pacman42 pacman42 skrev:
Om elpriset skiljer så är de i teorin maximalt utnyttjade. Sedan är de inte alltid det i praktiken ändå eftersom verkligheten och teorin skiljer sig åt.
Skulle påstå tvärtom. Elpriset skiljer ofta mycket UTAN att kablar är i närheten av max.
Å teoretiskt stämmer det väl bara i det fallet där du bara har 2 elområden med förbindelse mellan sig men INGA ytterligare förbindelser med andra områden…

Norge har lagstiftat om ett fast ”Norgepris” på el och fjärrvärme till 2030. Åtgärden döms ut som ”helt vanvettig” av statliga Svenska kraftnäts strategiska driftchef Erik Ek i elbolaget Å Entelios podcast.
Faktiskt ganska vettigt för att komma från offentlig sektor.

Han befarar att fastpriset ska ge de norska hushållen mindre skäl att hålla nere sin förbrukning under perioder av elbrist. Svenska hushåll och industrin både i Sverige och Norge, som inte omfattas av Norgepriset, får stå kostnaden om det leder till att elen blir dyrare.
Ja, så blir det väl. När elpriset kryper upp så slösar norrmännen ohämmat på el och elpriset i omvärlden åker upp.

De som klagar på den stackars kablen till Tyskland borde väl vara helt hysteriska nu över förbindelserna till Norge. Ja, om dom är konsekventa vill säga.

https://omniekonomi.se/svenska-kraftnats-driftchef-kritiserar-norgepris-pa-el/a/Avjp5q

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Någon med detaljkoll kanske vet hur mycket ny produktion som uppstått sedan man kom på tanken att sälja reglerkraft.

Nog är det väl en del av vattenkraften i södra Norge som är yngre än 20 år?
Jag kollade samtliga norska kraftverk som producerar mer än 0,5 TWh/år (ca 75 st) och det som byggts efter år 2000 är:
  • Tyin (NO5, byggt 2004, 374 MW, 1462 TWh/år i snitt)
  • Blåfalli Vik (NO2, byggt 2007, 230 MW, 0,807 TWh/år)
  • Sonnå H (NO2, byggt 2008, 212,4 MW, 1,032 TWh/år)
  • Matre H (NO5, utbyggt 2016, som jag tolkar det, 180 MW, 0,671 TWh/år)
  • Lysebotn II (NO2, utbyggt 2018, 370 MW, 1,476 TWh/år)
De två utbyggnaderna kände förstås till planerna på kablar.
Det tre övriga är innan Nordlink, men ett annat projekt NorGer skapades 2006 (och har vad jag kan se inte blivit av), vilket i teorin är innan Blåfalli Vik och Sonnå H driftsattes. Men det är jävligt snabbt jobbat att projektera, få godkänt och bygga ett vattenkraftverk på ett år.

K krfsm skrev:
Jag kollade samtliga norska kraftverk som producerar mer än 0,5 TWh/år (ca 75 st) och det som byggts efter år 2000 är:
Det tre övriga är innan Nordlink, men ett annat projekt NorGer skapades 2006 (och har vad jag kan se inte blivit av), vilket i teorin är innan Blåfalli Vik och Sonnå H driftsattes. Men det är jävligt snabbt jobbat att projektera, få godkänt och bygga ett vattenkraftverk på ett år.
Så vi kan konstatera att tillskottet av effekt är väldigt litet jämfört med tillskottet av export kablar.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Norska kablarna (som togs i kommersiell drift 2022, alltså långt efter rallyt startade) nämns öht inte.
Att ignorera provdrift låter tveksamt mtp att NordLink erbjöd 700 MW överföring till marknaden redan i december 2020. NorthSeaLink startade med 700 MW erbjudet till marknaden i oktober 2021.
Z Zodde skrev:
Å varför skulle dessa kablar påverka Sverige som också var och är stor nettoexportör…
Hur kunde vi ha behov av ”billig norsk vattenkraft” när vi själva exporterar.??
Behov och behov - större utbud leder till billigare el, speciellt i fallet där tillräcklig export leder till frikoppling från gaspriset. Export via NordLink och NorthSeaLink när efterfrågan är hög på kontinenten leder till att mindre mängd el från NO2 och NO5 (via krysset NO1-NO2-NO5) kan ledas till NO1, vilket i sin tur innebär att det finns mindre möjlighet att fylla kabeln SE3->DK1 från NO1, samt att få el NO1->SE3.

K krfsm skrev:
Det lär väl ta minst ett år att få något ur offentlig sektor. Även om det är offentlig sektor som ska ha tillstånden.

Nordsjölänken föreslogs tydligen 2003. Men det tog ett tag innan man fick ändan ur vagnen.
Samtidig tog man tydligen beslut för länken till Tyskland. Båda blev klara 2021.
Den till Holland blev klar 2008 och den till Danmark 1977.

Jag bara tänker mig att det är förståndshandikappat att bygga mer elproduktion om det inte är lönsamt. Vilket det rimligen inte var innan de senaste kablarna.
Men det är kanske offentlig sektor som byggt dessa utan tanke på lönsamhet?
Det skulle i sig vara en förklaring.

Och utbyggnaderna var rimligen för att efterfrågan skulle stiga med de senaste kablarna.

Z Zodde skrev:
Skulle påstå tvärtom. Elpriset skiljer ofta mycket UTAN att kablar är i närheten av max.
Å teoretiskt stämmer det väl bara i det fallet där du bara har 2 elområden med förbindelse mellan sig men INGA ytterligare förbindelser med andra områden…
Tidigare var det väldigt tydligt så, att om det fanns prisskillnad och outnyttjad kapacitet (på dagen före-marknaden), så handlades det mer tills antingen priset blev samma eller kabeln nådde maxkapacitet. Oavsett hur många kablar det var in eller ut ur ett område.

Däremot om man bara kollade flöden på SVK, så kunde det se annorlunda ut, eftersom det inkluderade all handel samma dag.

Sedan man fick för sig att köra flödesbaserat så funkar det teoretiskt likadant, men det är helt jävla omöjligt för oss lallare att förstå vad som händer. Så nu kan det vara hipp som happ, men datorn lovade att det var bäst så.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Att ignorera provdrift låter tveksamt mtp att NordLink erbjöd 700 MW överföring till marknaden redan i december 2020. NorthSeaLink startade med 700 MW erbjudet till marknaden i oktober 2021.

Behov och behov - större utbud leder till billigare el, speciellt i fallet där tillräcklig export leder till frikoppling från gaspriset. Export via NordLink och NorthSeaLink när efterfrågan är hög på kontinenten leder till att mindre mängd el från NO2 och NO5 (via krysset NO1-NO2-NO5) kan ledas till NO1, vilket i sin tur innebär att det finns mindre möjlighet att fylla kabeln SE3->DK1 från NO1, samt att få el NO1->SE3.
All förändring i utbud/efterfrågan leder teoretiskt till en prisförändirng på en fri marknad.

Kanske hade Statnett rätt i sin prognos från koncessionsansökan på North Sea Link att priset skulle stiga med 2.5-4öre...

Men att som vissa försöker hävda Norska kablarna som en av huvudorsakerna till att priset i SE4 steg från 26öre i 2020 till 81öre i 2021 till 162 öre i 2022 blir helfel.
Varför var vi då tillbaka på 54 öre i 2024? Kablarna finns ju fortfarande...

INGEN marknadsakör, analytiker eller kommentator som jag läst har nånsin anfört dessa kablar som nån betydande orsak till rallyt 2021-2022, Det e bara på BH sådana teorier florerar

Z Zodde skrev:
All förändring i utbud/efterfrågan leder teoretiskt till en prisförändirng på en fri marknad.

Kanske hade Statnett rätt i sin prognos från koncessionsansökan på North Sea Link att priset skulle stiga med 2.5-4öre...

Men att som vissa försöker hävda Norska kablarna som en av huvudorsakerna till att priset i SE4 steg från 26öre i 2020 till 81öre i 2021 till 162 öre i 2022 blir helfel.
Varför var vi då tillbaka på 54 öre i 2024? Kablarna finns ju fortfarande...

INGEN marknadsakör, analytiker eller kommentator som jag läst har nånsin anfört dessa kablar som nån betydande orsak till rallyt 2021-2022, Det e bara på BH sådana teorier florerar
Det är ingen som har påstått att prisökningarna i sig vid invasionen av Ukraina berodde på kablarna, men de blev garanterat större pga kablarna.

Sedan har ju inte priserna fallit tillbaka till samma låga nivå som de hade innan kablarna driftsattes.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ingen som har påstått att prisökningarna i sig vid invasionen av Ukraina berodde på kablarna, men de blev garanterat större pga kablarna.

Sedan har ju inte priserna fallit tillbaka till samma låga nivå som de hade innan kablarna driftsattes.
Åjo, karlmb förfäktar denna teori…

5 öre, kanske t.o.m. några ören mer, kan säkert förklaras av kablarna men det är imho ändå peanuts när priset mångdubblas.

Gaspriset som var nere på 6EUR/MWh sommaren 2020 ligger på 32EUR idag är väl orsaken till att priset inte kommit ned mer…

• Haha
karlmb
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Åjo, karlmb förfäktar denna teori…

5 öre, kanske t.o.m. några ören mer, kan säkert förklaras av kablarna men det är imho ändå peanuts när priset mångdubblas.

Gaspriset som var nere på 6EUR/MWh sommaren 2020 ligger på 32EUR idag är väl orsaken till att priset inte kommit ned mer…
Det är ju spännande det här med marginalprissättning.

Marginalkostnad för att producera 1 kWh extra sol/vindkraft är väl noll (De är dessutom inte möjliga att ropa av on demand)
Vattenkraft är nära nog noll.

Kärnkraft är dyr marginalkostnad om de ska reglera, sägs det. Ingen aning vad det kostar.

Återstår alltså kol/gas eller biomassa som det går att räkna marginalkostnad på. Så fort de behövs för balansen så sätter de priset. Annars borde priset bli noll?

Förklara gärna ni som fattar, för jag gör inte riktigt det.

Det är ju inte så simpelt att bara skylla på gaspriset. I vissa lägen är det säljarnas marknad och då skjuter priset i höjden. Men mer ofta verkar det bli köparens marknad nu. Förutom när vi behöver el som mest.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:

Marginalkostnad för att producera 1 kWh extra sol/vindkraft är väl noll (De är dessutom inte möjliga att ropa av on demand)

Kärnkraft är dyr marginalkostnad om de ska reglera, sägs det. Ingen aning vad det kostar.

Återstår alltså kol/gas eller biomassa som det går att räkna marginalkostnad på. Så fort de behövs för balansen så sätter de priset. Annars borde priset bli noll?

Det är ju inte så simpelt att bara skylla på gaspriset. I vissa lägen är det säljarnas marknad och då skjuter priset i höjden. Men mer ofta verkar det bli köparens marknad nu. Förutom när vi behöver el som mest.
Marginalkostnaden för att producera mer vind-/sol-el är väl nästintill oändlig? De säljer väl allt de får sålt om de får betalt. Kärnkraft likaså, det är ju ingen tillfällighet att de lägger nollbud för att få allt sålt.

Marginalkostnaden för vatten sätts ju utifrån om man tror att det lönar sig att lagra vattnet för att sälja det senare eller inte.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Vi har haft det i en sådär 30 år. Är väl inte så nytt och spännande längre.

S Snikholt skrev:
Nja, vad kostar det att anlita ett företag att installera en solpanel till.
Så dyrt är det väl inte men kostar gör det.

S Snikholt skrev:
Att bygga ett nytt vattenkraftverk i ett elområde är definitivt inte billigt. Lång ifrån noll.

S Snikholt skrev:
Och ett nytt kkv är en extremt kostnad.

S Snikholt skrev:
Är väl mest förbrukningen som styr.
Och vattenkraften naturligtvis.
Och väderförhållandena. Då de påverkar hur mycket sol och vind kommer offerera.

S Snikholt skrev:
Det är ju inte så simpelt att bara skylla på gaspriset.
I många länder lär det styra helt. Ökar förbrukningen är det gasen som styr.
S Snikholt skrev:
Förutom när vi behöver el som mest.
Jag upplever att jag behöver elen lika mycket hela tiden.

pacman42 pacman42 skrev:
Marginalkostnaden för att producera mer vind-/sol-el är väl nästintill oändlig? De säljer väl allt de får sålt om de får betalt. Kärnkraft likaså, det är ju ingen tillfällighet att de lägger nollbud för att få allt sålt.
Nja, som jag förstår det säljer solparkerna inte alls max. Utan ligger på en så där 80%.
Därav att det inte är något bekymmer för dom att vara leverantörer i balansmarknaden. Dom kan bidra både upp och ned.

D daVinci skrev:
Nja, som jag förstår det säljer solparkerna inte alls max. Utan ligger på en så där 80%.
Därav att det inte är något bekymmer för dom att vara leverantörer i balansmarknaden. Dom kan bidra både upp och ned.
De säljer mindre än vad de kan producera för att det kostar skjortan att producera för mycket eller för litet. Än mer så på balansmarknaden, även om det kan finnas marginaler utifrån hur vädret faktiskt blev.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.