nu i 1,5 års tid divergerat.

Kan det ha med den flödesbaserade kapacitetsberäkningen att göra?
Tja, divergeringen börjar tidigare, men tar iofs mer ordentlig fart sen flödesbaserad beräkning införs (nov 2024 var första månaden som detta gällde hela månaden).

Eller har det med kol/gas-priser, kostnad för utsläppsrätter att göra?
Eller har det med att regeringen kungjorde att solcellsstödet skulle avskaffas att göra?
Eller har det med att några vindkraftverk eller kärnkraftverk har stängts ner - någonstans.

Tja, jag vet inte, dock brukar väl sånt här ganska ofta bero på flera samtidiga omständigheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.