660 777 läst ·
16 028 svar
661k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ja så kan man ju faktiskt se det.pacman42 skrev:
Marginalkostnaden för att producera mer vind-/sol-el är väl nästintill oändlig? De säljer väl allt de får sålt om de får betalt. Kärnkraft likaså, det är ju ingen tillfällighet att de lägger nollbud för att få allt sålt.
Marginalkostnaden för vatten sätts ju utifrån om man tror att det lönar sig att lagra vattnet för att sälja det senare eller inte.
Det är inte konstigt att kärnkraftsvurmare och sol/vindvurmare hamnar på helt motsatt sida i debatten.
Bådas lönsamhet blir sämre på grund av den andra.
Och kk:s marginalkostnad för att producera mer är också oändlig. Samma problem för båda alltså, bara att den ena fanns först och tycker sig kunna diktera vad som är "baskraft" och alltså det som ska minst pålagor.S Snikholt skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med. Kärnkraften har väl pålagor in absurdum och ska så ha i och med de risker som behöver hanteras.K karlmb skrev:
EDIT: Och det är väl här man inser att kärnkraften får svårt i konkurrensen. Därför anser jag det vara fullt rimligt att staten går in som medfinansiär (givet att man tycker att det är rätt häst att satsa på)
Hur ser din logik ut här??S Snikholt skrev:
Om pacman42's påstående stämmer så skulle sol/vind/kärnkraft alla sitta i samma sits. Alla 3 borde antingen vara på samma sida eller tvärtom. Sol och vind borde vara lika motsatta som sol och kärnkraft.
Jag ser inte logiken.
Det gäller väl all elproduktion.S Snikholt skrev:
Kärnkraftsanhängare borde vara starkt negativ till ny kärnkraft då den sänker priset för existerande kärnkraft.
Det är dock inte det beteendet vi ser i verkligheten.
Hur tänker du här?S Snikholt skrev:
Är logiken att mogna människor blir lika irriterade över strömavbrott oavsett när de inträffar.
Medan barn inte blir det. Vissa tidpunkter när de spelar playstation och det blir strömavbrott blir de då inte irriterade alls om jag förstår dig rätt.
Jag är dock inte helt övertygad om det.
Bra poänger, och det bör ju gälla producenterna. Det allra bästa för dem är ju om det råder elbrist, då blir det klirr i kassan.D daVinci skrev:
Men nu var det inte producenter jag menade när jag skrev vurmare.
Logiken är att du tog mitt syftningsfel och angrep det. I stället för att som en normalbegåvad inse vad som faktiskt menades i sammanhanget.D daVinci skrev:Hur tänker du här?
Är logiken att mogna människor blir lika irriterade över strömavbrott oavsett när de inträffar.
Medan barn inte blir det. Vissa tidpunkter när de spelar playstation och det blir strömavbrott blir de då inte irriterade alls om jag förstår dig rätt.
Jag är dock inte helt övertygad om det.
Jag tror inte att du har särskilt låg begåvning.
Logisk slutsats: Du är en dryg jäkel.